Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 733Mbps, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WPA7510 Kit Review

Aeryn 8 augustus 2017, laatste update op 15 augustus 2017, 346 views

TP-Link TL-WPA7510 Kit (Product gekocht)

Goed product voor een prima prijs. De installatie is zeer eenvoudig en de werking (mits je je aan de aanbevelingen van de fabrikant houdt) uitstekend.

Pluspunten

• Eenvoudige setup via web, app of knoppen
  • Prima snelheid over lichtnet
  • Sterk en stabiel WiFi signaal
  • Zowel 2,4 GHz als 5 GHz
  • Gigabit ethernet
  • Gasten netwerk
  • WiFi scheduling
  • Parental control

Minpunten

• Type C stekker i.c.m. eigen gewicht
  • Blokkeert 2e aansluiting wandcontactdoos

Beheerbaarheid Score: 5
Aanleiding
In de slaap- / studeerkamer hadden we last van een slecht WiFi signaal. Dit hebben we eerst geprobeerd op te lossen met de plaatsing van andere de router, router op een andere plaats te zetten en gebruik te maken van andere WiFi kanalen. Niks hielp voldoende om goed door een draagmuur heen te komen. Ethernet kabels trekken naar die kamer of in ieder geval voorbij de draagmuur was geen optie - volgens mijn vriendin ;)
Overweging voor een powerline oplossing
Ik had nooit zo'n positief beeld bij powerline kitjes maar na voldoende reviews van populaire producten te hebben gelezen, heb ik hier mijn mening over bijgesteld. Blijkbaar kan het tegenwoordig best goed werken. De keus voor de TL-WPA7510 KIT is gemaakt op basis van de zeer vele positieve reviews op het oudere model en enkele positieve reviews op dit nieuwere model. Daarnaast sprak de prijs in combinatie met de specificaties mij erg aan, vooral de 802.11ac WiFi en HomePlug AV2 standaard.
Ingebruikname
De installatie kan bijna niet eenvoudiger. Beide aansluiten op dezelfde groep, ethernet in de één en op 'pair' klikken en binnen 2 minuten op 'pair' op de andere klikken en je bent klaar. Er is een standaard netwerknaam ingesteld met een wachtwoord, welke je op een kaartje in de verpakking kunt vinden. Prima om voor het eerst verbinding mee te maken en te beginnen met het naar eigen wens instellen via web-interface of de mobiele app. De laatste is bruikbaar, maar eenvoudiger dan de web-interface dus ik koos voor de laatste.
Resultaten
Vooropgesteld is het stroomnetwerk hier in huis niet helemaal top-notch. Het is oud en we weten dat er beunhaas-achtige vertakkingen zijn aangebracht zonder de juiste materialen te gebruiken. Dit zit echter allemaal ergens waar je het niet ziet en de boel werkt zonder al te veel te vonken...

In de eerste instantie had ik, vanwege een schrijnend tekort aan wandcontactdozen, de adapter in de studeerkamer aangesloten op een IKEA verlengsnoer met stekkerdoos. Die weliswaar als enige op de wandcontactdoos en zonder andere apparaten aangesloten, maar dit is toch geen goed idee. De fabrikant benadrukt dat na de setup de adapters altijd direct op een wandcontactdoos moeten worden gebruikt en dit is niet zonder reden. De verbinding kwam wel tot stand maar was niet veel beter dan het oorspronkelijke WiFi signaal.
Snelheid over powerline
Direct op de wandcontactdoos aangesloten, gaf gelijk een prima resultaat. De web-interface laat zien dat ik ongeveer een symmetrische verbinding heb van 500 Mbps.
Snelheid over WiFi
Gebruik makend van een Macbook met 802.11ac en een Ziggo 150/15 Mbps abonnement, krijg ik via de WiFi zo'n 80-100 Mbps van het internet af:
Update 15/08/2017: Adapter andersom in stopcontact geplaatst en direct een veel hogere WiFi doorvoer. Ik haal nu makkelijk 130-150Mbps. Hij zit nu zo geplaatst dat de ethernet aansluiting bovenop zit. Blijkbaar maakt dat uit :?

In vergelijking, met dezelfde Macbook in de woonkamer en vrij zicht op de Horizon box, is dit het resultaat:

Herhaalde testen laten ongeveer hetzelfde beeld zien. Qua pure WiFi snelheid is het niet helemaal waar ik op gehoopt had, maar tegelijkertijd is het voor het doel prima. Er is nu sprake van een vlot werkende WiFi verbinding in de studeerkamer.

Aangezien ik geen apparaten heb met een ethernet aansluiting heb ik hiermee niet getest. Hetzelfde geldt voor het testen van de snelheid over het interne LAN, maar aangezien de WiFi snelheid niet beperkt wordt door mijn abonnement, verwacht ik geen verschil.
Aandachtspunten en eindoordeel
Tijdens de plaatsing viel me op dat de Type C stekker wellicht wat ongelukkig gekozen is in combinatie met het gewicht van de adapter. Hierdoor kan hij wat losjes in de wandcontactdoos hangen. Daarnaast is de omvang van dusdanige afmetingen, dat een type F stekker er niet meer boven of onder te plaatsen is.

Voor het geld (op het moment van reviewen te krijgen voor circa 80 euro bij alle bekende ketens), vind ik het een prima product. Een echte duurtest heb ik nog niet kunnen doen, maar ondertussen werkt het heel de dag al feilloos. Echt een verademing ten opzichte van het slechte signaal eerst.

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA7510 Kit?

Bedankt voor de review!

Klein vraagje, hoe werkt de "Auto-sync" functie? Volgens de fabriekssite neemt de powerline wifi netwerk dezelfde naam en wachtwoord over. Betekent dit dat een telefoon automatisch overschakelt naar het sterkste netwerk of moet er handmatig geswitched worden?
Net zo slecht als bij andere access points die je hetzelfde SSID geeft (meer dan dat is het namelijk niet). Je apparaat kijkt naar het sterkste signaal om (initieel) aan te verbinden, dat stukje gaat goed. Je komt op het sterkste AP. Maar als je in de buurt komt van een sterker AP, heeft je apparaat geen reden om over te schakelen als er nog een verbinding is. Het komt dan voor dat je nog verbonden bent met een AP waar vrijwel geen data meer over de lijn komt, terwijl je naast een andere zit waar je 100% op kunt halen... Je zal dan zelf de verbinding moeten verbreken (en dan pakt je apparaat weer de sterkste op dat moment.

Mocht je op zoek naar naar de beste "seamless roaming" oplossing, dan kun je beter kijken naar producten van Ubiquiti.