Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Kingston Pulsefire FPS Review

Foritain 8 augustus 2017, 174 views

Kingston Pulsefire FPS (Product deels gesponsord)

Een goede, net afgewerkte en solide no nonsense gaming muis met prima sensor en bovenal een lekker laag gewicht. De voornaamste uitdaging voor deze Kingston is het mega aanbod aan goede keuzes in zijn prijsklasse en de no-nonsense uitvoering heeft dan wat moeite op te vallen.

Pluspunten

• Goed niveau bouw- en afwerking.
  • PWM3310 nog altijd een zeer goede sensor.
  • Goede primaire- en secundaire switches.
  • Lekker licht, en met goede glide; de FPS naamgeving is begrijpelijk.
  • Geen software = geen gedoe.
  • Geen gekke (noch lage) prijs.

Minpunten

• Speelt in een prijsklasse waarin we ook PWM3360 sensor modellen zien, en tal van alternatieve muizen met hun eigen voor- en nadelen; opvallen valt niet mee.
  • Geen software = geen uitgebreide DPI instellingen kunnen maken, geen RGB / kleureffecten (Rood en rood only) of andere aanpassingen aan de prestaties kunnen maken.

Kingston HyperX Pulsefire FPS review

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Prestaties
- Fury S Mousepad
- Conclusie

We need moar mice! Ok, niet echt, maar dat neemt niet weg dat we ze maar al te graag testen. We gaan vandaag kijken naar de Kingston HyperX Pulsefire FPS gaming muis, een muis waarvan Kingston zegt dat het een no nonsense muis is met focus op kwaliteit, plug and play functionaliteit, en goede prestaties voor FPS gamers.

De Pulsefire FPS kost je normaliter tussen de 49 en 59 euro. We nemen vandaag ook de HyperX Fury S Pro muismat mee, verkrijgbaar in verschillende afmetingen waarvan wij specifiek de gigantische XL versie inzetten die voor om en nabij de drie tientjes te koop is.

De Pulsefire FPS ervaring begint meer dan positief, met een nette verpakking en direct een goede presentatie van het product. Zeker in dit middensegment is dergelijke presentatie een uitzondering en hoewel we uiteraard zo veel mogelijk euro’s in het product zelf zien gaan lijkt dit een implementatie die niet extreem prijzig is, doch wel effectief in het resultaat. Kudos.

Ten koste van de bouwkwaliteit van de muis zelf is het niet gegaan in elk geval, want deze Pulsefire FPS is een opmerkelijk degelijke en net afgewerkte muis. Het plastic is netjes en voelt keurig, de rubberen grips dito met opvallend elegant patroontje erin. Zetten we de populaire G403 ernaast dan zouden we zeggen dat de Pulsefire toch de luxere muis is.

Wat indeling is de muis wel redelijk basic; we zien een DPI switch en twee duimknoppen, daar houdt het op. Knoppen zijn wel goed uitgevoerd, en hetzelfde gaat op voor het scrollwiel. Onderop zien we twee flinke gliders en het geheel wordt aangesloten met een nette gevlochten kabel.

Met zijn lage gewicht is de Pulsefire FPS zoals de naam ook doet vermoeden een model dat zich leent voor snelle shooters en low-sense gaming. Het feit dat hij licht en ogenschijnlijk bovengemiddeld degelijk is is ook best knap. De vormgeving kent echter geen oplopende curve voor je vingers of duim, waardoor de muis wel wat minder op te tillen is dan tal van andere muizen, en dat is precies wat low sense gamers veel doen. Ben jij iemand met een erg losse grip, dan glijdt de muis wellicht uit je handen. Heb je een ferme grip? Geen zorgen.

Eenmaal aangesloten zien we de verlichting in actie komen. Geen RGB gedoe, gewoon rood:

De prestaties is een wat lastiger onderwerp, want Kingston enerzijds slim heeft aangepakt maar anderzijds als muis liefhebber toch een beetje als de goedkope out voelt. De Pixart PWM3310 is namelijk gewoon een uitstekende sensor, lange tijd was het –de- sensor die elke serieuze FPS gamer wilde hebben want perfect en bla bla nogwat. Nu is de 3360 uit, en is de 3360 de absolute bazensensor en is de 3310 oud. En die gedachte volg ik zelf ook, en schrijf ik soms ook uit, simpelweg omdat de 3360 naast uitstekende prestaties ook een extreme flexibiliteit biedt wat betreft instelbaarheid. Het grootste praktische verschil met een 3310 is dat deze feitelijk wel vergelijkbaar presteert, maar niet op elke losse DPI instelling die je kan bedenken. De slimme oplossing van Kingston is om de Pulsefire marketing technisch een “Plug & play” muis te noemen met “handige softwarevrije werking”, een idee waar m.i. meer dan genoeg voor te zeggen valt, maar het komt ze wel erg goed uit dat de vier vaste DPI instellingen waar je het mee moet doen dusdanig zijn ingericht dat de prestaties ook uitstekend zijn. Je moet het dus ook simpelweg doen met de instellingen die Kingston biedt, en als jij het type bent dat per sé op 655 DPI wilt werken met een CS:GO sensitivity van (ik roep maar wat) 1,4553015, dan heb je kortweg pech. Je moet je dus aanpassen naar de 400, 800, 1600 of 3200 DPI instellingen die erin zitten. En ja, ik mag het ze m.i. aanrekenen dat als ze voor de 3360 hadden gekozen ze de flexibiliteit hadden kunnen bieden om 600, 1000 of 1200 mogelijk te maken, want dit zijn toch aardige stappen.

De prestaties:

Zolang je jezelf een beetje aanpast naar de aanwezige instellingen, en een muis went snel genoeg en doe je normaliter jaren mee, zien we ook niets anders dan goede resultaten. Dus, binnen de vaste settings, gewoon zoals een top muisje hoort te zijn.

Hoewel we primair naar de muis gingen kijken voor een grote vergelijkingstest was Kingston zo vriendelijk om een mousepad mee te sturen. In dat geval mag die natuurlijk even op de foto en kunnen we ons een mousepad ervaring rijker rekenen. De Fury S serie is een redelijk recht-toe-recht-aan mousepad net als de Pulsefire een muis is. Groot zwart oppervlak, een net afgewerkt randje voor de duurzaamheid, en enkel een flink HyperX logo als opvallend detail. Onderop uiteraard een goede grip tegen glijden op tafel.

De primaire aantrekkingskracht zal ongetwijfeld het matchen bij je eventuele HyperX muis of toetsenbord zijn. Hoewel de Fury S verkrijgbaar is in verschillende maten lijkt het XL model dat wij hebben zich te richten of zij met HyperX muis -en- toetsenbord, want enkel de muis is maar een lege aangelegenheid. De prijzen zijn in elk geval geen reden om het niet te doen, want die zijn gewoon in lijn met 'gangbare' alternatieven, of laten we zeggen dat HyperX geen noemenswaardige price-premium hanteert zoals we soms wel zien. De prijs-prestatieverhouding is niet uitzonderlijk goed of slecht, maar gewoon netjes in orde.

Kingston zet met de Pulsefire FPS een aantrekkelijke muis neer, met een goede presentatie vanaf het uitpakken, een nette bouwkwaliteit en afwerking, goede switches, en goede sensorprestaties waarmee gewoon op hoog niveau ‘geFPS’d’ zou kunnen worden. Het doet mij een beetje terugdenken aan de HyperX Cloud headset, zeker niet de beste headset ooit, maar wel een mooie balans tussen presentatie, bouw en prestaties.

Het voordeel van een vrije ruimte in de markt met plek voor een degelijke all-rounder heeft deze Kingston echter niet, want tussen die 50 en 60 euro is er echt heel veel te kiezen wat goede game muizen betreft. Zo zoeken wij naar de elementen die echt opvallen, maar de relatieve voordelen zijn eerder bescheiden dan overduidelijk terwijl we ook een duidelijk kritiekpuntje zien: De PWM3310 is uitstekend, maar we hebben inmiddels ook de keuze uit PWM3360 muizen die niet alleen uitstekend zijn, maar ook flexibeler in te stellen dan de vaste 400/800/1600/3200 DPI die Kingston biedt. Een opvolger met deze flexibiliteit zou de concurrentie duidelijk meer onder druk zetten, en voor sommigen zal de vaste rode verlichting in plaats van RGB wellicht ook als wat inflexibel gezien worden.

Voldoet die set aan vaste instellingen echter dan moeten we toch wat waardering tonen voor wat Kingston hier neerzet. Goede primaire (Omron 20 mils) en secundaire switches zijn een fijne plus, en plus de prestaties maakt het gewoon een lekkere muis om mee te werken, maar waar dat nog wel vaker aan te treffen is is de afwerking toch duidelijk beter. Zij die voor plug&play muizen willen gaan zullen vermoedelijk minder om fancy features geven, en bouw en afwerking mogen dan als relevante plussen worden genoteerd. En laten we ook niet vergeten, als één van de weinige muizen die we recent hebben getest die onder de 100 gram blijft is de Pulsefire FPS ook zeker interessant voor zij die wel een lichte muis willen, maar zonder dat je meteen een klein modelletje in de hand hebt.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog tig andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Kingston Pulsefire FPS?