Specificaties 14,1" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Chuwi Lapbook 14.1 Review

HallonRubus 1 augustus 2017, laatste update op 4 augustus 2017, 288 views

Chuwi Lapbook 14.1 (Product gekocht)

Top alternatief voor een tablet of voor simpel school- en kantoorwerk. Scherm en behuizing zijn prima, en de minpunten beperken zich tot overkombare zaken. Zonder importheffingen is de prijs erg goed, maar met importheffingen zijn er alternatieven.

Pluspunten

• Goede prijs, als je geen douaneheffingen betaald
  • Mat IPS scherm is een goede combinatie
  • Accuduur kan goed uitpakken (tot 12 uur)
  • Design en bouwkwaliteit zijn prima

Minpunten

• Toetsenbordindeling niet fijn en mist nuttige toetsen
  • Backlight bleeding
  • Accuduur wisselend
  • USB poorten op de kop
  • Matige speakers
  • Maximale helderheid scherm is niet heel hoog
  • Relatief zwaar

Mijn vorige laptop was na 6 jaar wel aan vervanging toe, in eerste instantie heb ik een desktop gebouwd, alleen begon het toch irritant te worden dat ik buitenshuis of niet gezeten aan het bureau alleen maar met mijn telefoon filmpjes kon kijken en internetten. In eerste instantie zat ik aan een tablet te denken, maar een laptop heeft als voordeel dat ik via TeamViewer in kan loggen op m'n desktop en zo toch zware toepassingen kan draaien en met een fatsoenlijk toetsenbord kan bedienen. Toevallig kwam ik de Chuwi LapBook weer tegen, ik had er al eens eerder over gelezen en het lijkt op papier een ideaal apparaat. Door puur geluk zag ik dat iemand net een gebruikte aan had geboden, hierdoor zou ik hem meteen in huis hebben en geen risico lopen op importkosten betalen. Onbekend maakt onbemind, dus voor een vriendelijke prijs (170) mocht ik de LapBook komen ophalen.

Accuduur

De accuduur is prima vergeleken met een ‘normale’ laptop, en meer vergelijkbaar met een tablet. Voor een passief gekoeld apparaat is het echter maar gemiddeld. Je zal zo’n 6 tot 8 uur zonder netstroom kunnen, hoewel ik ook wel 11 uur heb zien staan terwijl ik al een uur aan het browsen was. Dit is dus wisselend, maar nooit ondermaats.

Warmte en geluid

De Apollo Lake N3540 processor is passief gekoeld en de laptop is dus volledig stil. Helaas wordt het apparaat wel redelijk warm (alsnog niet meer dan circa 40 graden) aan de onderzijde als je hem een tijdje op schoot gebruikt, of op een bed neerzet. Ook aan de bovenkant voel je die hoek van het toetsenbord iets warmer worden. Gebruik je de laptop op een tafel en belast je de processor niet continue 100% dan is er niks van warmte te merken.

In diverse reviews wordt geklaagd over oververhitting van de CPU, omdat er nauwelijks passieve koeling tegen de CPU zit. Bij mijn exemplaar was er wel een thermal pad aangebracht die warmte overdraagt naar een flinke lap metaalfolie op de onderkant. Dit is echter niet af-fabriek zo.

Ergonomie

Irritant is dat de USB aansluitingen op de kop zitten. Hier is natuurlijk aan te wennen, en voor de meeste accessoires zal dit geen functioneel probleem zijn. Daarnaast kan het scherm niet heel ver naar achter geklapt worden. Het is wel voldoende om op je schoot te gebruiken. Dan het toetsenbord. Het typt prima, er is voldoende travel, de toetsen zijn van normale grootte en wiebelen niet erg. Wel is de layout wat wennen, zo zit de aan/uit- knop rechtsboven waar de ‘delete’ normaliter zit, en de delete zelf is naar onder de backspace verhuisd. Er is geen Ctrl toets aan de rechterkant, geen menu knop en de backslash zit naast de pijltjestoesen. Dit lijken me allemaal concessies om een toetsenbord van normale grootte in de relatief smalle behuizing te krijgen, en er is aan te wennen. Waar ik niet aan kan wennen is het ontbreken van functietoetsen om de beeldschermhelderheid te bedienen. Gelukkig kan dit in Windows redelijk makkelijk, maar het blijft een ergernis.
Het touchpad is ook niet perfect, hoewel het goed functioneert en ook gebaren ondersteund, is het aangestuurd als een normale muis en er zijn geen aparte drivers beschikbaar van bijvoorbeeld een bedrijf als Synaptics. Hier heb je bij gebruik geen last van, maar het beperkt je doordat je het niet kan uitschakelen en je geen instellingen hebt (bijvoorbeeld scroll richting inverteren, gebaren uitschakelen).

Na het openmaken blijkt er een 'HLC HK-9562' touchpad in te zitten van Hailuck (http://www.hailuck.com). Googelen levert een document in het Chinees op met documentatie, zoals de ondersteunde gebaren.

Design en bouwkwaliteit

De behuizing is bijna geheel van mat wit plastic, maar voelt erg stevig aan. Hij veert nergens veel door, en als je de laptop bij een hoek beetpakt buigt hij nergens mee. Alles zit ook bijna naadloos in elkaar. Wel zitten al na korte tijd gebruik aan de onderzijde rondom twee schroeven kleine scheuren in het onderpaneel. Ik weet alleen niet zeker of mijn exemplaar door de vorige eigenaar open is gemaakt of niet, maar het is niet waarschijnlijk. Ook de bijgeleverde lader voelt solide en wordt bijna niet warm.
Het design doet erg denken aan een MacBook, maar omdat het logo op een ander plek zit aan de achterkant van het scherm, en omdat het scherm en de bezels niet onder een glasplaat liggen, is het ook voor de leek geen MacBook kopie. Het touchpad lijkt me op termijn gevoelig voor vuil, omdat het ook wit is. Alle LEDs zijn in blauw, naast de stroomingang zit een statuslampje dat oranje is als de laptop wordt opgeladen en blauw wanneer deze vol is.

De laptop is relatief zwaar, dit omdat er een contragewicht in zit dat voorkomt dat de laptop achterover kiepert wanneer het scherm ver uitgeklapt is. Ik heb het gewogen:
Je zal het verschil wel merken zonder contragewicht, maar het is niet alsof je de laptop zo halve kilo lichter kan maken. Je zou eventueel zelf een contragewicht passend kunnen maken, wat verder naar voren zit, zodat je minder gewicht nodig hebt. Ik denk alleen dat dit dus maar hooguit de helft bespaart (dus 80 gram). Niet de moeite waard lijkt me.

Beeldkwaliteit en speakers

Het scherm is een 1920x1080 mat IPS paneel, op papier kan er dus weinig mis zijn met de beeldkwaliteit. In de praktijk is stelt het scherm inderdaad niet teleur. Er zijn twee minpunten, ten eerste is de maximale helderheid relatief laag (maar voor binnen alsnog prima), en ten tweede is er sprake van flinke backlight bleeding. Een zwarte achtergrond in een donkere ruimte bekijken laat flinke lichte vlekken zien. Als je vaak films kijkt in het donker kan dit storend zijn. Ikzelf heb er bij het gebruik geen last van, in het donker staat de helderheid meestal toch op het laagst en dan merk je er maar weinig van. De foto hieronder is met de helderheid op 100% en het contrast achteraf verhoogd.

Ook de kijkhoeken zijn in orde, zoals te verwachten van een IPS scherm:

De speakers daarentegen zijn ondergemiddeld. Voor spraak en notificatiegeluidjes is het acceptabel, maar muziek luisteren moet je er niet op doen. Wel kunnen ze voldoende luid zonder al te veel bijgeluiden.

Prestaties

De quad core N3450 Apollo Lake Celeron processor is prima voor browsen en Office gebruik. De rauwe prestaties zijn vergelijkbaar met een Core 2 Duo of oudere i3 laptopprocessor. Echter, zelfs als je huidige laptop een snellere CPU heeft, zijn er voordelen. Ten eerste is de GPU up to date, en wordt bijvoorbeeld hardwarematige H.265 decoding ondersteund. Hierdoor zal de laptop minder CPU gebruik hebben tijdens video kijken en hiermee minder warmte genereren en langer meegaan op de accu. Ten tweede heeft de CPU een TDP van slechts 6 Watt, terwijl dit voor oudere Dual Core laptopprocessors veelal tussen de 35 en 65 Watt is. Op je stroomrekening zal je het niet merken, maar je kan wel toe met een kleine, lichte adapter, en een fan is ook niet nodig.
Benchmarks zal ik niet gaan herkauwen, deze zijn bijvoorbeeld hier te zien: https://youtu.be/MeaDRlm1N0c?t=469

Featureset

Na installatie van Office en wat basisprogrammas heb ik zo’n 20 GB over op het EMMC geheugen. Niet veel, maar genoeg voor wat foto’s of documenten. Bovendien is er ruimte voor een microSD kaart. Deze heeft echter een irritant probleem: om de zoveel minuten wordt de SD kaart opnieuw gekoppeld. Met een nieuwe driver is dit te verhelpen. (https://techtablets.com/downloads-drivers-roms/) Mocht je echt meer prestaties of opslag willen, dan is er een M.2 aansluiting voor SATA SSDs (alleen korte SSDs).
Er zijn twee USB poorten aanwezig, waarvan alleen de linker USB 3.0 snelheden ondersteund. Links zit ook een micro HDMI aansluiting. De audiojack zit aan de rechterkant en combineert line out en line in, zoals op een telefoon. Bij mij werkte dit helaas niet feilloos. Line out werkte altijd, maar de microfoon van mijn Xiaomi Piston V3 gaf soms alleen een harde piep en ruis door.

De laptop is voor zo’n 220 te koop op de bekende Chinese webshops (Banggood, Aliexpress, DX.com). De kans is wel redelijk aanwezig dat je nog importheffingen moet betalen van zo’n 60. Op het moment van schrijven staan er voor onder de 300 geen laptops in de Pricewatch met betere specificaties. Er zijn wel laptops met een full HD scherm, maar dan vaak met maar 2GB RAM, een langzamere processor. Het beste alternatief is misschien wel deze pricewatch: Asus EeeBook R417NA-FA116T, die ten opzichte van de LapBook ook nog een USB type C poort biedt. Voor tegen de 300 is de LapBook dus niet een hele goede deal meer (hij is dan ook al een tijdje op de markt). Uiteraard is garantie wel lastig te claimen, de laptop terug moeten sturen zal prijzig zijn. Gezien de bouwkwaliteit verwacht ik echter dat de kans klein is dat er iets stuk gaat binnen een paar jaar. Mijn ervaring met laptops is dat meestal de mechanische harde schijf of het moederbord stuk gaan. De eerste zit niet in deze LapBook, en de tweede is sowieso erg prijzig en al snel niet meer de moeite waard. Helaas kon ik geen vervangende onderdelen te koop vinden.

Zelf heb de laptop ZGAN van iemand overgenomen voor 170, in mijn geval ben ik dus dik tevreden.

De LapBook biedt geen spectaculaire features, maar laat ook nergens steken vallen, toch blijft er een reden om de laptop uit China te laten komen, namelijk de prijs. Mocht je geluk hebben en geen importkosten betalen, dan heb je voor 220 een laptop die bijna alles doet wat een budgetlaptop van 450 doet. Betaal je wel importkosten dan is er wel een alternatief uit een Nederlandse webshop voor een paar tientjes meer. Het concept van de LapBook is echter geslaagd, wanneer mijn LapBook aan vervanging toe is, zal ik zeker kijken wat Chuwi op dat moment aanbiedt.

Heb jij ook een Chuwi Lapbook 14.1?