Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Peaq PNB S1115-IM2NL ALU Review

Piet91 2 februari 2017, laatste update op 2 februari 2017, 436 views

Peaq PNB S1115-IM2NL ALU

Prima lichte laptop voor thuis en on-the-go. Voor de betaalde prijs zeer hoge prijs-kwaliteitverhouding.

Pluspunten

• 1080p, SSD, Intel Core M
  • Dun, licht, handzaam
  • Accuduur

Minpunten

• 4GB RAM zou meer mogen zijn of uitbreidbaar
  • Onderhoud, vervangen onderdelen onmogelijk

Ik werk thuis al tijdens met een laptop (pricewatch: HP Pavilion dv7-6151sd (QC610EA) die zwaar is, letterlijk uit elkaar valt (1 scharnier van beeldscherm is kapot geknapt en scherm hangt nu letterlijk aan de laptop vast) en relatief warm kan worden.
Was eigenlijk wel op zoek naar een laptop die klein, licht, redelijk snel en voordelig was.

Mijn ogen waren gericht op de Chuwi Lapbook 14.1 totdat ik deze Peaq op een aanbiedingssite tegenkwam.

Kort samengevat:
- Intel Core M-5Y31
- 4GB werkgeheugen
- 128GB SSD
- 1080p, 15,6" IPS mat scherm
- 802.11ac.
- Cardreader

En dat voor de wel erg lage prijs van slechts 288. Normaal kostte deze laptop tegen de 500 dus ik dacht dat het een prijsfout zou zijn. Maar toch werd deze geleverd.
Gezien de oudere chipset was het vast om oude voorraden op te maken.

Ik heb niet de ervaring en kennis om hier een uitgebreide review neer te zetten en daar is hier ook vast geen behoefte aan (correct me if I'm wrong), daarom puntsgewijs zaken aanstippen:

- Bouwkwaliteit lijkt vooralsnog prima. Scharnier gaat redelijk stroef (wat ik wel als positief ervaar).
Hoewel het product "ALU" in de naam heeft staat lijkt alleen de achterkant van het scherm van aluminium te zijn; de rest is plastic.

- Toetsenbord typt prima, ik moet alleen wel zeer wennen aan de indeling; kleine shift, pijltjestoetsen die onder de enter gepositioneerd zijn.
Redelijk gangbaar is de volumeregeling die met i.c.m. de FN-toets gebruikt moeten worden; maar ik had toch liever gezien dat volumeregeling dit niet nodig had.

- Ik ben een tab monster. Ik heb gemiddeld wel zo'n 10 tabs openstaan en regelmatig veel meer, en heb deze verdeeld over Internet Explorer en Chrome. En dan merk je dat je met 4GB toch snel vol begint te raken. Zoals gezegd; dit valt helaas niet uit te breiden.

- Numeriek toetsenbord; ik kan niet zonder en gelukkig beschikt de Peaq erover.

- Accuduur. Toen ik de laptop binnenkreeg heb ik 'm eerst een tijdje op netspanning gebruikt. Sindsdien gebruik ik 'm uitsluitend op de accu met schermhelderheid op 25% (wat binnen best te doen is) en BatteryBar geeft aan dat ik er al 6:10 uur op het zitten en nog 44 minuten te gaan heb.
(Windows zegt nog 1:08 uur).
Met dit gebruik (wat browsen, filmpjes kijken etc.) zit ik momenteel dus op zo'n 7 uur aan accuduur.

- De 128GB SSD (Samsung MZ7LF128HCHP-00000 CM871) is verdeeld in twee partities; een boot van 57.5GB en een Recovery van 59.9GB.
Op de bootpartitie is nog 21.7GB vrij en op de Recovery zo'n 42GB.
Ik had graag gezien dat ze dit logischer hadden gedaan; bijvoorbeeld de Recovery partitie net groot genoeg voor de recovery-bestanden en de rest gewoon bij de bootpartitie.
Hoe het nu is verdeeld vindt ik uiterst onhandig in verband met opslaan van documenten e.d., zeker omdat 128GB deze dagen niet zo heel veel opslagruimte is.

- Helaas valt er niets aan de Peaq te vervangen of te upgraden. De bodem kan niet losgeschroefd worden dus de RAM, SSD of accu vervangen is onmogelijk.
Vooral het feit dat je de RAM niet kunt vervangen is erg jammer.
Mogelijk is er wel een manier om de boel los te halen maar dat gaat dan ongetwijfeld ten koste van de garantie, en het is maar de vraag of de RAM bijvoorbeeld niet gesoldeerd is.

Als er nog iets wat je graag zou weten; laat het weten. ;)

Heb jij ook een Peaq PNB S1115-IM2NL ALU?

Enige wat ik je kan aanraden qua bootpartities is de Media Creation Tool gebruiken om een clean install te doen. Ben je alle crapware die meegeleverd krijgt gelijk kwijt en je kan je eigen indeling maken.
Dat is inderdaad een optie. Maar ik zit nog te bedenken of ik de Peaq hou.
Het is een erg fijn ding maar ik zit toch te twijfelen of ik toch niet iets kleiner wil; rond de 11-14".
Ook lijkt de 4GB werkgeheugen mij parten te spelen met de vele IE/Chrome tabs die ik heb openstaan.

De Chuwi Lapbook 14.1 is een leuke optie maar helaas hebben bijna geen van de Chinese laptops/tablets meer dan 4GB werkgeheugen ;(
Ja, jammer dat het geheugen daarvan ook niet is uit te breiden. En ik zie dat er geen SSD in zit maar slechts 64GB eMMC ROM Storage, en dat is veel langzamer dan een SSD volgens mij.

Ik zie dat er ook een Chuwi 15" is. Maar daar zit een Atom in. Die is nog langzamer dan de Core M dacht ik.

Maarre, heb je van deze laptop wel de ALU versie? Want er was ook een 'gewone' versie. En heb je hem nog gehouden of al teruggestuurd? Op zich wel interessant, zo'n laptop voor 288 euro. Hoewel mijn eisen eigenlijk ook 8GB en 256GB SSD zijn voor een nieuwe laptop. Maar deze is lekker stil. En ik dacht dat hier 3 jaar garantie op zit, klopt dat?
Dat is wel langzamer inderdaad. Maar bij de Chuwi 14.1 kun je een M.2 SSD installeren.
Meer info op de site van Techtablets:
Een heel stuk langzamer inderdaad. De Chuwi 14.1 zou ik zeker boven de 15" verkiezen.
Dat wist ik niet dat er twee versies zijn.
Maar ik heb inderdaad wel de Peaq met ALU in de naam.
Maar goed; het apparaat voelt uiteindelijk nog steeds erg stevig en solide.
Ik typ dit op de Peaq. :P

Ik heb besloten om toch maar iets te zoeken met maar CPU-power en werkgeheugen.
Op zich kan ik er wel mee werken (ik heb nu 17 IE en 6 Chrome tabs openstaan) maar iets te regelmatig kom ik toch tegen de limieten aan. Chrome tabs die weer moeten herladen als je die tab opent, systeem dat gewoon wat langzamer wordt (omdat CPU en RAM gebruik zo hoog kan worden)
Maar deze is lekker stil.
Zeker. Een verademing. En iets waarvan ik nu al weet dat ik het enorm ga missen zodra ik wat anders neem; want een Core M is de snelste CPU die passief gekoeld wordt; alles vanaf de i3-CPU's wordt actief gekoeld.
Nou verschilt het natuurlijk wel per apparaat hoe luidruchtig de fan is, maar feit blijft dat het niet meer 100% stil is.
En ik dacht dat hier 3 jaar garantie op zit, klopt dat?
Ik heb niet echt naar garantie gekeken maar daar lijkt het wel op ja.
Aha, interessant! :) Hier http://www.gearbest.com/laptops/pp_589954.html zeggen ze als antwoord op een vraag van ene Joao of er nog een vrij m2 slot is "nee". Dus misschien zijn er meerdere versies, of ze weten het gewoon niet en beantwoorden de vraag verkeerd.

Okee, jammer dat ie wat te langzaam is. Heb je nog retourrecht? Waar was hij in de aanbieding als ik vragen mag? Want ik zag hem alleen bij de MM voor 599 staan.
Ik denk dat ze het gewoon niet weten inderdaad.
Met deze nieuwe Apollo Lake CPU's zie je wel vaker bij de Chinese tablets/laptops dat ze een SSD accepteren/aansluiting voor hebben.
29 januari kwam de Peaq langs op de site van Media Markt voor deze prijs.
Ik denk dat het was om oude voorraad op te maken (want de CPU is ook alweer van de eerste generatie Core M's uit 2014)

Ik kon de laptop tot vorige week zondag retour doen (was toen nog geen MM Club lid die 2x zo lang retourrecht heeft).
Maar ondertussen is besloten dat de Peaq doorgeschoven wordt naar m'n moeder (die wat minder hoge eisen heeft :+ ) zodra ik wat geschikts voor mezelf heb gevonden.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 19 februari 2017 22:39]

Oh, die aanbieding bij de MM had ik even gemist. Ik zag hem wel met de normale korting staan tijdens de BTW-actie, maar deze dumpprijs die had ik even niet opgemerkt. Deze laptop stond al tijden in mijn wenslijstje omdat het de enige 15" is die passief gekoeld is, en ook nog met IPS scherm. Je kan hem ook altijd nog als HTPC gebruiken, alleen zal hij geen H265 afspelen, maar goed. Ik twijfelde wel altijd over de niet uit te breiden 4Gb en SSD, en of ie niet net te langzaam is. Ik denk dat ik in hetzelfde schuitje zit als jij, net te langzaam dus om lekker op te werken, ik gebruik zelf ook nog Photoshop (maar niet al te heftig).

Acer heeft in zijn Alpha Switch 12 wel een Core i3/i5/i7 passief gekoeld, maar dat ding vond ik te klein (en te duur) en er zitten te weinig aansluitingen op voor mij. Ik wil minstens een losse (mini/micro) HDMI poort erop (of displayport), niet alleen een USB-C ding.

Nou ja, het gaat vanzelf wel komen in de toekomst, hoop ik. We moeten gewoon nog even geduld hebben, haha. ;)

Die Chuwi 14.1 met Celeron n3450 is nog een aardig stuk langzamer dan de Peaq, zie ik: http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2515&cmp%5B%5D=2879
Dat schiet ook niet echt op...

( Core i3 / i5 / i7 7xxxU scheelt dan weer niet zo heel veel overigens: http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2865&cmp%5B%5D=2863 )

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 20 februari 2017 14:35]

Ja, ik denk dat ik ook een keer een topic ga aanmaken hierover.
In hoeverre een i3/i5 van de ultra-low voltage CPU's verschil gaat maken t.o.v. deze Core M.
Vooral op het gebied van veel tabs e.d.

Ik zag deze Peaq langskomen op Pepper, anders had ik 'm ook niet gezien. :+