Cooler Master Sniper Black Edition Review

Mday 3 januari 2010, laatste update op 4 januari 2010, 3.152 views

Cooler Master Sniper Black Edition

Pluspunten

• Stevig
  • Makkelijke installatie van HDD's en DVD drives
  • Bijgeleverde onderdelen
  • Airflow en stilte
  • Hilarische spelfout in handleiding: Insert hard dick drive

Minpunten

• Kabels kunnen in de weg zitten
  • PCI kaarten zitten met tool-free montage niet vast
  • Verwarrende aansluiting van fancontroller

Bouwkwaliteit

Een van de meest robuuste kasten die ik onder handen heb genomen. Goed afgewerkt met nergens scherpe randen. De zijwanden zijn dik genoeg, en na wat meer kracht dan normaal uit te oefenen kunnen ze gemakkelijk eruit- en eringeschoven worden. Hoewel aanvankelijk de plastic onderdelen niet iedereen zou bekoren (waaronder ik), bleken deze van hoogwaardige kwaliteit te zijn, en worden ze gebruikt op een innovatieve manier. De bijgeleverde fans zijn degelijk en werken allemaal op ťťn voedingsuitgang, wat de kabelindeling ten goede komt. De frontpaneluitgangen zijn stevig en zitten goed in elkaar. Je kan je handen onder de bovenkant schuiven en op die manier de volledige kast makkelijk korte afstanden dragen.

Inbouwmogelijkheden
Deze zijn ruim voldoende. De kast is, zoals de naam al verklapt, uitstekend ingericht voor gameliefhebbers, en daar zijn de in- en uitbouwmogelijkheden ook naar. Grote videokaarten en RAID opstellingen zijn geen probleem. je klikt bijvoorbeeld je HD drives in een rubberachtige, plastic behuizing, waarna je het geheel gemakkelijk in de kast schuift en vastklikt.Het ordenen van je harddiskdrives gaat hiermee een stuk makkelijker. Ook CD/DVD drives zijn erg makkelijk te installeren, waarbij het toolless design goed zijn werk doet: met een druk op de knop zit het ding vast. Aanvankelijk voelt dit nogal onbetrouwbaar aan - de plastic knop is misschien de boosdoener - maar na wat wrikken, duwen en trekken kan ik met zekerheid zeggen dat hij nergens heen gaat.
De PSU zit op de bodem, wat qua kabelindeling even wennen was. Er zit naast de voeding ook nog een plek om een 140mm ventilator te installeren. Hoewel dit in mijn geval niet nodig was, kan ik me voorstellen dat de kabels van de voeding aardig in de weg kunnen zitten mocht je dat wel willen.

Koelingsmogelijkheden
Ook hier ruim voldoende. Ik heb altijd luchtgekoelde cases gehad, maar deze is veruit het efficiŽntste. Dit komt doordat de drie 200mm fans aan de zij-, voor- en bovenkant (en een extra 120mm aan de achterkant) niet alleen hard kunnen blazen (met hulp van de fancontroller op het frontpanel), maar ook nog op de juiste plekken zijn geplaatst, wat de airflow ten goede komt. Als lucht niet jouw ding is, dan zijn er genoeg opties om waterkoeling te installeren. Ook zijn er schroeven bijgeleverd om andere, kleinere fans te installeren op de al bezette plekken. Let wel op: om gebruik te maken van de fancontroller, moeten aparte fans een speciale aansluiting hebben die dat mogelijk maakt. Wat geluid betreft is hij lekker stil, met het geluid van een zacht briesje op zijn laagst, maar niet hinderlijk. Op hoogste stand is hij goed hoorbaar, maar ik zie geen reden om dit altijd zo te laten staan. Momenteel schommelt de processor tussen de 30 en 40 graden Celsius, de GPU tussen de 50 en 55 graden en de harddisks op een veilige 30-35 graden op respectievelijk idle en load.

Vormgeving
Hoewel ik hem niet gekocht heb vanwege zijn uiterlijk, ziet hij er goed uit. De industriele, wapenmetalen look zullen de gamers aanspreken, maar als multimediadesktop zou hij in een kameropstelling - als je dat Łberhaupt zou willen met een desktop - een vreemde eend in de bijt zijn.

Installatiegemak
Voldoende. De kast komt met een klein moederbordschema erin geplakt, waarbij je de bijgeleverde schroeven op de juiste plek kan schroeven die overeenkomen met het type moederbord dat je bezit. Er zit echter in de 'kale' kast al een hele hoop kabels van het frontpanel, en allemaal komen ze bij hetzelfde punt bij elkaar: de voeding. Hoewel dit niet per se een probleem hoeft te zijn, moet je de kabels die uit het frontpanel komen eerst aansluiten op het moederbord, en daarna de algemene kabels van de voeding aansluiten. Het kost nogal wat moeite om de kabels op een efficiŽnte manier in te pluggen en het resultaat kan gauw nogal rommelig overkomen. Met een paar tiewraps is dit gauw verholpen, maar bereid je voor op wat puzzelwerk als airflow je ding is. De plastic onderdelen, waaronder het installeren van de HDD's, Dvd-rom spelers en 2.5 drivebays zijn, zoals eerder gemeld, erg makkelijk en tool-free. De PCI-kaarten moet men vastklikken met het kliksysteem dat Coolermaster vaker gebruikt. Echter, in de Centurion 5 zat dit veel steviger vast dan bij de Sniper. Jammer, want ik twijfel zeer of ik de videokaart niet beter kan vastschroeven.

Modbaarheid
Op het eerste gezicht lijkt er vrij weinig aan te modden. Dit komt deels doordat er genoeg mogelijkheden al benut zijn, zoals de fancontroller en de mogelijkheid om de blauwe fanleds uit te zetten, maar ook omdat er geen degelijke ruimte is om iets aan te passen. Geluidsdempende materialen aanbrengen heeft niet zoveel zin, aangezien het grootste gedeelte al geperforeerd is of een fan in de weg zal zitten. Tenzij je graag een slijptol ter hand neemt, zie ik niet veel mogelijkheden.

Voor 114 Euro bij Afuture gekocht. Een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Een grote, stevige kast die ik zeker aan zal raden. Relatief makkelijk te installeren, hoewel de draden in de weg kunnen zitten als je niet zorgvuldig inbouwt. Vier meegeleverde en gemonteerde ventilatoren, genoeg reserveschroeven en kastplaatjes om enigszins te variŽren. Ik ben zeer tevreden.

Heb jij ook een Cooler Master Sniper Black Edition?

Reviews door de redactie

Dit komt doordat de drie 240mm fans (en een extra 200mm aan de achterkant)

En hoe kom je in godsnaam op deze getallen uit?

Het moet zijn : 3x 200mm BlueLED ( voor,zij,bovenkant ) en 1x120 ( achterkant ) tevens alle 4 standaard aanwezig in de black-edition ( SGC-6000-KXN1-GP )

En de fan op de bodem naast de PSU is niet een 240mm fan maar een 140mm.

Voor en zijkant 200mm fans kunnen door 2x120 mm fans worden vervangen of in de top een 240mm radiator.

Voor de rest is dit een aardige review, en inderdaad foto's maken een review altijd completer.
Ik kreeg de SSD bracket erbij, alsmede de muismat (placemat, anyone? :D). Leuk dingetje.

En ik heb inderdaad de 200mm fan erbij zitten.

Edit - drie Martijns in 5 reacties. :+

[Reactie gewijzigd door Mday op 4 januari 2010 12:14]

Thanks voor je reactie :) Dan begin ik me nu toch echt af te vragen waarom het bij sommige winkels dan anders is. Ik noem maar een voorbeeld: 4launch. Bij hun op de website staat dat er 2 fans bij geleverd worden. Als ik +/- 120 euro al uitgeef aan een kast, vind ik het zeker leuk als die 3e 200mm fan er ook bij zit.

Jammer dat hij niet meer op de website staat van afuture, 114 is een mooi prijsje:)

Edit:

Deze vraag wilde ik eigenlijk op het forum stellen, maar het kan net zo goed hier,

Waar ik heel erg benieuwd naar ben voordat ik deze kast aanschaf is hoe breed de kast is, zonder dat je de uitdeukingen in de zijpanelen meetelt. Als iemand dat zou willen opmeten (kan nml nergens andere afmetingen vinden dan de uiterste afmetingen) dan zou dat echt super zijn.

[Reactie gewijzigd door daboemann op 4 januari 2010 17:49]

Ik ga hem dadelijk even opmeten voor je. Waarom 'zonder uitdeukingen' ? En alleen de breedte?

Op Afutue werd al helemaal weinig informatie gegeven. Black edition, stond er, wat moet duiden op drie fans die zijn bijgeleverd.
De reden is dat hij naast mijn bureau moet kunnen hangen,
waarbij de basis bak aan de onderkant er zo uitziet --> |______|

De bak is 23 cm breed, de kast is op zijn breedste punt 25,5 centimeter. De uitdeukingen zitten boven de X aantal centimeter (ik weet niet precies hoe hoog ze beginnen, maar ze beginnen in iedergeval niet onderaan). Onderaan is hij dus smaller (oftewel de breedte zonder de uitdeukingen) dan ergens in het midden. Het hangt dus af van de breedte van de kast zonder uitdeukingen of ik hem makelijk of moeilijk kan plaatsen.

Hopelijk is het zo iets duidelijker O-)

Als hij nml veel breder is dan 23 cm, dan moet ik iets van een plank op die bak zetten en daar vervolgens weer mijn pc op zetten:
___________
|_______|

zoiets :P

In ieder geval super bedankt als je hem op zou willen meten. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door daboemann op 4 januari 2010 23:38]

Goed, even wat meetwerk, wel zo handig die uitleg in ieder geval. Sorry dat het wat later was dan gepland...

De kast is 10 centimeter vanaf de onderkant, 22 cm breed.
na 14 centimeter vanaf de onderkant is de kast in volle breedte (25nogiets)

Dus ja, de kast kan in de bak. Maarr, alleen als de zijwandjes minder lang zijn dan 10cm en je hebt de voetstukken niet uitgeklapt (je kan er ook de simpele (bijgeleverde) standvoetjes onder plakken, maar dan denk ik dat het iets van 8 cm komt vanaf de onderkant.)

Hoop dat je er wat aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Mday op 5 januari 2010 20:16]

Hartstikke bedankt, dit zijn precies de maten die ik nodig had.
Hoewel de randen van de bak klein zijn, zit er wel een ophang systeem aan 1 zijkant:
|________|

Hij zal het dus net wel/ net niet redden. Ik denk dus maar eens opzoek ga naar een mooie plank.

Maar erg bedankt dat ik dit nu van te voren weet, de kast ga ik in ieder geval zeker aanschaffen, want ik vind m echt geweldig :)
Een mooie review, ik ben zelf in het bezit van een CM cosmos 1000 en ben ook zeer tervreden. Het enigste wat ik heb aan te merken op mijn kast is het gebruik van plastic, hoe zit dat met deze kast word er veel gebruik gemaakt van plastic en hoe is de kwaliteit van het plastic? En tja zoals de mensen voor mij al zeiden foto's maken de boel compleet.
Zoals ik al in mijn review schreef bestaan de plastic onderdelen uit degelijk materiaal, en de plekken waar het is toegepast worden ondersteunt met metaal. Kijk maar naar de foto's.
Nog wat foto's en deze review is helemaal compleet. Goed geschreven in ieder geval.
En hoe kom je in godsnaam op deze getallen uit?

Ik heb een foutje gemaakt - Aanvankelijk had ik inderdaad 200mm fans geschreven, maar na wat referentiezoeken ben ik in de war geraakt. Ik heb dus iets wat ik gewoon goed had geschreven fout verbeterd. 8)7 Hoe dan ook, bedankt, morgen zet ik het erbij. gefikst.

Wat betreft foto's : ik had mijn camera bij de hand inderdaad, maar die gebruikte ik om referentiefoto's te maken van mijn vorige case - had inderdaad net zo goed even wat kiekjes van het ding zelf kunnen maken. Ik kijk of ik nog tijd heb om hem even open te zetten.

Ach ja, 'tis mijn eerste review. Weer wat geleerd.

[Reactie gewijzigd door Mday op 4 januari 2010 01:06]

Wat ik me afvraag is of je er ook een muismat en een SSD bracket er bij hebt kreeg, want bij de reacties op de T.net review zeiden sommigen dat ze die er niet bij hadden gekregen bij de black edition van deze kast.

Ook krijgen ze dan niet de side 200mm fan erbij, iets dat jij er dus wel bij hebt gekregen.

Verder een leuke review, mooi typfoutje in de handleiding :P
Wat foto's maakt deze review wel af.
Nette review.

Ik heb deze case sinds begin November 2009 draaien, en het is inderdaad een heel mooie case.
Wat betreft de inbouwmogelijkheden, meer dan voldoende.
Ook de geluidsproductie is inderdaad in de laagste stand minimaal, hoger nog niet geprobeerd of nodig gehad.
Qua koeling is dit echt een topper.

Ook de mijne was geheel compleet met alles geleverd, zoals bij jou, wat bij sommigen niet het geval scheen te zijn .

[Reactie gewijzigd door Aragon12 op 4 januari 2010 14:05]

Voor wie wat plaatjes wil, kijk even op :
www.coolermater-usa.com.
Op de Nederlandse site van Coolermaster wordt dezecase nog niet vertoond.
Even gauw een paar fotootjes online gezet - Let niet op de kwaliteit, en vanwege een rommel op mijn kamer is een totaalshot er niet bij... Hoe dan ook, zoals je kan zien zitten de plastic onderdelen stevig in de metalen behuizing, en werken de klikmechanismen (met uitzondering van de PCI-kaarten) erg robuust.

Overigens lijkt het nog steeds in warboel in de kast, maar dat komt doordat de draden van de zijwandventilator ook aangesloten zitten, en dus de hele boel naar buiten trok toen ik hem open deed... :X

[Reactie gewijzigd door Mday op 4 januari 2010 23:32]