Iiyama Dual Desktop Arm DS1002C-B1

€ 68,99
Specificaties Bureaumount • maximale schermgrootte 30" - Bekijk alle specificaties

Iiyama Dual Desktop Arm DS1002C-B1 Review

Awesomehobo 17 augustus 2017, laatste update op 17 augustus 2017, 2.699 views Product gekocht

Iiyama Dual Desktop Arm DS1002C-B1

Een mooie monitorstandaard van goede kwaliteit met prima afwerking en afstemmogelijkheden, voor een nog mooiere prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Afwerking
  • Relatief makkelijke installatie
  • Mooi prijskaartje

Minpunten

• Schermen kunnen niet roteren
  • Voor mij persoonlijk nét niet hoog genoeg

[img=620]jyDAyExc[/img]

(Waarschuwing! Bij het nemen van de foto's was mijn kamer niet bepaald opgeruimd |:( )

De Iiyama DS1002C-B1 is een relatief goedkope monitorstandaard met details die je soms niet terug ziet in duurdere modellen.
Voor zo'n €90,- inclusief verzendkosten ontvang je een mooie standaard met kabelmanagementopties en de mogelijkheid om andere de hoogte, kanteling, en draaiing in te stellen.

Inhoud van de doos

In al mijn enthousiasme heb ik geen foto gemaakt van de doos, en deze toen hij geopend was, wat ik wél had moeten doen. De DS1002C-B1 wordt namelijk zéér compact geleverd, in een doos met een plastic handgreep om gemakkelijk op te tillen, mocht je deze bijvoorbeeld in de winkel kopen.

In de doos vinden we de monitorbeugel opgesplitst in een aantal onderdelen:
- De armen, inclusief bevestigingsbeugels voor de monitoren
- De stang, met daarbij een cut-out voor kabelafwerking
- Bevestigingsonderdelen om de stang aan je bureau te bevestigen
- Een aantal schroeven, sluitringetjes, twee inbussleutels, en een aantal accessoires
[img]yI8tnUp7[/img]

[img]dZ02WCBd[/img]

Installatie

Het installeren van de DS1002C-B1 is vrij simpel, dan wel veruit het gemakkelijkste bij het inrichten van een nieuw bureau of werkplek.

De meegeleverde instructies zijn zeer duidelijk aangegeven, indien u ervaring heeft met het in elkaar zetten van Ikea meubilair, zult u zich een expert voelen rondom de DS1002C-B1.

Alle instructies zijn duidelijk aangegeven, en alle schroefjes vallen mooi in hun plaats.
[img]XwVjITub[/img]
[img]YqISYfmW[/img]
[img]pqhO4y9C[/img]
[img]hzLW6x2S[/img]

Bevestiging en montage

Het bevestigen van de beugel is erg simpel, dit gebeurd namelijk door de stang en het gekoppelde bevestigingsstuk op het bureau te zetten, en van onder het bureau aan te draaien.

Vervolgens kunnen de armen gemonteerd worden op de stang, en mogen de schermen gemonteerd worden
[img]OPciIEDS[/img]
[img]vbxrdMh7[/img]

Bij de monitorstandaard is gelukkig goed gedacht aan kabelmanagement; alle kabels kunnen netjes door de stang heen naar beneden worden afgevoerd, zodat deze vrijwel onzichtbaar zijn wanneer er aan het bureau gewerkt wordt.
Tevens zijn er ook plastic opzetstukjes meegeleverd welke aan de monitorarmen kunnen worden bevestigd, om hier kabels doorheen te routeren.

[img]YqR6WSM1[/img]
[img]n5QCEHBs[/img]

Conclusie en eindresultaat

De DS1002C-B1 is, voor zijn prijs, een zeer degelijke monitorbeugel.
De kwaliteit is naar mijn mening erg goed, en over de afwerking valt er weinig te klagen.
Kabels kunnen netjes worden weggewerkt, hoogte is in te stellen, en de monitoren kunnen indien nodig los van elkaar worden verplaatst.

Echter vindt ik het jammer dat de monitoren niet kunnen roteren.
Verder is de stang, in mijn geval, nét te laag om op een goede hoogte te kunnen werken, echter varieert dit per bureau en je eigen lengte / zithouding.

De schermen kunnen echter gedeeltelijk omhoog/omlaag gekanteld worden, dus mochten ze tóch wat aan de lage kant zijn, kunt u ze altijd een beetje omhoog richten.

Over het eindresultaat ben ik echter tevreden, en mijn setup is (voor nu) weer even compleet :)
(Schermen zijn op onderstaande afbeelding echter nog niet gekalibreerd 8)7 )
[img]Nj4NwQR1[/img]

Gebruikt in combinatie met: pricewatch: LG 22M47VQ Zwart

Heb jij ook een Iiyama Dual Desktop Arm DS1002C-B1?

Hoe hoog komt de VESA mount boven het bureau als je hem op het hoogste zet?
Het hoogste punt van de "paal" is (bij mij) 45cm (net opgemeten).
De armen zelf hangen iets lager, het hoogste punt van de VESA op de monitor komt bij mij uit op 40cm.

Met mijn huidige LG monitoren die al lang toe zijn aan vervanging komt dit er op neer dat er 18.5cm zit tussen het bureau en de onderkant van de schermen.

Hoop dat je hier iets aan hebt! :)
Ziet er heel mooi uit!
Mijn vraag gaat niet over de hoogte maar de diepte - ik wil hem gebruiken voor 2x 24" monitoren (kleiner dan die van jou) die ik dan ook zonder tussenruimte wil stellen. Dan knikken de twee armen naar achteren.
Dus óf mijn bureau kan niet meer tegen de muur of de monitoren komen een stuk naar me toe over het bureau.

Zou je kunnen inschatten om hoeveel cm dat gaat? Ik bedoel dus de afstand tussen de voorkant van het scherm en de punt van de 'elleboog' van zo'n arm aan de achterkant? (hopelijk leg ik het duidelijk genoeg uit :O) Alvast bedankt!
Hoi!

Mijn huidige setup met 2x 22" monitoren komt circa 25cm van de muur af, met het bureau tegen de muur aan, en komen hiermee dus wel degelijk een stukje naar je toe.
Ik vermoed dat je met 2x 24" monitoren rond de 20cm zal zitten, gezien je de armen dan "breder" inzet, waardoor ze minder ver van de muur hoeven dan bij mijn monitoren.

Ik heb zelf helaas geen extra 24" monitoren liggen, anders had ik het graag even voor je getest om de exacte afmetingen te regelen.

Ter info; de poot/paal van het geheel komt al 10cm "naar je toe".

Als je de monitoren zo ver mogelijk van je af / bij de muur wilt hebben, kan je wellicht beter kijken naar een "vaste" arm, bijvoorbeeld deze van Startech die rond dezelfde prijs is.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 11 juni 2021 16:23]

Dank je wel voor je snelle uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker wat aan.
Ik ga het eens even bekijken met een rolmaat. 20-25 cm lijkt ook weer niet al te veel...
Anders lijkt die Startech ook wel wat inderdaad, die had ik nog niet gezien... top!
Laatste update: boven het bureau de afstand uitgezet leek 20-25 cm toch best veel.
Ik ben uiteindelijk voor de Startech gegaan en deze is inmiddels naar tevredenheid geïnstalleerd! (afstand voorkant scherm - muur ongeveer 15 cm)
Dus ondanks dat ik niet de Iiyama heb genomen, heeft jouw antwoord me heel goed geholpen! Nogmaals dank!
Fijn om te horen, en dank voor de terugkoppeling!
Altijd leuk om te horen dat je iemand tóch hebt kunnen helpen.
Veel plezier van je aankoop!