Specificaties 1,8" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia XpressRadio 5030 Zwart Review

ProtectedVoid 6 januari 2010, laatste update op 6 januari 2010, 658 views

Nokia XpressRadio 5030 Zwart

Pluspunten

• goedkoop basismodel
  • wereldwijd bereik
  • leuk design
  • fikse dosis geluid uit de speaker

Minpunten

• slechte overall 'handling'
  • wel agenda maar geen bluetooth

Heb deze mobiel gekocht omdat mijn Nokia 1110 inmiddels hoogbejaard was. Het werd eigenlijk gewoon tijd voor een nieuwe, ook al was met het oude beestje eigenlijk niks mis behalve dat-ie er versleten uitzag. Na 5 jaar trouwe dienst had-ie nog steeds ruim een week standby-tijd, goed bereik en een volume waar je U tegen zegt.

Eerste indruk
In het doosje zit alles wat ik had verwacht. Telefoon, headset, oplader en beknopte handleiding. Ik blijf het jammer vinden dat telefoonboeren met alles wat ze op de markt brengen zo recalcitrant moeten zijn. Oplader is weer een ander stekkertje dan vroeger, koptelefooningang is niet compatible met andere koptelefoons (met of zonder mic). Ook vind ik het jammer dat Nokia nooit een USB stekkertje bijlevert.
Eerste indruk van het toestel is mooi, maar wel wat gammel; het keyboard ligt een beetje losjes op de body en omdat deze vlak is, kan je de toetsen niet 'voelen'. Dit laatste had ik natuurlijk wel kunnen weten aan de hand van de foto's...

Features
Eigenlijk is de telefoon vooral leuk voor mensen die vaak naar de radio luisteren (bijvoorbeeld gezellig in de trein :) ). Er komt bij minimaal volume al een flinke dot geluid uit de speaker op de achterkant. Als je hem op max zet trilt je hele bureau mee (en is plezier voor de hele coupé gegarandeerd). Verder is de menustructuur van Nokia zoals vanouds, vrij duidelijk en simpel. De interface (scrollen door menu's, typen) is snel, niet zo snel als de oerdegelijke interface van mijn oude 1110 maar het oogt dan ook wel een stuk beter. De zaklamp is handig voor de dronken student die het slot van zijn fiets probeert uit te vogelen.
Het is jammer dat op de telefoon geen bluetooth zit. Er zit namelijk wel een uitgebreide agenda functie op, maar die kan je nu alleen kan syncen met Exchange (Outlook) als je zo'n micro usb kabeltje erbij koopt. Ik weet het, WYSIWYG, maar toch.

Bereik
Prima. Daarnaast wereldwijd te gebruiken (quad-band, als ik het goed begrijp), dus top.

Accuduur
Omdat de display nadat de backlight uit gaat zo goed als onleesbaar is, gebruikt de telefoon zeer weinig stroom. De genoemde 10 uur beldijtd/524u standby tijd is dus uitgaande dat je nooit een knop indrukt en nooit de radio aanhebt :) Als je sporadisch de radio gebruikt gaat de indicator vrij snel achteruit.

Gebruiksgemak
Het eerste dat je doet is proberen de accu erin te stoppen. Hier word je bij dit toestel niet bepaald blij van; je moet terwijl je het knopje onderaan ingedrukt houdt met je nagels in de ruimte tussen de body en de back gaan friemelen. Vervolgens ga je wat toetsen indrukken. Als je dikke vingers hebt druk je er 2 of meer tegelijk in, maar het valt mee, meestal heb je wel de goeie te pakken. Om het toestel op te laden moet je aan de zijkant een rubbertje wegpulken dat met een klein stukje vast zit aan de telefoon. Dit voelt ook niet echt solide aan - ik verwacht dat deze na intensief gebruik uiteindelijk af zal breken.

Design
Hij ziet er mooi uit!

Bouwkwaliteit
Hiervan ben ik niet onder de indruk, zoals gezegd. Maar natuurlijk is dit iets dat je pas na langdurig gebruik echt kan beoordelen.

Goedkoop! Bij bol.com besteld.

Al met al redelijk teleurgesteld. Ik had wat meer een no-nonsense model verwacht, maar in plaats daarvan is het een model dat klasse schreeuwt, maar het niet waar maakt. Waarom maakt Nokia geen onverwoestbare toestellen meer als vroeger? Goeie kans dat ik over een paar maanden weer terugval op m'n oude 1110 :)

Heb jij ook een Nokia XpressRadio 5030 Zwart?