Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zilver Review

LCP 6 januari 2010, laatste update op 25 november 2011, 9.787 views

Asus Eee PC 1201N Zilver

Pluspunten

• Mooi qua design (persoonlijk uiteraard)
  • Stil en koel
  • Zeer snel met opstarten
  • Uitstekende grafische prestaties
  • Licht en compact
  • Zeer prettig toetsenbord en touchpad
  • Geen vingervlekken op de behuizing te zien

Minpunten

• Een kortere accutijd dan Asus beweert
  • Relatief veel crapware voorgeinstalleerd

Algemene beoordeling

Deze laptop heb ik gekocht bij Informatique in Berchsenhoek en ze waren een van de eerste die 'm op voorraad hadden, dus als eerste complimenten voor Informatique :) Ik ben zeer tevreden over deze laptop. Hieronder lees je waarom:

Verpakking

De doos van de laptop is zeer klein en bevat geen plastic wat het mileu weer ten goed komt natuurlijk. Kudo's voor Asus hiervoor. :) Alles zit erin: Acculader, software, handleiding etc. Er zit geen tas of sleeve bij, maar via de actie van Asus om gratis een Eee PC tas aan te vragen na de aankoop van een Asus Eee PC heb ik een zeer mooie tas opgestuurd gekregen na een formulier in te vullen op de Asus site.

Featureset

Deze Eee PC van Asus is niet wat je verwacht van een Eee PC. Met een Eee PC verwacht je toch al snel een uit de kluiten gewassen rekenmachine, maar dit model heeft een Dual Core Intel Atom N330 CPU en 2 GB RAM plus het nVidia ION platform wat zorgt voor indrukwekkende grafische prestaties. Standaard is Windows 7 Home Premium x86 meegeinstalleerd. Vandaar dat ik ook voor dit model gekozen heb; klein en compact maar toch met de specs van een "grotere Notebook"
De harddisk van 250 GB biedt ruim voldoende opslagcapaciteit en is een 5400 rpm model, maar op zich merk je hier niets van. De diskprestaties zijn snel en soepel te noemen.
Het 12,1" scherm is van het glossy type met een resolutie van 1366x768 (WXGA Wide) Surfen op het ww web gaat prima en de grootte is precies goed om de laptop nog klein en portable te houden. De kleuren zijn mooi en helder en zijn nog naar smaak te calibreren met de Windows 7 screen calibration.
Qua aansluitingen kom je niets te kort bij dit model: Gigabit ethernet, Wireless N lan, Bluetooth 2.1, HDMI, VGA, USB 2.0 en een multi cardreader poort zijn allemaal aanwezig. De aansluitingen zijn mooi geintegreerd in de behuizing en zijn niet afgesloten met klepjes die stuk kunnen gaan.
Om de notebook klein en compact te houden ontbreekt een DVD-RW brander, maar eerlijk gezegd mis ik deze niet. Via het netwerk zijn prima iso's te laden en een externe DVD brander is natuurlijk altijd nog een mogelijkheid.

Prestaties

Over de prestaties ben ik zeer te spreken :) Maar ik moet erbij vermelden dat ik eerst alle "crapware" gedeinstalleerd heb, Bluetooth uitgeschakeld heb in het BIOS (gebruik ik niet) en diverse Windows tweaks toegepast.
Vooral het opstarten van Windows 7 is razendsnel. Binnen 20 seconden staat het inlogscherm in beeld. Een BIOS zie je niet opstarten, vrijwel direct komt het Windows logo in beeld. Ook het opstarten vanaf standby gaat snel en soepel.
De grafische prestaties zijn uitmuntend door het ION platform. Een full HD 1080p film speelt vloeiend af(*) en ook de HD Youtube filmpjes spelen vloeiend en strak af. Ik heb overigens wel eerst het Combined Community Codec pack geinstalleerd daar ik hier zeer goeie ervaringen mee heb op Windows 7. Ook de harddisk presteert prima ondanks dat het een 5400 rpm model is.
De wireless verbinding is goed en verbindt ook razendsnel met het netwerk na opstarten van Windows.

(*) Getest met Media Player Classic Home Cinema

Beeldkwaliteit

Nou, hier kan ik kort over zijn; deze is gewoon prima. Het glossy scherm is naar mijn mening prima leesbaar en qua helderheid en kleuren is het beeld prima te noemen.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Ik heb gekozen voor het zilveren model gezien het feit dat je hier geen vette vingervlekken op ziet. Op het zwarte model daarentegen, blijf je poetsen. Het uiterlijk van de laptop heeft een metalen geborsteld aluminium uitstraling ondanks dat de behuizing van kunststof is. De bouwkwaliteit is goed te noemen; de laptop voelt solide en goed gebouwd aan. Dit ben ik overigens ook gewend van Asus laptops. Het toetsenbord bevat vierkante toetsen die heerlijk soepel aanvoelen tijdens het typen. Ook de indeling van het toetsenbord is goed en logisch ingedeeld naar mijn mening. De scharnieren van het scherm voelen strak en degelijk aan. Het scherm sluit goed aan als de klep dicht is en je hebt zelfs wat kracht nodig om het scherm te openen. De afwerking van de notebook vindt ik persoonlijk strak en mooi. Het model heeft een luxe, bijna zakelijke uitstraling en er is gedacht aan details zoals de verzonken knopjes en het geintegreerde touchpad.

Ergonomie

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over het toetsenbord; soepele vierkante toetsen met wat onderlinge afstand. Ook het touchpad is zeer prettig om mee te werken. Het is in het begin wellicht even wennen aan de ribbeltjes, vooral met scrollen (ik heb standaard verticaal scrollen ingesteld aan de rechterzijkant van het touchpad in de touchpad instellingen) maar daarna is het zeer prettig werken.

Warmte- en geluidsproductie

De laptop produceert amper geluid. Een zacht geblaas uit de linkerzijkant is alleen waarneembaar als de omgeving stil is. Ook de warmteproductie is acceptabel. Voornamelijk blaast de laptop warmte uit de outtake aan de linkerzijkant, de onderkant wordt amper warm.

Mobiliteit en accuduur

De accuduur is in de praktijk lager dan Asus beweert, maar toch nog zo'n 5 uur bij eenvoudig gebruik (getest met de Asus Super Hybrid Engine Utility). Qua mobiliteit is dit een heerlijk notebook om hoge kwaliteit filmpjes op te bekijken en is hier ook uitermate geschikt voor dankzij het ION platform. De notebook is compact en klein en met een sleeve eromheen is ie makkelijk mee te nemen.

Zelf heb ik er 429 euro voor betaald, maar deze prijs zal ongetwijfeld gaan zakken naar zo'n 399 euro. Een prima prijs gezien wat je ervoor krijgt als je het mij vraagt :)

Foto's zal ik later plaatsen. Zijn er nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik dat graag!

Edit 1: Kleine toevoegingen en verbeteringen
Edit 2: Foto's toegevoegd
Edit 3: Kleine edits; shoplink toegevoegd

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zilver?

Ik heb in december een zwarte 1201N gekocht en ben grotendeels eens met je goede review. Zwart is inderdaad erg vingervlek gevoelig :-).

Over de prestaties : die vallen mij in iedergeval reuze mee (ik heb ook eerst alle bloatware en trial software verwijderd) en full HD films afspelen gaat vlekkeloos, wat voor mij een belangrijk argument was om de 1201N te kiezen. Office 2007 producten werken soepel net als op een gewone desktop. Kortom erg tevreden

Ook het formaat van het scherm en het toetsenbord bevallen me erg goed, alleen jammer van de batterijduur die ik toch nog wat mager vind (zo rond 4 uur met wifi aan), wellicht dat ik binnenkort nog op zoek ga naar een extra batterij met hogere capaciteit, zeker omdat ik thuis ook een 14 inch Acer Timeline laptop (met SU9400 processor) heb die ruim 8 uur meegaat.
Zit er een DVD bij waarop Windows 7 staat, ik zou namelijk graag de mogelijkheid houden om Windows opnieuw te installeren. Als de versie al ge´nstalleerd is lijkt het mij niet dat je die dan kan herinstalleren, tenzij er ook nog een DVD bij zit.

Of is het ook mogelijk om de licentie te gebruiken met een DVD van een andere Windows 7 home premium. :?
Je kan altijd een OEM installatie DVD gebruiken voor een herinstallatie en dan de licentie gebruiken die op de sticker onderaan de laptop staat. ;)
Ok, dat vroeg ik me inderdaad af. Top :)
Dan zou het wel makkelijk zijn als je die DVD officieel zou kunnen downloaden bij Microsoft of Asus. Je betaalt tenslotte voor de Windows licentie en dan is het wel zo fijn als je hem ook echt krijgt (en niet alleen voorgeinstelleerd).
Bij het overpompen van bestanden is de netwerk verbinding niet de enige beperkende factor. De snelheid van de harddisks in beide pc's, de harddisk controllers en de systeem bus zijn allemaal van invloed.

Een gigabit nic in een 32bit pci bus haalt ook niet de maximale snelheid.

Was die crossover kabel wel geschikt voor gigabit? Schakelde de nic misschien naar een lagere snelhied (auto sensing werkt niet altijd vlekkeloos).
Ik heb inderdaad later op i-net gelezen dat je ook een gigabit netwerk kabel nodig hebt. Maar je moet toch wel ergens in windows kunnen vinden wat er in zit? Ik heb bij de eigenschappen gekeken in Device Manager en daar kan ik bijv. wel full duplex 100 mbit selecteren. Zou dit bij gigabit 1000 Mbit moeten zijn? (lijkt me wel :) )
Zo te lezen is het grootste "nadeel" de korte accuduur. Is het niet mogelijk om de originele accu te vervangen door een accu met een hogere capaciteit? Of denk ik nu te makkelijk?
De accu is los, dus in theorie moet het mogelijk zijn om de accu te vervangen. Ik weet alleen niet of er een accu is met hogere capaciteit voor de 1201n...
Heeft deze laptop een EU toetsenbord (horizontale enter toets met de backspace erboven)?
Ja, hij is horizontaal
Er zit nog wel een backslash knop tussen de backspace en enter toets
Je geeft aan dat er gigabit ethernet opzit, kan iemand anders dit ook nog bevestigen of vertellen hoe ik zelf kan testen of dit waar is? Ik heb gister namelijk 50 gb overgepompt van mijn PC met gigabit ethernet via een crossover kabel naar deze 1201N maar haalde tussen de 11-12 MB/S = 100 Mbit...
Ik heb een tijd geleden ook de Asus 1201n Zilver gekocht en ben er erg tevreden over, maar de afgelopen weken vooral met warm weer, maakt de ventilator erg veel lawaai en word de notebook erg warm van onder. Soms zo warm dat je het haast niet kan aanraken! Heeft dit te maken met de warmte van buiten, aangezien het zo warm buiten is? Of is er misschien iets met mis, want soms is het niet meer normaal hoeveel geluid en warmte hij produceert! Is dit bij jullie ook zo? Het lijkt me vreemd dat er nu al iets met mis is, aangezien ik hem nog geen maand heb.
En waar kun je dat formulier invullen? :p

Ik vind het wel een beetje gek dat je het beeld best ok vind qua kleur... het is helemaal paarsig :p
Hiero: http://event.asus.com/nl/eeepcbag/
Maar je moet snel zijn, tot 10 januari kan je je aanmelden.
En de Windows Screen Calibration Tool biedt uitkomst ;)
Actie loopt t/m 31 januari en registreren kan t/m 5 februari
Je geeft aan dat je de prijs prima vind, maar geeft er toch maar drie sterren voor. Is dit dan vergeleken met andere netbooks, die ogenschijnlijk minder goede specificaties kennen?

[Reactie gewijzigd door SkipZ op 6 januari 2010 12:29]

Ik geef er drie sterren voor omdat ik verwacht dat de prijs nog zal dalen de komende tijd. Ik heb de notebook gekocht als 1 van de eersten in Nederland en meestal bij een nieuw product is het zo dat de prijs in het begin hoger is en later zal zakken. Aan de andere kant geef ik ook aan dat ik vindt dat je wel waar voor je geld krijgt.
Dat laatste spreekt mij ook wel aan, waar krijgen voor je geld. Mij lijkt de prijs van rond de 400 euro een uitstekende prijs voor een netbook met deze specificaties. Binnenkort deze netbook maar eens in de winkel bekijken, ben erg ge´nteresseerd in deze netbook.
Ik had de voorganger van deze laptop gekocht (1108HA), maar ik heb hem doorverkocht omdat ik hem veel te langzaam vond. Ik zit er nu over te denken om deze laptop te gaan kopen. Mijn vraag is alleen: is deze wel snel? Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor school, dus het is belangrijk dat Word etc. snel opstarten en opslaan.

Bedankt alvast!
Zoals je kan lezen in de review, de prestaties zijn indrukwekkend. Opstarten van Windows gaat flitstend. Qua applicaties heb ik momenteel alleen nog gewerkt met Internet Explorer 8, Firefox 3.5 en Word 2007 en deze applicaties starten gewoon snel op. Ook de configuratie schermen in Windows, het startmenu en diverse explorer schermen openen snel en soepel. Geen problemen daar dus!