Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zwart Review

dreku88000 12 januari 2010, laatste update op 12 januari 2010, 1.111 views

Nokia N82 Zwart

Pluspunten

• Stabiel
  • Hele goede ontvangst (zowel GSM als Wifi)
  • Goede besturingssoftware (in mijn ogen)
  • Degelijk
  • Goede knopjes, goede ergonomie

Minpunten

• Accuduur zou beter kunnen

Inleiding:

Ik heb deze telefoon (Nokia N82 zwart) sinds november 2008 in gebruik en ik ben er nog steeds heel tevreden over. Hieronder een uitleg waarom.

Bij aanschaf was ik in het bezit van een N81 (slide) telefoon van Nokia. Op zich een prima telefoon die qua features niet zo heel veel verschilt van de N82, maar die toch wat punten van ergenis opleverde. Dit zal ik nader toelichten in een (aparte) review over de N81.

Omdat ik niet van ergenis houd tijdens gebruik van mijn telefoon, heb ik besloten een N82 aan te schaffen. Ik heb hem aangeschaft icm een Telfort 200 abonnement, dus over de kosten kan ik weinig nuttigs melden.

Algemene indruk:

De telefoon voelt stevig aan, de knoppen zitten goed op zijn plaats en de lens van de camera wordt netjes afgesloten met een schuifje. Dit is voor mij wel een pluspunt, omdat ik al meerdere smartphones met camera heb versleten die uiteindelijk allemaal krassen op de lens vertoonden.

Ergonomie/ gebruiksgemak:

Ik heb redelijk grote handen, maar ik kan met mijn lange vingers overal goed bij. Smsen gaat lekker vlot en ook de knopjes voelen goed aan.

Besturingssysteem:

Symbian:
Omdat ik van de N81 naar de N82 overstapte, was dit qua besturing eigenlijk geen verschil, beide telefoons draaien op dezelfde versie Symbian. Als je hieraan gewend bent, werkt het prima. Mijn vriendin had een Samsung en heeft nu de N81 in gebruik (na de nodige software problemen met de Samsung), ze had welgeteld 3 dagen nodig om 'over' te zijn. Aangezien de besturing van deze 2 telefoons compleet anders is ingericht, vind ik dit wel een plus voor Symbian.

Nokia PC-Suite:
Ook de Nokia pc-suite software werkt best goed, al gebruik ik niet alle functies hiervan. Bij bluetooth pairen verschijnt je telefoon direct in verkenner en wordt bestanden verslepen net zo gemakkelijk als naar een andere locatie op je pc. Dit kan ook via een module in pc-suite, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Verder werkt de backup functie ook heel goed. Telefoon aansluiten (USB is wel een heel stuk sneller dan bluetooth is!) en met een paar drukken op de knop staat je hele telefoon gebackupped op je pc. Terugzetten is zo mogelijk nog eenvoudiger.

Nog een voordeel is dat je vrij eenvoudig je telefoonsoftware (firmware) kunt updaten. Hierdoor ben je altijd bij en heb je ook de laatste fixes (die ik bijvoorbeeld nodig had om automatisch te kunnen pairen met de autoradio) en functies op je telefoon. Er wordt altijd geadviseerd om een backup te maken, en dat heb ik ook wel gedaan, maar dit is gelukkig nog nooit echt nodig geweest. De software wordt altijd netjes geupdate zonder de hele telefoon overhoop te gooien.

Syncen met de pc gaat ook 'vaneigens': pairen, instellen wat je wilt syncen, welke richting en hoe vaak en klaar. Als je telefoon in de buurt ligt (met Bluetooth ingeschakeld) hoef je hier niet meer naar om te kijken. Zo gebruik ik dit in combinatie met mijn pc op het werk en mijn laptop thuis om alles synchroon te houden en dit werkt prima.

Features:

Wlan: Werkt prima, overal goed ontvangst, makkelijk te zien welke netwerken in de buurt zijn, goede overdrachtsnelheid.

Bluetooth: Staat altijd aan bij mij om te syncen met werk-pc en laptop-thuis en om te pairen met mijn Pioneer autoradio. Werkt gewoon goed, goed ontvangst en goede mogelijkheden om andere apparaten te pairen.

GPS: Een van de redenen om voor deze telefoon te kiezen. Jammer dat TT niet met de ingebouwde GPS module overweg kan, maar door installatie van Sygic MCGuider is dit geen issue meer. Sygic werkt heel lekker, goede en redelijk snelle fix (ook afhankelijk van locatie waar je gestopt bent en gebruik van internet) en goede begeleiding onderweg.

Muziek: Er komt naar mijn mening heel goed geluid uit dit telefoontje (en best hard ook nog!) Op zich maak ik hierniet veel gebruik van, dus weinig verder te melden hierover.

Video/ Foto: Ook een van de redenen om over te stappen was de 5MP camera. Deze geeft veel mooiere foto's dan de 3,2MP variant van Nokia en is ook minder gevoelig voor slecht licht situaties. Video's opnemen gaat ook als een fluitje van 0,01 en de beelden zien er ook op onze 32" tv goed uit! Met de bijgeleverde videokabel is aansluiten op tv ook zo gedaan en de beeldkwaliteit goed.

Wat me wel een beetje tegenvalt is het volgende: Als je een stel foto's gemaakt hebt, en je gaat later naar de gallerij, dan gaat de telefoon op zijn gemak eerst de laatst gemaakte foto's in de gallerij zetten. Dit doet hij dus niet als je foto's aan het schieten bent. Als voordeel heeft dit dat je snel veel foto's achter elkaar kunt schieten zonder vertraging, maar aan de andere kant gaat hij dus alle achterstand in de gallerij in 1 keer bijwerken als deze geopend wordt.

Bereik:

In een woord: uitstekend. Ik heb nog nooit gehad dat de lijn wegviel omdat ik geen verbinding (meer) had. Wlan bereik is ook heel goed te noemen. Router in de meterkast, telefoon op zolder -> ontvangst :).

Accuduur:

Dit is een van de weinige punten die volgens mij beter kan.

Normaal gebruik (bij mij):
Bij mij staat Bluetooth altijd aan, als ik thuis ben staat wlan ook regelmatig aan en vaak maak ik onderweg gebruik van McGuider. Normaal gesproken (zonder navigatie onderweg) gaat de telefoon 1 1 1/2 dag mee. Dan is helemaal leeg. |:(

Navigeren:
Navigeren met een volle accu houdt hij ongeveer een uurtje vol.

Muziek luisteren/ video kijken:
Dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan tot de accu leeg was, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Design/ bouwkwaliteit:

Over het design valt te twisten, dit is persoonlijk. Ik houd van een simpele telefoon (qua looks) en daar voldoet deze prima aan, dus voor mij is het design goed. Bouwkwaliteit is ook prima, ik heb hem dik een jaar in gebruik en hij is nog steeds heel en alles werkt nog. Er valt niets af, geen knoppen kwijt, geen dingen afgebriken. Hij is regelmatig met de vloer in contact geweest, maar daar kan hij best goed tegen (afklop afklop). Over de kwaliteit ben ik dus goed te spreken.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Goed. Dit heeft ook te maken met de stabiliteit van Symbian. Dit is best een doordacht besturingssysteem waar Nokia natuurlijk al de nodige ervaring mee heeft. Ik heb tot nu toe enkele malen een vastloper gehad, maar dit was eigenlijk altijd te wijten aan de software die ik destijds aan het installeren was. Na verwijderen van de (extra) software (of toepassen van een fix), werkte alles weer even stabiel en goed als daarvoor. Verder altijd in gebruik en nooit omkijken naar.

Over de prijs kan ik zoals gezegd weinig zeggen, omdat ik deze telefoon in combinatie met een abonnement heb aangeschaft. Wat ik in de PW zie, vind ik het meevallen voor een dergelijk toestel.

Heb jij ook een Nokia N82 Zwart?

Ook ik ben zeer tevreden over de Nokia N82. Tot vorige week, ineens kan Bluetooth niet meer worden ingeschakeld : "Kan Bluetooth bewerking niet voltooien".

Op aanraden van Nokia reeds gesoft-reset, ge-hardreset, alle pairings verwijderd en zelfs de nieuwste firmware erop gezet; geen resultaat.

Iemand misschien een idee wat ik nog zou kunnen doen ?
Mogelijk is de bluetooth antenne kapot? Als je zelfs al (succesvol) de nieuwste firmware hebt geinstalleerd lijkt me dit nog de enige overgebleven optie. Kun je hem wel vinden met andere bluetooth apparaten? Of is hij helemaal verdwenen? Succes in ieder geval!
Dat verflaagje is bij inderdaad ook aan het afslijten. Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken om toe te voegen aan de review.
Helaas wat minder enthousiast. Wanneer ik Maps opstart, loopt de telefoon vast en krijg ik hem alleen aan de praat door de batterij eruit te halen. Ook de camera doet het niet meer (is vochtig geweest en er zit roestvorming in het toestel, waarschijnlijk condens) Dat laatste had ik wellicht zelf kunnen voorkomen. Tijdens deze reparatie is de nieuwst firmware geinstalleerd, dus hij is up date

Voor de rest best eem mooi toestel, maar deze items waren nou net de dingen waarvoor ik hem kocht

Iemand tips vwb Maps
Ben het helemaal eens met de review. Zeer goed apparaat. Bouwkwaliteit vind ik wat minder. Goedkoop krakend plastic... De toetsen kraakten in het begin verschrikkelijk maar dat is nu opgehouden. de "behuizing" van de camera is niet van echt metaal, en het verflaagje valt er nu af.
Daar heb je gelijk in, dat verflaagje gaat er bij mij ook af maar ik dacht dat het er gewoon was afgeschuurd en dat het aan mij lag.

[Reactie gewijzigd door stefanvd op 13 januari 2010 20:15]

Ik heb de witte versie. Het is inderdaad een fijne telefoon, maar de accu duur zou inderdaad langer kunnen maar dat is standaard bij de smartphones van tegenwoordig denkik.
Verder loopt die wel is ooit vast en is die sloom, maar dat komt omdat ik meerdere applicaties tegelijk draai. Maar uiteindelijk is het een mooie telefoon met mooie specs (5mp camera, gps) voor een mooie prijs (ik had hem 2e hands voor €125,- in de zomer).