Microsoft Wireless Display Adapter V2 Review

kevin3ssen 28 juli 2017, laatste update op 28 juli 2017, 137 views

Microsoft Wireless Display Adapter V2 (Product gekocht)

Goede adapter om beeldscherm mee uit te breiden.

Pluspunten

• Draadloze projectie dat echt werkt
  • Relatief weinig latency
  • Compact
  • Netjes opgeleverd (beschermingskapje tussen usb en hdmi + een koppelstukje voor smalle usb aansluiting)

Minpunten

• Minder geschikt voor gaming
  • Minder nuttig voor Android

Ik zit lekker lui op de bank met een lichte laptop op mijn schoot.Tegenover mij staat een tv waar een desktop op aangesloten is. Mijn laptop verbind ik met remote desktop naar mijn pc, zodat ik die zware rekentaken kan laten uitvoeren. Natuurlijk is het zonde als ik niet ook het tv-scherm kan gebruiken als extra beeldscherm.

Dit lijkt dan weer één van mijn typische wensen waar niet zo gauw een oplossing voor is:
  • een HDMI kabel geeft perfect resultaat, maar is onpraktisch vanwege struikelgevaar en een kabel door de kamer is ook geen gezicht.
  • De tv is een smart-tv, maar een tv die ik werkelijk 'smart' kan noemen moet ik nog meemaken.
  • Een chromecast vind ik ideaal voor allerlei toepassingen, maar helaas biedt deze geen uitkomst voor het uitbreiden van een beeldscherm. Er zijn wel wat trucjes hiervoor te vinden, maar die blijken allemaal niet te werken.
  • Voor een klein bedrag had ik een MiraScreen aangeschaft. Daarmee kon ik met enige moeite zowaar het beeldscherm uitbreiden. Echter met een latency van een volle seconde was de muis praktisch niet te bedienen, dus gaf dat niets dan frustratie. Goedkoop is duurkoop in dat geval
Met deze 'Microsoft Wireless Display Adapter' wordt eindelijk voldaan aan mijn wens. Wanneer ik de muis over het scherm beweeg, volgt deze met een nauwelijks merkbare vertraging. Wel zie ik een kleine vertraging als ik bijvoorbeeld van tabblad verwissel. Voor toepassingen waar latency echt uit den boze is (zoals gaming), zal deze adapter minder beschikt zijn, maar voor mijn doeleinden is dit helemaal prima.

Het afspelen van een HD film lijkt ook prima te werken. Zelf ben ik niet zo scherp dat ik alle details kan onderscheiden, maar voor mijn gevoel is het net niet vlekkeloos. Wil je echt het meest perfecte beeldresultaat, dan zou het kunnen dat je deze adapter net tekort vindt schieten.

Vergeleken met een Chromecast vind ik de mogelijkheden erg beperkt: mijn Android toestel kan er prima mee verbinden, maar alleen voor het dupliceren van het beeldscherm. Doe ik het beeldscherm van de smartphone uit, dan krijg ik op de tv een locked-screen te zien. Voor filmpjes niet erg handig.

Vergeleken met draadloze hdmi extenders (al gauw meer dan ¤200) is deze adapter een mooi goedkoop alternatief. Was het echter mogelijk geweest met de chromecast het beeldscherm uit te breiden, dan lijkt de ¤55 voor zo'n adapter juist weer aan prijzige kant, vooral omdat ik het puur en alleen gebruik als uitgebreid beeldscherm.
Het voelt daarom alsof Microsoft er bewust een stokje voor heeft gestoken dat de Chromecast niet gebruikt kan worden met Windows projectie.

Hoe dan ook: ik ben blij met deze adapter, aangezien dit dusver het enige apparaat is dat voldoet aan mijn wens.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Display Adapter V2?