Philips 43PUS6501 Zilver Review

Jep71 16 augustus 2017, laatste update op 19 augustus 2017, 472 views

Philips 43PUS6501 Zilver (Product gekocht)

TV is pas recent in bezit. Eerste indruk is goed (prima beeld), maar afwerking oogt goedkoop. Prijs/kwaliteit verhouding is goed. Dit is mijn eerste smart TV en ik vermoed dat ik de meest toeters en bellen niet ga gebruiken. Dedicated Netflix-knop op de afstandsbediening is handig.

Pluspunten

• Prima beeldkwaliteit
  • Ambilight
  • ISF kalibratie mogelijkheden
  • Dedicated Netflix button op AB

Minpunten

• Afwerking
  • Geluid via TV speakers

Dit is mijn eerste smart TV. Hiervoor had ik ook een Philips LCD TV met Ambilight en die beviel prima, maar na een jaartje of 6 a 7 begon die problemen te vertonen. Deze 4K TV is toch echt wel weer een stap voorwaarts in beeldkwaliteit. Uiteraard kan het beter, maar dan ben je al snel een paar duizend euro verder. De kwaliteit van de TV is in verhouding tot de prijs goed.

De afwerking van de TV stelt iets teleur. De zilver grijze plastic rand rond het beeld is niet strak recht en ik kreeg de neiging om de strip aan te drukken, alsof die niet goed was vast geklikt aan de achterkant van de behuizing van de TV. Toch best een dingetje, aangezien de TV prominent in de woonkamer hangt.

De eerste ingebruikname ging prima en als je wilt, kan m.b.v. een Android smartphone de installatie makkelijker worden gemaakt. Op het moment dat ik mijn Google accountgegevens moest overzetten, zodat apps beter op mijn gebruik afgesteld konden worden, ben ik afgehaakt en heb ik handmatig zonder direct persoonlijke gegevens in te voeren de eerste ingebruikname afgemaakt.

De TV is aangesloten op een home cinema receiver waarop ook de Ziggo TV decoder is aangesloten. Het duurde even voordat ik had uitgevonden hoe ik beeld van de Ziggo decoder op het scherm had getoverd. Wat dat betreft had het allemaal wat eenvoudiger gemogen.

Eerste indruk van het beeld: WOW... wat een overdreven kleuren en contrast! Dat ding hing echt qua beeld de woonkamer in te tetteren! Dat nodigde uit om de instellingen eens door te lopen en na een tijdje spelen had ik een meer acceptabel beeld. Het viel me op dat er ook speciale instellingen voor ISF kalibratie in zitten. De komende tijd zal er nog wel wat ge-fine tuned gaan worden.

Geluid is naar verwachting matig te noemen. Ik maak me daar echter niet druk om, aangezien het geluid altijd via de receiver zal lopen. Wat soms een issue is bij gebruik i.c.m. een receiver is lip-sync: beeld en geluid lopen niet gelijk. Het viel mij op dat beeld en geluid 'out of the box' al prima synchroon lopen.

Ik heb de gewoonte om de TV en andere apparatuur na gebruik geheel van de stroom af te halen i.p.v. op stand-by te laten staan en dat doe ik dus ook met deze nieuwe TV. Het opstarten van de TV duurt dan helaas wel langer, aangezien Android eerst opgestart moet worden. Even snel de TV aan zetten is dan niet mogelijk. Voor het stand-by verbruik hoef je dat echter niet te doen. De energiekosten voor een jaar lang stand-by zijn nog geen Euro...

De afstandsbediening voelt niet super degelijk. De knopjes zijn vrij plat en daardoor zijn ze moeilijk op de tast te vinden. Het toetsenbordje aan de achterkant is leuk, maar om er nu kilometers mee te gaan typen... De dedicated Netflix knop is wel handig. Het verraste mij dat Netflix bij het eerste gebruik meteen aanbood om te upgraden naar een 4K abonnement, aangezien de TV dat ondersteunt. Dat heb ik nog niet gedaan en ik vraag me af of dat bij de 43" versie van deze TV bij een kijkafstand van 3,5m nou veel toegevoegde waarde zal hebben.

De TV is net in mijn bezit, dus deze review is gebaseerd op enkele dagen gebruik. Tot nu toe ben ik positief en zal ik deze TV niet afraden. Mocht ik binnenkort alsnog teleurgesteld raken, dan zal ik me hier weer melden ;-)

Heb jij ook een Philips 43PUS6501 Zilver?

heeft de tv ook 100 hz signaal op consoles?