Asus ZenBook UX410UA-GV010T

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX410UA-GV010T Review

YarnevdLoo 11 september 2017, 1.248 views

Asus ZenBook UX410UA-GV010T

De UX410 van Asus laat een pittig scherpe indruk achter, in de goede zin. Met prima perfomance, sterke bouw en een strak uiterlijk is dit een prima laptop om je studie mee te beginnen of te gebruiken op werk.

Pluspunten

• Sterk/Robuust
  • Strak design
  • Kleine bezels
  • Toetsenbord blijft koel
  • Ok geluid
  • Volledig metaal
  • Lekker formaatje om mee te nemen
  • Lekker licht

Minpunten

• Geen ethernetpoort
  • Knoppen geven veel feedback
  • Geluid wordt onzuiver in de hoge tonen
  • Matige trackpad
  • Weinig opslag
  • adaptive brightness

De UX410, ook wel de opvolger van de UX310, is de laptop die zich makkelijk mee laat nemen door zijn kleine en dunne formaat. Maar is dit ook gelijk zijn nadeel? Want meestal als iets dun en compact is, laat het ook wat performance achter. En is €800 wel de goede prijs voor deze laptop?

Specs

Specs UX410

Design

Oke, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het design van de UX410 lijkt veel op dat van een Macbook. Lekker minimalistisch, maar dat maakt opzich niet uit,want een minimalistisch design staat niet recht evenredig met lelijk. Vaak wordt een minimalistisch design als 1 van de mooiste designs gevonden. Ook heeft de UX410 mooi afgewerkte randen aan alle kanten.
Ook de bovenkant ziet er goed uit, het geborstelde metaal, afgewerkt in een ring zorgt voor een mooie premium look. Zodra je de laptop openklapt, word je geconfronteerd met het scherm.

Scherm en geluidskwaliteit

Scherm
Het scherm is vergeleken met de UX310 0,7 inch groter (beide hebben dezelfde afmetingen), namelijk 14 inch. Dat komt omdat ASUS de bezels een flink stuk kleiner heeft gemaakt. Verder is het een 1080P IPS scherm, waarvan ik zeer te spreken ben over de kijkhoeken. Zelfs als vanaf de zijkant naar het scherm kijkt, is er niet veel verandering in de kwaliteit van het scherm te zien. Ook is er (gelukkig) geen sprake van backlight bleeding. Een nadeel van het scherm is de adaptive brightness, welke automatisch is ingeschakeld, gelukkig kan deze uitgeschakeld worden door middel van de fn+A combinatie. Ook kan het scherm helaas niet zo heel fel, waardoor het misschien irritant kan zijn om er buiten mee te werken als de zon in Nederland een keer schijnt. Maar als dat je niet heel veel uitmaakt, dan is de UX410 op basis van het scherm zeker een aanrader!
Geluid
Het geluid wat uit de UX410 komt, is voor een normaal persoon voldoende. De hoge tonen zijn zuiver, zodra je echter het volume omhoog gooit worden deze al snel niet zuiver meer. Ook de lage tonen zijn, zoals meestal bij een laptop het geval is, niet diep.
De speakers zijn te vinden aan de onderkant, aan de voorkant van de laptop en zijn ontworpen door Harman/kardon.

Aansluitingen

Aan de linkerkant van de UX410 vinden wij 5 poorten. Een poort voor de 45W (19V) stroom adapter, een USB 3.0 poort, een HDMI poort, een USB Type-A 3.0 (USB 3.1 Gen1) poort (Welke ook als displayport kan worden gebruikt) en een combo audio port.

Aan de rechterkant van de laptop is 2 maal een USB 2 poort te vinden en een SD kaartlezer (deze leest zowel SD als SDHC kaarten). Ook vind je aan deze kant de indicatielampjes van de laptop.

Opvallend is dat ASUS ervoor heeft gekozen om de ethernet poort bij de UX410 achterwege te laten. Voor mij is dit een groot raadsel, omdat een 14 inch laptop vrijwel altijd nog plek heeft voor een ethernet poort.

Comfort

Gewicht
Door het lichte gewicht en kleine formaat is de UX410 heel makkelijk mee te nemen. met zijn 1,4kg lijkt het net een veertje.
Toetsenbord
Het typen op het toetsenbord is niet voor iedereen bestemd. Het toetsenbord geeft veel feedback, terwijl er niet veel travel in de toetsen zitten. Je zal dus wat meer druk moeten zetten om echt de toetsen aan te slaan op je scherm. ASUS heeft ook weer blacklight onder het toetsenbord gezet, welke 3 standen heeft. Ook bieden de f1-f12 knoppen extra functies wanneer de fn knop is ingedrukt. Wel mist de UX410 het numerieke gedeelte van het toetsenbord, maar met zo'n formaat is dat niet verrassend.
Trackpad
De trackpad van de UX410 is geplaatst in het midden van de laptop. De trackpad geeft weinig wrijving, waardoor je gemakkelijk met je vingers over de trackpad kan gaan. Hierdoor is het gebruik van de trackpad heel fijn. Ook de "clickyness" van de trackpad is goed, je hoeft namelijk weinig druk te zetten om de click te laten registreren. Ook biedt de trackpad ondersteuning voor het gebruik van meerdere vingers en zijn er bepaalde acties die je kan doen voor extra functies. Denk hier bijvoorbeeld aan met 3 vingers tegelijkertijd opzij swipen om van programma te wisselen (alt+tab), of met 3 vingers tikken zodat je de zoekbalk van Windows 10 krijgt. Normaal gebruik ik nooit een trackpad, maar voor de trackpad van de UX410 maak ik een uitzondering.
Warmte en geluidsproductie
Qua warmte en geluidsproductie zit het bij de UX410 wel goed. Van de warmte zelf zal je zelf niet veel merken, maar de UX410 wordt binnenin wel flink warm, onder load wordt de CPU van de UX410 toch wel rond de 76 graden Celsius. De warmte is alleen te merken bij het beeldscherm, waar de uitlaat van de warme lucht is te vinden. Deze staan op het scherm gericht, zodat de hinge van het scherm de stroming verder wegblaast. Het toetsenbord wordt wel een stukje warmer wanneer je de UX410 aan het werk zet, maar het is echt niet zo dat hij als verwarming voor je handen dient in de winter.

Tijdens normaal gebruik zal je de UX410 minimaal horen zoemen, maar dat is totaal niet hinderlijk, maar zodra je de UX410 aan het werk zet, zet deze de ventilatoren ook meer aan het werk en zul je deze weldegelijk gaan horen, maar wederom niet heel erg hard.

Prestaties

GPU
De UX410 heeft ook nog enige tests moeten doorstaan. Zo heeft hij Sky Diver V1 moeten doorstaan. Hierbij heeft de UX410 een score van 3490 gehaald. Een degelijke score voor deze laptop.

Ook heeft dit laptopje Cloud Gate V1.1 moeten overleven. Waarbij er een score van 5603 is neergezet. Hierbij moet wel gezegd worden dat dit op een resolutie van 720p was. Ook deze score geeft weer dat de laptop meegaat met de prestaties in deze prijsklasse.

PCMark8 Home accelerated en conventional (3.0) waren de laatste 2 tests waar de UX410 zich van zijn beste kant mocht laten zien.
Bij Home accelerated 3.0 Haalde de UX410 een score van 3430 en bij conventional 3.0 een score van 2767. Wederom resultaten die zich in deze prijsklasse goed doen.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat de UX410 geen krachtpatser is als het gaat om grafische kracht, mede doordat de laptop niet beschikt over een losse videokaart. Er kan echter wel een licht spelletje op gespeeld worden. Ook kan er op de UX410 lichte grafische bewerkingen worden gedaan.
Opslag
In dit beestje is een 128GB grote M.2 SSD van SK hynix te vinden (HFS128G39TND-N1210A). Crystaldiskmark mocht hier even laten zien hoe goed deze schijf is, waarbij het volgende resultaat naar voren is gekomen:
UX410 Schijfres
Opzich best een snelle SSD dus. En dit is ook wel te merken. Het systeem start snel op en ook programma's starten door dit kaartje lekker vlot.
Bloatware
Dan moeten we het toch even hebben over een wat minder leuk onderwerp van deze laptop en dat is de bloatware die aanwezig is op de UX410. ASUS vindt het jammer genoeg fijn om veel bloatware mee te leveren met haar producten en ook de UX410 moet hier helaas aan meedoen. Gelukkig is met het draaien van decrapifier de meeste bloatware te verwijderen.
Bloatware
Batterij
De 48Wh batterij die in de UX410 aanwezig stelt niet teleur. Nu hoor ik jullie al zeggen dat 48Wh helemaal niet veel is, maar door de zuinige CPU die ASUS in de UX410 heeft geplaatst gaat deze toch lang mee. Een hele dag haalt de UX410 helaas niet, maar met normaal gebruik is het haalbaar om een halve dag met de laptop bezig te zijn.

De UX410 van ASUS is een laptop met veel goede kanten. Het design is strak, het scherm is zeer goed en ook de prestaties vallen goed in de smaak. Daarom is deze laptop een zekere aanrader voor studenten en of werknemers die een gemiddelde last van hun laptop vragen. Tuurlijk is dit geen laptop om er heel je game library op te spellen, maar een licht spelletje en of lichte grafische bewerking zit er bij deze laptop wel in!

Heb jij ook een Asus ZenBook UX410UA-GV010T?

Ik ervaar dit toch echt anders. Heb exact hetzelfde model en die fan is een van de twee grootste nadelen van deze laptops. Bij mij is deze veel te agressief (slaat vaak aan) en ook erg luidruchtig.
Heb nu een tooltje geïnstalleerd NoteBook Fancontrol en dat maakt het iets beter, maar zoals jij ook al zegt; het is een heethoofd. Dus fan slaat nog steeds geregeld aan. Terwijl ik eigenlijk niets anders doe dan wat internetten. (weliswaar veel tabs open).
En dit is ander grote nadeel. Tweakers kwam in haar review op een accuduur van zo'n 10 uur tijdens het browsen; ik haal ongeveer de helft. Erg teleurstellend.

Mijn review: productreview: Asus ZenBook UX410UA-GV010T review door Piet91

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 11 september 2017 22:12]

Hallo Piet91,

Dit is toch wel frappant dan. Ik ervaar dit dus niet... Tuurlijk de fan slaat zo nu en dan aan, maar het is nou niet dat ik het gevoel heb dat ik aan het werk ben met een bladblazer ofzo...

Verder gaat mijn exemplaar toch echt rond een halve dag mee. Misschien is toch maar een keer kijken naar de health van je batterij? Voor zover je dat nog niet hebt gedaan uiteraard. Anders misschien een keer na laten kijken door ASUS, of het bedrijf waar je de laptop hebt aangeschaft? Ik zou zo 1,2,3 ook niet echt een oplossing kunnen bedenken waarom jouw laptop zo "anders" is dan de rest...

Mvg,
Yarne
Over het algemeen is die ook wel stil, maar soms heeft die periodes dat het inderdaad ronduit luidruchtig is. En dan ook zo'n irritant 'mechanisch' geluid, niet puur blazend geluid.
Vanaf heb begin het ik er al BatteryBar geïnstalleerd en deze geeft een accuslijtage van 7,6% van 48.000mWh aan. Full runtime staat momenteel op 4 uur.
Zou kunnen, maar weet zo niet hoe dat kunt doen, wat dat gaat kosten en hoe lang ik 'm dan kwijt ben.
En ik vraag me af of het überhaupt gaat helpen. Overigens bij Media Markt gekocht.
Ik heb nu deze laptop en een LG-Ud88 monitor met allebei een usbtype-c poort en het lukt me totaal niet om deze met elkaar te verbinden (kan het alleen via HDMi?) zo ja, dan snap ik niet wat het punt is van de Usb-c poort in deze laptop.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland