Edifier SPK-EF-S330D Review

PerfectLight 9 januari 2010, laatste update op 27 maart 2010, 8.807 views

Edifier SPK-EF-S330D

Pluspunten

• Digitale Decoder
  • Zeer heldere weergave van hoog en midden
  • Echte audiokabels voor speakers
  • Goede basweergave
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Zeer strak ontwerp

Minpunten

• Te rechtop staande speakers
  • Overschakelen naar volume koptelefoon
  • Meegeleverde optische kabel van slechte kwaliteit
  • Geen AC-3 ondersteuning
  • Subwoofer misschien te zwak voor sommigen
  • Vaste stroomkabel
  • Slecht verkrijgbaar in Nederland

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Voorwoord
Om te beginnen wil ik even zeggen dat alles wat ik hier meld mijn mening en observatie is, iedereen heeft zijn eigen smaak qua speakers, en daarom is het lastig voor iemand anders te oordelen. Maargoed, hier mijn ervaringen...

Na ongeveer 8 jaar lang naar Phillips DSS350 speakers geluisterd te hebben, welke ik toen voor 30 gekocht had, vond ik het tijd voor kwalitatief hoogstaandere en mooier ontworpen speakers. Ik wist niet zeker of ik plaats had voor een 2.1 setje, dus heb heel erg lang naar de Creative Gigaworks T-40 staan kijken. Deze gaven opzich redelijk geluid, maar het was naar mijn mening het net niet helemaal, ze waren namelijk te zwak (vooral qua bas). Daarna heb ik ook even naar de Logitech Z-2300 gekeken, maar deze klonk niet overal even helder, en de subwoofer was echt veel te groot. Heel kort dacht ik misschien de Creative Gigaworks T3 te halen, maar deze was veel te duur.

Toen las ik bij een vriend van me in een blad over Edifier. Het is een Chinees merk (welke zich tegenwoordig voor een deel in Canada situeerd), dat pas sinds kort naar Nederland gekomen is. De speakerset die het best verkrijgbaar was de Edifier E3350. Ik vond het prachtige speakers qua vormgeving, alleen waren ze wat aan de zwakke kant en las ik op het internet dat de bas inderdaad niet zo sterk was. Maar dat de prijs/kwaliteit verhouding van Edifier zo ontiechelijk goed was. Deze speakers zouden beter klinken dan de Z-2300, en dat voor een lagere prijs. Het enige nadeel was dat ze niet zo sterk waren.

Dus nog meer geinteresseerd ging ik uitbundig zoeken naar Edifier speakers die iets sterker waren dan de E3350, maar niet veel meer dan 100 kostte. Zodoende ben ik bij deze uitgekomen, en heb er alleen maar positieve dingen over gelezen. Maar aangezien deze in Nederland alleen bij Pixmania (waar ik alleen maar slechte reviews over las) en bij bol.com (voor een relatief veel te hoge prijs), heb ik ze uit Duitsland gehaald via de Amazon.de.
Ik had hem binnen 2 dagen binnen, ookal zou het volgens Amazon minimaal een week duren. Daar was ik erg blij mee natuurlijk.

Bron: Edifier.ca

Het uitpakken
De doos zelf is niet zo heel erg groot (ongeveer 33 x 36 x 34 cm), en er staat overal heel groot op wat de speakers allemaal kunnen en hoe ze eruit zien. Toen ik de doos voorzichtig uitpakte vond ik de volgende dingen:
  • Sateliet Speakers
  • Gebruikers handleiding

De eigenschappen

Speaker vermogen: 18W
Subwoofer vermogen: 36W
Speaker afmeting: 68 x 190 x 100mm (B x H x D)
Subwoofer afmeting: 246 x 246 x 286 mm
Frequentiebereik: 55Hz - 20kHz
Signal to Noise Ratio: >=85dBA

Het installeren
Dit ging vrij gemakkelijk, alles moet in de subwoofer welke ik uiteindelijk onder mijn bureau heb geplaatst. Eerst heb ik de losse speakers aangesloten en op mijn bureau geplaatst, het aansluiten gaat met zo’n fancy knijp systeempje zoals bij dure speakers. Wel is het hier lastig te zien wel kabeltje in welk stekkertje hoort. Het is natuurlijk de bedoeling dat rood in de speaker ook bij rood is de subwoofer gaat, dus moeten ze aan hetzelfde draadje, maar het enige verschil tussen de 2 draden op het snoertje is dat de ene een wat goudere tint heeft, en de andere een wat zilvere. Toen ik dat eenmaal doorhad ging het vrij vlot.
Vervolgens de optische kabel in de sub en in mijn computertje. Dan de volume knop aansluiten, wat via zo’n seriele kabel met schroefjes aan weerszijden gaat, zodat deze er niet zomaar uitgaat (veel andere speakers gebruiken dit systeem ook, maar als het goed werkt, waarom zou je het dan anders doen, toch?). En als laatste, de stekker in het stopcontact.

Het grootste voordeel van echte speakerkabels is dat als je er perongeluk eentje kapot maakt je gemakkelijk andere kabels kan gebruiken. Ook als je de speakers liever nog verder weg zet dan de kabels lang zijn (wat ik betwijfel want ze zijn best lang), kun je ook andere kabels aansluiten. Bij veel andere setjes zitten de kabels vast aan de speakers, en zodra je de kabel stuk hebt gemaakt, kun je de hele speaker wel weggooien...

De speakers
Deze kleine jongens hebben een vermogen van 18 Watt. Dit wordt geproduceerd door een ¾ inch tweeter en een 2 inch mid-range speaker. De speakers zijn van hout, wat veel andere speaker setjes niet zijn, en hebben zo’n mooie piano zwarte, reflecterende finish. Ook zijn de frontjes verwijderbaar. Op het plaatje hierboven is dat goed te zien. Bij de linker speaker is het frontje verwijdert. Zelf vind ik ze mooier mt frontje, dus die heb ik dan ook lekker laten zitten.

De Subwoofer
Deze is niet zo groot als de subwoofer van menig ander setje, maar toch ook niet te klein. Ook deze bestaat uit hout, alleen heeft deze een mat zwarte finish gekregen. Op de achterkant is ook een draaiknopje voor de bas te vinden.
De transformator en versterker zijn hierin verwerkt. Ook zit er in de subwoofer een digitale decoder, zodat je de speakers via een optische (S/PDIF) of Coax kabel kan aansluiten. Het voordeel hiervan is dat een digitaal signaal minder makkelijk verstoord wordt dat een analoog signaal, en je dus in theorie een betere geluidskwaliteit hebt.
Dit speakersetje is een van de weinige in deze prijsklasse die een digitale decoder heeft. Alleen ondersteund deze digitale decoder geen AC-3 geluidsformaat, dus zal dit eerst door een computer of receiver gedecodeerd moeten worden.
Het enige nadeel aan de subwoofer is dat de stroomkabel wl weer aanvast zit. Dus een eigen kabel aansluiten als deze kapot gaat is geen optie. Ookal is een stroomkabel natuurlijk veel robuuster dan een speaker kabeltje, blijft het een beetje oppassen.

De volume knop

De draaiknop is van metaal, en de voet van stevig kunststof. Als de speakers aanstaan komt is er een blauwe halo te zien om de knop. Als je aan de knop draait geeft deze een klein beetje weerstand, waardoor het voel alsof je ook echt aan wat draait. Zou dit niet het geval zijn dan zou je niet eens merken dat je ergens aan draait omdat het z traploos (dat is het mooiste woord denk ik) gaat. Zelfs als je de speakers uitzet met de knop (door deze helemaal naar links te draaien) is het enige dat wat je merkt dat de halo uitgaat en je een duidelijk klikje hoort. Maar dit gaat nog steeds traploos. Ook zit er onderop een anti-slip materiaal zodat de knop blijft staan als je er aan draait. Er zitten ook 2 aansluitingen op deze knop, een AUX-ingang en een koptelefoon uitgang. Wanneer je een koptelefoon aansluit worden de speakers automatisch uitgeschakelt, en is het volume nog steeds met de draaiknop te regelen.
Alleen is er naar mijn mening niet genoeg nagedacht over de overgang van speaker volume naar koptelefoon voume. Het volume van een net aangesloten koptelefoon is relatief gezien namelijk velen malen zachter dan dat wat net uit de speakers kwam, en dus moet je eerst het volume omhoog gooien.

Het geluid van de speakers
Dit was me even wennen. De hoge tonen klonken super helder, alleen sommige midden tonen wat dof. Sommige nummers herkende ik bijna niet meer. Waren mijn vorige speakers dan zo slecht, of waren deze gewoon niet zo goed? Na wat experimenteren kwam ik erachter dat wat in het boekje van de Razer Mako staat de oorzaak was.

Bron: XSReviews.co.uk

Omdat de speakers recht omhoog staan weerkaatsen vooral de midden tonen terug van het bureau en daardoor klonk de muziek vrij vreemd in sommige gevallen. Dus heb ik besloten om de speakers op te hangen op oorhoogte, omdat ik gelezen had dat een tweeter eigelijk op oorhoogte hoort te zitten. Het ophangen ging vrij gemakkelijk, er zit zo’n speciaal gaatje waar een schroef achter kan blijven hangen aan de achterkant van de speakers, het was zo gepiept.

Dit maakte een wereld van verschil, vooral voor de middentonen. Alle tonen kwamen duidelijk en helder over. Ik hoorde dingen in de muziek die ik eerder nog nooit gehoord had. Zelfs oneffenheden in de opnamekwaliteit en bitrate van mp3tjes zijn nu goed te horen. Als ik goed luister kan ik nu soms zelfs verschillen horen tussen de originele CD en 192kbps AAC versie van een nummer, en 128kbps geripte nummers klinken nu soms ronduit dof.

Ik had wel al snel door dat er soms heel zacht rare plopjes in het geluid zaten, na de speakers analoog aangesloten te hebben had ik besloten dat de optische kabel de schuld moest krijgen. Vervolgens heb ik een Coax kabel gehaald en daarna waren de rare plopjes weg.

Om de speakers even goed te testen heb ik geluisterd naar verschillende soorten muziek, (de subwoofer hierbij ingesteld op zo’n 55-60%), Hard Rock/Metal, Hardcore, Dance/Trance, Klassiek/Piano. En ik moet zeggen, ik ben overdonderd.

Bij de Hardrock en de metal is de zang en het geschreeuw van de zanger duidelijk te horen en het komt heel natuurlijk over. Ook de gitaren zijn goed te horen, en die bas en drum, heerlijk! Niet te krachtig dat ze overheersen, maar wel zo dat als je er een beetje op focussed dat dat al genoeg is om het goed te horen. De echt lage tonen komen hierbij vooral vanaf de subwoofer, maar die speakertjes kunnen er ook wat van! Ze laten de wat lagere tonen toch ook zeer sterk horen, en er treedt hierbij geen vervorming op. Het klinkt gewoon duidelijk. Ook zijn er duidelijk stereo spelingen in de nummers te horen, welke ik met mijn andere speakers zeker niet hoorde.

Bij de Hardcore, Dance en Trance is de dreun van de muziek goed aanwezig, soms zelfs sterk genoeg om mijn bureau te laten trillen, maar nog steeds niet t overheersend (dit waarschijnlijk omdat mijn bureau het geluid wel iets dempt, maar als ie los staat is dit op te lossen door de bass gewoon wat zachter te zetten). De melodietjes en strings tussendoor zijn klinken strak en helder. Ook hier weer, vooral bij Trance duidelijke stereo spelingen.

Bij de klassieke nummers was de helderheid van de muziek pas echt goed te horen. En ook de neutraalheid van de boxen. Hier heb ik ook even gespeeld met de equaliser instellingen, en elke andere instelling had zo’n impact op de muziek. Bij veel instellingen was gewoon goed te horen dat er (door die instelling) belangrijke frequenties onderdrukt werden. De klassieke nummer klonken duidelijk het beste met de equaliser instelling “klassiek”.

Zoals misschien vaker gezegd, met het spelen van games en het kijken van films kun je het beste gewoon een 5.1 set hebben. Maar ik ben niet anders gewend dan met stereo te spelen. Het blijft ook qua gamen een hele vooruitgang ten opzichte van mijn oude boxen. Bij explosies komt de bas goed door, en ook met het schieten van wat zwaardere geweren weet de subwoofer de lage tonen goed duidelijk te maken. Het hogere bereik is natuurlijk ook vooruitgegaan, maar tijdens het gamen valt dit minder op dan tijdens het muziek luisteren. Dit setje is goed voor gamen, maar duidelijk beter voor muziek.

Vergeleken met andere speakers
Als ik deze speakers gelijk zou moeten stellen aan andere speakers, zou ik zeggen dat ze redelijk in de buurt komen van de geluidskwaliteit van de Creative Gigaworks T3. Het voordeel van de Edifier is dat deze een aparte tweeter in de speakers heeft, en dat deze sterker zijn. Alleen die van de T3 zijn weer beter richting de oren gericht, zodat ze niet opgehangen hoeven te worden.

Vergeleken met de Logitech Z-2300 moet ik zeggen dat ik de Edifiers beter vind. Vooral de hoge tonen klinken helderder, minder schel, en de subwoofer neemt veel minder ruimte in beslag. Het enige voordeel van de Z-2300 is dat deze vele malen sterker (speakers: 18W vs. 40W, subwoofer: 36W vs. 120W) en THX-certified zijn.

Zoals ik al eens gelezen heb over de Creative Gigaworks T-40, dat je beter een 2.1 speakerset van hetzelfde geld kan halen, daar ben ik het nu volledig mee eens. Eerst twijfelde ik nog al eens aan de mogelijke geluidskwaliteit van 2.1 speakers in dezelfde prijsklasse (tot 120) maar dat is nu zeker over ;).

Ondanks dat deze speakers niet zo goed te verkrijgen zijn, zou ik als je op zoek ben naar een nieuw 2.1 speakersetje, deze zeker overwegen. Zeker als je veel muziek luistert en er dan ook van wil genieten. Ik heb in elk geval geen spijt van mijn aankoop.

• Realtek HD Audio
  • Bandridge Coax Kabel

Heb jij ook een Edifier SPK-EF-S330D?

Fraaie review. Zo ongeveer alles wat voor een grbuiker belangrijk is passeert de revue, zonder dat je gebruik maakt van metingen e.d. Erg knap.

Wat je maar weer eens duidelijk aantoont is dat het aantal Wattjes en de kwaliteit helemaal niets met elkaar te maken hebben. Ik wil daar nog wel wat aan toevoegen, wat voor velen een schok zal zijn, het aantal Wattjes en het geluid dat geproduceerd wordt heeft ook nauwelijks wat met elkaar te maken...... Het gaat om de combinatie Watt-rendement. Weinig Watt met een hoog rendement kan nog voor veel kabaal zorgen.

Echter omdat deze boxen toch wel wat bas moeten produceren en eigenlijk daar niet groot genoeg voor zijn worden er wat kunstgrepen toegepast. De eerste is er een bass-rflex systeem van te maken waardoor je de bas opschroeft. De tweede is de versterker niet een mooie rechte frequentiespectrum te geven, maar de bas wat op te laten lopen en de laatste (misschien zijn er trouwens nog wel meer) is om het rendement te knijpen in de "luidruchtige" stukken zodat de zaken die minder goed gaan (de bas dus) relatief omhoog gekrikt worden.

In de pogingen om die bas output hoger te krijgen (want dat willen veel mensen, immers bas = kwaliteit ???) wordt wel eens te ver gegaan, waardoor het hele evenwicht en definitie enz. verloren gaan. Met als resultaat een wollige bas, die veel te overheersend aanwezig is.

Dat Edifier (kende het merk niet) hier niet (helemaal) in mee gaat pleit alleen in hun voordeel. Een mooiere klank (mede door de houten behuizing ?) is daar dan het gevolg van.
Hun Razer Mako is niet zo uniek als ze je willen doen geloven, eigenlijk geldt dat nl. voor iedere box, alleen de ene is het gevoeliger voor dan de andere. Een beetje kwaliteit box moet ongeveer minimaal een meter van iedere muur (zeker de muur erachter) staan, voor een mooie strakke basweergave. Maar op hoeveel plaatsen zie je dat ook werkelijk uitgevoerd worden.

Dat de bas opgeschroefd wordt mag blijken uit het feit dat een Quad ESL 2905 (n van de mooiste boxen die op dit ogenblik te koop is) "slechts" een frequentiebereik van 32 Hz tot 21 kHz (-6 dB) specificeert. Ik heb het over boxen van zo'n € 7000,= !!!!

Bedankt voor je review, ik heb hem met veel plezier gelezen. Succes met je set.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 januari 2010 17:09]

Hartelijk bedankt! Muziek luisteren is nu echt een genot, als ik niet thuis ben verlang ik al bijna weer naar het heerlijke geluid van de muziek :P.

Ik krijg net pas door dat jij achter het "kom jongens laten we betere reviews gaan schrijven" blogje zat. Dit was mijn eerste review, en het doet me goed dat deze in de smaak valt.
Ik heb de Creative Gigaworks T3, die jij nog hebt overwogen.

Gezien je review heb je de beste keuze gemaakt! Ik heb onlangs zelfs nog getwijfeld om mijn T3 te vervangen door deze Edifier gezien de goede reviews! Ik weet echter niet of de Edifiers nu echt wel beter zijn, maar ze zijn alleszins de betere keuze qua prijs/kwaliteitsverhouding.

Jij vind de Subwoofer van de Edifier te zwakjes, wel ik vind die van de T3 te sterk.
Proficiat met je set, dat ophangen van de speakers is goed gevonden! Ik zou er nooit zij opgekomen :)

Korte, maar leuke review die genoeg verteld. Mooi!
Mooie review :)

Ik heb ze gisteren voor het eerst gehoord bij de mediamarkt.
En ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was van deze speakers.

Vond ze zelfs lekkerder klinken dan de T40 idd.
Wat me het meest bijbleef was de heldere en gedetailleerde weergave van de satelieten.
Ook de bas weergave was strak en niet rommelig ondanks de gepoorte kist.

Het zal idd. niet zo'n boombox zijn zoals de massa het tegenwoordig graag wil.
Maar ik ben overtuigd ik zet ze op mijn verlanglijstje. _/-\o_
Bedankt voor je review :) . Ik zit er ook aan te denken dit setje te kopen. Heb alleen het probleem dat achter mijn PC scherm een raam zit, en ik hier dus geen speakers kan bevestigen... Misschien maar iets van steuntjes maken dat ze hoog genoeg komen te staan.
Is dit iets? Maak er ook even 1 voor mij? ;)

Dit soort dingen zouden er op de markt moeten zijn... Gewoon je speakers koppelen aand de VESA van je monitor.
Hmm, thanks! Ziet er fancy uit, en misschien ook nog wel erg handig. Ik ga t overwegen :) !
En sorry, je zal t echt zelf moeten maken :p
Ik herinnerde mij deze vraag dus nog even een reactie. Inmiddels vond ik bij de Hornbach holle vierkante zwarte tafelpootjes van 40cm. Perfect dacht ik. Omdat mijn bureau vrijstaand is kan ik geen wandmontage doen. Toch wou ik de speakers wat hoger en ook met schoonmaken is dit wat praktischer en de kabels zijn zo net weggewerkt en een beetje net op de achterkant is ook wel prettig.

Misschien een idee voor anderen. Vrij eenvoudig te maken. Sorry voor de slechte kwaliteit fotos.

De tafelpoot staat trouwens op z'n kop gemonteerd.

Benodigdheden:
- 2x tafelpoot 40cm bij de Hornbach maar een paar euro per stuk.
- 2x bout van 5mm. met ronde kop (let op dat deze achter in heet gat past van de speaker.
- bijbehorende moertjes x4
- 7mm ijzerboor.
- 10 mm ijzerboor (voor kabeldoorvoer).
- voor extra stabiliteit heb ik nog wat stoelvilt gedaan tussen achterkant speaker en tafelpoot.
- paar schroefjes om de poot vast te zetten

En in het rechterpootje heb ik ook nog de kabeldoorvoer voor muis en joystick gerealiseerd. Netjes opgeruimd zo.

[Reactie gewijzigd door JP1980 op 3 juli 2015 16:01]

Edifier is een Chinees merk ;)
Ik zie dat het inderdaad oorspronkelijk uit China komt, maar dat nu het meeste (R&D, sales en product planning) in Canada gebeurd. Maar ik zal het even veranderen ^^.

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 27 maart 2010 12:20]

Dit setje is echt waar voor je geld in deze 'klasse' speakerset.

Heb er al meer dan een jaar plezier van en icm de aansluitmogelijkheden heel erg fijn.

Aanradertje voor op werkkamertje/slaapkamer.
als je van z2300 naar deze overstapt is het dan echt een groot verschil? want ik ben die bass toch wel erg zat :( is vooral voor muziek
Zouden deze sterk genoeg zijn voor in de woonkamer?
Beetje laat, maar ik denk dat je dan beter voor de S530D of S730D kunt gaan. Die hebben iets meer power.
Ik heb deze set ook en vind hem helemaal geweldig! Alleen met de volume knop, die draai knop. Als ik hem helemaal naar links draai gaat de blauwe halo niet uit. Enig idee hoe dat komt?
Is de subwoofer wel goed genoeg om te kunnen genieten van bijvoorbeeld dubstep?
Als je hem, met de knop die op de subwoofer zit, voluit draait zeker. Maar ook ruimtelijke plaatsvind van de subwoofer is erg belangrijk heb ik ervaren. Maar dat geld voor elke subwoofer.

Deze subwoofer is goed in balans met de speakers, niet te overpowered zoals de meeste Logitechs. Maar als je van meer bas houdt, kun je beter voor Logitech gaan :).