Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N81 2GB Zwart Review

dreku88000 12 januari 2010, 278 views

Nokia N81 2GB Zwart

Pluspunten

• Mooi toestel
  • Games spelen wel leuk met game-knoppen

Minpunten

• Geen ingebouwde GPS ontvanger
  • Vlakke knoppen, hierdoor typfouten
  • Gemakkelijk speling op slider
  • Accuduur zou beter kunnen

Inleiding:

Ik heb deze telefoon (Nokia N81-2GB zwart) van maart tot november 2008 in gebruik gehad, daarna een N82 gekocht. Hieronder een uitleg waarom.

Algemene indruk:

Wel aardig. De telefoon voelt goed (en ook zwaar!) aan, maar er zit wel speling op de slide van de telefoon. Daar schijnen ze wel gevoelig voor te zijn. Ook zijn de knoppen vlak en kun je dus slecht voelen welke knop je bedient. Dit is vooral lastig bij blind smsen, wat in de auto nog weleens voorkomt.

Ergonomie/ gebruiksgemak:

Smsen gaat niet lekker vanwege de vlakke knoppen. Dit leidt tot veel spelvauten. Ook het sliden voelt wat spelerig aan. Verder is het gebruiksgemak in handen van Symbian en naar mijn mening goed.

Besturingssysteem:

Symbian/ pc-suite:
Hiervoor verwijs ik graag naar mijn andere review, over de N82 zwart. De symbian versies op deze telefoons is hetzelfde.

Features:

Wlan: Werkt prima, overal goed ontvangst, makkelijk te zien welke netwerken in de buurt zijn, goede overdrachtsnelheid.

GPS:
Niet aanwezig, daarom altijd noodgedwongen moeten pairen met een BT TT GPS ontvanger.

Bluetooth: Staat altijd aan bij mij om te syncen met werk-pc en laptop-thuis en om te pairen met mijn Pioneer autoradio/ TT GPS ontvanger. Werkt gewoon goed, goed ontvangst en goede mogelijkheden om andere apparaten te pairen. Wel had ik met deze telefoon vaker problemen om automatisch te pairen met mijn radio. Dit kan ook aan de Symbian versie van toen liggen.

Muziek: Er komt naar mijn mening heel goed geluid uit dit telefoontje (en best hard ook nog!). Een keer tijdens klussen gebruikt als radio (want er was geen 'gewone' radio), luid en mooi geluid, best hard en helder. De telefoon hield het 6 uur vol om muziek af te spelen.

Video/ Foto: Foto's en video zijn van redelijke kwaliteit mits er voldoende licht is. Anders is het niet echt mooi en wordt alles al snel groen. Voor zover ik weet zat er geen kabel bijgeleverd om de telefoon direct aan de tv te hangen. Gelukkig is dat tegenwoordig vaak wel het geval. Al met al vind ik de camera kwaliteit van dit toestel tegenvallen.

Games:
Er zitten standaard wat spelletjes bij deze telefoon. Als je hem in landscape modus houdt tijdens spelen, dan zitten er 2 handige 'game-knoppen' ter hoogte van de luidspreker bij het bellen. Deze knoppen zijn volgens mij alleen functioneel tijdens spelen van spelletjes, verder heb ik er functie van gezien. Wel een aardige gadget.

Bereik:

In een woord: uitstekend. Ik heb nog nooit gehad dat de lijn wegviel omdat ik geen verbinding (meer) had. Wlan bereik is ook heel goed te noemen. Router in de meterkast, telefoon op zolder -> ontvangst :). Dit heb ik overigens tot nu toe bij elke Nokia zo ervaren.

Accuduur:

Dit is een van de weinige punten die volgens mij beter kan.

Normaal gebruik (bij mij):
Bij mij staat Bluetooth altijd aan, als ik thuis ben staat wlan ook regelmatig aan en vaak maakte ik onderweg gebruik van TomTom (met externe BT TT GPS ontvanger). Normaal gesproken (zonder navigatie onderweg) gaat de telefoon 2 dagen mee. Dan is helemaal leeg.

Navigeren:
Navigeren met een volle accu houdt hij ongeveer een half uurtje vol (TomTom, en gepaird met TT GPS module).

Muziek luisteren/ video kijken:
Continue muziek luisteren via de speakers houdt hij zoals gezegd ongeveer een uurtje of 6 vol. Heb ik eens geprobeerd bij gebrek aan een radio in de buurt.

Design/ bouwkwaliteit:

Het design van de telefoon vind ik goed, maar de bouwkwaliteit had van mij beter gemogen. De slider zit wat losjes naar mijn idee. Uiteraard wordt dit niet minder tijdens gebruik. Wat ik ook jammer vind is dat er geen klepje voor de camera lens zit. Hierdoor is deze gevoelig voor krassen wat de niet-al-te-mooie kwaliteit van de foto's niet ten goede komt. Ook de vlakke knoppen staan goed voor wat betreft design, maar het gebruiksgemak wordt hierdoor het niet beter.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Op zich wel goed. Vooral vanwege Symbian. De telefoon heeft me tijdens het half jaar gebruik niet in de steek gelaten.

Prijs:
Over de prijs ben ik best tevreden ik heb er in maart '08 324 voor betaald wat ik best redelijk vind voor zo'n toestel.

Heb jij ook een Nokia N81 2GB Zwart?