Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX410UA-GV010T Review

Asus ZenBook UX410UA-GV010T (Product gekocht)

Een anders uitstekende laptop die wordt tegengehouden door de koeling en ventilator.

Pluspunten

• Algehele bouwkwaliteit
  • Licht in gewicht
  • (relatief) veel waar voor je geld

Minpunten

• Luidruchtige fan
  • Inadequate koeling?
  • Tegenvallende accuduur
  • Ietwat karige aansluitingen

Ik had gehoopt dat de Peaq PNB S1115-IM2NL ALU zou volstaan voor mijn eisen.
Deze was erg goedkoop (gekocht bij een aanbieding), licht en bovenal 100% stil vanwege passieve koeling en SSD.
Helaas bleken zowel de CPU (Intel Core M-5Y31) als de hoeveelheid RAM (4GB) tekort te schieten.
Zie mijn korte review hier: productreview: Peaq PNB S1115-IM2NL ALU review door Piet91

Na een lange zoektocht van vergelijken en bekijken besloot ik voor deze Asus UX410 te gaan, omdat:

- CPU zou voldoende moeten zijn.
- Laptop is klein en licht; iets wat mij uitermate goed bevalt na mijn 17" HP.
- Deze Asus Zenbook's zijn zowel qua opslaggeheugen als werkgeheugen te upgraden.
- Accuduur zou uitstekend moeten zijn.
- Als je de eisen/wensen bij elkaar legt (ongeveer 14", i5-7200u, 4-8GB werkgeheugen, 1080p scherm)
dan was deze UX410 een van de goedkopere opties.

Onlangs had Media Markt een actie waarbij je ¤50 cashback zou kunnen krijgen en ging ik overstag.
Zoektocht staat overigens hier: Asus UX310, UX410, BX310, Lenovo Ideapad?

Mijn bevindingen:

Behuizing
Fijne, compacte en mooie behuizing. Lijkt vooralsnog kwalitatief prima in elkaar te zitten.
Geen randen die niet goed op elkaar aansluiten of andere rare zaken.
Hoewel Tweakers in haar review zegt dat de behuizing volledig van aluminium is lijkt dit niet overal zo aan te voelen. De achterkant van het scherm sowieso wel, maar de rest voelt aardig plastic aan.
De kleur is apart; officieel is het zilver maar afhankelijk van het licht schommelt het tussen zilver en lichtelijk paars of roze.

Scherm
Het scherm is het grootste verschil met de voorganger; de UX310UA. Die serie heb ik ook overwogen veelal vanwege het prijsverschil t.o.v. de UX410UA. Echter de verkrijgbaarheid van de UX310UA werd minder en prijs steeg zelfs boven die van de UX410UA uit. Dan is de keuze niet moeilijk.
De behuizing is dus niet groter geworden terwijl het scherm 0,7" is gegroeid; bij dit schermformaat altijd mooi om nét even wat groter te gaan. Het gevolg is ook een dunne rand aan de zijkanten.
Wat mij betreft had het scherm wel wat verder naar achter mogen gaan.
Helderheid is ook prima; ik gebruik 'm binnen op 25 en 50% wat ruim voldoende is.
Toetsenbord (en verlichting)
Persoonlijk vindt ik het prima tikken op deze laptop.
Ik kan niet echt een oordeel geven over de touchpad aangezien ik deze nooit gebruik; ik gebruik altijd een muis omdat ik een touchpad gebruiken vreselijk irritant vind.
Eerste indrukken zijn wel dat de touchpad erg fijn en 'zacht' aanvoelt en ook ruim voldoende qua formaat.
Wat wel opvalt is de rand van de touchpad; deze glimt erg en met de juiste (of juist verkeerde) lichtinval kan deze best irritant reflecteren.

Je moet wel in de gaten houden dat de aan/uit-knop zicht rechtsboven bevindt in de buurt van de delete en backspace knop met dezelfde soort toetsen al de rest en dat je deze dus niet per ongeluk in drukt.
De pijltjestoetsen zijn uiteraard klein uitgevoerd maar daar valt uiteindelijk wel aan te wennen.
Ik mis het numeriek deel wel maar op dit formaat laptop ontbreekt deze uiteraard.

Daarnaast is er toetsenbordverlichting in 4 standen (uit en 3 standen qua felheid).
Over het algemeen zijn de toetsen erg duidelijk en heb je dus ook niet snel de verlichting nodig; heb je deze wel nodig dan is de minst felle stand al voldoende en meest duidelijk.
Bij de fellere standen valt er ook veel licht langs de toetsen (i.p.v. alleen de tekens op de toetsen)
en dat maakt het naar mijn idee juist minder duidelijk.

Aansluitingen
Aan de rechterkant bevinden zich 2 USB 2.0 poorten en een SD-kaartslot.
Aan de linkerkant de DC-in, 1 USB 3.0 poort, 1 USB Type-C, een full-size HDMI-poort en de gecombineerde audioaansluiting.
Jammer dat de laptop maar een USB 3.0 poort heeft; die twee USB 2.0 aan de rechterkant hadden ook wel USB 3.0 mogen zijn.
De USB Type-C poort werkt volgens het 3.1 gen1-protocol dus die biedt niet veel toevoegende waarde t.o.v de naastgeleden USB 3.0 Type-A poort.
Schijnbaar kun je deze USB Type-C poort wel als video-out gebruiken met een juiste adapter; ik heb dit echter niet getest.
Ook ontbreekt er een ethernetaansluiting, wat erg jammer is.
Asus had eigenlijk daarom ook wel een USB-RJ45 adapter mogen meeleveren.

Hardware en gebruik
Gelukkig kan de hardware mijn gebruik prima aan. Ik gebruik op deze laptop geen Lightroom, Photoshop of andere software die veel van de hardware kan vragen en gamen doe ik ook niet.
Ik heb echter wel veel tabbladen openstaan in zowel Internet Explorer en Chrome; dit kan oplopen tot wel 20 ŕ 30 tabbladen gecombineerd.
De i5-7200u kan dit prima aan; terwijl ik deze review op de UX410 zit te typen heb ik een kleine 20 tabs openstaan en de CPU-load schommelt tussen de 2 en 20%.
4GB werkgeheugen is wel wat weinig voor mij (zit rond de 80% momenteel) maar dit valt uit te breiden.
Mogelijkheid tot upgraden
Dat laatste is een van de mooie aspecten van de Asus Zenbooks; het werk- en opslaggeheugen is eenvoudig te upgraden.
Daarom ging ik ook voor de goedkoopste UX410UA met i5 i.p.v. een duurdere versie met meer RAM en grotere SSD. De onderkant kan met een paar schroeven losgemaakt worden en dan kun je overal bij.
Momenteel heb ik iets meer dan de helft van de 118GB (beschikbare ruimte) SSD in gebruik.
Echter is er in de UX410 ook een extra 2.5" harde schijf of SSD te plaatsen.
Mijn idee was om hier een oude 120GB SSD of 750GB HDD van mijn oude HP laptop te plaatsen als ik tekort zou schieten in opslaggeheugen.
Ook de wifi-module en accu zouden te vervangen zijn.
Lader
De lader is erg compact; deze is nauwelijks groter dan mijn Blitzwolf USB-lader.
Een wereld van verschil met de oude bricks met dikke Clover-Mickey Mouse
snoeren.
Met een totale lengte van zo'n 230 centimeter is deze IMHO wel wat aan de korte kant.
Een 50 - 100 cm. meer was een stuk handiger geweest.

Overigens lijkt er ook sprake te zijn van coil whine in de laptop.
Zachtjes, maar toch.

Wat valt (erg) tegen

Tot nu toe dus een redelijk positief verhaal; nu echter wat mij sterk tegenvalt.
Accuduur
Ten eerste de accduur. Tweakers kwam in hun review uit op een accuduur van zo'n 10 uur.
De buren van Hardware.Info kwamen zelfs op 12 uur uit.
Niets van dit alles bij mij. Ik gebruik de laptop nu ruim een week en ik zit rond de ruim 5 uur accuduur aldus BatteryBar. Dit is zo'n 2 uur minder dan de Peaq die volgens Peaq maar zo'n 5 uur zou mee moeten gaan.
Dit is dus puur browsen met weliswaar vrij veel tabs open maar verder niets bijzonders. Erg teleurstellend.
Koeling en fan
Een nog grotere teleurstelling is de koeling en gedrag van de ventilator.
Zo heb ik momenteel de UX410UA op een bureau staan en de CPU-temp zit op zo'n 45 graden. Op de bank met de laptop op schoot (zonder koeling te hinderen) schiet dit echter regelmatig naar de 60 graden.
De fan begint dan ook zeer stevig en luidruchtig te koelen.
De fan heeft ook het gedrag om niet te draaien en als het nodig is in een keer naar 100% te gaan.

Tweakers zegt hierover dit:
Asus maakt gebruik van actieve koeling. Alleen als je de processor en gpu flink aan het werk zet, hoor je het ventilatortje draaien. Bij browsen of lichte werklast is de koeling onhoorbaar. Ook als je de laptop laat zweten, valt de geluidsproductie erg mee; het neemt geen storende proporties aan.
Hardware.info heeft het nergens in hun review over de fan.

Ik kan mij hier dus ook totaal niet in vinden. De GPU heb ik nog nooit hard aan het werk gezet en de
CPU-load is ook nooit hoog (geloof ik nog nooit boven de 50% gekomen) maar de CPU-temp schiet dus wel snel omhoog en daarnaast treedt de fan hard en luidruchtig op.
En dit valt bij andere reviews ook op; de UX*10UA serie lijkt geplaagd door dit probleem.

Valt hier wat aan te doen?
Nou heb ik ondertussen NoteBook FanControl geďnstalleerd. Dit programma past het fangedrag aan; zo gaat de fan minder vaak aan en ook minder snel.
Dit aan de hand van specifieke profiles van types laptop en je kunt ook zelf een profile aanmaken.
Dit programma verhelpt al veel. De fan slaat al veel minder vaak aan en ook minder snel/luidruchtig. \
Ik moet wel toegeven dat tijdens het schrijven van deze review de fan slechts een enkele keer is aangeslagen en telkens ook kort en zachtjes.
Maar dat is niet de verdienste van Asus, maar van NoteBook FanControl.

Maar nog steeds het ik te vaak dat - ook met dit programma- de fan te vaak en te luidruchtig draait. Daarnaast zou dit ook totaal niet nodig moeten zijn en had Asus dit zélf beter geregeld moeten hebben.
Het idee van een lichte premium laptop wordt in mijn ogen volledig teniet gedaan als je vervolgens zeer regelmatig en zeer luidruchtig de fan hebt draaien.
Daarnaast wil ik niet weten hoe dit over een paar jaar is als er meer stof begint op te hopen en de fan minder wordt. Tegen die tijd zal die fan wel constant staan te draaien.

Conclusie:

De bouwkwaliteit is prima, het uiterlijk is mooi en eenvoudig qua design en het is mooi dat ze nu een nét wat groter scherm hebben kunnen inbouwen in dezelfde behuizing.
De hardware zal voor velen voldoende zijn en zo niet is dit zeer gemakkelijk uit te breiden; bijna een unicum in deze tijd waarbij laptops niet of nauwelijks meer zijn te upgraden.
Dit alles wordt echter - in mijn ogen - bijna geheel teniet gedaan door de slechte accuduur (daar valt nog enigszins mee te leven) maar bovenal de ronduit slechte koeling.
Dat laatste is iets wat deze laptop in mijn ogen volledig onderuit haalt.

Wat nu?

Ik zit dus nu met een probleem. Behoudt ik deze laptop die over het algemeen een prima laptop is met in mijn ogen de erg fijne eigenschap van uitbreidbaarheid en relatief groot scherm en neem ik die tegenvallende accuduur en fan op de koop toe?
Of probeer ik de laptop te retourneren en zoek ik wat anders.
Dat laatste zal moeilijk zijn want ik mijn zoektocht kwam ik telkens uit op de UX410.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX410UA-GV010T?