Synology DiskStation DS110j Review

Wijnands 14 januari 2010, 18.788 views

Synology DiskStation DS110j

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Genoeg processorkracht
  • Goede officiele en community ondersteuning
  • goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Minpunten

• documentatie loopt wat achter
  • Sommige modules zijn wat beperkt in de functionaliteit.

Kwaliteit voeding Score: 5
Een van de goedkoopste 1 schijf NAS oplossingen die er nu op de markt zijn.

Systeem
Ik heb dit ding aangeschaft bij mobile-harddisk samen met een samsung schijf van 1.5tb. Over het inbouwen van schijven kan ik niks zeggen aangezien mobile-harddisk dit voor me gedaan heeft. In de handleiding is het duidelijk uitgelegd en ziet het er simpel uit. Synology heeft een tabel op de support site wel een tabel staan met welke schijven getest zijn.

De verpakking is een keurig kartonnendoosje met overwegend zwarte opdruk en een handvatje. Hierin zit de NAS keurig beschermd. Het geheel maakt echter bepaald niet de gelikte indruk die de meeste moederbord en videokaart verpakkingen maken.

De voeding is los van het systeem wat het formaat klein houd. Voeding is degelijk , zit een prettig lange kabel aan en het netsnoer is een standaard snoer wat je ook gebruikt in je pc en je monitor.

De unit zelf is in hoogglans wit gespoten met rubberen voetjes. Voor zitten een paar indicatielampjes en een usb aansluiting. Achter vind je de uitgang van een kleine fan, een gigabit ethernet aansluiting, stroom en 2 usb poorten.

Installatie
Installatie gaat redelijk simpel, hang de unit aan je netwerk, zet 'm aan en start het installatieprogramma van de cd. Deze vind door middel van een broadcast je synology en leidt je naar de web interface op poort 5000. Aanloggen gaat makkelijk, de admin account heeft geen wachtwoord. Vervolgens kom je in een admin interface terecht die voor veel synology systemen identiek is. Je kunt hier gebruikers aanmaken, shares maken en allerlei services instellen.Hier kom je ook een zwak punt tegen van synology, de interface lijkt sneller gegroeid te zijn dan de documentatie. Sommige features zijn uiterst summier gedocumenteerd. Met een beejte googlen en enige technische bagage kom je echter een heel eind. Heb je hier geen zin in dan is het zeker goed mogelijk om de basisfunctionaliteit te benutten.

Gebruik
Snelheid is prima, op een 100mb switchje haal ik met gemak 11mb/s, op een 54g verbinding kom ik niet verder dan 5.5. Ik moet 'm nog testen op een gigabit verbinding maar ik heb de indruk dat in veel situatie's het netwerk en niet de NAS de snelheidsbeperkende factor zal zijn.

Koeling is ruim voldoende. Zelfs als het systeem het druk heeft komt de temperatuur nauwelijks boven die van de omgeving uit. Dit komt door een fannetje wat goed z'n werk doet en niet veel lawaai produceert, In een stille kamer zal je iets horen maar de geluidsproduktie is een stuk minder dan de gemiddelde stille pc voeding.

Shares worden keurig netjes op het netwerk gepresenteerd zoals je zou verwachten.

Het is mogelijk om een USB harddisk aan het systeem te hangen en deze te gebruiken om backups naartoe te schrijven. Op deze manier wordt het grote nadeel van een 1 disk oplossing enigszins ondervangen.

Multimedia
Deze NAs biedt een verscheidenheid aan multimedia functie's aan. Zo zit er een itunes server op en een media server die DLNA/PNP compatible moet zijn. Zet ik dit aan dan ziet mijn windows 7 machine meteen dat er een media server is. Mijn philips TV ziet 'm ook. Helaas kan de tv geen wmv bestanden afspelen en heb ik nog niet gevonden of en hoe ik transcoding kan doen.
De audio station module werkt netjes en stelt je in staat om je mp3's via het web af te spelen. Helaas ondersteund deze module alleen mp3.

Downloaden
Er zit een ingebouwde downloadmanager op die je kan gebruiken om torrents, emule en nieuwsgroep downloads kan laten doen. De functionaliteit is wat simpel maar voldoende. Geef aan middels een torrent file wat je wilt downloaden en op welke share het moet landen en het systeem doet de rest. De nieuwsgroep download werkt middels nzb. Een beter alternatief voor nieuwsgroep downloads is de gepackagde versie van sabnzbd die merty ter beschikking stelt. Bandbreedte gebruik is dan te tunen, par'en en uitpakken gebeurt automatisch, de download is te schedulen en je krijgt een mailtje als een job klaar is.

Modbaarheid
Ondanks dat dit systeem echt als een appliance gepresenteerd wordt koop je in weze een kleine server waar busybox linux op een 800mhz ARM processor draait met 128mb ram. Busybox is een "smaak" linux die je vaker tegenkomt op embedded systemen. Alhoewel de functionalieit wat beperkter is kun je met wat basiskennis linux vri aardig je weg vinden in de shell. Let wel op, de ARM processor is echter dusdanig afwijkend dat je hier niet zomaar software die voor andere systemen bedoeld is op kan draaien.

Voor de linux n00b zoals ikzelf zijn er gelukkig wat kant-en-klare pakketjes te downloaden. Synology zelf biedt o.a. een squeezebox server en een mailstation (waarover later meer). Daarnaast heeft merty op http://www.mertymade.com/syno/ nog een aantal applicatie's gepackaged waaronder sanzbd welke een stuk meer functionaliteit biedt dan de standaard nzb downloader zoals par checken en un-rarren.

Inzetbaarheid als server
Ik heb deze NAS gekocht als centrale opslag van bestanden. Heel snel blijkt echter dat dit ding ook instaat is om de oude linux server die ik heb staan te vervangen. Het hosten van een ftp- of website is heel eenvoudig en via het mailstation package krijg je een postfix installatie met webmail erbij. Jammer daarbij is dat je zelf de configuratie zal moeten aanpassen om spam enigszins binnen de perken te houden.
PHP en mysql zijn ook makkelijk aan de praat te krijgen zodat het mogelijk wordt om een van de vele CMS'en te installeren. De cpu zou krachtig genoeg moeten zijn om een kleine thuis website te hosten.
Ik heb via een command line opdracht een gedownloade dvd laten verifieren met par terwijl ik gelijktijdig 2 stevige kopieeropdrachten had lopen. Systeembelasting piekte op 60% en de temperatuur "schoot" naar 28 graden.

Een fijne storage oplossing die een makkelijke manier biedt om centraal je data te delen en die relatief eenvoudig om te bouwen is tot thuis server. Sommige extra features zijn (nog) wat basic.
Aangezien ik nog lang niet alle mogelijkheden van deze NAS heb benut zal ik deze review nog een paar keer bijwerken.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS110j?

Busybox is geen Linux distributie, maar een enkele binary, waar heel veel Linux tools inzitten, overigens soms wel iets uitgekleed. Deze binary is heel klein en daarom erg interessant om op embedded devices te gebruiken, of bijvoorbeeld op een initramfs.

Bedoel je met 5.5mb over die 54g verbinding, 5.5 megabyte, of megabit? Want met 128mb verderop bedoel je neem ik aan wel 128 megabyte. 5,5 megabyte over 54G lijkt me wel vrij knap ... in de praktijk mag je blij zijn met 2-3 megabyte/s.

Bij de J varianten van Synology is bij Gigabit over het algemeen de NAS wel de beperkende factor. Synology heeft zelf ook een grafiekje met de snelheden en daar kun je ook in zien dat ze lang geen gigabit halen. Alsnog blijven het wel erg mooie apparaatjes natuurlijk :D Hier staan die grafiekjes: http://www.synology.com/enu/products/DS110j/perf.php
Mooie review!

Ben zelf al een tijdje aan het rondkijken, maar weet nog niet goed wat ik wil. Als ik het zo lees, bied dit apparaat voldoende mogelijkheden om bijvoorbeeld als web, - en / of backup-server te dienen. Ben door je review iig wel enthousiast geworden over deze NAS. :)
"800mb ARM processor"

Ik denk dat je MHz bedoelde. ;)
Nette review trouwens!
Overigens typisch bij die grafieken is dat de DS110J beter scoort dan de DS210J....
Nee. Ten eerste zijn er tegen die tijd vast nog grotere sata schijven en gaat deze dan in een usb behuizing als backup schijf. Ten tweede is het een manier om de hoeveelheid data binnen de perken te houden. Mijn ervaring is dat schijfruimte vroeg of laat toch wel vol raakt met deels nutteloze dingen.

Als je echter denkt dat je ruimte tekort zal komen is een ds210 waarschijnlijk een betere optie. De mogelijkheden zullen weinig verschillen, de prijs wel. ;)
Op zich wel een goede reden om toch voor de ds110 te gaan! voorkomen dat je teveel troep erop zet. Ben alleen bang dat zeker met automatische downloads mbv nzb-files (zeker via rss feeds) dat de boel vol kan lopen...
dank voor je antwoord!
Hallo,

Ik wil ook deze versie van synology gaan aanschaffen. Ik heb nog 1 vraagje, die geldt eigenlijk voor NAS'en in het algemeen. Kan ik een bestand beschikbaar stellen om te downloaden voor anderen mensen. Denk hierbij aan een link naar de download. Of kan ik dit alleen doen door hun een guest account te geven foor FTP ofzo?
Ja in principe kan dat. Je moet dan wel je NAS in een DMZ plaatsen of in je router een port forwarden naar je nas. In principe kan je er dan met elk protocol tegen aan praten welke het NAS ondersteunt, de Synology doet uit m'n hoofd gezegd inderdaad FTP, maar ook bijvoorbeeld SMB of AFP.

Deze protocollen zijn echter niet helemaal veilig (qua encryptie e.d.) Ook ben je afhankelijk van eventueel nieuwe firmwares mocht er een remote lek ontstaan bij een gebruikte daemon. Als je een eigen server beheert voor dit soort doeleinden ben je er vaak sneller bij deze te dichten dan bij een dergelijke NAS. Wat jij wilt is dus over het algemeen niet aan te raden, tenzij je met VPN of SSH-tunnels de zaak dicht zet.
Mooie review! Ik was nog aan het twijfelen welk type ik zal gaan nemen.
Omdat ik niet al te veel geld wil gaan uitgeven heb ik besloten om voor een type te gaan met 1 harde schijf in het NAS systeem. De DS109 heeft weer een iets snellere processor (1.2Ghz) maar daarvan is de prijs weer een stuk hoger. De DS109j heeft een processor (266Mhz) die mij iets te traag is en ben bang dat deze mijn taken niet allemaal zal trekken.

Daarom was ik benieuwd hoe dit type bevalt, na deze review te hebben gelezen spreek mij deze zeer aan, bedankt hiervoor!

@Huppol als je hier de webserver op gaat installeren kun je zo toch een link geven naar een download. Op deze manier heb je geen ftp server nodig :)

[Reactie gewijzigd door Martijn085 op 27 januari 2010 16:27]

Ik heb hem inmiddels ook bestelt, samen met een 500gb samsung HD.
Misschien maak ik ook nog een review. Hij komt als het goed is morgen binnen.
Gaat je HD netjes in de slaapstand? Ik lees op het forum van synology dat Samsung schijven wel eens problemen geven. Ook heel veel gedonder met "groene" harddisks. Na wat onderzoek heb ik deze NAS icm een WD Caviar Black schijf gekocht.