Ulefone Gemini Zwart Review

skate master 23 juli 2017, 349 views

Ulefone Gemini Zwart (Product gekocht)

Met een prijs van rond de ¤100,-- heb je een uitstekend toestel voor weinig geld. Een prima toestel met features welke je van een smartphone mag verwachten. Kortom veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Afwerking
  • Full-HD Display
  • Uitgebreide featureset
  • Vingerprintscanner

Minpunten

• Plaatsing knoppen
  • Dual-camera werking

De UleFone Gemini is een 5.5” CNC Metal Unibody smarthphone met Quad core chipset en Android 6.0.
Tevens beschikt de Gemini over dualsim functionaliteiten en heeft het 2 camera’s aan de achterzijde.

In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met deze smartphone.

LEVERING EN SPECIFICATIES

De telefoon wordt geleverd in een netjes verzorgde witte doos met hierop een diagonaal geplaatste foto van de Ulefone Gemini. Ulefone levert de Gemini standaard met een fabrieksmatig aangebrachte screenprotector en vele extra’s.

In de doos tref je de volgende items aan:
• Ulefone Gemini Smartphone
• Oplader
• Micro USB-kabel
• SIM Card eject tool
• Tempered Glass Protector
• TPU Bumper Case
• High-end Stand
• Handleiding

Wat bij het uitpakken opvalt zijn de vele extra’s welke in de doos zitten.
Zo zit er ter bescherming van je telefoon een Tempered Glass Protector en een TPU Bumper Case in de doos. Tevens zit er een High-end Stand in de doos. Dit is een soort van ring welke je op de achterzijde van de telefoon kunt plakken. Door een vinger door het gat in de ring te steken kun je de telefoon makkelijk en veilig met een hand vast houden zonder dat je bang hoeft te zijn je grip te verliezen. Een andere functie van deze ring is dat je hem als steun kunt gebruiken bij het kijken van films. Op zich is het een leuke extra, echter zou ik hem niet snel gebruiken omdat het vast geplakt moet worden op de telefoon waardoor deze extra dik wordt.

Specificaties:
• Processor: MediaTek MT6737T; Quad Core 1.5 GHz
• RAM: 3GB
• Opslag: 32 GB
• Scherm: 5.5” 1080p Full HD (1920 x 1080 pixels)
• Accu: 3250mAh Li-Po
• Afmetingen: 154,5 x 76,8 x 9,1 mm (Hoogte x Breedte x Dikte)
• Gewicht: 185 gram

ONTWERP EN BOUWKWALITEIT

De Gemini welke ik heb is de zwarte variant, echter als je hem wat beter bekijkt zie je dat het niet echt zwart is maar meer een soort donker paars. Echter is dit niet storend en vind ik het eigenlijk wel een erg mooie kleur. Door de afgeronde hoeken en randen ligt de telefoon erg prettig in de hand. De behuizing van het toestel is een Unibody, en dus geheel van metaal gemaakt. Dit geeft een robuust gevoel bij het gebruik en zorgt ervoor dat het een erg stevig toestel is. De Unibody zorgt er voor dat het toestel op het eerste moment wat zwaar aanvoelt, echter is dit niet bezwaarlijk en went dit erg snel.

Wat betreft de algehele bouwkwaliteit kan ik kort zijn. Dit is prima voor elkaar. Het toestel is netjes afgewerkt en er zijn geen storende naden of randen te vinden. Enige puntje van kritiek vind ik de plaatsing van de knoppen. De aan- / uitknop is aan de linkerzijde geplaatst, en op de “standaard” locatie van de aan- / uitknop zit een fysieke knop voor de camera bediening. Hierdoor gebeurt het in het begin vaak dat je de camera opent in plaats van het toestel vergrendeld. Dit is een kwestie van gewenning, na verloop van tijd raak je hier wel aan gewend.

SOFTWARE

Standaard wordt de telefoon geleverd met Android 6.0 geinstalleerd. Een update naar Android 7.0 is in de maak en zal via een OTA update worden aangeboden wanneer deze beschikbaar is. De geļnstalleerde Android versie is op wat aanpassingen en aan vullingen na Stock Android. Het geheel draait soepel en snel. Dankzij de 3GB RAM is het switchen tussen verschillende applicaties heerlijk vloeiend en snel. Een van de toevoegingen welke UleFone aan Android heeft gedaan is een button in de navigatiebalk waarmee deze eenvoudig te verbergen is zodat het gehele scherm ter beschikking is voor de weergave van je favoriete apps. De navigatiebalk is weer tevoorschijn te “toveren” door een veegbeweging vanaf de onderkant van je scherm naar boven te maken. Naar mijn mening een welkome aanvulling op Stock Android. Ulefone levert standaard een aantal thema’s mee waarmee je de look and feel van de telefoon eenvoudig naar wens kunt aanpassen.

SCHERM

Met een 5.5 inch 1080p Full HD scherm met een PPI van 401 en Corning Gorilla 3 glas heeft het toestel een prima beeldscherm met een laag energie verbruik. Het scherm is zowel binnen als buiten prima af te lezen. De kijkhoeken zijn vanuit elke hoek prima te noemen. Afhankelijk van je omgeving kan de glans van het scherm de kijkhoek wat negatief beļnvloeden door de omgeving te reflecteren.

CAMERA

De Ulefone Gemini is voorzien 2 camera’s aan de achterzijde. Een hoofdcamera van 13 MP en een 5MP sub camera. Afhankelijk van de gekozen instelling in de camera app wordt er een of twee camera lenzen gebruikt bij het maken van de foto. De 5MP sub camera is toegevoegd om foto’s te kunnen maken met het zogenaamde Bokeh effect. Dit is een effect waarbij de achtergrond onscherp is en het onderwerp scherp. Het idee achter de 2e camera is leuk, echter is het effect niet altijd even goed zichtbaar. Wat mij betreft is het een leuke feature maar voegt het niet echt wat toe. De standaard foto’s genomen met de Gemini zijn prima van kwaliteit, echter zodra het licht wat minder wordt gaat de kwaliteit snel achteruit. Bij close-up's heeft de camera af en toe moeite met scherpstellen waardoor de foto wat wazig wordt.

VOORBEELD FOTO'S GEMAAKT MET DE GEMINI

VINGERPRINT

Aan de voorzijde van de Ulefone Gemini bevindt zich een vingerpint scanner welke is verwerkt in de homeknop. Middels deze sensor kun je je telefoon simpel en snel unlocken. Het was voor mij de eerste telefoon met vingerpint scanner, na enige gewenning werkt dit snel en nagenoeg foutloos.

NETWERKVERBINDINGEN EN GPS

Het bereik van de Ulefone Gemini heb ik getest op het netwerk van Vodafone. Dit bereik is vergelijkbaar met het bereik en signaalsterkte op mijn Nexus 5 en ben eigenlijk geen plek tegen gekomen waar ik geen bereik had. Dit toestel ondersteunt de veel gebruikte frequentie banden op de Nederlandse markt, hierdoor mag je verwachten dat je bij alle providers een prima bereik zult hebben.

Ondersteunde frequenties:
- 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
- 3G: WCDMA 900/2100MHz
- 4G: FDD-LTE 800/900/1800/2100/2600MHz

ACCUDUUR

De 3250mAh accu heeft over het algemeen voldoende capaciteit om een hele dag mee te gaan. Mocht je toch met een lege accu zitten dan is het toestel binnen 30 minuten voor 70% opgeladen. Met 3250 mAh heeft het toestel geen mega accu aan boord, maar met normaal gebruik (WhatsApp, Mail, Browsen en Telefoontjes) kwam ik prima de dag door.

EINDOORDEEL

LINKS

Website Ulefone
Waar is deze telefoon te koop

Heb jij ook een Ulefone Gemini Zwart?

Nadeel van Ulefone is wel dat de support erg slecht is. De Armor van mijn vriendin heeft wat issues, maar de firmware updates die uitkomen lossen niets op. Blijkbaar wordt deze telefoon wel geleverd met goede firmware, dan is slechte support een minder groot probleem :)
Het klopt dat de support beter kan, alhoewel ik wel het idee heb dat er stappen worden gemaakt en er beter naar de gebruikers wordt geluisterd. Voor deze telefoon heb ik reeds een paar updates gehad en deze losten wel degelijk enkele problemen op.