Specificaties Netwerkschijf met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie d2 Network 1TB Review

RPSimon 4 januari 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.363 views

LaCie d2 Network 1TB

Pluspunten

• Eenvoudig in te stellen & te gebruiken
  • Verschillende share-services
  • Ingebouwde download-server
  • Goeie snelheid
  • Stil

Minpunten

• Geen geavanceerde instellingen
  • Geen HTTP-downloadserver
  • Enkel beschikbaar via het netwerk

Features Score: 4

Ik heb sinds kort besloten om een NAS aan te kopen. Dit uiteraard voor beschikbaarheid van mijn bestanden over het netwerk. Daar ik namelijk met een desktop en een laptop werk, is het sharen van de bestanden heel eenvoudig.

Aankoop

Dit is mijn eerste NAS. Ik heb een tijdje zitten twijfelen welke NAS is zou aankopen. Het was namelijk de bedoeling om zo eenvoudig mogelijk aan al mijn bestanden te geraken. Ik wilde ook dat het mogelijk was om via internet aan mijn bestanden te kunnen. Ook heb ik thuis een PS3 staan, dus zocht ik ook de mogelijkheid om mijn media te streamen over het netwerk. Ik heb enkele review's gelezen en dan beslist om deze schijf aan te kopen. Mede voor zijn ondersteuning voor de back-ups naar externe schijven, FTP en HTTP acces.

Eerste Indruk

Mijn eerste indruk van het apparaat is dat het zeer stevig gebouwd is. Het bestaat uit een aluminium case op een stevige voet. Het heeft, voor mij toch, de indruk dat het van hoge kwaliteit is.

De installatie was eenvoudig. De power en LAN aansluiten, even kijken welk ip de schijf gekregen had, en ik kon surfen naar de administratie pagina van de schijf. Er is ook een tool meegeleverd ( op cd ) die het mogelijk maakt om deze instelling te doen voor jouw. Dan moet je gewoon alles aansluiten, de tool installeren op de pc, en dan kan je ook de instellingen aanpassen.

Tijdens het draaien van de schijf valt het op dat hij zeer stil is. Er is namelijk geen actieve koeling. Het enigste dat je hoort is het draaien van de harde schijf. Maar dit valt zeer goed mee. De NAS draait in een slaapkamer, en tijdens stille momenten hoor je hem niet.

Instellingen
zie foto's voor een indruk van de interface

De basis-configuratie van de schijf is eenvoudig. Alle menu's spreken voorzich. Je kan shares aanmaken, beslissen of het moet geshared worden via SMB, FTP, HTTP en het protocol voor Apple ( maar de naam ontsnapt me even ). Daarnaast kan je users en groepen aanmaken. Voor iedere share kunnen dan de rechten per gebruiker worden ingesteld.
Het gebruik van groepen bij de Lacie is een beetje vaag. Ik heb namelijk geprobeerd rechten te geven aan een groep. Maar ik kon mij niet van de indruk ontdoen, dat dit niet echt behoorlijk werkte. Ik had namelijk het idee dat de rechten van de groep niet werden doorgedrukt naar de gebruiker, waardoor je als lid van een bepaalde groep, niet de rechten van de groep kreeg. Ik zou dit nog een verder moeten uitpluizen. Maar het aantal gebruikers die ik heb, is het niet echt relevant om deze in groepen op te delen.

Het is ook mogelijk om de gebruikers en groepen te koppelen aan AD. Dit heb ik echter nog niet kunnen testen omdat ik geen AD-Server ter beschikking heb. Ik zal dit later wel eens testen in mijn virtuele omgeving.

Daarnaast is het dus mogelijk om ook de shares te delen via het multimedia-streaming protocol. Zo kunnen de mediabestanden op de Lacie worden gebruikt vanop bv een PS3, of elk UPnP-apparaat. Ik heb enkel ervaring met het share met de PS3. Dit werkt zeer goed. Alles is gemakkelijk te bereiken, alhoewel de PS3 er soms lang overdoet om de mediaserver te vinden.

Waar de Lacie wel achter blijft zijn de geavanceerdere instellingen. Het is namelijk niet mogelijk om de FTP & HTTP service op de NAS aan te passen. Ik zit namelijk met het probleem dat mijn ISP alle poorten onder de 1024 blokkeert. Dit heeft als gevolg dat ik mijn FTP & HTTP service op een andere poort moet draaien. Dit is NIET in te stellen op de NAS. Dit is een groot nadeel van de NAS. Het is niet mogelijk om geavanceerde configuratie te doen. Ook handmatig in het config-bestand kan dit niet.

Features

Ik heb bijna alle services van de Lacie getest ( SMB, FTP, HTTP en Streaming ). Ik wilde ook de apple share testen, maar bij gebrek aan een Mac :'(

Ik heb met allemaal een goeie ervaring. De SMB is uiteraard zeer eenvoudig. Zodra de share is aangemaakt op de Lacie, verschijnt deze ( soms met wat vertraging ) in het netwerk. Het is onmiddellijk toegankelijk. Als de toegang beveiligd is wordt gevraag naar inlog-gegevens.

Over de FTP-server valt niet veel te vertellen. De Lacie gedraagt hem gewoon als een ander FTP-server. Voor het sharen van de bestanden via HTTP, moet je met een browser surfen naar de Lacie. Daarna moet je inloggen as een gebruiker en zie je in een lijst de shares waartoe je toegang hebt. Je kan hier alle bestanden van de share downloaden. Ook bestanden kunnen worden upgeload ( met een beperking van ong 50MB per bestand ).

Op de Lacie kunnen er ook externe harde schijven aangesloten worden. Via USB of eSATA. Bij het aansluiten van deze schijven worden zijn automatisch een share. Deze kan dan ook gemakkelijk benaderd worden. Enkele opslag apparaten zijn toegelaten op de USB. Een printer kan bv niet worden gedeeld. Ook is het mogelijk om op de externe schijven een backup te maken van de Lacie.

Wat wel een nadeel is aan de Lacie: deze niet benaderbaar via de USB-aansluiting of de eSATA aansluiting. Het is dus niet mogelijk om snel een bestand van meerdere giga's met eSATA naar de Lacie te kopieren. Het zou gemakkelijk zijn, om bijvoorbeeld grote bestanden via de snellere eSATA over te zetten naar de Lacie. Hij is dus enkel bereikbaar via het netwerk.

Ook is het mogelijk om torrents door te geven aan de NAS. Deze zal ze dan namelijk downloaden op zijn eigen HDD, en ze beschikbaar stellen in een share. Het is dus mogelijk om deze te gebruiken als download server. De software werkt enkel maar met torrents. Het is dus niet mogelijk om HTTP-link te geven, zodat hij deze moet downloaden.

Op deze NAS is het ook mogelijk om bestanden groter dan 4GB te plaatsen. Er staat momenteel een zelf geschoten HD-Film op van 20GB. Het duurt een tijdje om het daarop te krijgen, maar het werkt wel.

Performance

Ik ben nog niet in het bezit van een 1Gbit router, dus de performance is gebaseerd op een 100Mbit-lijn. Bij het kopieren van grote files naar de schijf haal ik ongeveer een doorvoer snelheid tussen de 11 en 12 MB/sec. Bij veel kleine bestanden ligt deze snelheid iets lager.

De performance van de media-streaming naar de PS3 is ook goed. De PS3 is draadloos verbonden met het netwerk, en hij kan gemakkelijk de avi's van de NAS afspelen. Enkel het spelen van HD-content gaat niet echt vloeiend, maar dit zal meer liggen aan het netwerk dan aan de NAS, denk ik. Ook dit moet nog eens testen.

Besluit

De Lacie is een goeie NAS, en doet wat hij belooft. Hij deelt bestanden over het netwerk en kan ook het streamen naar de media-players. het product ziet er degelijk en kwalitatief uit. De snelheid is goed voor het verzenden van kleine bestanden, maar bij grote bestanden ( van meerdere gig's ) moet toch wel wat tijd worden uitgetrokken ( getest op een 100 Mbit - netwerk ). De NAS is gemakkelijk te voorzien van de basis-instellingen, maar er kunnen geen geavanceerde instellingen worden gedaan.

• DI-524
  • Windows 7

Heb jij ook een LaCie d2 Network 1TB?

Is het wellicht een idee om eens in je router te kijken of je mss een port forward kan doen. Voorbeeld: FTP 21 is standaard
Extern(ip router:2121)-->Intern(ip nas:21)
Ik heb 2121 maar als voorbeeld genomen btw, dit kun je net zo goed anders instellen.
Ik heb daarvoor al eens gekeken, maar hij doet het niet echt goed. Ik ben nog steeds aan het zoeken.
jammer dat tov de voorganger er geen ntp sync optie meer in zit. Voorheen kon je de interne klok synchroniseren met een ntp server, nu niet meer. Hopenlijk komt dit in een fw update weer terug. Als nu de klok verloopt klopt de tijd/datum van de files en folders niet.
1 GB p/minuut over een 100Mbit lijn???, Neem aan dat je bedoelt Gigabit?!? 12-17 Megabyte p/sec wordt nl. knap lastig over een 100Mbit lijn. ;-)
Ja idd,
Ik zal het aanpassen, ik heb het ook al eens getest rechtstreeks zonder switch op mijn PC. En dan haalde ik die hogere snelheden
Mooie review!!

Wellicht ietwat off-topic, maar jij geeft aan dat jouw ISP de poorten lager dan 1024 blokkeert. Bij welke ISP zit jij aangesloten?
Heeft iemand testresultaten van de performance op een Gig netwerk?