Asus BRT-AC828 Review

pclinde 25 augustus 2017, laatste update op 4 september 2017, 2.374 views

Asus BRT-AC828 (Product geleend)

De Asus BRT-AC828 focust zich als router op de zakelijke markt. Tijdens deze review bewijst de router zich goed te onderscheiden van de algemene consumenten routers. De router is voorzien van een uitgebreide software met veel aspecten die wenselijk zijn voor de zakelijke markt.

Pluspunten

• Dubbele Wan aansluitingen met share/failover optie. Als dit nog niet genoeg is kun je ook nog een 3G/4G dongle aansluiten op een USB 3.0 poort als back-up optie.
  • Stabiele prestaties: klaar voor een zee aan clients.
  • Je kunt een M.2 SSD plaatsen in de router, zodat deze functioneert als Mini-NAS.
  • Een stortvloed aan opties via de uitgebreide software.
  • Veel mogelijkheden om via de software tot in de detail instellingen aan te passen.
  • Zakelijke toevoegingen: Trend Micro beveiliging, IPSec VPN en VLAN.
  • Vanuit je luie stoel een splash screen/portaal maken voor gasten. Je kunt deze verder commercialiseren met acties/sociale media.
  • Acht LAN aansluitingen tot je beschikking.

Minpunten

• Laadtijden in de software, soms duurt het wat lang.
  • USB 3.0 prestaties blijven achter.

Review: Asus BRT-AC828

- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus BRT-AC828 productpagina

De Asus BRT-AC828 is met zijn specificaties niet een doorsnee consumenten router. Een ander kaliber met veel features voor de zakelijke markt. Enthousiast zoals ik ben moet je alles een keer proberen, ook producten die zich specifiek op een andere doelgroep richtten. Snelle WiFi op de 2.4 en 5.0GHz frequentieband is ondertussen wel een bekend verhaal. Gelukkig is er meer en moet de Asus BRT-AC828 dat gaan bewijzen tijdens deze review.

Uitgerust met twee Dual Wan poorten kan je met deze router twee aparte netwerken creëren. Handig als je een duidelijk onderscheid wil maken tussen de draadloze en bekabelde apparaten. Het aansluiten van een USB 3.0 schijf is ondertussen iets wat we op veel routers zien, beter gezegd: het is een standaard feature. Ook hier heeft de Asus BRT-AC828 aandacht aan besteed met een M.2 slot op der onderzijde van de router. Je kunt de M.2 SSD vervolgens gebruiken als zogenoemde Mini-NAS, een interessante feature! Verdere specificaties bespreken we in het volgende hoofdstuk. Op het moment van schrijven kost de Asus BRT-AC828 circa 457 euro. Zakelijke gebruiker? De BTW is natuurlijk aftrekbaar!

Een overzicht van de Asus BRT-AC828:

De BRT-AC828 is uitgerust met een dual-core Qualcomm IPQ8065 processor met een kloksnelheid van 1.7GHz. Aanvullend vinden we 512MB DDR3 werkgeheugen en 256MB flashgeheugen als opslag. Deze gebruik je o.a. voor de firmware en opgeslagen profielen. Met de hoeveelheid features, iets wat we dadelijk tijdens het hoofdstuk software terugzien, is een krachtige processor wenselijk. Vooral als men wenst om een M.2 SSD te gebruiken als Mini-NAS. Ik vermoed dat Asus zowel voor de functies, als kracht gekozen heeft voor de benaming Mini-NAS, aangezien de processor zijn kracht moet delen tussen netwerk- en opslagfunctionaliteiten. Ook zullen de mogelijkheden niet vergelijkbaar zijn met een deticated NAS, zoals een Synology. Ik vermoed dat grote bedrijven hier echter niet zo snel gebruik van maken, daar zijn de servers voor. Voor MKB-bedrijfsleven kan het wel een toegevoegde waarde zijn, geen antieke back-up methodes met tig schijfjes.

De hoogste standaard is gesteld op 802.11ac met 4X4 MU-MIMO ondersteuning. Volgens Asus kunnen er 250 gebruikers simultaan gebruik maken van de BRT-AC828. Waar haal ik al die mensen vandaan? Vanuit de router kun je een eigen WiFi portaal aanmaken. Je kunt hiermee een eigen template ontwerpen, zodat gebruikers op een bedrijfspagina/portaal komen. Je kunt via dit portaal aandacht geven aan lopende acties en je sociale media accounts promoten.

Normaal zien we zwart met rode verpakkingen van het Asus front. Bij de ‘netwerkafdeling’ van Asus gaat dit net even wat anders. Blauw met wit heeft hier de voorkeur. Op de voorzijde krijgen we een impressie van de BRT-AC828, achterop vinden we verdere specificaties. In de verpakking vinden we een gebruikershandleiding, support CD en een garantieboekje. Een ethernet kabel en power adapter mogen natuurlijk niet ontbreken.

We komen ook nog vier losse antennes tegen. Laten we voor nu beginnen met de BRT-AC828 zonder voelsprieten. De router heeft een strakke uitstraling, hiermee moet de router zich vertegenwoordigen als zakelijk design. Een stukje minder uitdagend, een veiligere keuze van Asus. We vinden bovenop op de router een patroon met net daaronder een festijn aan LED-indicators. Op de voorzijde vinden we één USB 3.0 poort. Naast deze poort vinden we een knop om de USB 3.0 poort in- en uit te schakelen. Ik durf niet echt te zeggen wat de meerwaarde is van deze knop, meer is beter?

Op de achterzijde vinden we een verzameling aan poorten en knoppen. We komen hier nog een USB 3.0 poort tegen, twee Wan poorten, 8 LAN poorten, een power en resetknop en de DC-aansluiting. Met de twee Wan poorten kun je twee aparte verbindingen aanmaken. Als beide Wan poorten in gebruik zijn kunnen deze het verkeer/verbruik delen, voor gebalanceerde prestaties. Ook werkt deze als failover, wanneer één verbinding wegvalt gaat deze over op de andere verbinding/provider, handig voor zakelijke doeleinde.

Op de onderzijde en randen vinden we ventilatiesleuven, het PCB samen met de processor wordt gekoeld door een aluminium koeloplossing. Het gaat hier om een passieve koeling, die via de ventilatiesleuven zijn warmte loost. Zet je router vooral in een open ruimte en vermijd kleine ruimtes. Onderop de router krijgen we toegang tot een klepje met daarachter een M.2 slot. Zoals ik al eerder vermeldde; voor iemand die nog geen NAS, server of Cloud oplossing heeft kan dit interessant zijn. Toch zijn veel zakelijke gebruikers voorzien van de eerder genoemde technieken. Is de M.2 toevoeging echt relevant voor groot zakelijk gebruikers? Nee. Mogelijk handig voor een schaduwkopie/back-up van de website?

Laten we de vier antennes bevestigen. De Asus BRT-AC828 is een AC2600 router, op de 2.4GHz frequentieband heb je het over maximale snelheden van 800 Mbps. Op de 5.0GHz frequentieband ligt deze snelheid zoals gebruikelijk wat hoger, namelijk 1734 Mbps. Tel beide op en je komt op 2.534 Mbps. AC2600 klinkt wat lekkerder dan AC2534.

De Asus BRT-AC828 oogt strak, neutraal en zakelijk. Prima voor waar de router voor bedoeld is. Door naar de eerste ervaringen met de software.

Met de router op zijn plaats is het even opstarten. Wanneer de router klaar is, opent deze automatisch een browser op je computer, om zo de setup te starten. We komen tijdens dit proces de basis stappen tegen; gebruikersnaam en wachtwoord, een internet setup voor statische/dynamische netwerken. De router neemt even zijn tijd om alles in gang te zetten. In mijn geval draaide ik nog een oude firmware, na het verzamelen van de juiste gegevens kun je deze direct updaten.

Mocht je een bestaande Asus Network account hebben, dan kun je deze ook gebruiken om in de router in te loggen. Mogelijk dat je deze hebt als je eerdere netwerkapparatuur van Asus in je bezit hebt gehad. De setup is kinderspel, op knopjes drukken en de setup doet al het werk, zoals het moet zijn!

Eenmaal uit de setup komen we op het landingsscherm uit, de hoofdpagina van de router. Hier begint het avontuur aan uitgebreide features met de BRT-AC828. Het deed mij sterk denken aan de netwerkproducten van Fritz, veel opties in de software. De BRT-AC828 moet hier ‘shinen’ wil de router het verschil maken. Uiteraard gaat dit hand-in-hand samen met de prestaties, alsnog is software één van de belangrijkste eigenschappen van deze router.

Op de hoofdpagina vinden we een overzicht van de twee WAN aansluitingen, waarvan er één in gebruik is. Ik doe het hier met een enkele provider (Ziggo). Dit wil zeggen dat ik geen gebruik kan maken van de gedeelde netwerken en failover functie. Je kunt ervoor kiezen om de 2.4GHz en 5.0GHz frequentieband samen te voegen als één SSID, de BRT-AC828 bepaald dan zelf wanneer deze schakelt tussen de verbindingen, afhankelijk van de signaalsterkte. De BRT-AC828 heeft geen één, geen twee, maar zes gastnetwerken tot zijn beschikking. Deze werken simultaan. Je moet toch ergens 250 gebruikers vandaan halen? Overige gegevens zoals de bekabelde en draadloze verbindingen vind je ook terug op deze pagina.

Ik heb de screenshots behoorlijk moeten bijsnijden, hierdoor heb je niet een volledig overzicht van alle omliggende menu’s. Om die reden gaan we ze één-voor-één af. Gebruikersgroepen is een relevante optie voor zakelijk gebruik. Met de BRT-AC828 kun je tot in de kleine details gebruiksrechten beheren. Je kunt aparte accounts aanmaken en deze vervolgens weer toewijzen aan gebruikersgroepen. De gebruikersgroepen zijn vooral handig om alles overzichtelijk te houden. Nieuwe apparaten en clients worden zoals gebruikelijk automatisch zichtbaar binnen het netwerk. Je kunt met een eenvoudige handeling het apparaat (de gebruiker) toevoegen tot een gebruikersgroep. Liever sorteren op apparatuur, de iPads scheiden van de vaste computers? Dat kan! Je kunt specifiek apparaten scheiden door apparaat groepen aan te maken. De toevoeging van toegankelijkheid (access control) is uiteraard aanwezig om alles in het gareel te houden.

PPTP en OpenVPN zien we wel vaker terug op routers. Als extra voegt Asus IPSec VPN toe voor zakelijke gebruikers. Communicatie via PPTP en OpenVPN protocol is minder goed beveiligd dan bij het IPSec protocol. Dat Asus kiest voor IPSec bij deze zakelijke router is wat mij betreft een terechte keuze = meerwaarde.

Een café of eettent kan met de BRT-AC828 en de mogelijkheden van een gastnetwerk/portaal een meerwaarde creëren. Een splash page met een eigen achtergrond en bedrijfsnaam is binnen een paar seconde actief. Het aanmaken van een portaal vereist wat meer inzicht. Je kunt hier een volledige policy voor opzetten, links naar je sociale media accounts en promoties voeren. Als eigenaar van een Café kun je met het ‘liken’ van de Facebookpagina best leuke acties opzetten, zodat de klant een direct voordeel heeft.

Hoe ziet zo’n splash screen er uit? Zo dus:

Beveiliging is een belangrijke onderdeel van deze router. Asus werkt samen met Trend Micro, te zien op de onderstaande afbeelding (rechts onderin). Trend Micro staat bekend om het beveiligingen van netwerken en gebruikers. Je kunt handmatig en automatische virusscans uitvoeren op de router zelf, gebruikers en websites blokkeren en gebruikers uitsluiten wanneer deze besmet zijn. Met deze router kun je met een gerust hart de instellingen op automatisch laten staan, de Trend Micro toevoeging voert dan automatisch alles updates, scans en daar waar nodig acties uit. Zo kun je onbezorgd door. De standaard firewall instellingen zoals op consumenten routers zijn ook aanwezig.

QoS is een persoonlijke favoriet. Ik vind het heerlijk om na te gaan welke apparaten binnen een netwerk grootgebruikers zijn. Zo kun je ook goed bijhouden welke werknemer wat doet, iets met NSFW video’s downloaden/streamen. In mijn eigen netwerk ben ik aandeelhouder als grootgebruiker. Trap Steam aan en je bent al snel de winnaar. Mijn vriendin gaat mij dus echt niet verslaan met d’r Daily Mail app. QoS heeft ook de toevoeging om web historie per apparaat terug te zien. Ik heb stiekem twee keer gekeken, voordat ik de onderstaande screenshot zou gebruiken in deze review. Je kunt statistieken terugzien en exporteren. Ook visueel kun je alles direct terugzien in de router in de vorm van een pie chart.

QoS is natuurlijk naar een stukje beheer juist verantwoordelijk voor de takenverdeling. De BRT-AC828 heeft standaard QoS profielen, waaronder gaming, media streaming, web surfing en custom instellingen. Ook kun je vanuit de QoS optie goed meten wat de huidige belasting is van het netwerk.

Heb je aan de twee Wan poorten niet genoeg? Dan kun je via een USB 3.0 poort een 3G/4G modem of telefoon verbinden. Met de failover kun je overschakelen naar deze dongle. Nu zal het met 20 – 30 gebruikers al snel krap worden op een 4G dongle, laat staan op 3G.

In de router vinden we de standaard instellingen voor de draadloze 2.4GHz en 5.0GHz verbindingen. De router is net als consumenten routers voorzien van een WPS-knop. Of je voor zakelijke doeleinde hier echt gebruikt van zult maken betwijfel ik.

De BRT-AC828 zou geen zakelijke router zijn zonder VLAN. Met de VLAN worden meerdere apparaten in één groep/virtueel netwerk gezet. Hierdoor kunnen de eenheden rechtstreeks met elkaar communiceren en data uitwisselen. Bij een VLAN gaat het letterlijk om gescheiden netwerken te creëren binnen één netwerkinfrastructuur.

Niet Simba van de Lion King, maar Samba om te delen. De BRT-AC828 heeft een Samba en FTP optie om te delen. Samba is opzich een prima oplossing, alsnog zie ik het eerder toegepast worden bij consumenten dan bij zakelijke gebruikers. We zien dat deze opties van delen vaak al voorzien zijn binnen organisaties.

De Dual Wan modus kun je zelf nog beheren. Standaard kun je kiezen voor failover of de fusie van beide providers om de workload te delen indien nodig. Dual Wan is een mooie toevoeging op deze router, het maakt de router net wat serieuzer voor zakelijk gebruik. Tevens onderscheid de router zich net wat verder t.o.v. consumenten routers.

Als laatste komen we nog wat basisinstellingen tegen, zoals het instellen van de router als router mode of AP mode. Ik ga er vanuit dat je bij de aanschaf van de BRT-AC828 kiest voor router mode. Updates kunnen handmatig en automatisch uitgevoerd worden. Bij automatisch krijg je vooraf een melding, zodat je hier op kunt anticiperen. Draai altijd vooraf een back-up voor de restore optie, mocht er toch iets fout gaan. Ben je het niet eens met de BRT-AC828? Dan stuur je rechtstreeks vanuit de router Asus een berichtje. In dit segment mag je wel een stukje service verwachten.

Het testen van een netwerk is vrij lastig vergelijkbaar, gezien de verschillende variabelen. Dit verschilt per woning denk hierbij aan de muren, isolatie, apparatuur en woonniveaus, de omgeving met actieve netwerkapparaten, huishoudapparaten en bevolkingsdichtheid. Als laatste is de volledige setup van je eigen netwerk, tot hoever deze een-op-een is gefinetuned is met je modem / aansluiting.

In dit hoofdstuk deel ik altijd wat achtergrondinformatie over de testomgeving. Het betreft een woning op 263m2 eigen grond, waarvan 138m2 woonoppervlak. De woning heeft een totale inhoud van 335m3, met gedeeltelijk dak- muurisolatie. De netwerktesten worden uitgevoerd op eigen grond, in de woning en tuin. Ik ben aangesloten bij Ziggo en maak gebruik van het Ziggo Max pakket met 300Mbps download en 30Mbps upload. De meegeleverde modem (Connect Box) staat ingesteld op bridge modus.

We pakken voor de aardigheid de LAN-resultaten:

Hieronder een overzicht van de prestaties binnenhuis:

Binnen de woning is onze slaapkamer altijd een uitdaging. In nog iedere review wint de 2.4GHz frequentieband het hier. We zitten dan met twee dikke muren en een plafond tussen de router, volgens mij is de isolatie van aluminium, of was het nou blikwerk? Tot zover goede prestaties, zonder onderbrekingen pakken we de volledige Ziggo Max verbinding.

De USB 3.0 prestaties vallen mij wat tegen van deze router. Door de vele features en mogelijkheden is dit toch een vrij zwakke prestaties van de BRT-AC828. De router neemt ook tijdens het aanpassen van instellingen best lang zijn tijd om wijzigingen door te voeren. Ik vermoed dat de router hier wat moet op inleveren. Het plaatsen van een M.2 SSD zal betere prestaties opleveren, zelf zou ik in geen enkele situatie gebruik maken van USB 3.0 voor massaopslag. De processor focust zich vooral als prioriteit op alle overige processen.

De BRT-AC828 is een zakelijke router van Asus. Tijdens mijn onderzoek ben ik specifiek gaan kijken waar deze router het beste te plaatsen is. Wie koopt de Asus BRT-AC828 en waarom? Je leest het in de eindconclusie.

De Asus BRT-AC828 kost op het moment van schrijven circa 457 euro. Waarom zou je de Asus BRT-AC828 overwegen? De router heeft voor zakelijk gebruik veel mogelijkheden. Ik haalde tijdens deze review eerder MKB aan, waar middelgroten bedrijven tot 250 werknemers gaan. Misschien is dit wel wat te enthousiast. Kleinere (onder de 50) en micro bedrijven (onder de 10) werknemers zullen eerder baat hebben bij de Asus BRT-AC828. Meerdere clients is totaal geen probleem voor deze router, ook niet op het gastennetwerk, die overigens in verschillende smaakjes in te vullen is. Vanuit je luie stoel maak je een eigen ‘branded’ splash screen en zelfs een portaal. Je eigen portaal kun je commercialiseren, handig voor cafés en eetentjes.

Ik zie de Asus BRT-AC828 eerder in actie bij de kleinere bedrijven. De router heeft een M.2 slot om een M.2 SSD te plaatsen. Op deze manier kun je de toevoeging van Mini-NAS gebruiken om storage te beheren via je router. Wat mij betreft zet Asus hier een mooi totaalpakket neer. Echter zijn er veel bedrijven die al een oplossing hebben in de vorm van een server/NAS. Ik vermoed dat veel bedrijven, ook kleinere bedrijven dit liever gescheiden houden. Voor zakelijke gebruiker die het nog doen met harde schijfjes en USB-sticks, waar er overigens nog genoeg van te vinden zijn is dit een geweldige toevoeging. Je kunt één keer investeren in een stevige router met prima prestaties, en krijgt voor dit geld direct de optie om bestanden via de Mini-NAS feature te waarborgen.

Nu we het toch over opslag hebben, de USB 3.0 poorten vallen wat tegen in prestaties. De Asus BRT-AC828 moet het echt hebben van de uitgebreide software en zijn zakelijke toevoegingen. Denk hierbij aan de actieve beveiliging van Trend Micro, de IPSec VPN-mogelijkheid, VLAN, dubbele Wan poorten met deel/failover functie. Tevens vermoed ik een goede productondersteuning van Asus, aangezien je direct vanuit de router contact kunt opnemen met de supportafdeling. Om nog even terug te komen op de USB 3.0 poorten; een mooie toevoeging van deze poorten is de mogelijkheid om een 3G/4G dongle aan te sluiten. Mochten je providers je in de steek laten, dan kun je dit laatste back-up plan nog toevertrouwen.

Management, overzicht en beheren is een genot met deze router. Het doet mij denken aan de Fritz software, beschouw dit als een mooi compliment richting Asus. Wel zijn de laadtijden in de software soms wat traag. Bij wijzigingen moet je soms wat langer wachten. Voornamelijk is het alles in één keer goed opzetten, zodat klanten en overige relaties probleemloos gebruik kunnen maken van het netwerk, met de Asus BRT-AC828 gaat dit sowieso goed komen.

De Asus BRT-AC828 onderscheid zich goed t.o.v. consumenten routers. Met het bovenstaande in gedachten is de positionering van deze router goed gelukt. De zakelijke toevoegingen zijn wat mij betreft een aanwinst voor veel zakelijke gebruikers. Toch neig ik met deze router nog wat sneller naar horeca- detailhandel. Mogelijk komt dit ook door persoonlijke praktijkervaring. Je ziet vaak dat zaken hier niet zo goed op orde zijn. Met de Asus BRT-AC828 heb je direct het mooiste van twee werelden: een rappe en stabiele router met een Mini-NAS oplossing, wel moet je dan extra investeren in een M.2 SSD.

Heb jij ook een Asus BRT-AC828?

Weer een toppertje van een artikel, man! Die routers hebben bij jou wel wat te verduren hoor.
cool :) die heb ik ook op het oog, heb nu cd RT versie maar die GT lijkt me wel wat. ETA?
Jep. De GT versie vervangt de RT, een gevalletje ETA. :) In september komt de review online. ;) Nog specifieke vragen of iets wat ik kan behandelen voor je? :D
meeste belangrijke vind ik de grote en stabiliteit van de wifi wolk, maar ja dat is per locatie verschillend.
Daarnaast de merlin support, maar dat zal wel goed zitten
Oké! Noted. :) Ik tag je wel even als de review live is. ;)
Zo dan! Das een kneiter van een Router. Heb zelf maar een simpele ASUS Router staan.
Deze ASUS geeft voor de ZZP-er / MKB, wel een aantal mogelijkheden om zo hun netwerk en WiFi netwerk willen gebruiken met behulp van 1 apparaat.

Stevig prijskaartje, wel te verantwoorden, vind ik.

Toppert!
Hey Ewoud, tof om te lezen dat je er zo over denkt. Dit zijn precies mijn bevindingen, de prijs is te verantwoorden. Thanks!
Top review, weer. Klasse en een dikke +3.
Thanks! Toffe router hé. :D Er schuilt meer achter de uitstraling. :)
Top review , en ook zonder zzp'er te zijn of MKB'er begin ik toch te kwijlen alleen al doordat gasten Portal.
En een Firewall op bedrijfsniveau en ondersteuning door TM (automatisch) is wel een pluspunt.
Bedankt. :) Mooi spul hé. Ik vond het wel tof om thuis een portaal aan te bieden. :P
Mooie review van een mooi apparaat!

Zelf heb ik, ondanks de vele functies en interface, een beetje moeite om de positionering van dit ding te bepalen. Hiermee doel ik op de vraag: 'voor wie is dit ding nu eigenlijk geschikt?' Ik kwam niet veel verder dan de (zeer) veeleisende thuisgebruiker, studentenhuis of de snackbar op de hoek die ook een gastennetwerk aan wil bieden. Bij kleine kantooromgevingen zou ik al snel voor een schaalbare oplossing gaan (bijvoorbeeld 2x een Ubiquiti AC Lite of PRO + een Unifi Security Gateway voor grofweg hetzelfde bedrag) en een andere oplossing kiezen voor backups, in de cloud bijvoorbeeld. De failover/dual wan is leuk, maar dit kom ik bij kleine bedrijven niet vaak tegen. Voor bijvoorbeeld bezorg-restaurants zou dit een meerwaarde kunnen bieden om toch bestellingen van bijvoorbeeld thuisbezorgd te kunnen blijven ontvangen en pin betalingen te te kunnen blijven doen.

Feit blijft dat ik zeer hard moet nadenken over waar ik dit ding zou kunnen plaatsen. Zonde, het is een mooi product, maar Asus begeeft zich in een prijsrange waar er ook snel gekeken zal naar andere, meer schaalbare oplossingen.
Bedankt!

Je zit wat mij betreft in de goede richting. :) De veeleisende thuisgebruiker, wellicht dat dit nog zelfs buiten beschouwing is. Ik denk echt dat deze router zich meer in kleine 'openbare' plekken kan bewijzen en snackbars, cafés en restaurants.

Veel features zijn wat mij betreft in een aanwinst. De failover/dual WAN is een mooie toevoeging, in de praktijk zien we vaak maar één provider per adres. Wellicht iets voor de toekomst? :)

Mooie bananen foto trouwens. :p Uit interesse: welke router heb je zelf staan?
Op dit moment maak ik thuis nog gebruik van de Draytek Vigor2132Fvn (standaard meegeleverd met Vodafone Thuis / T-Mobile thuis) De staat op de nominatie om volgende maand vervangen te worden door een Ubiquiti USG. Voor de wifi maak ik al gebruik van 2x een AC-LITE. Opzich doet ie 'wat ie moet doen' maar ik ben niet geheel tevreden:
- dichtgetimmerd door VF/T-Mobile, niet alles is aan te passen, ik ben graag zelf admin op m'n eigen spullen
- Geen 5 GHz, (nu staat de wifi toch uit ivm de plaatsing in de meterkast) kan in 2017 naar mijn mening echt niet meer.
- VPN is traag en wordt niet (meer) gebruikt, gok dat de CPU tekort schiet. Mijn zelfbouw Xpenology bak doet dit nu.
- Te weinig poorten voor wat ik er mee wil, er hangen nu 2 switches achter, beunhaas-oplossing

De reden dat ik gewacht heb met vervangen is dat ik nu de IP-tv modules ook op de switch komen en ik een SFP poort nodig heb en dus bij een 16 poorts model uit kom. Ik kan het voor mezelf prima verantwoorden waarom ik dit nodig heb en iets wat nu ook al werkt wil vervangen, maar de vrouw heeft hierin (helaas) ook een stem.

Na even verder nagedacht te hebben ben ik het zeker met je eens. Voor veel (bezorg)restaurants hier in de buurt is internet steeds belangrijker geworden. Ik heb zelf ook lang in deze sector gewerkt als bijbaan. Het aantal bestellingen dat via internet binnen komt neemt steeds meer toe, net als het aantal PIN betalingen in de zaak. Op de smartphones van de bezorgers na een een computertje voor google maps worden er weinig internet-intensieve zaken gebruikt, maar continuïteit en beveiliging zijn wel belangrijk. De mogelijkheid om een 4G dongel in te prikken en alle smartphone verkeer te scheiden van het kassa systeem zijn wel mooie functies. Vaak zijn de panden niet dusdanig groot dat meerdere AP's nodig zijn. Daar zou dit ding een mooie uitkomst kunnen bieden.
Inderdaad! Er komt zoveel via het internet binnen. Ik zelf woon in een relatief klein dorp (niet vergelijkbaar met steden). Via Thuisbezorgd had een plaatselijke pizzeria veel problemen met de PIN/online bestellingen. Ondertussen zijn ze gestopt met Thuisbezorgd. Drie keer raden... Het ligt niet aan Thuisbezorgd maar de netwerkinfrastructuur en apparatuur. :P Maar het is makkelijker om te wijzen, dus geen Thuisbezorgd meer op dat adres. Haha.

Ik draai zelf een Ubiquiti AmpliFi (mesh netwerk) thuis. Ik ben er enorm tevreden over, vooral het dekkingsgebied is met de satellieten bizar goed. :D
Ook een beetje mijn gedachte, buiten de dual wan en vlan kan een top end consumenten router van asus met merlin er op net zo veel voor minder dan de helft van de prijs. Ik heb een RT-ac87u en die komt een eind in de richting voor 130-150 euro.

8 poorten lan is wel fijn, maar goed dat had ik al een tijd eerder opgelost door een enkele 16 poorts switch te kopen voor het hele huis met uolink naar de router.

In de 2e alinea lijk je vlan en dual wan door elkaar te halen? Of heb je een specifieke toepassing voor ogen met de secundary wan poort als je deze niet als een failover/loadbalancing modus gebruikt?

[Reactie gewijzigd door mjl op 29 augustus 2017 23:36]

Hoe bedoel je lijk ik door elkaar te halen?

Wellicht heb ik het wat onhandig geformuleerd, maar waar ik op doelde was dat ik ik de panden die ik als voorbeeld gebruikte (bezorgrestaurants), zelden tot nooit 2 internetlijnen tegen kom. Vaak zijn dit, waarschijnlijk in verband met de kosten, gewoon consumenten kabel/adsl/glas aansluitingen. Een (USB) 4G module als failover is hier dan de goedkoopste oplossing. Dit is net de functionaliteit waar ik meerwaarde in dit ding zag.

Met het vlan gedeelte bedoelde ik dat je je gasten niet op hetzelfde netwerk wil hebben als waar je ook je kassasysteem, beveilings-camera's, pin automaat en eventueel je backup op hebt zitten.
USB 4G is de goedkoopste oplossing. :) Goedkoper dan nog een lijn van bijvoorbeeld KPN. Wel is het mooi om met de Dual Wan optie infrastructuren gescheiden te houden. Bijvoorbeeld een apart netwerk voor de beveiligingscamera's. ;)
Met dual wan kun je 2 redundante internet combineren voor je netwerk setup. Met een VLAN kun je verschillende lan segmenten maken voor bijv wi-fi, bedraad, privé, zakelijk en guest.

Dus ik vroeg me af hoe je de dual wan gebruikt voor het creëren van 2 aparte netwerken.

[Reactie gewijzigd door mjl op 30 augustus 2017 18:39]

Ah nu zie ik het. Klein detail: ik ben niet de auteur. Dat is hier @pclinde . Past ie vast graag even voor je aan ;)
Ahhh ik zie het, foutje van mij. :) Ik zal het aanpassen, bedankt.
Ok, begon haast aan mezelf te twijfelen ;)

Goede review trouwens, bel het mooi de unieke aspecten.

[Reactie gewijzigd door mjl op 30 augustus 2017 18:52]

Hallo Pclinde,

Ik heb je review met interesse bekeken en gelezen. Echter heb ik enige opmerkingen. Indien ik het verkeerd zie, dan hoor ik dit graag.

Je schrijft op een gegeven moment, dat PPTP en OpenVPN protocol minder goed beveiligd is dan IPSec. Echter als ik op het internet lees, dan komt in principe the OpenVPN er beter uit dan de Ipsec. Ook OpenVPN kan de 3DES of de AES encryptie met de 256 bit key. Maar kan zelfs nog meer aan dan de IPSec.

Ik heb zelf deze Asus gekocht, mede door de VPN client welke deze heeft. Echter mis ik in je verhaal een test voor deze. Als ik openVPN gebruik, dan is het surfen e.d. met een goeie snelheid. Echter als ik met een nieuwsgroep ga downloaden, dan komt de behaalde snelheid er belabberd uit. Als voorbeeld; Ik heb met Grabit via newsXS dezelfde bestanden gedownload, 1 x met OpenVPN ingesteld in de router en 1 x met de software van de VPN provider.

Met VPN ingesteld in de router kreeg ik een snelheid van ongeveer 5.000 KB/s.
Met de software haal ik een snelheid van ongeveer 15.000 KB/s.

Dit snelheid verschil kan er volgens mij niet aan de CPU liggen van de Asus, daar dit in dual core 1.700 is (de andere core zijn 2 x 800, en worden hiervoor volgens mij niet gebruikt) en als ik dan de status bekijk, zie ik dat Core 1 maar 43% en Core 2 maar 19% gebruikt. Dus zou de snelheid bij volle gebruik stukken hoger uit moeten komen.

Echter daar de VPN een belangrijke gedeelte is in de router, had ik verwacht, dat je ook dit zou testen en niet enkel ging kijken naar de specs van deze router.

Gr.
Hans
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie. :) Ik denk dat je reactie een zeer waardevolle toevoeging is, vooral door het experimenteren met VPN. Doorgaans heb ik meer reviews, dus het is soms lastig om alles te belichten. Tevens kost het schrijven van een review al enorm veel tijd, om die reden moet ik af en toe selectief zijn.

Ik begrijp je opmerking, volledig terecht. :) Stuur mij anders wat gegevens per DM, dan kan ik dit eventueel doorspelen naar Asus voor je. Wellicht kunnen ze verder helpen. ;)

Pim