Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus UL30A-QX057X Review

SGNL02 7 januari 2010, laatste update op 7 januari 2010, 6.352 views

Asus UL30A-QX057X

Pluspunten

• Snelheid van deze processor
  • Lange batterijduur.
  • Koel
  • Geen blazende koeler
  • Scherm, toetsenbord en touchpad zijn van uitstekende kwaliteit.
  • Behuizing is erg stevig
  • Platte laptop
  • Muisstil

Minpunten

• Behuizing is spiegelend en dus zijn er vingers te zien

Waarom de keuze is gevallen op de Asus UL30a
Ik wilde een iets mobielere laptop hebben dan mijn Acer Aspire 5630, en een iets langere accuduur dan 2 uur als het kon omdat dit handiger is tijdens de lessen, omdat ik vaak met laptop op schoot, kijkende naar de beamer, de lessen volg.
Als voornamelijk Ubuntu gebruiker, zal mijn review grotendeels Ubuntu bevatten, maar Windows blijft ook niet onbesproken vanuitgaande dat iedereen die zal gebruiken :)

Mijn keuze was eigenlijk gevallen op een 12" Asus maar dat was nog wat klein voor mijn ogen, dus kwam ik op een Lenovo uit die overal vrijwel goed uit de reviews kwam rollen :)
De Lenovo SL300 raakte echter uitverkocht op moment van bestellen.

Dus na wanhopig zoeken kwam ik per toeval op de Asus UL30a uit, punten die mij vooral interesseerde waren de lange accuduur, koele palmrest, zeer helder scherm, geen dedicated multimediaknoppen en Ubuntu kreeg een "out of the box" werkend systeem.

Met name het "QX057X"-model sprak mij aan, omdat hier een 5600MAH met 8-cells accu betreft.
Voor zover bekend het enige model die met deze batterijspecs uitgebracht is ( zie ook de beginpost bij http://gathering.tweakers...ges/1377154/0//ul%2Cserie voor meer informatie over de verschillende modellen ).
En voor "ongeveer" hetzelfde bedrag heb ik liever extra lange batterijduur :)

Zoeken, bestellen...
Vanaf begin december ben ik webshops via Tweakers staan afstruinen op shops met het "QX057X" -model, maar na 2 weken las ik op diverse fora dat vooral dit model van de Asus UL30a een zeer gewild speeltje is en overal uitverkocht is. Ik heb toen bij Laptopshop mijn e-mail adres ingevuld en op oudejaarsdag kreeg ik een mailtje dat ze op voorraad waren.

Ik heb toen volgende dag meteen een bestelling gedaan, want ik zag het al voor me dat ik weer te laat zou zijn. 's Avonds na de bestelling zag ik dat de laptop op diezelfde site weer op "uitverkocht" stond.
Na wat wanhopen dat ik weer te laat zou zijn, kreeg ik toch positieve mailtjes binnen, begin deze week op maandagmiddag mailtje binnen dat de laptop ingepakt en verzonden (track & trace ook bijgeleverd) :)

En verdomd, de volgende dag werd er een pakketje bezorgt en in ontvangst genomen door een huisgenoot en ik kon 's avonds vrijwel meteen spelen.

"Connectivity"

-320GB harde schijf
-Webcam
-1,3" GHZ dual-core processor

Inhoud van de doos
De inhoud van de doos is erg compleet:
-(Een volbestickerde) Laptop :/
-De (correcte) accu
-Stroomkabels
-Veel cd's
-Boekjes

Eerste indrukken
Mijn eerste indruk van de laptop is voornamelijk wat een licht en plat model laptop ik in mijn handen had, en heerlijk draagbaar (weegt niet veel meer dan de Samsung NC10). Wat wel een enigszins vreemde keuze is geweest is dat de binnenkant van de laptop glimmend is, en de laptopcover is aluminium (had dat liever andersom gezien).

Toetsenbord en overige knoppen
Het toetsenbord is een 'chiclet'-toetsenbord en typt heerlijk weg, zonder hangende toetsen (er zouden problemen zijn aan de linkerkant van het toetsenbord heb ik gelezen), maar ik heb niks gemerkt :)
De toetsen zijn groot, zelfs de pijltjestoetsen hebben hetzelfde formaat als de letter -en cijfertoetsen.

De trackpad is prima, je voelt goed waar de bebobbelde (is dit een woord? :p) trackpad begint en ophoud, hoewel deze alsnog in de behuizing van de laptop overloopt.
De muisknoppen hebben een niet erg luide, maar subtiele klik.

Onder zowel Windows als Linux werkt de multitouch, waar ik niet zo heel veel mee doe, behalve scrollen.

Bovenaan zijn overigens 2 knoppen te vinden:

Rechts is de aan/uit knop.

Links is de 'stand-switcher', je veranderd met deze knop onder Windows de energiestand.
Als de laptop uit staat, kan deze knop ingedrukt worden en dan start er de Express Gate op.

Express Gate
Dit is een embedded Linux die standaard op de laptop zit. Dit is een mini-besturingssysteem die binnen 5 seconden volledig is opgestart en op het internet zit met beschikking tot een
-Browser
-Skype
-Chatprogramma
-Photo-viewer
-Muziek
-Online games

Enkel de browser getest die goed en snel werkte, dus geen mening hierover nog, Wireless is goed, geen problemen hier.
Je kan niks installeren onder de Express Gate trouwens.

Systeem opstarten
Stekker erin en opstarten maar!
Het opstarten van het systeem duurt tamelijk lang, maargoed, het is een eerste keer. Windows 7 kwam preinstalled, en na wat geduld kwam ik na het rebooten erg vlug in Windows.
Ik werd meteen begroet met een melding of ik een backup wilde maken van Windows, gelukkig heb ik een draagbare dvd-rom R/W, dus kon ik dat wel wagen.
Het heeft +/- 2 uur, 4 dvd's en veel geduld gekost, afijn... :O

Windows 7 review
Na wat rondkijken in de geinstalleerde software lijst schrok ik wel even van de hoeveelheid trialware en onnodige spellen, die ik er linea recta afgegooid heb tot een kaal systeem met enkel de drivers.
Het systeem werd, needless to say, aanzienlijk sneller en kon ik even Firefox en Google Chrome voorlopig installeren.

De batterijtijd kan het voor enkel wat internetten, het makkelijk trekken naar 10/11 uur als je alleen zoals ik vaak thuis alleen even Tweakers leest op je favoriete browser ;)
Bij het installeren en deinstalleren van dingen, heb ik er 7 uur accu uitgehaald, dit werkte overigens zonder haperen of stotteren :)

Programma's zoals OpenOffice en Firefox met veel tabs open draaien prima zonder moeite. Ook werkt Flash op "High Definition" modus prima.

Wireless doet het goed en vertoont tot op heden geen problemen, deze heeft overigens een ver bereik, op school blijf ik goed verbonden met het schoolnetwerk.

Geluid kan overigens ook erg hard gezet worden, is erg helder en goed verstaanbaar :)

Beeldscherm is zonder stroom ook nog erg helder, zelfs in de 'battery-saving' modus is het nog lekker lezen zonder teveel problemen.

Ubuntu review
Ik gebruik het liefst zelf Linux, bij voorkeur Ubuntu, het installeren van 9.04 verliep geheel vlekkeloos.
Wat niet werkte, was overigens de wireless, zelfs met netwerkkabel gebeurde er niets :/
Maar na het compileren van een oude driver voor Atheros die ik destijds van www.wirelesskernel.com heb geplukt, kwam er al wat meer schot in de zaak.

Met kabel heb ik geen problemen, met wireless aan de andere kant duurt het erg lang met verbinden en het in stand houden van de verbinding gaat ietwat moeizaam. Deze valt vaak weg en word er vaak opnieuw verbinding gemaakt.

Verder heb ik op https://launchpad.net/~asus-ul30 tips gekregen hoe de batterijstatus correct uitgelezen kan worden. De helderheid is met de GNOME-brightness applet prima in te stellen, evenals volume.
Geluid is iets minder hard dan onder Windows, maar zeker harder dan iedere laptop die ik tot dusver getest heb.

Beeldscherm is, net als onder Windows, prima te lezen, hoewel de donkerste stand niet erg optimaal is voor het leesplezier.
Compiz werkt overigens ook out of the box :)

Dagelijks draai ik programma's als Firefox met wat tabs, Gmail-Prism, Vim, Pidgin, Exaile en soms OpenOffice, dit werkt allemaal zonder haperen.

Batterijduur is onder Ubuntu rond de 8 uur, wat ook niet erg verkeerd te noemen is.

De laptop zelf
Het systeem is erg koel te noemen.
Zelfs op een volledig draaiend systeem heb ik geen last van een blazende koeler, het systeem draait geruisloos.
De behuizing is erg stevig plastic, een beetje flex, mits je hard drukt :p
En de laptop is ongeveer 2,5cm dik, en dankzij de afgeronde onderkant, is deze makkelijk meenemen.
De scharnieren zijn sterk, het scherm wiebelt met geen mogelijkheid, ook niet in de trein :)

Eindconclusie
Ik ben aardig verrast over de algehele laptop, ik heb nog nooit zo lekker gewerkt op een laptop als deze, alles is stevig en doet wat het moet doen.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, laat het onder even weten :)

Heb jij ook een Asus UL30A-QX057X?

Oh ja, goed punt, even toevoegen.

Maar om je vraag te beantwoorden ik heb gelezen op
[Ervaringen] Asus UL-serie
dat de QX057X een 5600MAH, 8-cells accu heeft, toiv de andere modellen met 4400MAH en 4 of 8 -cells. Geen van de andere modellen hebben tot dusver 5600MAH die een extra lange accuduur geeft :)

Ik heb/gebruik geen Photoshop (of ook maar iets van het Adobe pakket).
Maar ik denk dat Photoshop wel zal draaien, maar niet heel erg snel doordat er een Intel GMA 4500 inzit. Er bestaat echter wel een model met switchable graphics van Nvidia die (nog?) niet in Nederland te verkrijgen is helaas.

Eventueel zou ik ter vervanging wel NetBeans voor je willen testen met een zwik aan programma's ernaast want die ga ik morgen gebruiken :)
Eindelijk, iemand die er Linux op draait.
Goed om te horen dat het best goed werkt, afgezien van wat WiFi trammelant. Vermoed dat dat nog wel beter wordt? De Atheros drivers zijn afaik gewoon in orde binnen Linux, misschien dat een nieuwere kernel verbetering brengt.
Helaas heb je er niet bij gezet welke Atheros chip er in zit, had er graag op gezocht :)
Jawel, ik heb zojuist even live-cd van Ubuntu 9.10 geboot, en alles werkt out of the box, zelfs wireless en FN + meer/minder helderheid -toetsen werken zoals het hoort. Dus dat wordt inderdaad beter ;)

Volgens deze meneer
Klopt dit verhaal ook, stom dat ik de nieuwe niet meteen geprobeert heb (had nogal problemen met de nieuwe versie van Ubuntu tijdje terug, dus daarom nog niet).
Op deze blog staat overigens ook welke Atheros chip er in zit :)

Later de dag vandaag ga ik in ieder geval de nieuwe Ubuntu erop zetten, en eventueel mijn ervaring herschrijven en Atheros chip toevoegen aan lijstje specs.

Bedankt voor de tip, en ik laat het je ook weten hoe de WiFi dan werkt.

[Reactie gewijzigd door SGNL02 op 8 januari 2010 01:32]

Onder de standaard kernel bij Ubuntu 9.10 (2.6.31), is de WiFi niet zo heel erg sterk, maar werkt wel out of the box na het installeren. De WiFi receptie is schommelende tussen de 20% en 50%.

Maar na het installeren van de eerder genoemde 2.6.32 kernel, heb ik een WiFi receptie van 70+%.
Tot nu toe nog geen problemen.

Mocht er iemand toevallig op mijn review terechtkomen, of zelf Ubuntu (of een andere Debian-gerelateerde Linux) willen installeren op deze machine met betere WiFi, ik heb
Deze guide gebruikt waar .deb files worden aangeboden (is nog niet zo'n held met kernels).
"Grub2" past (bij mij althans) de menulijst zelf aan, dus de "update-grub"-stap is overbodig, een reboot is voldoende :)

Overigens, de fn+brightness-knoppen werken nu ook volledig naar behoren, de brightness kan nu werkelijk lager en hoger i.p.v. het vaste 'laagtepunt'.

[Reactie gewijzigd door SGNL02 op 9 januari 2010 18:22]

Leuke review, thanks! Het enige wat je niet toelicht is waarom je specifiek het QX057X model wilde. Wat is daar zo speciaal aan?

Daarbij ben ik wel benieuwd hoe snel het ding nu eigenlijk is. Zuinig zijn ze zeker, maar bijvoorbeeld photoshop opstarten of zoiets, dat soort grappen.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 7 januari 2010 21:11]

Programma's als OpenOffice, FlashDevelop, The Gimp (dat is naar mijn weten "Photoshop-achtig"), gaat wel snel onder Windows 7, zowel het opstarten als bewerken van bestanden.

Hier zul je ongetwijfelt niet heel ver mee komen heb ik zelf het idee, maar ik zou zeggen vraag eens na in het desbetreffende topic op het forum, die kunnen je ongetwijfeld helpen :)

Ik heb echter wel reviews gevonden waar "Photoshop" wel besproken/gebenchmarked (is dit een woord? :P) word:

Edit: excuus, je vergeten te quoten, nieuwig allemaal hier hehe.

[Reactie gewijzigd door SGNL02 op 9 januari 2010 18:21]

Goede review. Ben zelf op het moment ook in bezit van een Acer Aspire 5630 en die gaat hoogstwaarschijnlijk vervangen worden voor deze, goed om te lezen dat de scharnieren van het scherm op deze laptop wel stevig zijn, dat is bij mijn Acert namelijk niet het geval.
Klopt, die Acert schommelt, maar deze Asus laptop is sterk en houd het scherm netjes op z'n plaats (ondertussen overal getest :p).

[Reactie gewijzigd door SGNL02 op 27 januari 2010 11:01]

Mooie Review! Wonderbaarlijk dat ie inderdaad zo lang met de batterij doet! Had verwacht dat die tijd een beetje overdreven zou zijn!

Zijn er ook mogelijkheden om een systeembackup te maken naar een externe HD of NAS? Of moet je echt een USB optical disk gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja ik ook, zelfs al dim je het scherm, blijft deze toch heerlijk leesbaar... 8-)

Anyways, die mogelijkheid is er wel degelijk, maar niet via de backupmethode die de eerste keer wordt uitgevoert (of geannuleert) door Windows 7.

Ik heb mijn laptop gewoon gebackupped met Acronis en een externe HD dus... :)