Linksys WAP54G Wireless G Access Point Review

Romke 17 maart 2007, 12.913 views

Linksys WAP54G Wireless G Access Point

Pluspunten

• Veel info over te vinden op internet.
  • Makkelijk te configureren.
  • Ziet er goed uit.

Minpunten

• Kost een paar centen
  • Komt regelmatig een nieuwe versie van uit en die zijn dan weer totaal anders.
  • Heeft minder lampjes dan de V1

Beheerbaarheid Score: 5
Keuze
Je wil wireless voor je laptopje, en dan...
Zodra je tot die keuze gekomen bent ga je reviews lezen en ervaringen bekijken. Uiteindelijk ben ik na enkele afwegingen bij Linksys terechtgekomen. Ik heb gekeken naar de prijs, ervaringen en tsja... 'tweakmogelijkheden'. Linksys kwam qua prijs/kwaliteit gewoon het beste naar voren. Het kost misschien een paar centen (75 euro), maar dan heb je wel wat.

Ervaringen
Terug uit Leeuwarden is natuurlijk het eerste wat je doet je AP aansluiten. Het is in principe inpluggen en draaien, maar dat is niet zoals we het willen. We willen niet dat de buurman op ons netwerk zit, hij betaalt maar lekker z'n eigen verbinding. Als je erachter komt dat alles werkt pak je het cd'tje erbij en prik je dat in je cdromspeler. Hij vindt het AP redelijk snel, ondanks dat het niet in de IP range ligt. (192.168.1.245 is het standaard adres).
Je stelt een ander IP in, past het SSID aan en dan is het voor het cd'tje klaar.

Dan open je Firefox en surf je naar het toegewezen IP.
Vanaf daar kun je je AP verder configgen, tot in detail. Met alternatieve firmware is zelfs Traffic Shaping mogelijk.
We willen een beveiligd netwerk, dus we klikken 'edit security settings' aan. Er wordt dan een pop-up geopend waar je kunt kiezen welke vorm van beveiliging je wilt gebruiken. Ik kies hier voor WEP, omdat ik uit ervaring weet dat WPA de prestaties ontzettend naar beneden haalt. (niet alleen bij Linksys)
Je vult de gewenste key in en je netwerk is (licht) beveiligd.
Het configureren is voor de rest allemaal erg makkelijk, en binnen een kwartiertje kun je dan ook een redelijk veilig (maar dat ligt aan jezelf) en zeer betrouwbaar draadloos netwerk hebben.

Update:

Inmiddels draai ik alweer een tijdje WPA2, ik heb er HyperWRT/MustDie in zitten, draait stabiel, ik reset ze nooit.
Inmiddels ook een La Fonera als client bridge er aan (met DD-WRT erin) en ook die verbinding is stabiel.

Extra's
Ik als tweaker wil meer uit mijn AP halen dan standaard.
Ik wil aan het eind van de straat nog kunnen internetten, en daartoe dien ik het vermogen van mijn AP op te voeren. Dit is mogelijk met alternatieve firmware. Op www.linksysinfo.org zijn alternatieve firmwares te vinden voor linksys apparaten. Ik heb gekozen voor MustDie, omdat dat redelijk eenvoudig werkt, en nog steeds lekker snel is. Hiermee heb ik het AP op kunnen voeren tot 84 mW. Ik heb overigens een V2, er is inmiddels al weer een V3 uit.

De linksys WAP54G is een erg leuk accesspoint met veel mogelijkeheden, ook als het om alternatieve firmware en informatie op internet gaat. Hij werkt goed, is makkelijk te configureren, en is zijn geld dus meer dan waard.

Heb jij ook een Linksys WAP54G Wireless G Access Point?

Kiezen voor WEP zou ik eigenlijk nooit doen wanneer je netwerk je lief is. WEP is met de juiste apparatuur binnen een paar minuten te kraken.
Lekker WPA + MAC access list, en klaar is anti-XP! :)
Nette review, ik heb zelf zo'n ding gevonden op ons paps werk. Hij zei dat hij hem niet gebruikte dus heb ik hem mee naar huis genomen.

Wij hebben al een wifi router van KPN, maar die zuigt :P

Als er vrienden zijn wil ik zonder problemen met de laptop in de tuin youtuben of boven op zolder internetten op volle snelheid ;)

Ik heb al custom roms op mijn telefoon dus ik denk dat de router nu aan de beurt is :)