Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,5" • 2560x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC U11 Blauw Review

TarzanTestpanel 5 augustus 2017, laatste update op 5 augustus 2017, 288 views

HTC U11 Blauw (Testpanel)

Met ¤ 700,- is de HTC U11 gepositioneerd in het high-end segment, maar je krijgt zeker waar voor je geld. Het scherm, de camera en audioweergave zijn uitmuntend. Het toestel ziet er mooi uit, maar is wel wat gevoelig voor beschadigingen en vingerafdrukken.

Pluspunten

• Goede geluidsweergave
  • Goede camera
  • Mooi design
  • Relatieve 'kale' Android
  • Spatwater bestendig

Minpunten

• Gevoelig voor krassen
  • Grote bezels onder en boven

N.a.v. de actie op Tweakers heb ik van HTC en tweakers de HTC U11 gekregen om te testen en te reviewen. Ik heb dus de afgelopen week met de U11 mogen spelen en heb daar bij vooral gelet op de functies die ik in het dagelijks leven gebruik. Het was leuk om na vele jaren (mijn eerste smartphone was een HD2) weer eens een HTC telefoon te bezitten. Deze review is geen technisch hoogstandje met uitgebreide specs en benchmarks, maar beschrijft vooral mijn persoonlijke gebruikservaring.

Inhoud doos

De U11 zit mooi verpakt in een luxe doos.
Bijgeleverd zijn naast de gebruikelijke boekjes een setje oordopjes, een USB-C naar mini-jack verloopje, een protector en een poetsdoekje (later hier meer over). Uiteraard is er ook een snellader meegeleverd (niet op de foto).

Algemene beoordeling

De HTC U11 is gepositioneerd in het high-end segment en doet wat je er van mag verwachten. De camera beschikt over een slomotion en hyperlapse functie en schiet prachtige plaatjes en video (t/m 4k). Daarnaast beschikt de telefoon over goede geluidsweergave, zowel uit de ingebouwde stereo speakers als uit de meegeleverde headset. Met een prijs van rond de ¤ 700 is het toestel niet goedkoop en beschikt het over weinig écht vernieuwende functies. Wel is de kwaliteit van het toestel hoogstaand en doet het zeker niet onder voor andere toestellen in dit segment.

Featureset

Een van de meest vernieuwde kenmerken van dit toestel is de knijpfunctionaliteit. Door in de zijkant van het toestel te knijpen kun je functies zoals de camera direct starten. Hoewel deze functie een hoog gimmick-gehalte heeft, blijkt het in de praktijk toch wel handig als je even snel een foto wilt maken. Je kunt in één beweging het toestel uit je zak halen en direct de camera starten. Dit gaat erg snel, dus nog voordat je de telefoon gericht hebt is de camera al actief.

Ook de audiomogelijkheden van de U11 zijn erg goed. De bijgeleverde oordopjes zitten goed en beschikken over noise-cancelation. Hoewel ik geen expert ben, zijn dit de beste smartphone oordopjes die ik ken. Ook het geluid uit de ingebouwde speakers is goed. De speaker aan de onderkant van de telefoon geeft vooral de lage tonen weer, terwijl de speaker aan de bovenkant hoge tonen produceert. Tijdens het afspelen van video of muziek zijn er twee ‘standen’ beschikbaar, “theatermodus” of “muziekmodus”. De software past de equalizer zo aan dat deze geoptimaliseerd is voor één van beide soorten geluid. Het is helaas niet mogelijk om handmatig de equalizer aan te passen, je moet dus kiezen tussen één van beide.

Links: Automatische instelling oortjes. Rechts: schakelen tussen audiomodi

Bereik

Het bereik van dit toestel is prima. Ik ben nog niet met het toestel in het buitengebied geweest, dus kan over het bereik op 4g nog weinig vermelden. De gesprekskwaliteit is overigens erg goed en is duidelijk hoorbaar beter ten opzichte van mijn huidige telefoon. Andere connectiviteit zoals Bluetooth, NFC en WIFI zijn prima!

Accuduur

De accu in deze telefoon beschikt over een capaciteit van 3Ah. Dit is voor mij ruim voldoende om de dag door te komen. Wanneer de accu leeg is heeft de bijgeleverde snel-lader binnen een uur de accu weer rond de 90%. Ik heb wel de indruk dat de weergave van accucapaciteit niet geheel linear afneemt. De eerste paar dagen zag ik dat om 10.00 's ochtends de accu al voor 20% was ontladen naar 80%. Dit terwijl het op sommige dagen tot 18.00 uur duurt voordat ik op 60% zit.

Gebruiksgemak

Ik zie mijzelf niet als een power-user. Een smartphone moet daarom doen wat het moet doen, zonder al te veel poespas. Ik heb eerder Sony en Samsung apparaten gehad en stoorde mij soms aan de veranderingen die fabrikanten aanbrengen in Android. Daarnaast kost het vaak erg veel tijd om allerlei meegeleverde bloatware te verwijderen (als dit al lukt). Om die reden gebruik heb ik al een aantal generaties MOTO G toestellen die een bijna stock Android draaien.

De U11 is out-of-the-box in letterlijk 15 minuten up and running. Uiteraard heeft HTC een aantal features toegevoegd aan de stock Android maar deze worden gelukkig gedoseerd aan de gebruiker gepresenteerd. Zo vraagt de HTC companion pas na een paar uur of je er gebruik van wilt maken (NEE!). Daarnaast is wat andere software meegeleverd zoals bijvoorbeeld AliExpress en Instagram, maar die zijn niet storend aanwezig. Ook is Blinkfeed actief. Wanneer je het homescreen naar rechts swiped, dan verschijnt er een pagina met nieuws en reclame, maar dit voegt verder weinig toe. Het heeft mij een paar dagen gekost om te ontdekken hoe ik dit kan uitschakelen: homscreen ingedrukt houden -> Pagina Bewerken -> Blinkfeed pagina verwijderen.

Het is gelukkig ook nog steeds mogelijk om te bellen met de U11. De gesprekskwaliteit is prima, maar het lijkt wel alsof de designers bij HTC de telefoon-app even vergeten zijn. De menus zijn niet erg overzichtelijk en ontberen elke vorm van design. Dat is toch jammer omdat ik een smartphone toch nog steeds primair gebruik om mee te bellen.

Links: Batterijverbruik na een dagje intensief testen. Midden: telefoonfunctie. Rechts: Blinkfeed

Scherm

Het scherm op de U11 is helaas geen OLED, maar een regulier LCD scherm van 5,5 inch met een resolutie van 2560x1440. Het scherm is voldoende fel en in direct zonlicht goed af te lezen. De kleurweergave is zo op het eerste gezicht prima.

Het touchscreen is voorzien van een mooi stukje glas met afgeronde hoeken waardoor het goed te bedienen is. De bezels zijn relatief groot, waardoor naar mijn gevoel het scherm ten opzichte van de totale afmeting van het toestel relatief klein is.

Design, bouwkwaliteit en afwerking

Over smaak valt lang te twisten, maar ik vind het een erg mooi toestel om te zien. Daarnaast is het leverbaar in meerdere sprankelende kleuren waarmee HTC zich onderscheid van andere merken.

Afbeelding van htc.com

De voorkant van het toestel is volledig van glas en ziet er daardoor niet heel bijzonder en onderscheidend uit. De hoeken en randen zijn mooi afgerond waardoor het toestel zich goed laat bedienen en lekker in de hand ligt. De zijkant van het toestel bestaat uit een mat stukje aluminum waardoor het een luxe uitstraling krijgt.

De achterkant van de U11 bestaat uit een glimmend stuk plastic dat er op zichzelf goed uitziet. Nadeel is echter dat het materiaal erg kwetsbaar is voor krassen en vingerafdrukken. Daarnaast is het erg glad en in combinatie met de hiervoor beschreven rondingen glijdt hij gemakkelijk uit je handen. HTC heeft dit zelf ook ingezien en levert naast een poetsdoekje ook standaard een hard plastic beschermingscase mee. Mijns inziens heeft HTC met het ontwerp van de achterkant de plank totaal misgeslagen. Voor mij is een smartphone en dagelijks gebruiksvoorwerp en niet een kunstwerk van Jeff Koons. Het is jammer dat er niet gekozen is voor een ander materiaal op de achterkant.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Tijdens de afgelopen testweek ben ik niet tegen performance Issues aangelopen. Alle functies werken naar behoren en heb nog geen enkele vastloper gehad. Ik zal deze post updaten mocht ik aanvullingen hebben.

De vingerafdrukscanner verdient overigens een bijzondere vermelding. Deze is erg smal, maar heeft geen enkel probleem direct de juiste vinger te herkennen.

Beeldkwaliteit opname

Een goede camera is een must voor een smartphone in dit segment en voor mij persoonlijk één van de belangrijkste features.
Stills
De camera app kent drie foto modi te weten: Foto, Panorama en Pro. In de standaard foto-modus kun je aantal instellingen handmatig aanpassen, zoals de flitsmodus, HDR, spotfocus en witbalans, maar is vooral bedoeld om snel een goede foto te maken. Doordat HDR standaard is ingeschakeld is het ook met bijvoorbeeld tegenlicht gemakkelijk om een goede foto te maken. Ook wanneer er weinig licht is, maakt de camera erg goede foto's.

Onderstaande foto's zijn gemaakt op default settings en onbewerkt:
Amsterdam, vanaf centraal station

A'DAM Toren

Panorama vanaf IJzijde

De Pro-Modus geeft de cameragebruiker een breed scala aan instelmogelijkheden. Ik vrees echter dat ik deze settings zelf niet zelf zal gebruiken. Een camera moet voor mij snel en eenvoudig te bedienen zijn, waarbij de standaard foto modus mij meer dan voldoende mogelijkheden geeft. Onderaan deze review zie je nog een aantal extra testfoto's die ik gemaakt heb op een halfbewolkte dag in en rond Amsterdam.

Pro modus
Video
Video maken doet de U11 op maximaal 4k, al beperk ik mij tot het gebruik van 1080p aangezien ik toch geen apparaten heb waar 4k tot zijn recht zou komen. Daarnaast is het mogelijk om met 120 fps leuke slowmotion opnames te maken en beschikt de app over de mogelijkheid om time/hyperlapse filmpjes te maken. Audio opnemen doet de U11 met behulp van drie ingebouwde microfoons waardoor het erg goed klinkt. Door gebruik te maken van deze techniek (3d audio) focust de camera automatisch op de richting vanwaar het geluid komt. Nadeel is dat je goed moet opletten hoe je de telefoon vasthoud, zodat je niet één van de drie microfoongaatjes per ongeluk blokkeert.

Ik laat de voorbeeldfilmpjes voor zich spreken. Opnames gemaakt op standaardinstelling in 1080p:

Ik heb ook nog een tweetal slowmo filmpjes gemaakt:

Prijs & Conclusie

De HTC U11 is een erg fijn toestel dat precies doet wat ik van een smartphone verwacht. De camera is uitstekend en ook het afspelen van media doet de HTC goed dankzij de top-speakers en het prima scherm. Het toestel beschikt over goede en simpele software en is eenvoudig in het gebruik. Qua design heeft HTC besloten om form over function te laten gaan. Het ziet er allemaal mooi uit, maar is niet heel praktisch vanwege de gladde en krasgevoelige achterkant.

Zou ik zelf ¤ 700 over hebben voor de U11? Ik denk dat ik nog even zou wachten tot de prijs iets gedaald is. Wellicht ben ik dan ook niet het soort smartphonegebruiker waar de U11 zich op richt. Ben je echter opzoek naar een high-end telefoon met snelle processor, goede camera en goed geluid, dan is dit zeker één van de beste android telefoons die er op dit moment op de markt zijn.

Heb jij ook een HTC U11 Blauw?

Dank voor je vlotte review. Erg leuk je ervaringen te lezen.

Nog een belangrijke vraag: ik had ooit een Oneplus 2, maar die vond ik heel zwaar bulky breed aanvoelen. Deze HTC heeft net als de Oneplus flinke bezels, maar lijkt flink dunner. Hoe voelt dat aan: voelt hij ook heel breed en groot aan (lees is hij makkelijk in 1 hand te houden, zonder dat het ongemakkelijk wordt. Is er nog iets te doen als je 1 hand bediening probeert?

Hebben jullie de dualsim versie ontvangen? Hoe werkt die? Moet je de geheugenkaart plaats er voor offeren of niet? En ik neem aan dat je sim in dualsimmodus 4G pakt als je hem als datasim toewijst en maximaal 3G doet als het de 2e simkaart is?
Hij is wel in èèn hand te bedienen, maar met mijn gemiddelde duimlengte kan ik max 2/3 van het scherm bereiken. Daarbij is de achterkant zo glad, dat zonder case de telefoon nog wel eens wil wegglijden. Kortom een beetje browsen is geen enkel probleem, maar zowel de knoppen aan de onderkant als de notificatiebalk aan de bovenkant bedienen zonder het toestel te verpakken lukt niet.

Ik heb de singlesim versie dus op je 2e vraag heb ik geen antwoord. Overigens maakt de 64gb intern geheugen een sdkaart voor mij persoonlijk overbodig.
Dank voor je vlotte reactie. Best verbazend dat de testers single sim versies hebben ontvangen. HTC Nederland verkoopt via hun eigen webshop juist uitdrukkelijk alleen de dualsim versie. Juist voornamelijk providers willen natuurlijk geen simkaar van een concurrent er bij, dus verkopen alleen single sim versies. Ben je er echt zeker van dat je geen dualsim versie hebt? De sim menu items voor een 2e simkaart verschijnen pas als je een 2e simkaart plaatst. Dat zie je nu dus alleen doordat er een 2e simkaart in de simtray of het SD kaart luikje past.
Voor de zekerheid nog even gecheckt, maar er past bij mij maar 1 sim kaart in. In het vakje voor de sd is geen steuntje voor een 2e sim.
Dank je voor het checken.