Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Rival 700 Review

Foritain 3 augustus 2017, 460 views

Steelseries Rival 700 (Product deels gesponsord)

Een indrukwekkende muis op gebied van bouwkwaliteit, prestaties en features. Zelden zit een muis zo goed in elkaar als hier het geval is. Het resultaat is wel een flink zware muis wat je wel bewust moet willen. Geen esports spartaan, maar een luxepaardje voor de thuis setup.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Top sensorprestaties
  • Goede primaire en secundaire muisclicks en scrollwiel.
  • Veel features: OLED scherm (leuk). Trilfunctie / vibratie-feedback (beetje apart..), verwisselbare kappen, verwisselbare (printbare) nameplate, verwisselbare kabel (twee inclusief), en zelfs verwisselbare sensor (nutteloos gezien de standaard 3360 al ultiem is).
  • Goede prijs-prestatiebalans vergeleken met andere 80-90 euro luxepaarden.

Minpunten

• Bouw- en features kennen hun prijs wat gewicht betreft. Het is een flink zware unit.
  • Sniperknop ver naar voren, zelfs voor grote handen.

Steelseries Rival 700 review

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Voor fanatieke volgers zal het niet als een verrassing komen dat deze review eraan kwam, want we hebben namelijk nogal wat plaatjes gedeeld van muizen waaronder een foto met een flinke stapel, en dat was nog niet eens alles. Ik heb het over …

.. die foto dus. De grootste uitdaging? Welke lichten we echt uitgebreid uit. First come first serve? In dat geval zou de Rival 700 eigenlijk ook wel aan de beurt zijn, of een selectie op basis van wat echt interessant is, iets toevoegd, etcetera? Gelukkig voor Steelseries: ook met een dergelijk criteria mag deze muis wel wat aandacht, want hij is voorzien van de beste sensor van dit moment, een top bouw, en daarnaast nog een trilfunctie en een OLED scherm; geen zaken die we dagelijks tegenkomen op een friggin’ muis!

De Rival 700 is inmiddels even op de markt, met als voordeel dat hij inmiddels goedkoper is dan bij release. Met ca 89 euro nog altijd geen budget model, maar wel directe concurrentie voor de andere high-end all-rounders op de markt.

We geven er geen extreme punten voor, maar een dikke verpakking heeft desondanks een enorme impact op de algemene luxe ervaring van het product. En Steelseries heeft dat dik en dik in orde. Stevige doos…

… nette binnendoos…

en dan dit:

Tja, daar krijg je toch spontaan een glimlach van? Verder nog een boekje (care) en je krijgt zowel een sleeved als een rubberen kabel, super!

En het plezier houdt daar niet op, want de Steelseries Rival 700 is een ge-wel-dig gebouwde muis. Een Logitech G403 is prima, een Roccat Kone EMP is goed, een Asus Gladius II is goed, een Corsair Glaive is heel goed, en een Rival 700? F’ing fantastisch. Alles voelt super solide en kijken we naar de verschillende kanten dan zien we ook dat de afwerking gewoon echt top is. Volle punten.

Rubberen grips aan de zijkant, net patroon op de rug, uiteraard wat smaak elementen maar objectief echt een foutloze uitvoering.

Onderop zien we ook hoe goed de bouw in elkaar zit. De sensor is zelfs vervangbaar, en ze verkopen een losse Avago ADNS-9800 sensor die je erop kan zetten als je wilt. Ok, waarom iemand de uitstekende Pixart PWM3360 die er standaard op zit wil vervangen door een ‘ok’ 9800 snap ik niet, maar soit. Kabel installatie is ook lekker chic.

Steelseries noemt het woord Omron niet maar gebruikt hun eigen switches, al kwam ik daar pas achter bij het uitvogelen van de details want ze voelen gewoon zo standaard en prima als de mainstream Omrons. Ook de duimknoppen zijn lekker crisp, al heb ik moeite met de positie van de sniperknop net naast het OLED scherm. De switch is wel goed, maar zelfs met een grote hand zit dat ding ruim buiten praktisch bereik. Scrollwiel is best standaard, geen flywheel modus zoals geen enkele muis in dat overzicht, maar een mooie neutrale balans tussen soepel en duidelijke stappen.

Één van de grote features is de trilfunctie of de ‘tactile alerts’. Als voorbeeld kan je bijvoorbeeld na een keypress of klik een trilling krijgen om aan te geven dat een ability off cooldown is. Leuk in theorie, maar gezien er beperkte echte integratie is met de game maar het gros via timers verloopt (of direct gekoppeld aan knoppen, want je moet natuurlijk herinnert worden aan het feit dat je net een knop ikdrukte) is de flexibiliteit sterk beperkt. De beweging is op zich best bescheiden uitgevoerd, en het feit dat het een up-down trilling is doet de muis ook niet afwijken van je precieze pixel bij zelfs een wat lichtere grip, maar het is geen feature waar ik heel warm van kan worden. Wellicht dat iemand er specifieke doeleinden voor heeft?

Het OLED scherm vind ik zelf in elk geval leuker. Ook dat is natuurlijk een gimmick en niet iets waar de die-hard CS:GO fanaat echt aandacht aan gaat besteden, maar dat neemt niet weg dat het gewoon best leuk is. Plaatjes kunnen, animaties kunnen, allemaal harstikke leuk toch?

Een andere feature is dat de kap van de muis af kan, en ook het Rival logo aan de onderkant. Kappen zijn extra te koop in verschillende kleuren, en het logo deel is een 3D Print model voor beschikbaar om ook dat deel van bijvoorbeeld je eigen naam of logo te voorzien. Hoewel we nu een 3D Printer hebben moet dat nog even wachten, want het zelf maken van designs is iets waar we ons nog aan moeten wagen.

So far so good right? Geen onjuiste opmerking, maar de vorm en gewicht zijn zeker niet voor iedereen. Met 134 gram (ex kabel) is de Rival 700 een zware muis, en de afmetingen lenen zich ook vooral voor mensen met minimaal middelgrote handen (17cm plus) om hem comfortabel vast te houden. Persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee, maar hoewel het fysiek een perfecte muis is is het onmogelijk om de perfecte muis voor iedereen te zijn. De echte FPS fanaten zullen schrikken van dat gewicht alleen al, of het feit dat de vorm zonder oplopend randje aan de rechter zijde zich niet voor actief liften leent.

Voor een middelgrote tot grote hand is het echter best een typische palm grip, rust je hand erop en glijden maar model.

We hadden het net al even over de software, en de Steelseries software is ook totaal geen vervelend pakket, zeg maar één van de betere. Knoppen herprogrammeren, logotje uploaden, prestaties aanpassen, alles spreekt voor zich en loopt soepel. On-board profielen zijn uiteraard ook aanwezig.

Oh, en RGB natuurlijk, wat ons brengt naar…

#RGBAllTheThings. Logo is wat nadrukkelijker, muiswiel is bescheiden, maar het totaalplaatje mag er best wezen.

Ik kan een hele rant houden over hoe bizar slecht de DPI race is, maar met veel focus van pro’s en reviewers op daadwerkelijk goede prestaties (althans, dat hoop ik) zien we de meeste topmodellen tegenwoordig voorzien van fantastische sensoren ongeacht de waanzin marketing eromheen. Ook Steelseries gebruikt de Pixart PWM3360, en de prestaties laten ook niets te wensen over.

Geen gekkigheid daar dus, gewoon top prestaties. Interessante opmerking is dat de muis weliswaar zwaar is, maar als Putin’s dochter over het ijs danst; niet slecht ;)

Voor de duidelijkheid, de Steelseries Rival 700 is niet de Porsche GT3 waar track day fanaten een moord voor zouden doen, dat model waar ze zelfs de radio uit slopen om gewicht te besparen zodat niets je af zal leiden en elke honderste milliseconde helpt. Of in deze metafoor vertaald naar de muizenwereld niet de muis voor de CS:GO Pro in de ESL finale. Met zijn flinke afmetingen en hoge gewicht is het zeker niet niet de perfecte muis voor alles en iedereen.

Maar deze Rival 700 is de 911 Carrera, of de 911 Turbo, of eigenlijk een beter voorbeeld: een Audi S8. Super gebouwd, prestaties om trots op te zijn, maar het mag een grammetje meer zijn en we zien luxe features die op het circuit, sorry: de ESL stage, ongewenst zijn maar voor de echte eigenaar thuis op z'n gat achter zijn game pc toch best mooi zijn. Het is, objectief, een muis waarop wij nauwelijks iets kunnen opmerken, noem hem (bijna) perfect. De bouwkwaliteit is subliem, de prestaties met de PWM3360 zijn super, de switches voelen haarscherp, het OLED scherm, de trilfunctie en de modulaire elementen zijn prima opvallende features, en klagen kan ik feitelijk alleen over de positie van de sniper knop die veel te ver naar voren zit om echt te gebruiken, die kan je praktisch wegdenken of kan gebruiken als incidentele knop buiten de drukste actie om.

Als nog wat kersjes op de taart zien we de aanwezigheid van twee kabels, en nogmaals ik geef er geen echte punten voor maar het voelt wel verdomd lekker: een heerlijke verpakking die het high-end muis gevoel vanaf het eerste moment goed verzorgd. Niet voor iedereen dus, voor zij die een top presterende muis willen die als een luxepaard in de hand voelt zit je hier goed.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Steelseries Rival 700?

Zal bijna zeggen, dat er 1 verliefd aan het worden is op een muisje...
Mooie muis

Toppert
Top review weer +3! Ik heb de muis zelf ook al een tijdje en kan niet anders dan het volledig eens zijn met je review! :)
Thanks! :D

En altijd fijn te horen dat we niet scheel kijken tijdens het reviewen :D
Genoeg muizen met RGB om een kamer te verlichten... Misschien een idee voor in de kerstboom?

Voor de volgende keer misschien een formaat vergelijking zou fijn zijn. Niet een meetlatje ofzo, maar een hand. Kan je het formaat van de muis wat beter "zien".
Verder weer een mooi uitgebreide review. :)
Zal aardig wat USB hubjes moeten fixen dan om ze allemaal aan te sluiten :D

Probleem met een hand pic is dat we, zelfs als het onze eigen handen zijn, moeite hebben ze echt naar waarde te schatten op basis van die foto. Ooit eens mee begonnen, maar snel laten schieten vanwege minimaal praktisch nut en het feit dat het iets suggereert wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Dat hou je altijd wel een beetje met muizen natuurlijk, lastig lastig.

Wat ik wel wil doen is een foto van een hele zwik muizen naast elkaar als referentiemateriaal, wellicht dat dat iets helpt. Dat perspectief kan in elk geval geen kwaad.
Leuke review! Wanneer zou iemand de afweging maken tussen een sleeved en een rubberen kabel? En dat OLED-schermpje... Wat een potentie!

[Reactie gewijzigd door emielboe op 4 augustus 2017 15:51]

Potentie, tja, ik vind het zelf vooral leuk maar er is vast iemand die er echt wat nuttigs uit haalt? :D

Sleeved en rubberen kabel is wel een praktische overweging. Sleeved oogt luxer, voelt luxer, maar rubber is lichter en flexibeler. Sleeved is de luxe optie, rubber is de 'pro' optie, om het maar knullig samen te vatten.