Specificaties 4TB 2.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Maxtor M3 Portable 4TB Zwart Review

Iruk1981 21 augustus 2017, laatste update op 21 augustus 2017, 679 views

Maxtor M3 Portable 4TB Zwart (Product gekocht)

Voor mijn NAS was ik op zoek zuinige schijven voor niet al te veel geld. Ik heb de schijven uit de behuizing gehaald en in mijn NAS geschoven. De Schijven zijn makkelijk uit de behuizing te halen. Hoe ik dit heb gedaan heb ik in de review geschreven.

Pluspunten

• Stil
  • energie zuinig

Minpunten

• Behuizing slecht her te gebruiken

Mobiliteit Score: 4
Maxtor M3 Portable 4TB review HowTo

Aller eerst mijn excuus. Dit is niet een werkelijke review, maar meer een How To. Hier zal je geen performance getallen vinden. Ik ben van mening dat als je performance zoekt niet deze schijven neemt. Mocht het niet de bedoeling zijn om deze informatie onder een review te schuiven hoor ik het graag.

Dit is een How To ik heb de Maxtor M3 4TB niet aangeschaft om als externe harde schijf te gebruiken, maar als interne harde schijf. Op diverse fora kwam ik tegen dat in deze externe behuizing een dood gewone Seagate harde schijf zit. Hieronder staat beschreven hoe ik dat gedaan heb. Techniek level is 0, dus iedereen moet dit kunnen reproduceren. Let wel, ik geef geen garanties en mocht je dit zelf willen doen is het geheel voor eigen risico.

Overigens gebruik ik deze schijven nu in mijn NAS. 2.5” schijven zijn over het algemeen zuiniger dan 3.5” schijven. Voor mijn NAS is zuinig belangrijker dan performance, omdat hij 99% van de tijd toch niets zal doen. Daarbij vind ik het wel leuk om een beetje te prutsen.

In de doos

De doos is normaal vormgegeven en de portable schijf ligt achter het raampje te wachten om bevrijd te worden.

In de doos zitten dan de handleiding, garantie, portable schijf en een USB 3.0 kabel.

De behuizing is van plastic, maar voelt solide aan. Wellicht wat gevoelig voor krassen, maar ik heb dit niet getest. De USB aansluiting op de portable schijf is niet een standaard aansluiting.

Uit de handleiding van Maxtor heb ik de volgende specificaties van de portable schijf:

Controle

Voordat ik de behuizing uit elkaar trek controleer ik de schijven of ik niet toevallig een DOA heb of een beschadiging door transport.

Hierin kan je zover gaan als je zelf wil. Ik controleer alleen de inhoud en ik laat Windows een standaard check uitvoeren.

Blij dat er niets mis is kopieer ik de inhoud van de schijf naar mijn computer, de handleiding (in verschillende talen) en wat tools staan er op.

Nu de schijven gecontroleerd zijn durf ik het aan om ze uit de behuizing te halen.

Verwijderen van de behuizing

Voor het verwijderen van de behuizing gebruik ik mijn tablet repair set (voor een paar euro te vinden op Aliexpress) en een kruiskop schroevendraaier. Heb je geen repair set gebruik dan een dunne platte schroevendraaier of een dunne botte mes (PAS OP dat je jezelf niet bezeerd).

Voordat ik verder ga nog even een waarschuwing uit de handleiding van Maxtor
Let dus op mocht je de behuizing verwijderen vervalt de garantie van je harde schijf.

Aan de bovenzijde bevind zich een naad waar de deksel op het bakje zit. Ik ben in de hoek begonnen bij de LED.

Het is een beetje pielen en wrikken, maar hier kan je de deksel los krijgen (het zit niet vastgelijmd). Vervolgens stop ik een plastic hulpje in de zojuist gecreŽerde opening.

Vervolgens haal ik rondom de deksel los van het bakje

Tada…… een prachtige 2,5” harde schijf komt te voorschijn.

Helaas is het niet gelukt om de deksel zonder beschadigingen van het bakje los te maken. De deksel heeft zeer fragiele ogen en het bakje haakjes. De haken verbuigen en de ogen breken makkelijk.

Nu hebben we een harde schijf met een USB interface. De interface is vastgeplakt met metaalachtig plakband. Dit is waarschijnlijk voor de aarding.

Het plakband is makkelijk los te maken en zo kan de SATA2USB interface losgemaakt worden.

Nu hebben we een mooie Seagate 2.5” hardeschijf en een SATA2USB 3.0 adapter.

Gebruik

Op het moment van schrijven gebruik ik twee van deze schijven in een FreeNAS server met ZFS en zijn ze snel genoeg om mijn Gigabit LAN vol te trekken. Het plan is om begin volgend jaar nog een stapel van deze schijven te kopen en bij mijn FreeNAS server te proppen.

Hieronder nog een opmerking uit de handleiding van Maxtor over het bestandssyteem

Zoals al gezegd gebruik ik lekker ZFS en dat gaat prima.

De schijven zijn lekker stil en hoor ik niet boven de case fan van mijn NAS uit. De case fan is de enige “lawaai” maker aan gezien het geheel wordt gevoed door een PicoPSU.

Hergebruik SATA2USB interface

Helaas heb ik geen reserve SATA schijf liggen en heb ik nog niet getest of de USB 3.0 interface opnieuw te gebruiken is. Deze How To zal nog ge-update worden met ervaringen hiermee

Heb jij ook een Maxtor M3 Portable 4TB Zwart?