Specificaties Netwerkschijf met 3TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud My Cloud 3TB Review

WilkoJ 8 augustus 2017, 93 views

WD My Cloud My Cloud 3TB (Product gekocht)

Leuk ogende NAS, die echter na ruim vier dagen ploeteren, veel foutmeldingen en een flinke PC-crash niet bruikbaar bleek.

Pluspunten

• Leuk klein apparaat
  • Vlot aan te sluiten op netwerk

Minpunten

• traag
  • Software werkt niet echt prettig
  • Traag

Kwaliteit voeding Score: 4

Opstarten

Een dag of vier met deze leuk ogende NAS aan het stoeien geweest. De software is niet bijgeleverd, datzelfde geldt voor de manual.
Er zit alleen een soort 'QuickStart" bij, die op zich voldoende lijkt.
Zodra je de NAS aan sluit en de stappen van de QuickStart volgt, krijg je automatisch melding waar je de software en de manual kunt downloaden.
Lastig is dat je eigenlijk alles meteen moet downloaden. Doe je dat niet, dan is het vrij lastig om achteraf de link weer op te roepen (anders dan via je browser-historie).
Installatie
Het installeren van de software WD SmartWare en WD Access gaat vrij eenvoudig.
Het vreemde is dat WD Access verder niets lijkt te doen. Er verschijnt geen melding wat je verder moet doen om de app te gebruiken.
Wel er een pictogram bijgemaakt is die je kunt gebruiken. BIj mij bleek dat niet zo te zijn. Na verwijderen en een her-installatie idem.
Pas na een tweede herstart van de PC was het bewuste pictogram beschikbaar.

Via de browser is de "NAS" goed te benaderen. Er zijn standaard een drietal shares aangemaakt, onder andere een share SmartWare
De slag
Een gebruiker aanmaken gaat prima. Je kunt ook een share aanmaken en die voor die gebruiker reserveren. Ik heb dus een gebruiker met een eigen share aangemaakt.
Via de WD SmartWare app kan de aangemaakte gebruiker zich aanmelden.
Omdat ik de NAS voornamelijk voor back-up doeleinden wilde gebruiken heb ik vooral dat aspect bekeken.
Via de Smartware app heb ik een back-up-job (dat was de bedoeling tenminste) aangemaakt die een backup op de user-share zou moeten maken.

Standaard wordt een back-up naar categorie gemaakt. Ook kan een job naar bestand worden gemaakt. Omdat dit (bij mij ) een kleinere hoeveelheid data was, heb ik deze optie gekozen.
Problems?? No problem!!!
Al snel verschenen meldingen dat van bestanden de bakcup "hangende"was. Aanvankelijk dacht ik dat dit te mkane had met de bestandsgrootte, maar het bleek ook op te treden bij bestanden van een paar mb.
De optie 'Opnieuw proberen" (die overigens per bestand werkt), leek bij mij niet te functioneren.

Speuren op het internet, fora op de WD Support Site leverde geen mogelijke oplossing op.
Het contact met de support afdeling van WD was een ronduit teleurstellende ervaring. Er werd domweg naar het forum verwezen, zelfs na een reactie mijnerzijds dat ik daar niets had gevonden.
Quit
Na twee dagen stoeien met de Smartware app had ik nog steeds geen fatsoenlijk back-up van mijn data. De back-up-job uiteindelijk maar gestopt, ook omdat er inmiddels een stuk of twintig bestanden niet overgezet waren (allemaal 'hangende")
Uiteindelijk via de command-regel de schijf in het apparaat kunnen benaderen met de Windows verkenner en gekeken wat er nu overgezet was.
Het bleek dat zowel in de user-share als in de standaard Smartware-share bestanden waren weggeschreven..

Als laatste een handmatig kopie van de bestanden naar de user-share gemaakt. Dit lukte gelukkig wel.
Na een dag verschenen echter foutmeldingen op het scherm van mijn computer.Na een herstart bleek dat de boel flink gecrasht was.
Na vier dagen nog niets goed werkend, heb ik de boel terug gezet naar de fabrieksinstellingen (duurt overigens ook een eeuwigheid), ingepakt en geretourneerd.

'n Backup maken doen we wel op de externe harde schijf. Nadeel is dat je dat niet automatisch kunt doen, maar, als ik er zelf aan denk, bij mij werkt dat wel.

Heb jij ook een WD My Cloud My Cloud 3TB?