Tweakers zegt: 8,5

HTC U11 Zilver Review

flapstaartTestpanel 11 augustus 2017, laatste update op 14 augustus 2017, 176 views

HTC U11 Zilver (Testpanel)

In het algemeen is de HTC U11 een fijn toestel met erg goed geluid, een goede camera, een snelle CPU, zat geheugen/opslag, voor een LCD paneel is het scherm goed en de accu laat je niet snel in de steek. Edge sense is handig, de vingervlekken magneet achterop niet.

Pluspunten

• Edge Sense is geen gimmick
  • Veel aandacht voor goed geluid
  • Camera doet niet onder voor de competitie
  • Prima accuduur

Minpunten

• Geen always-on display
  • Achterkant is een vingervlekkenmagneet
  • Geen 3,5mm jack

Zo'n 2 weken geleden kreeg ik het blijde bericht dat ik uitgeloot was voor het testen van het nieuwe paradepaardje van HTC, de U11. Hoewel ik over de jaren menig telefoon de revue heb mogen laten passeren heb ik mijn ervaringen nooit echt op papier gezet, dat gaan we bij deze veranderen.

Ik ben zelf een vervent smartphone gebruiker en ben goed bekend met HTC in combinatie met verschillende besturingssystemen zoals Windows Mobile, Windows Phone en natuurlijk Android. Nu liep ik de laatste jaren rond met Samsung sinds de S5 en was mijn daily driver tot deze test de S7 Edge. Ik ben nu erg benieuwd hoe HTC zich weet te positioneren tegenover de huidige marktleider, dit zal ik ook gebruiken als uitgangspunt voor deze review.

Inhoudsopgave

GPSA-GPS, GLONASS, BDS
NFC
Frequenties2G850 / 900 / 1800 / 1900
3G850 / 900 / 1900 / 2100
4Gband 1(2100), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700), 20(800), 28(700), 32(1500), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500)
WiFi2.4Ghz / 5Ghz
DisplayTypeCapacitief Super LCD5, 16M kleuren
Formaat5,5 inch
Resolutie1440 x 2560 (~534 ppi)
Onder de kapOSAndroid 7.1 Nougat
SpeakersDual-speaker
ChipsetSnapdragon 835
Interne opslag64GB (getest) / 128GB
Intern geheugen4GB (getest) / 6Gb
Uitbreidbare opslagMicro-SD tot 256GB
Batterij3000 mAh Li-Ion (niet vervangbaar)
Camera'sAchter (Foto)12 MP, f/1.7, fasedetectie autofocus, OIS, dual-LED (dual tone) flitser
Achter (Video)2160p@30fps, 1080p@30/120fps, HDR, 24-bit/192kHz stereo audio
Voor (selfiecam) foto, video16 MP, f/2.0, 1080p

Eerste indruk

Toen ik de HTC in ontvangst nam was ik aan het werk en moest ik mij erg inhouden om niet meteen de folie van de verpakking af te trekken. De enige reden dat ik dit vol heb weten te houden is dat ik mijzelf beloofd had om wat beter mijn best te doen op de unboxing foto's :).

In tegenstelling tot de trend van compacte verpakkingen heeft HTC een mooie verpakking gemaakt die niet mis staat in de winkels en zal hiermee zeker meer in het oog springen dan de huidige concurrentie. In de verpakking vindt je alles wat je zou mogen verwachten en meer:
  • De HTC U11 zelf
  • Back-cover voor de HTC U11
  • Quickstart boekje met pinnetje om SIM/SD-tray eruit te kunnen krijgen
  • Stickers met een tot op vandaag onbekend doel
  • Quickcharge 3 power adapter
  • USB-A naar USB-C kabel
  • USB-C headset
  • Setje andere in-ear dopjes voor de headset
  • USB-C naar 3,5mm jack adapter
  • Microvezel schoonmaakdoekje

Hoewel HTC volgens mij al jaar en dag een microvezel doekje mee geeft is hij nu geen optionele accessoire meer, als je ook maar wijst naar de achterkant krijg je flinke vingervlekken. Ik snap nu ook waarom HTC een back-cover cadeau doet, die voorkomt dat je om de 5 minuten het microvezel doekje nodig hebt. De meegeleverde oortjes zitten prettig en zijn door de extra dopjes in principe voor de meeste mensen wel goed/prettig bruikbaar. Mocht je geen fan zijn van de meegeleverde dopjes dan is de adapter een prima alternatief zolang je maar niet op hoeft te laden.

Naast de S7 Edge is de U11 zie je goed dat de U11 net wat ruimer bemeten is qua body maar dat het scherm zo goed als even groot is. Wat dan ook meteen opvalt is het verschil tussen Super Amoled en Super LCD5 waarbij de laatste duidelijk minder contrastrijk is en de kleuren iets fletser over komen, dit laatste kan nog komen door de voorkeur van de S7 om de kleuren wat verder te satureren.

Featureset

HTC Sense Companion: HTC doet zijn best om je te helpen meer uit je telefoon te halen. Normaal ben ik geen grote fan van dit soort features maar als test ben ik best bereid om te kijken wat het kan leveren. In de praktijk merk ik dat ik de Sense Companion vaker weg schuif dan echt gebruik, wel aardig vind ik de samenvatting van de stappenteller aan het begin van de volgende dag.

HTC Alexa: HTC zijn poging om nog meer voor je te doen in ruil voor nog meer van je gegevens. Ik ben hier persoonlijk nog geen fan van, ook omdat de Nederlandse implementatie doorgaans een zwak aftreksel is van de volledige functionaliteit in het Engels. Nu kan je je telefoon in het Engels prima gebruiken maar als tester probeer ik dan toch in de schoenen te staan van de gemiddelde (Nederlandse) gebruiker en ik verwacht niet dat deze bij de setup kiest voor iets anders dan Nederlands.

Performance Boost: Hier doet HTC het toch beter dan wat ik van de rest heb gezien. Na een paar dagen krijg je de eerste suggesties om onnodig achtergrond gebruik stop te zetten en veel gebruikte apps op een lagere resolutie te draaien en na de eerste optimalisatie hield ik bijna 10% meer accucapaciteit over op het einde van de dag.

Usonic: Omdat niet iedereen hetzelfde is heeft HTC weer iets getracht te maken om het geluid beter aan te passen aan de gebruiker, hoe goed dit echt werkt is te betwijfelen maar een belangrijk onderdeel hiervan is Active Noise Cancellation met de meegeleverde headset. Hier zie je dat HTC toch nog duidelijk een focus heeft op goede audio en hier scoren ze wat mij betreft weer volle punten. Zijn er betere noise cancelling headsets? Waarschijnlijk wel maar waarschijnlijk niet "gratis" bij je toestel.

Edge Sense: Last but not least, Edge Sense was voor mij echt een puntje of we hier te maken hadden met een handige nieuwe feature of toch een gimmick. Na een korte setup waar je zelf kan instellen hoe hard je wil knijpen is Edge Sense ingeschakeld met als standaard feature het inschakelen van de camera. Gelukkig is dit zo goed als volledig te customizen want voor mij is de dubbeltik op de powerbutton voldoende om snel foto's te schieten. Het is ook zeker de moeite om de advanced mode aan te zetten waarbij kort knijpen 1 ding doet en lang knijpen iets anders, beide opties zijn weer goed instelbaar met standaard opties als zaklamp, camera, google search, een zelf te kiezen app, etc.

Bereik

Mobiel bereik
Aangezien ik geen 2 simkaarten heb is het verschil in mobiel bereik onderhevig aan de nodige subjectiviteit. Ik heb eigenlijk geen bewust verschil gemerkt in vergelijking tot mijn S7 Edge, ik verwacht op dit vlak dat de keuze voor een glazen achterkant HTC geen windeieren gelegd heeft. Over het algemeen bevind ik mij niet op locaties waarbij de dekking te wensen over laat behalve nu op Campzone, hier laten de 2 devices nagenoeg gelijke mobiele signaalsterktes zien.
Wifi bereik
Met behulp van Wifi Analyser op beide toestellen is wel een zeer duidelijk verschil zichtbaar in, over het algemeen zie ik tussen de -5 en -8 dBm verschil in het voordeel van de HTC. Dit is ook in gebruik terug te zien in een stabielere WiFi verbinding wanneer je op het randje van de dekking van je router / AP / WiFi repeater zit.

Accuduur

Hoewel de HTC U11 zich zeker niet hoeft te schamen met een accucapaciteit van 3000 mAh heeft de S7 Edge toch nog 20% meer. Dit grote verschil lijkt in de praktijk een stuk minder groot, ik denk dat dit vooral komt door de optimalisatie voorstellen die de HTC U11 je aanbiedt. Na de eerste 72 uur gebruik krijg je de eerste een bericht van "performance boost" met een lijstje van apps die geoptimaliseerd kunnen worden door ze bijvoorbeeld niet meer in de achtergrond mee te laten draaien. Meestal heb ik aan het einde van mijn dag nog een procent of 20 over waar dat bij de S7 doorgaans een procent of 25 is. Enige nadeel is dat ik vooral tijdens vakanties vaak voor het slapen gaan even nog wat Youtube kijk voor het slapen gaan met de headset in terwijl het toestel aan de lader ligt, dat kan door het gebrek aan een 3,5mm jack niet met dit toestel.

Gebruiksgemak

Ik heb zelf geen kleine handen dus het tikkie groter was voor mij absoluut geen probleem qua bediening, ondanks dat de U11 geen curved-scherm heeft zijn de randen wel fijn afgerond. De U11 ligt lekker in de hand en draait zoals je ervan mag verwachten. De apps starten snel, animaties gaan soepel, de UI is even wennen maar is naar mijn mening voor de dagelijkse bediening niet noemenswaardig beter of slechter dan de S7. Enige echte verschillen merk ik in het instellingen menu waar ik in de U11 makkelijker de juiste schermen te pakken heb dan in de S7, daar tegenover staat dat ik de toetsenbord indeling van de S7 en de zelf-lerende auto-complete suggesties hierbij een stuk beter vind dan die van de U11. Het laatste puntje is dat wanneer in je telefoon-app een contactpersoon aantikt de HTC U11 meteen begint te bellen waar de S7 je een aantal opties geeft om bijvoorbeeld even een smsje te sturen, hier vind ik de oplossing in de S7 een stuk prettiger.

Scherm

Het scherm ziet er goed uit maar LCD kan het gewoon niet winnen van Amoled. Niet verrassend is het contrast lager en de kleur zoals eerder ook gezegd wat fletser, deze verschillen voelden op dag 1 alleen een stuk groter dan na 2 weken gebruik. De automatische lichtsensor is naar mijn mening iets te actief waardoor hij wat sneller denkt dat het scherm minder helder mag dan dat praktisch is. Er zit een screensaver optie in maar dit weet niet het gemak van het always-on display van de S7 te vervangen, deze S7 feature gebruik ik vooral 's nachts om zonder verblind te worden de tijd te controleren en mis ik wel echt.

Design

Design blijft toch altijd een persoonlijk ding en ik weet niet of HTC er goed aan doet om met de massa mee te gaan door de achterkant nu ook van glas te maken. Ik vind het wel mooi en de achterkant is ook prachtig, alleen zo jammer dat je er door hoesjes nooit echt van kan genieten.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ondanks de overstap op glas voelt de HTC U11 nog altijd super stevig aan. Ook de afwerking is prima zonder scherpe randjes of kieren, dit laatste was wel te verwachten met de IP67 rating. De bijgeleverde cover zit na 2 weken onder de krassen maar dat is denk ik vooral toe te kennen aan het gebruik van hard plastic.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De HTC U11 doet wat hij moet doen en is in de afgelopen weken ondanks intensief gebruik niet gecrashed of gaan stotteren, ook individuele apps hebben nog niet de geest gegeven dus so far so good. Wel ben ik een paar keer in de auto een gesprek kwijt geraakt maar ik weet niet of dit aan de samenwerking met het mobiele netwerk ligt of aan de bluetooth verbinding.

De bluetooth verbinding van de HTC U11 heeft namelijk wel echt ruzie om netjes te pairen met de ingebouwde carkit van mijn Skoda Octavia (Amundsen), de 1e keer lijkt het goed te gaan waarna de bluetooth verbinding verbreekt en na een handmatige herkansing gaat het wel goed. Incidenteel gaat het wel goed maar doorgaans niet. Met andere bluetooth devices heb ik nog geen problemen gevonden maar daarentegen heb ik met mijn S7 dit issue nooit dus ik vermoed toch iets niet lekker in de HTC U11.

Beeldkwaliteit opname

Qua camera kwaliteit heb ik geen moment mijn S7 gemist en dat heeft HTC met de U11 toch goed op orde. Ik heb onder bijna alle mogelijke omstandigheden foto's gemaakt met dit toestel hij levert keer op keer kwaliteit. Ook foto's bij weinig ligt geven nog een hoop details al worden treed hier wel de te verwachten ruis op vanwege hoge ISO waarden. Video's zijn ook prima en je ziet alleen dat de camera moeite heeft met hoog contrast en beweging waarbij de contrastlijnen wat blurry worden.

Qua prijs zou HTC er (denk ik) goed aan doen om de U11 100 euro goedkoper te maken. Hierdoor is deze even duur als een S7 Edge in plaats van de S8 en denk ik dat je veel meer mensen over de streep trekt die niet vast zitten aan 1 bepaald merk.

Algemene beoordeling

In het algemeen is de HTC U11 een fijn toestel met erg goed geluid, een goede camera, een snelle CPU en zat geheugen/opslag en hij heeft een prima scherm voor een LCD paneel. De 3000mAh accu voldoet voor een volle dag maar had gezien het grotere jasje van het toestel wel net wat forser gemogen. Edge sense is wat mij betreft geen gimmick maar een handige feature, vooral gezien de mate van instelbaarheid. De digitale assistentes ben ik nog niet op over dus daar heb ik geen mening over. Zorg wel voor een goed hoesje of wees bereid je toestel elke keer dat je hem pakt te moeten poetsen om de vingervlekken eraf te krijgen.

Accuduur

Gebruiksgemak

Ik heb zelf geen kleine handen dus het tikkie groter was voor mij absoluut geen probleem qua bediening, ondanks dat de U11 geen curved-scherm heeft zijn de randen wel fijn afgerond. De U11 ligt lekker in de hand en draait zoals je ervan mag verwachten. De apps starten snel, animaties gaan soepel, de UI is even wennen maar is naar mijn mening voor de dagelijkse bediening niet noemenswaardig beter of slechter dan de S7. Enige echte verschillen merk ik in het instellingen menu waar ik in de U11 makkelijker de juiste schermen te pakken heb dan in de S7, daar tegenover staat dat ik de toetsenbord indeling van de S7 en de zelflerende auto-complete suggesties hierbij een stuk beter vind dan die van de U11. Het laatste puntje is dat wanneer in je telefoon-app een contactpersoon aantikt de HTC U11 meteen begint te bellen waar de S7 je een aantal opties geeft om bijvoorbeeld even een smsje te sturen, hier vind ik de oplossing in de S7 een stuk prettiger.

Scherm

Change log
11-08-2017: InitiŽle post
13-08-2017: Wat typo's aangepast
14-08-2017: Halve dubbelpost opgeruimd

Heb jij ook een HTC U11 Zilver?