Specificaties 27" • 2560x1440 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Philips 272B7QPTKEB/00 Zwart Review

Foritain 21 augustus 2017, 3.535 views

Philips 272B7QPTKEB/00 Zwart (Product deels gesponsord)

Een positieve klapper uit een onverwachte hoek. Vanaf het eerste moment positief over het beeld, en de resultaten onderstreepte het sentiment: die zijn echt uitstekend. Inhoudelijk weinig kanttekeningen, gewoon een goed paneel met wat fabriekskalibratie moet zijn. Hooguit dat de pop-up webcam wat niche is (2727B7QPJEB is hetzelfde scherm zonder).

Pluspunten

• Prettig, top presterend IPS paneel met accurate kleuren direct uit de verpakking, en zeer goede tot perfecte prestaties op elk vlak. Kent ook een prettige matte coating
  • Opvallend hoge maximale helderheid, en dat zonder enige blijk van backlight bleed zelfs op 385cd/m2
  • Kijkhoeken uitstekend
  • Gamma zeer goed
  • Ergonomie goed in orde (hoogteverstelling, draaibaar, kantelbaar)
  • Pop-up webcam leuke feature als je daar zakelijk of casual waarde aan hecht.

Minpunten

• Speakers, tja.
  • 2560x1440p monitoren als concept onder druk door afnemende prijzen (grotere) 4K panelen en 3440x1440p opties.
  • Webcam met een prijskaartje van de meerprijs (80e boven de 272B7QPJEB) is niet gering, bijv een Logitech C922 is dan aantrekkelijker als je bijvoorbeeld wilt streamen.

Philips 272B7QPTKEB review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Prestaties
- Conclusie

Na wat exotische uitstapjes naar 32” en 40” schermen, en een 38” Ultrawide, richten we ons vandaag op een iets traditioneler afgemeten scherm. Deze Philips 272B7Q is namelijk een 27” model met een 2560x1440p IPS paneel. Dat wil echter niet zeggen dat er niet voldoende opvallends over te zeggen valt, want we zien onder andere een pop-up webcam, een powersensor die het scherm dimt wanneer de gebruiker wegloopt, en Philips zegt dat 85% van het kunststof in het scherm gerecycled is en 100% van de verpakkingsmaterialen recyclebaar zijn; oftewel een redelijk duurzame insteek.

De meerwaarde van die duurzaamheid laten we aan jullie over, wij gaan ons uiteraard richten op de bouw, beeldweergave, en ervaringen met dit model.

Op dit moment mag je voor deze Philips ca 549 euro uittrekken. Overigens bestaat er een 272B7QPTKEB/00 en een 272B7QPTKEB/01, dit betreft exact hetzelfde scherm, het verschil zit enkel in het distributiekanaal.

De volledige specificaties:

Zoals genoemd: 27 inches, 2560x1440 beeldpunten, en gezien het een IPS paneel is zien we de bekende 178 graden kijkhoeken terug. De helderheid claim is met 350 cd/m2 forser dan gemiddeld, contrast van 1000:1 is vrij gangbaar, en de smartcontrastwaarde van 20 miljoen koopt niemand wat voor maar is kennelijk nodig om mensen te overtuigen die dergelijke waardes bij concurrenten ook aantreffen. Philips legt de focus overigens op kleur, niet op snelheid en gaming, al zou je er met een 5ms response nog een potje op kunnen gamen. In lijn met het duurzame zien we een redelijk laag verbruik geclaimd voor een 27” scherm met dit aantal beeldpunten.

De specs geven een ruime verstelling aan: hoogte verstelbaar, draaibaar, kantelbaar en ook 90 graden op zijn kant te draaien. Ook VESA support ontbreekt niet. We zien zowel DisplayPort als Mini-DisplayPort (handig om laptops te koppelen), HDMI, als een ‘oude’ VGA aansluiting als opties. Ook zitten er speakers in en een doorvoer voor je headset. Overigens gaan we het verder niet over die speakers hebben, wat hopelijk al genoeg zegt; soms is het handig dat er iets geluid uit kan komen, maar veel meer is het niet. Ook een USB 3.0 hub is van de partij.

Focusfeature uiteraard de ingebouwde webcam, met 2 Megapixel oftewel HD resolutie. Deze druk je fysiek in- of uit de behuizing om er gebruik van te maken. Andere belangrijke features zijn een PWM-vrije aansturing, oftewel FlickerFee en een LowBlue-modus.

Verpakking: bruin karton, stevig, niet bijster aantrekkelijk, maar milieu enzo.

Voet: Stevig, niet al te klein, maar bijzonder solide. In arm zien we ook een clip voor kabelmanagement in de grijze achterzijde.

Verder in de verpakking: één DisplayPort kabel, één HDMI kabel, één VGA kabel, de USB hub kabel en een 3.5mm audio passthrough. Hij wordt met een 'gewone' kabel gevoed, dus geen adapter of iets dergelijks.

Het resultaat oogt lekker solide, en we kunnen gerust zeggen zakelijk. Daarmee zeggen we niet dat het een onaantrekkelijk scherm is, want zaken zoals zeer dunne bezels aan de zijkant maken het toch een aangename vertoning. Onderin zien we een dikkere rand met geborstelde afwerking met daarin typenummer en Philips logo.

Ook de bovenkant kent een lekker dunne bezel, waarnaast de pop-up webcam uiteraard opvalt. Deze druk je er eenvoudigin of uit.

De verstelbare voet die aan de VESA mount nestelt voelt stevig, het hoogte verstellen is niet te zwaar of te licht, het draaien op de voet loopt soepel, en het scherm kantelt ook een aardig eind wat dan wel weer enige inzet vereist. Aan flexibiliteit in elk geval geen gebrek.

Draaien we het scherm op zijn kant krijgen we een goed beeld van de aansluitingen, en zien we ook iets wat volgens mij enkel de powersensor kan zijn. Fysieke aan/uit schakelaar altijd welkom, zo ook de USB hub met Quick Charge ondersteuning.

Als IPS paneel met niet mals prijskaartje was te verwachten dat het scherm direct uit de verpakking wel een goede indruk achter zou laten, en hij stelde subjectief in elk geval niet teleur. Uiteraard dragen hele dunne bezels ook bij aan een subjectief aantrekkelijke uitstraling. Met reeds 2560x1440p schermen in bezit is er ook niet bepaald sprake van gewenning, dergelijke schermen zijn wat dat betreft niet heel nieuw meer. Mocht je echter overstappen van een 24” 1920x1080p scherm bijvoorbeeld is het wel echt even genieten van de extra netto werkruimte en extra scherpte die je krijgt, want de ca 110 PPI die dit soort schermen bieden is een uitstekende balans; wel goed scherp, maar niet dat zaken te klein worden.

Het beeld is ogenschijnlijk rustig, indien gewenst goed helder, en even aantrekkelijk op een zeer lage helderheid. Vergeleken met o.a. de Eizo FS2735 en de LG 34UM88, wel duidelijk andere beestjes, krijgen we de indruk dat dit scherm op gebied van beeldkwaliteit er in elk geval geen klein beetje aan onder doet, sterker nog in een side-by-side lijkt deze Philips zelfs al uitstekend gecalibreed, al moesten de resultaten dat nog aantonen.

Positief vinden we de flexibiliteit, het feit dat hij met de bezels en compacte voet ook praktisch zo compact is als een 27” scherm kan zijn, en opvallend is ook dat die Powersensor daadwerkelijk lijkt te werken. Je zou het natuurlijk verwachten, maar het is toch even ‘gek’. Toegegeven: ik heb het ook weer uitgezet omdat we tijdens het werk ook veel heen en weer lopen en schermen op lange afstand bekijken, maar het concept is op zich best charmant. Charmant is het OSD niet bepaald, maar functioneel wel dankzij de losse fysieke knoppen wat toch beter is dan dat touch-geneuzel, zeker op een zakelijk scherm. Ook niet charmant is het geluid uit de speakers, maar daar zou ik mij verder niet meer over uit laten, ahem.

We hebben er ook wat potjes op gegamed, waarbij opvalt dat het.. eigenlijk niet opvalt voor een 60 Hz IPS paneel. 1440p is voor een beetje GPU prima aan te sturen, en het resultaat is zelfs in snelle FPS games niets om verdrietig van te worden. We merken niets aan input lag en weinig aan ghosting noch overshoot, maar als je net als wij snelle schermen gewend bent om te gamen is het duidelijk een klasse minder als dat je primaire doel is. Echter als je een klein beetje wilt gamen naast je werk? Prima.

Tot dusver allemaal leuk, maar nu gaan we knallen. Dit paneel bleek namelijk echt uitstekende resultaten neer te zetten. Zo is de maximale helderheid met 385 cd/m2 echt fors, handig voor de aller lichtste omgevingen, en is ook de kleurtemperatuur spot on, uiteraard niet vreemd dat op de laagste helderheid het gaat schuiven.

Kleur- en grijswaardes dan? Praktisch flawless, gemiddeld scores allemaal ruim in het groen, waarbij het groen aangeeft dat dit een goed resultaat is –wanneer het scherm gecalibreerd is-. Gezien dit fabriek af instellingen zijn kunnen we dus stellen dat dit scherm gewoon harstikke strak van de band komt rollen. Handmatige calibratie kan nog voor een klein beetje tuning, maar de kans dat je het verschil waar gaat nemen is bijzonder klein. RGB grijsbalans ook keurig strak. We kunnen een kleine kanttekening plaatsen bij wat op een minimaal stukje ontbrekend sRGB spectrum bereik lijkt, maar de kans is even goed aanwezig dat dat binnen de afwijkingen van de (niet extreem zware) meetapparatuur ligt.

We kunnen hooguit stellen dat de gamma waardes net ietsjes van perfectie afwijken, maar ook daar zien we ze toch ruim in het groen, want zonder aanpassingen ook gewoon heel erg goed is.

Kijkhoeken? Perfect. Als IPS paneel is enige IPS glow uiteraard onvermijdelijk, al valt het alleszins mee als we naar de diagonalen kijken. Praktisch gezien in elk geval een non issue.

En dan wat waar we heel gelukkig van worden: een dermate goede afstelling dat er ook van de lichtste backlight bleed gewoon totaal geen sprake is; zelfs niet op die forse maximale helderheid. Kortom: top.

Toen we met het scherm begonnen te werken viel al op dat de beeldkwaliteit uitstekend was, maar de testresultaten onderstreepten dat nog maar eens. Er valt wat prestaties betreft he-le-maal niets op dit scherm af te dingen en de kleur- en grijswaardes zijn zelfs op het niveau dat we zagen bij bijvoorbeeld de Eizo EV2750; geen misselijk model om mee vergeleken te worden. Philips geeft zelf aan dat er gewoon een goed paneel in zit, maar dit zijn gewoon de resultaten van een strak gekalibreerd scherm vanaf fabriek. En als we dan toch bij die high-end Japanners blijven, ergens heeft deze Philips ook wel wat weg van dat design met extreem dunne bezels aan de zij- en bovenkant. En laat er geen onduidelijkheid over bestaan: dat is een compliment. Als we echt gaan zeuren kunnen we stellen dat de voet wellicht nog iets kleiner kan, het contrast nog iets hoger kan, of de zwartwaarde bij 100% helderheid nog wat lager kan, maar die helderheid is ook echt heel hoog terwijl we op een meer gangbare settings wederom niets te klagen vinden. Misschien het standaard gamma nog marginaal omlaag dan? Of dat dat kleine hoekje van het volledige sRGB spectrum net buiten de lijn valt? Laten we het een 9,5 noemen in plaats van een 10, maar klagen voelt vooral als mekkeren gezien de standaard kanttekening dat een echte 10 simpeweg onmogelijk zou moeten presteren.

Feature-technisch zien we ook alles wat we van een prosumer / semi-pro / kantoor-productiviteitsscherm zouden verwachten: veel inputs, een goede anti-glare coating, een uitstekende verstelbaarheid in alle richtingen plus een VESA optie, USB hub feature, goede OSD controls en ingebouwde speakers, al zijn die laatste echt enkel voor incidenteel noodzakelijk geluid, niet om van te genieten. De Powersensor is een leuke, prima werkende extra zij het met een beetje een gimmick gevoel, wat wellicht ook gezegd kan worden voor de pop-up webcam. Functioneel is het, en wanneer je die functie waardeert neemt de meerwaarde van deze Philips duidelijk toe, maar als we kijken wat een serieuze losse Logitech webcam aan kwaliteit en features biedt is het gezien de meerprijs wel een pittig gevecht voor deze Philips; je zal dan echt waarde moeten zien in de veiligheid van het elegant weg kunnen drukken van de webcam en/of de strakkere uitstraling van het geheel.

De prijs lijkt wel fors, rond de 400 euro vinden we tenslotte ook al degelijke 27” 1440p modellen met IPS paneel en vergelijkbare ergonomische features waar je voor deze al minimaal 530 euro uit mag rekenen. Op zich is dat echter totaal geen gekke meerprijs voor een top afstelling en testresultaten, zeker met het oog op zakelijke aanschaf, maar voor velen zal een degelijk ‘goed’ afgesteld scherm toch al voldoen en de meerwaarde van ‘beter’ vooral door de echte liefhebber gewaardeerd worden. Specifiek kijken we nog even richting Philips hun eigen andere 272B7Q variant, de 2727B7QPJEB (die namen.. echt he), die voor 450 euro over de toonbank gaat. Want die hebben we weliswaar niet kunnen testen zit daar wel exact hetzelfde paneel in, minus de pop-up webcam. Enerzijds maakt dat de prijs van die webcam feature dus duidelijk: ca 80 euro, niet direct onredelijk maar wel iets om over na te denken, maar m.i. nog belangrijker: dat maakt de meerprijs van de webcam vrije versie boven een ander 27” IPS 1440p scherm eigenlijk in de verste verte niet ‘hoog’. Nogmaals: Dat scherm hebben we niet getest, dus hou even een slag om de arm, maar het trekt toch sterk aan.

Ook kunnen we er niet omheen even een opmerking te maken over 27” 1440p schermen in zijn algemeenheid. Ik blijf erbij dat het een uitstekend concept is en een top upgrade boven de 1080p massa, maar waar ze ooit de enige logische upgrade waren boven 1200p schermen voor de zakelijke gebruiker is de concurrentie tal van kanten op gegaan terwijl goede 2560x1440p schermen eigenlijk nauwelijks goedkoper zijn geworden. Zo zien we naast deze 27” 16:9 units inmiddels ook nog grotere (28-32”) 4K schermen voor vergelijkbare prijskaartjes, en met een beetje shoppen komen ook 34” Ultrawide modellen in het zicht. De kans dat je dermate strakke resultaten krijgt zoals deze Philips voor dat bedrag is dan feitelijk nihil, en er zitten ook nadelen aan ‘nog groter’, maar ook daar zitten toch gewoon zeer goede schermen tussen die andere voordelen bieden zoals nog meer werkruimte.

Wel druk op de ketel dus op dit (en andere) 27” 1440p scherm(en), en genoeg paden die je naar een ander scherm kunnen leiden afhankelijk van je eigen wensen en voorkeuren. Maar tot zover 27” 1440p schermen gaan is dit echter wel een heel mooi plaatje en één die laat zien dat Philips, tot zover dat nog niet het geval was, zeker mee mag dingen voor jouw keuze als je voor een echte top bouw, paneel en afstelling wilt gaan. Al met al een onverwacht sterke prestatie van een toch ingetogen ogend scherm.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Philips 272B7QPTKEB/00 Zwart?

Is het monitorscherm nu wel van eigen bodem, of is deze gemaakt door TP Vision?

Wederom een toppert!
Thanks! :D Volgens mij is elke Philips monitor die we gaan zien onderdeel van TP Vision?
Aha. Oke.
Keep up the good work
..mommelt iets over koffie...
Bij Philips maken ze geen monitoren meer. Er zijn maar enkele apparatuur wat nog wel van Philips is, zoals uiteraard de Airfry, Shavers en nog wat ander, met name lifestyle apparatuur. Andere apparaten zijn vrijwel altijd door externe bedrijven gemaakt.

Ik zie al wat collegae die een kleiner model van deze monitor hebben staan, zien er wel kek uit vergeleken met die 1,5cm bezels die ik hier heb :-). Zou graag 2 van deze monitoren hier hebben staan hoor.

[Reactie gewijzigd door Gopher op 23 augustus 2017 07:37]

Alweer zo'n flop van een review voor gewoon een prima product. :N
Waarom doe je dat toch constant?
Persoonlijk vind ik dit juist wel een goeie monitor. En hij is ook nog eens mooi.

Ik ga uitzoeken of ik deze hier kan scoren.
Mijn niet al te oude Asus VX238 doet raar. :'(

Thanks Foritain! d:)b

BTW, zie ik het goed dat er geen free- of Gsync is? :o
Dat had ik dan wel weer even gemist.

[Reactie gewijzigd door HMC op 22 augustus 2017 14:43]

Hoe komt het dat je het een goede monitor vind, je geeft zelf aan dat je 'm nog niet zelf hebt. Er zijn ontzettend veel goede IPS monitoren op de markt, en vaak zijn ze 'n tik goedkoper dan deze :-). Maar wat is er mis met de review?
Goed dat ik er nog een :+ bij heb gezet gisteren. "Dan is het vast wel duidelijk", dacht ik.
Toch niet. :P

Uiteraard is er niets mis met de review, en dat de monitor goed is, weet ik door de review.
Duh... :P
Het was ook nog vroeg he :D

En ik zie verder geen enkele vermelding van 'sync', G-Sync zeker niet, het is niet ondenkbaar maar wel onwaarschijnlijk dat ze er Adaptive Sync support in hebben gebakken zonder het te melden, maar helaas hangt hij nu aan een Nvidia bak :P
IPS =/= IPS, net als dat het ene TN paneel het andere niet is. IPS als techniek mag dan enkele inherente voordelen (en nadelen overigens) hebben, maar de korte sprong van IPS naar "Goed scherm" is een gevaarlijke. Daar zal je echt voor moeten testen en ervaren om daar wat over te kunnen zeggen.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste goedkope prut panelen TN zijn, daar bestaat geen twijfel over. Maar TN is ook niet per definitie prut.
Oh ik geloof je goed, de panelen waar ik de gehele dag naar staar zijn ook TN. Zeker niet goede monitoren.

Heb tevens nog een leuke TN van illyama staan, ook best wel goede kwaliteit :-).
Of enkele recente high-end TN gaming panelen die ook in staat zijn om 99% sRGB weer te geven en accuraat, en uniform :D

Heb ook nog een oude benq GL2440 ofzo staan. Toen het goedkoopste 24" / 1080p scherm wat er was, kleuren kloppen voor geen meter, maar desondanks wel prettig schermpje.
Nice, vette review! _O_ +3
Gezien de prijs, ben ik, mocht je die mogelijkheid hebben, erg benieuwd hoe hij zich verhoudt tegen de LG 27UD58. Dat is ook een IPS scherm, maar dan UHD, voor een stuk lagere prijs - en ook gecalibreerd af fabriek.
Enige wat de LG dan een beetje mist is de verstelbaarheid (vaste voet).
Ik wou bijna zeggen 'als de gelegenheid er is'...

-Maar- Ik heb die LG 27UD58 hier gehad bedenk ik mij net, ik heb het nu niet bij de hand, maar ik zal even controleren exact welk model het was (P, P-B, etc) en hoe die resultaten waren. Staat mij bij dat die goed was en ook een mooie value biedt, maar ik heb er een hard hoofd in dat hij -zo- goed was. Staat mij ook niet van bij dat die factory calibrated was, zeker niet binnen zo'n marge. Maar ik ga het nog even checken, zal volgende week worden.

Of je voor 4K of 1440p wilt gaan ,dat is wel even een puntje. Persoonlijk vind ik 1440p mooier in balans op deze afmetingen, een PPI van 110 is m.i. ideaal.
Heb je met 110 PPI ook de scherpte van een 4k?

Op het werk heb ik nu 4k op 32" en dat werkt wel lekker alleen voor thuis zou ik dat aan de grote kant vinden en vind het zonde om op 4k@27" alles op 150% te moeten zetten omdat het anders te klein is.
Define scherpte. Theoretisch niet natuurlijk, 4K op 27" heeft een hogere DPI en dus meer scherpte. Of die extra scherpte echter ook praktisch is? Ik denk in veel taken niet, in sommige zaken (beeldbewerking) weer wel. Het is de balans die ~110 PPI biedt die ik zelf erg kan waarderen, maar je moet je eigen afwegingen maken afhankelijk van je eigen gebruik.

110 PPI met 4K zou een 40" scherm zijn zeg ik even uit mn hoofd. 32"/4K heb ik ook staan, kan er inmiddels prima mee overweg, en het is ook niet duurder dan een beetje 27"/1440p, maar het is zeker niet zonder kanttekeningen 'beter'.