Tweakers zegt: 8,5

HTC U11 Zilver Review

ro-bboTestpanel 10 augustus 2017, laatste update op 11 augustus 2017, 103 views

HTC U11 Zilver (Testpanel)

Op een paar punten na een prima toestel! Goede camera, geweldig geluid (via de bijgeleverde headset), snel, goede accuduur en een geweldig design!

Pluspunten

• Camera
  • Accu
  • Scherm
  • Performance
  • Geluidskwaliteit
  • Bereik
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Gorilla Glass is niet echt krasbestendig
  • Vingervlekken
  • Boomsound speakers vallen tegen
  • toestel is erg glad zonder hoesje
  • Ondanks dat het toestel waterdicht zou zijn heb ik last van condens op de frontcamera

[h2]Introductie[/h2]

Ik zal eerst even mijzelf in het kort voorstellen, ik ben Tom, ik ben 23 jaar oud en begin in september met mijn nieuwe opleiding informatica. Een tijdje geleden had ik mijzelf aangemeld voor de HTC U11 testpanel en ik ben één van de gelukkige winnaars! Heel erg tof van Tweakers deze actie!

[h2]Wat voor gebruiker ben ik en wat vind ik belangrijk?[/h2]

Tot ongeveer 2 jaar terug was ik echt een smartphone 'nerd', ik verkocht en ruilde veel smartphones om zo steeds het nieuwste van het nieuwste te bemachtigen en natuurlijk om zo veel mogelijk te tweaken en te ontdekken, denk o.a. aan flashen, simlock-vrij maken en overclocken etc.

Nu 2 jaar verder ben ik een beetje gestopt met mijn 'hobby' omdat ik ben gaan samenwonen en het erg veel tijd kostte wat weer tenkostte van andere dingen ging. Maar uiteraard volg ik het tech en smartphone nieuws nog elke dag. Mijn review zal voornamelijk gaan over de dingen die ik belangrijk vind (natuurlijk bevat de review een aantal benchmarks maar ik ga hier niet diep op in.

mijn belangrijkste eisen wanneer ik een nieuw toestel wil aanschaffen:

- Groot scherm
- Geluidskwaliteit
- Goede accuduur
- Camera
- Opslagcapaciteit
- Bereik
- Design

Voordat ik de Htc U11 kreeg gebruikte ik de Iphone 6S 16GB, ik zal een aantal vergelijkingen maken wat ik beter vind en wat ik minder vind. Helaas had ik op die dag mijn Iphone in het water laten vallen :'( tijdens werk dus ik kon helaas geen foto's maken van het toestel zelf dus die ben ik jullie nog verschuldigd!

[h2]Unboxing[/h2]

Toen mijn HTC bezorgd werd heb ik de doos enthousiast opengemaakt! Zo ziet de buitenkant van de doos eruit:

Voorkant:

Achterkant:

Op de voorkant staat niet veel informatie, op de achterkant. staan de specificaties.

Wat zit er in de doos:
- Het toestel zelf :P
- Beschermhoesje
- Lader (niet op foto)
- USB C kabel (niet op foto)
- Usonic in-ear headset (met active noise cancelling)
- Microvezeldoekje

- Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac
- 4G LTE
- NFC

Algemene indruk bouwkwaliteit

Ik heb zelf de 'Sapphire blue' versie gekregen en ik vind de kleur erg mooi (ondanks dat ik in het begin hoopte dat ik de zwarte versie zou krijgen omdat ik zelf altijd kies voor zwart).

Het toestel voelt erg 'premium' aan, alles zit stevig vast en niks kraakt of zit los. Ook heb ik geen backlight bleeding kunnen opmerken. 1 puntje; de eerste 2 dagen voelden de volume knoppen 'raar' aan, het voelde net alsof de toetsen ingedrukt bleven maar ineens was het probleem opgelost (misschien een beetje vuil?).

Zoals bekend is de achterkant een fingerprint "magneet", maar omdat HTC dit probleem zelf al inzag maakt het bijgeleverde hoesje (doorzichtig) dit weer goed!

Wat ik wel jammer vind is dat de 3.5MM aansluiting ontbreekt en dat ik de bijgeleverde adapter moet gebruiken om bijvoorbeeld muziek in mijn auto te kunnen luisteren.

featureset

Naast de 'standaard' high-end specs (Snapdragon 835, 4k camera, 64GB geheugen, 4GB RAM, 2K scherm en vingerafdrukscanner) komt HTC met aan aantal unieke eigenschappen, namelijk; Edge Sense, USonic en Sense Companion.

Ik zal hieronder beschrijven wat deze unieke eigenschappen inhouden:

Edge Sense

Samengevat is Edge Sense een knijpfuncie die ervoor zorgt dat er bepaalde handelingen worden verricht wanneer je in de telefoon knijpt, om Sense Edge de activeren knijp je met 1 hand aan beide zijkanten in de telefoon. Standaard als je in de telefoon 'knijpt' wordt de camera geactiveerd maar je kan dit ook anders instellen. Ik heb zelf ingesteld dat de zaklamp word geactiveerd. Ik vind het alleen jammer dat je maar 1 ding tegelijk kan instellen en dat je bijvoorbeeld niet met 2 keer knijpen de hotspot of iets anders kan activeren.

Voorbeeldfoto 'instellen Edge Sense':

Zelf gebruik ik Edge Sense niet vaak, het is handig en leuk bedacht maar ik vind het zelf niet overtuigend genoeg om hiervoor de U11 te nemen i.p.v. een ander Android of iOS toestel.

Usonic

Omdat de 3.5MM aansluiting mist levert HTC bij de U11 een Usonic In-ear headset met Active Noise Cancellation. Het unieke aan de Usonic headset is dat het achtergrondgeluiden 'filtert'. In de praktijk werkt dit erg goed, ik gebruikte zelf altijd een UBL-headset en ik vind die van Usonic beter klinken en ik hoor inderdaad bijna geen achtergrondgeluiden meer. Als je het toestel voor het eerst gebruikt wordt je gevraagd om een geluidsprofiel aan te maken, dit gaat vrijwel automatisch en je hoeft alleen maar op 'volgende' te drukken. Hieronder een voorbeeldfoto:

Ook zijn de 2 speakers die veel beter en luider zijn dan bijvoorbeeld de Iphone 7 of S8. De bovenste speaker die je ook gebruikt om te bellen wordt bij het afspelen van muziek als 'tweeter' gebruikt, de onderste speaker dient als 'woover' voor de lagere tonen. Ik heb zelf de HTC M7 & M8 gehad maar ik vind dat de U11 toch minder presteert dan de voorafgaande modellen, zeker omdat het geluid niet echt stereo is en als je dus bijvoorbeeld Netflix gebruikt je het aan de rechterkant dus meer hoort dan aan de rechterkant.

Sense Companion

Ik gebruik het zelf niet, heb het wel ingesteld maar het is meer reclame dan dat het iets voor me toevoegt. Zie foto:

Verder zal ik hier niet verder op ingaan in deze review.

Camera

Voor mij is een goede camera erg belangrijk omdat ik veel Snapchat gebruik voor alle leuke momenten. Belangrijk is dat de camera vooral in slecht belichte omstandigheden goed presteert. Ik ben geen professional fotograaf dus ik gebruik op de Htc vrijwel altijd de standaard instellingen, hieronder een paar foto's:

Meer foto's komen nog!

De camera presteert erg goed vind ik, alleen soms is die wel wat traag met het maken van de foto zelf. Wel een groot minpunt is dat de kwaliteit in de standaard camera-app veel beter is dan dat die van Snapchat of een andere camera-app, vooral in het donker met scherpstellen.

Wat nog een minpunt is dat de frontcamera van mijn iphone 6s van 5 megapixel beter presteert dan die van de htc die over 16mp beschikt; de foto's en video's zien er gewoon wazig uit.

Bereik

Het bereik is erg goed! De gesprekskwaliteit is zeer goed, dit komt omdat de htc is uitgerust met 4 microfoons. Ik ben geen expert in mobiele netwerken maar ik heb een speedtest meting gedaan, deze was zeer goed en waar mijn Iphone 6s op 50mbs/sec zat, had de htc ongeveer rond de 90mbs/sec.

batterij

Een goede accuduur is voor mij erg belangrijk, vooral omdat ik deze zomer veel buitenshuis ben (vakantiebaantjes) dan heb ik vaak niet de mogelijkheid om op de laden. Dankzij Quick-charge 3.0 laadt de U11 ongeveer met 1% per minuut op, dit is erg handig. De accu is voor mij ruim voldoende, met van s'ochtends 7:00 tot 19:00 houd je ongeveer nog 40% over. erg goed dus.

Scherm

De U11 heeft een 5.5 inch scherm, de resolutie bedraagt 2560 x 1440 met een DPI van 534 (pixels per inch).

De helderheid is ruim voldoende en alles oogt zeer scherm en zelfs van dichtbij kan ik geen pixels onderscheiden. (foto's komen nog)

Wel 1 minpuntje is dat ik na 4 dagen al een paar krasjes op me scherm had terwijl ik niks scherps in mijn broekzak had en ik het toestel altijd aan de achterkant op tafel leg, heb snel een screenprotector aangeschaft.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Ik zal nog even wat benchmarks uitvoeren en in mijn review plaatsen, verder kan ik hier heel kort over zijn; ik heb geen vastlopers gehad en alles gaat vloeiend. Inmiddels heb ik ook een update gehad maar ik merk weinig verschil.

Prijs & conclusie

De HTC U11 is een erg fijn toestel, het licht lekker in de hand, voelt robuust aan, heeft een goede camera en zeer goede geluidskwaliteit. Op een paar punten na is dit een zeer goede Smartphone en kan die zeker meekomen met de concurrentie.

¤700,- voor de U11 vind ik wel aan de hoge kant, zelf zou ik nog even wachten tot de prijs is gedaald of een tweede hands aanschaffen.

Heb jij ook een HTC U11 Zilver?