Specificaties 5" scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader Pocket Edition PRS-300 Zilver Review

ArnieNFW 11 januari 2010, laatste update op 11 januari 2010, 4.967 views

Sony Reader Pocket Edition PRS-300 Zilver

Pluspunten

• Zeer goed te lezen, beter dan computer schermen
  • ondersteund veel formats
  • redelijk groot, non-reflective scherm
  • knopjes op goede plek
  • ondersteuning in Calibre software

Minpunten

• Langzaam blad omslaan (e-inkt nadeel).
  • Grijzige achtergrond.
  • Duitse menu-structuur (eigen schuld)
  • SONY software (let op: geen eigen ervaring!!!)

Veelzijdigheid Score: 3
Deze review gaat over de PRS-505. Deze staat niet als product op tweakers en dat is jammer want het is een zeer interessant model. Dit is de 6-inch versie van de PRS-300, is ietsje ouder en kan alleen nog in Duitsland gekocht worden; overigens wel via SONY Nederland. De prijs is ¤ 199,- inclusief verzending.

**** LET OP: Review is nog in ontwikkeling. Foto's, layout en details worden nog uitgebreid in de komende weken, dus graag geen commentaar erop.
Mocht je vragen hebben (test dit/dat, hoe werkt dit/dat) laat me dat dan even weten.

Huidige versie van dit review: 0.3

In ieder geval zijn hier wat specs:
Specs op SONY.DE van de PRS-505
Test op PCMWEB.
WIKIPEDIA informatie
PRS-505 Demo filmpje op youtube.

Waarom een E-reader?
Enkele redenen: veel lezen, de 25 boeken meezeulen op vakantie is wat overdreven etc etc. Maar ja, alhoewel ik geen die-hard tweaker meer ben, vind ik bepaalde nieuwe ontwikkelingen wel erg leuk. Dus ik wilde een e-reader, maar niet eentje van ¤ 400+.

De keuze.
Ik heb geen behoefte aan het draadloos (via GSM) van e-boeken, die keuze viel af. Ook wilde ik een reader die EPUB, MOBI, PDF en LRF bestanden accepteert, dit zijn veel voorkomende formats.
Ook wilde ik een "redelijk" formaat, liefst 6-inch. Daarbij had ik recensies gelezen van enkele readers die touch-screen functionaliteit hebben, waarbij er ingeboet wordt op lees-kwaliteit. De touch-screen laag zorgt namelijk voor reflectie. Dat vind ik een belangrijk nadeel, aangezien ik hem toch het meeste ga gebruiken om te lezen.
Uiteindelijk kwam ik op de SONY PRS-505. Deze is zeer vergelijkbaar met de PRS-300, maar dan in 6-inch ipv 5 inch, en met dezelfde prijs (¤ 199,-).
Deze reader is niet in Nederland verkrijgbaar (geweest), wel in de UK en Duitsland. In Duitsland is deze nog steeds te krijgen (december 2009) en hij is telefonisch te bestellen via SONY Nederland. Hij was er in een dag (europees magazijn van SONY schijnt in Nederland te zijn).
De PRS-505 heeft overigens een leren omslag (bij de huidige series een optionele accessoire) en twee(!) cardreaders: SD en MS.

Het apparaat.
Het apparaat voelt niet als waaibomenhout: het is zeer stevig en degelijk aan, gewicht is ongeveer 255 gram. Het scherm is mat, de achtergrondpagina is grijs, niet wit. Jammer, maar dit hebben alle e-readers voor zover ik kan beoordelen.
Afmetingen: 175 x 122 x 8mm.

De eerste keer opstarten duurt erg lang (minuten), maar vanuit standby bijna onmiddelijk.

Bovenkant (zie ook de foto)
Aan de bovenkant zitten de aan/uit knop (verend schuifje), en twee kaart-sloten, voor SD en MS (pro-duo). Ze werken tegelijkertijd, dus je kan boeken en muziek op beide kaarten zetten. Ik heb er 2x 4GB in zitten, probleemloos. Het interne memory gebruik ik niet (256MB, waarvan 200MB te gebruiken).
Tot 32GB SDHC schijnt bruikbaar te zijn, voor de MS sticks wordt 8GB genoemd.
Aangezien een willekeurig boek in EPUB format tussen de 300KB en 1MB zit, kan je er veeeeeel boeken op kwijt!

Onderkant
Aan de onderkant is een pennetje te vinden, waaraan je wat vast kan maken (vergelijkbaar met een GSM), een MINI-USB connector, een voedingsconnector, een 3,5mm audioconnector en een tuimelknopje voor volume - en +.
Er wordt geen voedingsadapter meegeleverd. Via de meegeleverde USB kabel kan hij opgeladen worden, maar dan kan je niet lezen. Gelukkig werkt een standaard PSP oplader uitermate goed, het laden gaat dan sneller en je kan blijven lezen.
Muziek luisteren gaat prima, maak er nog gen gebruik van.
Accuduur wordt aangegeven in pagina-omslagen, aangezien het projecteren van de informatie op het scherm op zich geen energie kost. Alleen het omslaan van de pagina's kost energie. Plus een beetje om de knoppen uit te lezen. Officieel gaat er op één lading van de LI-ION batterij 6800 paginaomslagen. Ik kan dat nog niet bevestigen of ontkennen.

Achterkant
Weinig te zien. Waarschuwing in het Frans dat te hard muziek luisteren, slecht voor je gezondheid is. Een stickertje met het serienummer. En een pin-hole (reset device).

Voorkant
Bij e-readers gaat het om de voorkant. Eerst maar even de knoppen.
Rechts naast het scherm zijn de toetsen 1 t/m 0. Hiermee kunnen menukeuze's gemaakt worden of getallen (bladzijdes) ingevoerd mee worden. Daarnaast nog twee knoppen om pagina voor- dan wel acheruit te gaan.

Aan de onderkant zijn er twee grote ronde knoppen te vinden. De linker heeft maar 2 mogelijkheden: pagina voor- dan wel achteruit. Hetzelfde dus als de twee knoppen aan de rechterkant van het apparaat. Je kan dus zelf kiezen of je met je rechter of linker hand de "pagina's omslaat".
Linksboven naast de linker grote knop de zoom functie, waarmee je de font-grootte kan veranderen (small, medium, large).
Rechtsonder een knopje om een ezelsoor te maken dan wel te verwijderen. Druk je erop, dan wordt rechtdboven op de pagina een hoekje omgevouwen. In het menu wat bij het boek behoort, zie je een menu-optie om naar de pagina's van de ezelsoren te gaan. Een eenvoudige wijze om een aantal belangrijke passages te markeren. Omdat dit niet de touch-screen versie is, kan je er dus verder geen extra informatie bij geven.

De rechter grote ronde knop is een links./rechts/boven/onder/bevestig knop, met daarnaast een klein knopje "menu" (back).

Het scherm
Het scherm is uiteraard het belangrijkste. Ik heb me er veel van voorgesteld en het is allemaal waar: het leest buitengewoon prettig. Vergelijkbaar met pocketboeken. De veelgehoorde klacht over de traagheid van het pagina omslaan klopt, e-readers zijn mijn inzien voornamelijk geschikt om bij pagina 1 te beginnen en te eindigen achteraan. De touch-screen versies zijn wel wat beter, je kan bijvoorbeeld woorden zoeken en ook woorden laten vertalen. Het "bladeren" wat je met een gewoon boek wel een doet, is echter onmogelijk. En dat zal eerst moeten verbeteren voordat het een vervanger voor de schoolboeken van scholieren wordt.
Op de foto zie je een uitvergroting van de letters. Bij sterke uitvergroting is zichtbaar dat ze licht gekarteld zijn. Het scherm heeft een DPI van 170 en kan 8-grijswaarden laten zien.
Grootte: 90,6 x 122,4mm
Aantal pixels: 600 x 800 pixels,
effectief: 88,2 x 115,4mm met 584 x 754 pixels, voor foto's 600 x 766 pixels.
Wat een nadeel is, is dat de achtergrong grijs is. Als dit wit was geweest, was het contrast beter geweest, maar hier hebben alle e-readers voor zover ik weet last van. Wellicht heeft het met de e-inkt techniek te maken. Foto's zijn beter dan kranten-foto's, omdat er dus 8-grijswaarden getoond kunnen worden.

De ondersteunde formats: BBeB, ePub, JPEG, GIF, PNG, BMP, MP3 and AAC, TXT, RTF, PDF.

Het scherm reflecteer nauwelijks. Zie ook de foto die ik gemaakt het, waarbij ik te vertikaal boven het toestel hing, en er dus reflectie van de flitser was.

Software
Het apparaat zelf schijnt op LINUX te draaien; ik merk er niks van. Er zijn wat sites te vinden die het apparaat hacken en wat aanpassingen kunnen doen. Die verplichten je dan naar oudere sofware terug te gaan (1.1 of 1.2, mijn geleverde apparaat komt met 1.4). Aangezien ik geen storende zaken heb ontdekt, laat ik dit zo.
Wat wel storend is, is dat mijn apparaat met een Duitse menu-taal geleverd is; dit valt niet aan te passen zonder dat ik dus het apparaat hack en naar oudere software over ga. Nu lees ik toch alleen NL of US/UK boeken, dus het feit dat de menu structuur in het Duits is, laat me om het even.

De SONY software voor de PC schijnt *vreselijk* te zijn (buggy & ingewikkeld te installeren). Aangezien ik mijn boeken via de verkenner or via CALIBRE op het apparaat zet, heb ik die niet nodig gehad en dus ook niet geïnstalleerd.

Calibre is een Open Source programma wat ik overigens zeer kan aanraden, en de PRS-505 volledig ondersteund. Zie: Calibre software.

Het Lezen
Het lezen gaat zoals gezegd prima. Er zijn uiteraard weer negatieve-effecten van de diverse bestandsformats. Leg dat maar eens uit aan een gewone gebruiker.
Effecten als grote wit (grijs) randen als marges. Af en toe eens een lege pagina (voornamelijk bij PDF). Het zal allemaal beter worden, maar nu is het er nog even nèt niet!

Het luisteren
Geen bijzonderheden: prima muziek te luisteren tijdens het lezen van je boek. Er is geen luidspreker aanwezig.

Wat nog te doen in deze review:
Beschrijving van de (interne) sofware.

Heb jij ook een Sony Reader Pocket Edition PRS-300 Zilver?

Ik heb deze reader ook. Gekregen van de kerstman uit Duitsland. :) Ik ben er erg tevreden over. Zeker over het grote scherm van 6 inch. Met de duitse menu structuur heb ik geen moeite. Je kunt wel de firmware flashen met de engelse orginele versie. Met prscustomizer kan je dan je reader aanpassen en volgens mij ook nederlandse taal kiezen.
Klopt, alleen moet je dus naar een oudere firmware. Ik heb ook geen moeite met de Duitse menu-taal. Jammer is het wel.
En vreemd dat deze versie niet in NL te krijgen is/was.
De 1.1/1.2 firmware is niet ouder dan de 1.4. Het getal achte de punt geeft de taal aan. Ik weet zo niet wat de laatste engelstalige (US ofUK) versie is, maar qua functionaliteit is deze identiek aan de Duitse versie die je er nu op hebt staan.
Weet je dat zeker? Heb er niks over kunnen vinden; als dat zo is dan wil ik de "gok" wel wagen.
Inderdaad jammer dat ie niet in NL te koop is. De prs-300 vind ik toch net te klein en ik wil geen touchscreen i.v.m. spiegeling.
De Sony software is inderdaad wel irritant en ook traag. En als je een boek koopt dan moet je ook nog een adobe drm account aanmaken om je boek erop te zetten. Die Calibre software kende ik nog niet. Die ga ik meteen proberen.
Wat aantekeningen. 32GB SDHC bedoel je (ipv MB).

SDHC-support was met een firmware upgrade mogelijk gemaakt. Maar dit is enkel het kunnen gebruiken van SDHC-kaarten. Er is nog steeds een limiet van 4GB. Als je meer dan 4GB aan boeken (met comics kom je daar makkelijker aan), dan kan het systeem de bestanden niet meer zien.

in de praktijk kan de reader ongeveer 3000 pagina's doen op een acculading.

Oh, en je kan volgens mij alleen opladen via USB als de driver geinstalleerd staat op die computer. Oftwel, een usb-adapter gaat niet werken.

[Reactie gewijzigd door kmf op 11 januari 2010 15:13]

MG-GB aangepast, thanx
Ik heb deze ook, het valt me wel op dat de accu, terwijl ie uit staat toch langzaam wat leger raakt, maar ik weet niet of dit komt door het type accu. Het aantal 'bladomslagen" wat wordt aangegeven in de gebruiksaanwijzing haal je niet.
Klopt; heb ik ook geconstateerd. Het lijkt erop dat het systeem in een soort van energie-zuinige stand staat, om nog wel op toetsaanslagen te reageren. Maar dus wel nog energie verbruikt.
Volgens mij kan je m ook "harder" uitzetten, maar dan duurt het een aantal minuten voor hij aan gaat. Niet echt een optie.

Het systeem bevalt nog steeds helemaal. Boeken zijn echter ontzettend duur. Gauw nog een 90% van de papieren versie.

Heb op het net nog enkele interessante reviews gelezen van de IPAD (wil ik graag hebben) en met name of je nog een e-reader nodig hebt, als je een IPAD hebt.

Conclusie was dat de IPAD een prima reader is, maar als je al een e-reader hebt, je deze nog steeds daarvoor blijft gebruiken.
Als nadelen van de IPAD wordt aangegeven dat hij toch wat vermoeiender voor de ogen is, sneller leeg is, niet te lezen is in direct zonlicht en (voor in bed) eigenlijkwat te zwaar.
Voordeel is echter het feit dat hij kleuren kan tonen.

Voor alles is wat te zeggen......
je hebt een andere versie van de reader dan hij in de pricewatch staat
just mentioning! ;)
Zie de eerste regel vd review!! Lezen is een kunst :)