Tweakers zegt: 9,5

Beyerdynamic MMX 300 Review

mvds 9 januari 2010, laatste update op 9 januari 2010, 6.763 views

Beyerdynamic MMX 300

Pluspunten

• imho erg goede geluidsweergave
  • Goede demping van omgevingsgeluid
  • Zeer comfortabel
  • Solide

Minpunten

• Geen volumeregeling op de headset zelf
  • Geen schakelaar om de mic uit te zetten

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Enige tijd geleden heb ik mijn vorige headset, een Logitech Gaming Headset kapot laten vallen en heb ik besloten om mijn luidsprekers weg te doen en een goede headset aan te schaffen. Ik merkte dat ik toch lekkerder game met een headset op dan met een speakerset. Maar ja, de eis was dan wel dat het een écht goede headset zou worden. Ik las wat op internet over de verschillende headsets en eigenlijk las ik overal hetzelfde, dat de headsets die je in de gemiddelde winkel tegenkomt (Logitech, Creative enz) niet echt uitblinken kwa geluidsweergave. En dat 5.1 headsets onzin zijn aangezien de speakers bijna altijd te dicht bij elkaar zitten om je echt een ruimtelijk effect te kunnen geven.

Ik kwam via vele reviews en fora bij Beyerdynamic terecht. Een merk wat een hele goede naam heeft in de vliegtuigbusiness. Je treft dit merk namelijk vaak aan in de cockpit van vliegtuigen. Nou, dan lijkt het me wel goed te zitten, toch? :) Dit type headset is ook een directe afgeleide van de headsets die in vliegtuigen gebruikt word.

Mijn eisen, goede geluidsweergave en hoog draagconfort (ook als je zoals ik een bril draagt) want zoals de meeste mensen wel zullen herkennen, als je eenmaal lekker aan het gamen bent, dan verlies je al snel het tijdsbesef en een paar uur ben je dan al snel verder :)

De MMX300 was eigenlijk mijn favoriet, kwa specs en uiterlijk maar alleen de prijs hield me tegen. Toen ik de kans kreeg om deze headset van iemand over te nemen heb ik de kans gegrepen, en om jullie te vertellen hoe hij bevalt, komt er nu dus ook een review :)

dislaimer: ik ben geen audiofiel, en mijn gehoor is ook niet 100%, dus ik ga niet met grafieken ed gooien in deze review, want die zeggen mij toch niks. En ik ga ook geen dure meetapparatuur gebruiken om mijn meningen te onderbouwen. Deze hele review berust puur op mijn persoonlijke ervaringen met deze headset!

Algemene beoordeling
Wat als eerste opvalt is de best luxe verpakking van het geheel. Je krijgt er een mooie draagtas bij wat geen overbodige luxe is als je het mij vraagt, gezien de prijs van de headset. En ook een USB geluidskaartje. Ook valt de hoge mate van afwerking op. En eerlijk gezegd vind ik de looks gewoon top!

Features
Welke features verwacht je bij een headset? Nou ik verwachtte er eigenlijk eentje die ik niet tegenkwam. En dat is een volumeregeling op de headset zelf. Dat vind ik erg jammer, deze is wel aanwezig op de losse USB geluidskaart, maar ja, je gaat geen headset kopen van dit kaliber om hem samen met een simpel USB geluidskaartje te gaan gebruiken. En ook een schakelaar om de mic uit te zetten had ik wel erg handig gevonden. Die zit er dus ook niet op. Maar verder, hij geeft geluid door, en er zit een mic op, dus de twee eigenschappen die hem een headset maken zijn aanwezig.

Kwaliteit geluidsweergave
Eerlijk gezegd had ik een groter verschil verwacht met mijn Logitech headset. Maar zoals ik al zei, ik ben geen audiofiel, en misschien is mijn geluidskaart ook niet toereikend om het verschil ECHT duidelijk te maken. Begrijp me niet verkeerd, de geluidskwaliteit is erg goed, zeker de bass weergave is fantastisch! Maar toch, ik miste een beetje het wow moment. Zelf denk ik dat je een headset zoals deze moet koppelen aan een high end geluidskaart, of misschien zelf aan een losse versterker om hem volledig te kunnen benutten. En misschien is het geluid in de spellen die ik speel (Call of Duty reeks) gewoon ontoereikend maar zoals ik al zei, het wow moment bleef (helaas) uit.

Verder heb ik geen klachten over de weergave. De hoge tonen zijn niet schel, en de bass is niet overheersend. Eigenlijk vind ik alles mooi gedoseerd. Zowel in spellen als in films klinkt het allemaal erg goed.

Verder is het wel dat, omdat het een gesloten systeem is, dat je niet gestoord word door omgevingsgeluid. Je kan imho dan meer genieten van waar je mee bezig bent. Nadeel is dan wel, dat je de deurbel en telefoon ook niet meer hoort ;)

Kwaliteit geluidsopname
De aandacht is duidelijk gegaan naar de weergave, en niet naar de opname. Je bent goed verstaanbaar in VOIP applicaties, maar echt uitmuntend is de mic niet. Hij neigt een beetje naar het doffe toe. Maar verder klinkt het redelijk helder en duidelijk.

Gebruiksgemak
Wat kan je hier nou over zeggen? Je hebt twee stekkertjes die je inplugt en dan komt er geluid uit :) En als je de instellingen kan vinden van je mic om deze aan te zetten, dan kan je er ook door kletsen. ;)

Maar wat wel de moeite waard is om te vermelden is de USB geluidskaart. Tja, het is dan wel een simpel ding, hij verricht geen wonderen op het gebied van geluid, maar hij werkt wel. Erg goed ook. Zelfs bij Macs schijnt ie meteen gebruikt te kunnen worden. Drivers zijn er dan ook niet voor noodzakelijk. Het is echt plug&play!

Wat het gebruiksgemak wel had kunnen verhogen is dus die volumecontrol op de headset en een schakelaar om de mic uit te zetten.

Draagcomfort
Hier heb ik even een extra kopje voor gemaakt, want dit is echt de moeite waard om te vermelden. Deze is namelijk subliem. Zelfs na uren gamen heb ik nog geen last van mijn oren, of hoofdpijn, zoals ik bij andere headsets wel had. Ook mijn bril is geen probleem. De zachte oorschelpen drukken mijn bril niet tegen mijn hoofd waardoor dit gaat irriteren. De band is ook voldoende instelbaar zodat de headset altijd wel passend te krijgen is.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier kan ik alleen maar op zeggen dat het hier echt wel goed mee zit! Alles ziet er mooi afgewerkt uit en voelt ook solide aan. Geen goedkoop plastic. Al zijn de draden wel een beetje dun, die hadden wel wat dikker mogen zijn, misschien heeft dat niks toe te voegen aan de geluidsweergave, maar het valt wel op. En het zou er ook voor zorgen dat ook de bekabeling kwaliteit uitstraalt.

Tja, hier kan je over vallen. Met zijn ¤300 is ie imho gewoon echt duur. Is het de moeite waard? Tja, dat kan ik je niet vertellen, dat is iets wat je zelf moet beoordelen. Ik heb er geen ¤300 voor betaald, en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet doen, ook niet nu ik hem al heb. Zeker niet als je er rekening mee houd dat ie niet tot zijn recht lijkt te komen als je een inferieure geluidskaart gebruik. Dus met de investering van ¤300 ben je er nog niet. En ben je audiofiel, dan zal je geen headset aanschaffen gok ik zo, maar een koptelefoon.

Ik mag geen prijs toevoegen in de PW, maar de headset is hier te koop. Volgens mij word ie in NL niet op veel plaatsen verkocht.

Ben je op zoek naar DE headset om een voordeel te halen tijdens het gamen... nou ja, dan zijn er vast wel goedkopere oplossingen voorhanden. :) Ik vraag me serieus af of een headset van ¤300 je nou echt een voordeel zou kunnen brengen. Ten eerste ben je ook afhankelijk van hoe goed geluid er in het spel zit, ten tweede wat voor apparatuur je er nog bij gebruikt. En natuurlijk ook, hoeveel waarde je eraan hecht :)

Heb jij ook een Beyerdynamic MMX 300?

Mooie review, ook mooi "opgepoetst".
Ik kwam via vele reviews en fora bij Beyerdynamic terecht. Een merk wat een hele goede naam heeft in de vliegtuigbusiness. Je treft dit merk namelijk vaak aan in de cockpit van vliegtuigen. Nou, dan lijkt het me wel goed te zitten, toch? Dit type headset is ook een directe afgeleide van de headsets die in vliegtuigen gebruikt word.
Ik zou niet weten waarom dit een voordeel is. Natuurlijk Beyerdynamic adverteert er zelf volop mee (zou ik ook doen :P ), maar de eisen waaraan een koptelefoon in de cockpit aan moet voldoen, lijkt in geen velden of wegen op de eisen die jij en ik aan een koptelefoon/headset stellen.

In de cockpit gaat het over verstaanbaarheid, draagcomfort en onder alle omstandigheden betrouwbaar functioneren onder soms extreme omstandigheden. Die extreme omstandigheden spelen bij ons geen enkele rol, verstaanbaarheid is maar één van de facetten, je luistert nl. veel naar muziek en andere geluiden dan een stem. Het spraakspectrum is maar een heel klein gebied van de geluidsgolven die je hoort (een oude telefoon met een koolstofmicrofoon was heel verstaanbaar, maar muziek.....).
Qua degelijkheid en draagcomfort zullen ze hun sporen wel verdiend hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze één op één die degelijkheid naar de consumentenmarkt hoeven "mee te nemen". Maar ze kunnen natuurlijk wel relatief eenvoudig bepaalde vindingen over nemen.

Voor mij zou het meer zeggen als zij een grote naam hadden in de Studiowereld of bij radiostations e.d.

De verpakking is fantastisch, zou je daar ook de maten bij kunnen geven (i.v.m. protabiliteit)?

Wat betreft die aan- en uitschakelaar en USB-geluidskaartje. Ik zou verwachten dat ze niet kunnen maken om bij zo een prijzige koptelefoon/headset (want € 300,= is de vanaf-prijs hè) een slecht USB-stickje bij te leveren. Het ding hoeft ook niet veel te kunnen, dus het ontwerp kan heel eenvoudig zijn, met navenant minder storende elementen. Als je die dus gebruikt, zie ik op de foto dat je makkelijk de microfoon uit kunt trekken en het volume releatief eenvoudig (alsof het op de draad zat) kunt regelen. Bedenk dat volumeregelaars in de draad ook niet alles is, zeker als je zo een analytische koptelefoon hebt.
Geloof me, bij Beyer vinden ze dit een groot compliment. ALLE koptelefoons, luidsprekeres, enz. met een WOW-effect gooi je binnen een jaar de deur uit. WOW-effecten worden in 99 van 100 gevallen veroorzaakt door vertekening van het beeld, "het klinkt zo warm"" of zo. Dat gaat op de lange duur irriteren. Belangrijk is neutraalheid, helderheid en analytisch vermogen. Dingen die geen wow-effect veroorzaken, maar op een gegeven moment (als je ge-oefend bent eerder, dan als je niet ge-oefend bent) je laten realiseren dat je meer hoort dan je ooit gehoord hebt. Bij mij thuis hebben mensen gezeten die hun eigen muziek mee hadden gebracht en de opmerking maakte: "hé, daar zit nog een saxofoon op de achtergrond, die heb ik nog nooit gehoord........". Op het moment dat je dat soort dingen ervaart, weet je dat je echt mooi spul hebt. Logitech kan echt niet in de schaduw staan van merken als Sennheiser, AKG en Beyerdynamic, dus die waardering gaat echt wel komen. Voordat ik er een opmerking over krijg, zaken die ik hier niet genoemd heb als plaatsing en openheid zijn ook extreem belangrijk voor een goede luisterervaring. Maar daar hga ik nu niet verder op in.
Dat is dan toch wel weer opvallend, juist met hun achtergrond zou je verwachten dat dat wel snor zou moeten zijn. Toch dat verschil tussen professionele en consumentenmarkt?

In je conclusie heb je het terecht over de apparatuur die je gebruikt. Juist op het moment dat je in deze prijsklasse terecht komt, merk je wel de verschillen tussen de verschillende geluidskaarten/versterkers. Om deze koptelefoon optimaal te gebruiken heb je ook eigenlijk een aparte geluidsset nodig, maar op het moment dat jouw geluidskaart netjes zijn werk doet (niet te veel ruis, vervorming, voldoende definitie) levert een koptelefoon als dit al een grote stap voorwaarts op.

Heel veel plezier met je headset.
Man, jij hebt al bijna net zoveel tiepwerk verricht met je reactie op mijn review dan ik in de review heb staan ;)

Maar ze hebben inderdaad ook een hele serie headphones (want in dat segment zie je geen headsets) die speciaal voor studios zijn ontworpen (bijv de DT770 en de DT990 serie) en zover ik gelezen heb worden die ook zeer goed gewaardeerd. Beyerdynamic word ook vaak genoemd door audiofielen als een van hun favorieten. De MMX 300 die ik heb is ook een combinatie van een van die studio headphones met een mic eraan vast. Dat zie je ook wel terug in de specs.

En dat USB ding kan je niet vergelijken met een USB DAC van hetzelfde merk, hij werkt prima, maar je moet er niet teveel van verwachten. Ik kon ook niet veel specs vinden van dat ding trouwens, welke op amps erin zitten bijv, en welke DAC. Vind ik wel een beetje jammer.

En ik ga ook nog een beetje spelen met de instellingen van de mic, misschien zit er nog ergens iets verborgen in de drivers van mijn X-Fi wat de geluidskwaliteit beinvloed. En misschien eens rond kijken voor een betaalbare USB DAC (+ headphone amplifier). Dat zal ook heel wat uitmaken denk ik.

Maar wat is jouw achtergrond? Want jij lijkt er ook wel wat vanaf te weten :) Toch kom ik in je reviews geen tot weinig HiFi achtige componenten tegen :)
Dat komt omdat ik (itt wat ik beneden in de kamer heb staan) achter mijn computer alleen maar "rommel" heb hangen.

Mijn grote hobby was (en is) audio-spulletjes. Tot nog toe vond ik het toch allemaal rommel wat bij computers zat, dus heb ik me er altijd redelijk verre van gehouden. De laatste tijd komen er wel interssante producten op de markt, dus het zal vandaag of morgen wel gaan veranderen en wellicht dat er dan wat reviews van mij over gaan komen (is geen belofte hè :) ).

Beneden heb ik een elektrostatische koptelefoon, waar geen enkele conventionele koptelefoon tegenop kan. Ik denk dat als ik die achter mijn computer zou hangen het een complete ramp wordt (en dan ben ik zeer ongelukkig :P ), dus dat heb ik maar nooit gedaan.

Het enige dat ik op mijn computer doe is een beetje (zachte) achtergrond muziek en chatten. Omdat het achtergrond is en ik dan aan het werk ben is het veel minder belangrijk dan beneden, want daar ga ik er echt voor zitten (genieten). En voor chatten is het alleen belangrijk dat je goed te verstaan bent en goed kunt verstaan, daar heb je niet een dure headset voor nodig. Voor games (wat ik nauwelijks doe) is vooral impact van belang en voldoen die vreselijke dingen van Logitech (zoals Z-5500) prima. De bas is niet om aan te horen, maar dat geeft juist bij dat soort toepassingen een extra beleving.

Dat was ik trouwens nog vergeten te vragen: Waar luister je precies naar met je headset, want dat is uitermate belangrijk bij de keuze.
Waar ik naar luister is voornamelijk het geluid van spellen (daar heb ik mijn pc ook voor) en voor het geluid van films. En natuurlijk mijn muziekcollectie :)
Oh ja, de draagtas is trouwens 24 x 28 cm.
Ik meen op plaatje 1 toch echt een knopje te zien waarmee je de mic uit kan zetten, of zie ik dat verkeerd?
De knopjes waar je het over hebt zitten op de usb geluidskaart. En die wil ik nou juist niet gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door mvds op 9 januari 2010 13:12]

Prima recensie :)

Hou er wel rekening mee dat je dit soort woorden eigenlijk kan weglaten : Tja, ach, nouja, etc.

Je begint namelijk 5 van je kopjes met : Tja, .......

Dat ziet er een beetje appart uit en leest alsof je het heel nonchalant verteld. Dit haalt je optimisme een beetje weg terwijl daar volgens jou review niet echt noodzaak toe is.

Naast dit gezeur van mij rest mij dit nog te zeggen : Tja, prima review :)
Goed punt, aangepast :) En dank je :)
en woorden zoals imho ...
Leuk om een review te lezen van deze headset, zelf heb ik hem inmiddels een jaar in bezit en elke dag veel plezier van.
Heb een iets aangepaste MMX300 Manufaktur laten maken bij beyerdynamic zelf zo heb je een uniek model met je eigen naam/gamerstag in de beugel :)

Service van beyerdynamic is overigens ook super!

Een week geleden was de rechter kant stuk gegaan, kwamen alleen nog hoge tonen door.
Binnen 1 dag antwoord dat ik hem kon opsturen, en na 9 dagen (incl weekend) heb ik hem alweer terug.
Buiten de driver die ze hadden vervangen hebben ze ook het aansluit snoer vervangen en een nieuwe extra usb audio interface bijgeleverd.
Erg prettige service en heel persoonlijk, geen gezeur met RMA aanvragen wachten op goedkeuring etc etc.

In de week dat de headset weg was moest ik terug vallen op mijn oude Sennheiser PC350, en kwam er weer achter dat de audio kwaliteit/detail van beyerdynamic headset op eenzame hoogte ligt t.o.v. andere headsets, plaatsing van het geluid in COD4 bijvoorbeeld kan deze headset zoveel beter dan andere.
Altijd leuk om reacties van je clanmates te horen als je ze weer eens puur op geluid neerschiet door een muur :)

Jij heb het over dat de headset geen wow effect heeft, maar dat is juist wat een speaker of koptelefoon niet moet hebben.
Een luidspreker en een headset/koptelefoon moet juist neutraal klinken, wil jij meer laag of hoog dan moet je dat met de voorversterker zelf boosten.
Zelf luister ik altijd neutraal, geen bass of treble boost.
Prima review, is de Beyerdynamic MMX 2 geen leuk alternatief voor die gene die de mmx 300 te duur vinden (zoals ik :)
De MMX2 is een mooie headset, maar zoals je in verschillende reviews kan terugvinden is ie kwa specs wel wat minder. Maar wat ik ervan gelezen heb is dat mensne er ook erg tevreden mee zijn. :)
Ik heb me deze set onlangs aanschaft.
Het USB-geluidskaartje is niet meer standaard ingesloten en kan als optie worden bijbesteld. De draagtas is ook vervangen. Dit is nu een nylon draagtas zonder de schuimrubberen binnenafwerking. Hierdoor voelt het toch net allemaal wat minder stevig aan.
Er is een schroefdraad aangebracht op het einde (of begin, tis maar hoe je het bekijkt) van de 3,5mm jack voor de hoofdtelefoon. Hier past een 6,5mm adapter op, die wel is bijgeleverd.

Het geluid is nog steeds super, maar er lijkt beknibbeld te zijn op de bijkomstigheden. En dat is toch wel jammer, want de prijs is toch stevig.
Ik snap best dat ze het USB kaartje eruit gehaald hebben, ik denk dat er maar zeer weinig mensen er gebruik van maken. Die draagtas zal bij een groot deel van de gebruikers ook in de kast (of in de vuilnisbak) belanden, dus dat begrijp ik ook nog wel. Maar aan de andere kant, het neemt wel een stukje gevoel weg van luxe, wat je eerst wel had idd.