Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-315 Review

collin. 10 januari 2010, laatste update op 10 januari 2010, 3.334 views

Samsung CLP-315

Pluspunten

• Laag verbruik
  • Driver ondersteuning voor Windows / Linux / OSX
  • Robuust
  • Snelheid

Minpunten

• Aparte service is nodig voor het toner niveau
  • Redelijk kleine papierlade
  • Linux drivers bevat kleine bug
  • Toners zijn duur

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Aanschaf
Ik heb de CLP-315 nu ruim een jaar. Ik heb hem gekocht toen ik aan de studie ging, en ik inzag dat ik zo nu en dan redelijk veel moest printen. De keuze tussen inkt en laser was daarom al snel gemaakt, vooral omdat de poeder van een laser printer niet verdroogt als je de printer een zomervakantie lang niet gebruikt.
Ik heb 150 euro betaald voor de printer, wat ik een goede prijs vind voor een kleuren laser printer.

Het apparaat
De printer is lekker robuust gebouwd, en heeft stevige klepjes en fijne knoppen. Ook alle ledjes spreken voor zich. De papier lade had wat groter mogen zijn, bij het uitdraaien van een aantal documenten moet je die wel eens bijvullen, terwijl er volgens mij plaats zat was voor een grotere lade. Des al niet te min is de lade goed gemaakt, een afscherm-klepje zorgt ervoor dat het papier niet onder het stof komt en de papier geleiders zijn makkelijk verstelbaar.
Het apparaat heeft 2 knoppen: een aan-uit schakelknop en een drukknop voor het feed-en van papier of het afdrukken van een testpagina.

Snelheid
Ik gebruik de printer vrijwel alleen voor zwart-wit printen, waar deze printer prima snelheids-prestaties bij levert. Ook de opwarm tijd is erg kort, binnen een seconden of 6 begint hij al te printen. :z Overigens zie je meteen dat er lampjes gaan branden als je een document hebt gestuurd, zodat je weet dat hij bezig is met opwarmen. Tussen documenten door is er geen standaard pauze, maar zo nu en dan moet hij even een reiniging-programmatje doen. Na een 10tal seconden onderbreking gaat hij vanzelf weer verder.

Kwaliteit
Zelfs op conceptmodes levert de printer goede kwaliteit. Op het hoogst aantal DPI's is het echt haarscherp, en zijn kleuren diep gekleurd. In een laserprinter mag je geen fotopapier doen, maar op gewoon papier zijn de foto's goed.

Drivers
Windows
De driver voor windows werkt perfect. Zowel als netwerk share als direct op de laptop werkt het goed. Je moet wel de driver downloaden, want standaard vind windows geen driver.
Er wordt standaard ook een service geďnstalleerd, waar ik meestal niet zo'n fan van ben. Het is echter niet nodig om de service te installeren, maar het is wel de enige manier om er achter te komen hoe vol je toners nog zitten. Ik vind het jammer dat ze gekozen hebben voor deze oplossing, het was makkelijker geweest als dit gewoon via het standaard windows schermpje kon zoals dat bij een HP printer wel kan.
Linux
Samsung ondersteunt ook standaard Linux, wat voor mij een groot pluspunt is. Hier kun je kiezen voor enkel de driver, maar als je de tonerniveau's wilt zien zul je ook weer de aparte service moeten installeren die samsung goed uitgewerkt heeft. Bij de driver installatie zit echter wel een bug waardoor het lijkt dat er 2 printers geďnstalleerd zijn, maar ééntje simpelweg niet werkt. De printer print dan simpelweg: "Please install proper driver".
De installatie werkt door middel van een wizard in linux. Mocht je het geheel via commandline willen installeren, dan is dat ook geen probleem. Zo heb ik het op een linux server geinstalleerd via SSH met Putty waarbij de wizard doodleuk zegt: "Ik heb geen X-Server gevonden, zal ik de wizard commandline uitvoeren?" Dit werkt uitstekend, maar de share instellen moet je via CUPs doen, wat soms nog wel eens tot een beetje hoofdpijn kan leiden.

Afmetingen
De printer is 39 centimeter breed, 25 centimer hoog, 32 centimeter diep zonder papierlade en 40 centimeter diep mét papierlade. De breedte en diepte afmetingen zijn gelijk aan die van oude versterkers, waardoor het lijkt alsof mijn stereokast voor mijn printer is gemaakt :*)

Verbruik
Gelukkig heb ik de toners nog nooit hoeven te vervangen. Ik heb wel al een zwarte toner in huis gehaald, en daar was ik zo'n 40 euro voor kwijt. Het value-pack met alle kleuren erin is daarom ook een flinke uitgave, en de doos is minstens zo imponerend. Het lijkt wel alsof je een complete printer koopt, maar de toners zijn gewoon extreem goed ingepakt zodat ze iedere stoot kunnen hebben. 8)7

Heb jij ook een Samsung CLP-315?

ik vind de prijs van de toner nog wel meevallen. Heb zelf een clp-350n en betaal 40 voor een zwart toner die 1500 pagina's drukt. Vergeleken met mijn vorige inktjet hp ben ik minimaal de helft minder kwijt.
is het bij deze printer het geval van één 3-kleurentoner of 3 toners met elk 1 kleur?