Medion Akoya E1312 Review

gambieter 13 april 2010, 1.356 views

Medion Akoya E1312

Pluspunten

• Laag gewicht, hogere resolutie scherm dan standaard netbooks, goed portable, HDMI poort

Minpunten

• Glanzend scherm, matig toetsenbord, snelheid laptop

Gekocht omdat ik de standaard 9 of 10" schermpjes van netbooks (met 1024x600) net te klein vond voor prettig werken, en ze geen HDMI/DVI uitgang hebben voor aansluiting van externe monitor via DVI. Dat heeft deze laptop wel:
- Sempron 210U processor (1.5 GHz)
- Radeon X1250 chipset/grafische kaart
- glanzend 1366 * 768 scherm
- HDMI poort, 3x USB2, 1x VGA, card reader, PC-express card, LAN, WLAN, bluetooth

De laptop is goed qua gewicht (~1.3 kg) met accu, komt met XP Home met veel zooi. Ik heb er XP Pro op gezet, en momenteel Win7 32-bits Ultimate.

Prestaties zijn redelijk, accu doet het 3.5-4u bij normaal gebruik. Ik heb er RM-clock met undervolt op gezet, van 0.8V op 4x tot 1.15V op 7.5x in de Cool'n'Quiet. Dat helpt in de zuinigheid. Geluidsproductie is OK, temperatuur ook. Toetsenbord is matig tot redelijk, ik had liever de Ctrl-toets helemaal links gezien. Het voelt rubberig aan en tikt niet echt lekker. Scherm is glanzend maar niet hinderljk. Ik gebruik hem thuis met een 17" Iiyama TFT monitor, aangesloten op de HDMI poort met een DVI-adaptor.

Al met al redelijk tot goede laptop. ik heb de RAM opgewaardeerd tot 2 Gb met een Crucial 2GB SODIMM PC2-6400 DDR2-800 CT25664AC800 (zie dit youtube filmpje voor een handleiding, met dank aan DaMarcus), en dat helpt wel in Windows 7. Helaas is er maar 1 slot voor RAM, en dat betekent dat de aanwezige RAM SO-DIMM eruit moet. Het was onduidelijk op het web of er een 4 Gb RAM chip in kan, heb het niet willen riskeren.

Prijs van laptop was 339 (~390) bij de Aldi in de UK, met 3 jaar garantie.

Edit:

na een tijdje met deze netbook/laptop te hebben gewerkt, heb ik toch mijn eindoordeel aangepast. Het toetsenbord is matig, scherm redelijk. maar de laptop is toch onnodig traag, zelfs met XP en 2 GB RAM.

Mijn eindbeoordeling is aangepast naar een voldoende.

• Iiyama 17" TFT monitor
  • Windows 7

Heb jij ook een Medion Akoya E1312?

Speelt zoiets nou ook 720p HD content af? Zo ja, hoeveel materiaal kun je kijken totdat de accu het begeeft?
Goede vraag, waar ik geen antwoord op kan geven. Ik heb die content namelijk niet :)
je zou ze natuurlijk wel even kunnen downloaden?
720p lukt wel, maar bij aansluiten op HD ready TV wordt de beeld en geluid schokkerig. Mogelijk ligt het aan de software. Ik heb nieuwe drivers gedownload, zal vanavond uitproberen.

Zodra ik meer weet , zal ik het posten
Hallo,

Waar heb jij de drivers voor de E1315 gedownload?
Ik las op de AMD website dat de X1250 nu al onder legacy chipset valt, waardoor er geen nieuwe drivers meer uitkomen (behalve eventuele nood patches).

Mogelijk dat lezers hier komen voor problemen met hun eigen E1312, mogelijk dat er ook hulp gevonden kan worden bij de E1315 die bijna identiek is aan dit model (maar met 3G modem).
Deze is hier te vinden:
Update aansluiten op HD Ready TV.
Ik heb een andere kabel en een andere HDMI gebruikt . Dan kreeg ik normale goed beeld.

BTW wanneer je zoekt op YouTube op E1312, zie je dat het zelfs mogelijk is om op 1080 af te spelen.
Paar benches of tests zouden natuurlijk niet misstaan.
Zou je eens een SuperPi 1M test willen posten ?

(En als je dan toch bezig bent: ook eentje van HDTune).

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 5 januari 2010 10:43]

De 1M Pi test heeft als resultaat 1m 03.102s.

HDTune:
HD Tune: Hitachi HTS543216L9A300 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 26.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 59.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 45.9 MB/sec
Access Time : 18.3 ms
Burst Rate : 107.0 MB/sec
CPU Usage : 10.5%
Nieuwe drivers heeft helaas niet geholpen.
Waar kan je dit netbook kopen trouwens? Ik zat in eerste instantie naar de E1315 te kijken, maar ik heb geen enkele behoefte aan een 3G modem. Thanks.

edit: laat maar, ik kan denk ik toch beter voor de E1315 gaan.

[Reactie gewijzigd door Slight op 26 februari 2010 22:23]

Deze staat niet meer in pricewatch maar is nog te koop via Dixons.