Sitecom MD-270 Review

Zeek79 8 januari 2010, laatste update op 13 augustus 2010, 3.833 views

Sitecom MD-270

Pluspunten

• duidelijk systeem (handleiding, intuďtief in gebruik)
  • menus in orde
  • werkt bedraad erg goed
  • ondersteunt de meeste formaten (let op versie 1 ondersteunt geen DTS in bestanden dus koop versie 2 als de keuze zich voordoet)

Minpunten

• doet draadloos niet wat ie moet doen
  • afstandsbediening is niet erg degelijk (knopjes matig)
  • nog geen mogelijkheid om menus van dvd's te gebruiken
  • best duur
  • De eerste versie ondersteunt geen DTS downmixing, of wel je hoort geen geluid bij bestanden die met DTS zijn opgebouwd (volgens mij geldt dat bij Bluray bestanden) KOOP DUS VERSIE 2!

Geluidskwaliteit Score: 5
De MD-270 heb ik als een van de componenten van het Smart Living gebeuren van Sitecom aangeschaft. Het is voorzien van een nette handleiding waar niets op aan te merken is. Sluit je het apparaat bedraad aan op de TV (met bijgeleverde HDMI kabel en ook een adapter die erbij zit) dan zit je eigenlijk wel goed met dit apparaat. Zeker als je een NAS hebt draaien is het ideaal om je films te streamen zonder een dvd te hoeven branden (heerlijk lui). Ga je draadloos dan is dit apparaat slecht te noemen omdat het niet doet wat het moet doen. Ik heb het zelf met de N-adapter geprobeerd maar het streamen werkt met geluk een minuut of 20 goed, maar laat het dan afweten met een soort van vastlopende mediaspeler als gevolg.
Dit alles werkt overigens pas draadloos als je de laatste firmware hebt geďnstalleerd zodat draadloos in het woordenboek van de mediaspeler staat. Al met al een fikse tegenvaller vind ik omdat Sitecom het pakket Smart Living promoot door de 'veel snellere' 5ghz mogelijkheid te promoten (zou namelijk tot 6x zo snel streamen dan een standaard 2,4 ghz signaal). Toch leidt ook gebruik van de 5 ghz even snel tot een vastloper (zelf test ik het op 10 a 15 meter, waarbij de ontvangst 2 tot 3 streepjes is).

Positief is: een duidelijke menu weergave wat bedraad gewoon naar behoren werkt, vele formaten die ondersteund worden (tot nut toe .avi .iso .mpeg .mkv .mp3 .jpeg; volgens mij gewoon alles).

Minpuntje is de afstandsbediening die op het eerste gezicht oké is, maar waarvan ik toch denk haalt deze het einde van het jaar met die gammele rubber knopjes.

Slot: Ik denk dat dit één van de beste apparaten is van een NAS of pc alles te streamen. MITS je het maar bedraad wil doen; anders is het nog onder de maat. Qua prijs had het hier en daar wat goedkoper gekund m.i. Zeker als het gehele pakket aanschaft wat al gauw de 400 ¤ over gaat. (excl. hard disks voor de NAS).

Heb jij ook een Sitecom MD-270?

Welke router gebruik je dan? En welke NAS?
Ik heb de NAS MD-253 en de router WL-350, beide van Sitecom. Maar die laatste heb je wired niet nodig. Ken je net zo goed je routermodem gebruiken van je provider.

Had de router gekocht vanwege de N (5ghz) mogelijkheid voor snel draadloos streamen. Maar zoals gezegd werkt dat niet optimaal. Wel moet ik zeggen dat wireless internet nu sterker is door deze router aan mijn routermodem te plaatsen.
5Ghz heeft wel een korter bereik, maar kan door de schonere band met minder problemen streamen. Nu blijft draadloos natuurlijk altijd afhankelijk van je omgeving.
Inmiddels is het wel aardig te melden dat ik de wireless opzet heb gepareerd door Sitecom 'Homeplugs' te kopen en zo dus LAN over mn stopcontact heb van mediaspeler richting NAS, een aanrader want wel snel genoeg. Wel weer 90€ voor 2 van die vrienden;(.
= een ondermaats product, koop hem niet, en schenk hem niet weg.
Inruilen voor een degelijke Media Player is de optie.
Mooie review en duidelijk zeer negatief, wat ik mij echter afvroeg:

- Hoe werkt de software op de tv
- Moet je door allerlij verkenners heen scrollen
- Kun je mappenstucturen zien
- Hoe gaat het bekijken van een film in zijn werk
- Kun je zelf gedownloade films met zelf gedownloade subtitels (een los subtitel bestand dus) ook afspelen zoals dit ook met het k-lite codecpack gaat?
- Wat vind je zelf van de mediaplayer tot nu toe, omdat je hem nu al wat langer hebt dan in de review?
- Ik ben van plan een wireless gamingrouter van Sitecom te kopen in combinatie met hun nas en deze mediaplayer. Is het aan te raden? Ik heb 4 laptops wireless, een nas, wireless printer, 1 computer bedraad en 1, misschien later 2 mediaplayers wired.
- Kan ik beter voor een ander merk dan sitecom gaan als ik deze set wil aanschaffen, of zou ik dan bij sitecom het best af zijn?

Alvast bedankt voor alle moeite voor mijn vele vragen,
ThorstenTweak