Scythe Setsugen Review

Smarron 3 januari 2010, 3.154 views

Scythe Setsugen

Pluspunten

• Compatible met vrijwel elke videokaart.
  • Zeer compleet geleverd met fan en koelblokjes.
  • Handige fancontroller.
  • Koelt erg goed in stilte.

Minpunten

• Geen manual voor de 58xx serie beschikbaar.
  • Helaas niet compatible met de 57xx serie.
  • Fan maakt op de hoogste stand veel lawaai.
  • Fan is in zuigstand gemonteerd, blaas koelt beter.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Intro

Na een kleine 2 jaar te hebben gegamed op een Sparkle 8800GT werd het tijd voor een upgrade. Eerst te twijfelen om naar een HD5770 te gaan vanwege de zeer goede prijs/prestatieverhouding, maar ik zou hier denk ik spijt van krijgen. Ik heb een 24" Acer P243w (1920*1200) en de HD5770 zou op deze resolutie niet veel meer brengen dan wat ik al had. Hierdoor op zoek gegaan naar een HD5850 en ik denk dat ik 1 van de gelukkigen ben geweest door de kaart in minder dan 1 week in huis te hebben (inclusief de Kerstdagen!). Buiten dat is de prijs niet schrikbarend ( 240,-), maar ook niet het goedkoopst.

Mijn 8800GT had ik semi-passief gekoeld. Dat wil zeggen, er zat een Arctic Accelero S1 rev.2 koeler op gemonteerd, samen met een 120mm SilenX fan. De fan had ik met een weerstandje op 7v gezet, waardoor er vrijwel geen geluid af kwam. Testresultaten van die videokaart is te vinden op www.smarron.nl.

Rechts op de foto de Sparkle 8800GT, links uiteraard de Asus HD5850.

Mijn PC is dus gebaseerd op stilte, dus ik wilde er zeker van zijn dat ik ook met de nieuwe videokaart geen toename in geluid zou krijgen. Hierop meteen op zoek gegaan naar een alternatieve koeler en kwam na wat reviews te lezen op de Scythe Setsugen uit.

Scythe Setsugen

Deze koeler was compatible met de Radeon 58xx serie volgens de website en wordt geleverd inclusief een 120mm fan, de Scythe Slipstream Slim. De Slim betekent dat de fan een dikte heeft van 12mm in tegenstelling tot de gangbare 25mm. Het voordeel hiervan is enkel dat er minder ruimte wordt gebruikt, want deze smallere fan kan minder lucht verplaatsen dan een fan welke dikkere finnen heeft als we uitgaan van hetzelfde toerental. Om de geluidsproductie te verlagen werd de koeler tevens voorzien van een fan controller, zodat eenvoudig het gewenste toerental in kan worden gesteld en daarmee ook het koelvermogen.

De installatie

Voordat de Setsugen z’n opwachting kon gaan maken, heb ik eerst de fabriekskoeler verwijderd en ook de oude koelpasta. Daarvoor in de plaats heb ik een dun laagje Arctic Silver 5 gebruikt wat een prima koelpasta is.

Tevens heb ik de koeler omgedraaid. De koeler stond namelijk in een zuig-opstelling. Volgens een review van HTt4U.net (http://ht4u.net/reviews/2...ugen_meets_radeon_hd5800/) blijft de videokaart koeler in een blaasopstelling. Hiervan uitgaande, heb ik voor het monteren de fan dus omgedraaid. Dit ging niet heel moeilijk, maar een klein beetje geduld voor het priegelwerk is wel vereist.

In de verpakking zaten vrijwel alle koelblokjes die je maar op videokaarten kunt bevestigen. Hiermee maakt de Setsugen zich behoorlijk compatible. Ik heb slechts 8 koelblokjes gebruikt voor het geheugen en een 4-tal voor de mosfets. De rest kon weer de verpakking in. De blokjes worden bevestigd door een plakstrip. Op het geheugen plakken deze blokjes vrij goed. De mosfets minder, maar met even geduld en wat kracht, blijven ook deze netjes zitten. Het monteren van de koeler ging redelijk vlot. De gebruikershandleiding had helaas geen beschrijving om deze op een HD5850 te monteren, omdat dit waarschijnlijk nog niet bekend was. Op de website van Scythe was er tevens niks over te vinden. Maar goed, tweakers als wij zijn, komen we er zelf wel achter en dan wijst de logica zich vanzelf wel de weg.

De schone core van de HD5850:

Het geheugen voorzien van koellichaampjes:

De koeler bevestigd op de videokaart:

Draaiend in de PC:

Beter overzicht, er zijn nog 3 PCI sloten beschikbaar om kaarten in te plaatsen:

De fancontroller, welke via de achterkant van de PC te bedienen is:

Testen maar!

Uiteraard gelijk gaan testen met Furmark. Dit is een goede GPU benchmark tool om de maximale temperatuur tevoorschijn te halen. Ik ben een aantal tests uit gaan voeren: De laagste en hoogste stand van de Scythe koeler op standaardsnelheden van de HD5850, zowel idle als stressed. Vervolgens hetzelfde verhaal, maar dan met een overclock van de videokaart (850/1150).

Het resultaat van laagste stand van de Scythe in combinatie met een overgeclockte videokaart heb ik overgeslagen. De reden hiervoor was dat de VRM’s de 120 graden al passeerden (Gemeten met Everest) tijdens de test in de hoogste koelstand. Ik durfde het niet aan om deze test op minimale koelstand uit te voeren. De VRM’s zouden alleen maar nog warmer worden en ik wil nog even genieten van mijn splinternieuwe kaart.

Wat uit de tests opvalt is dat de temperatuur in idle toestand met een standaard geclockte kaart als een overgeclockte hetzelfde zijn. Dit komt omdat de kaart zichzelf enorm terugclockt naar 157/300.

Ik heb de waarden van de standaardkoeler uit de review van HTt4U overgenomen. Ook al is dit geen 1 op 1 vergelijking (andere omstandigheden). Toch laat het zien dat er zeer grote verschillen zijn, wat concludeert dat de Setsugen een goede alternatieve koeler is.

Op de laagste draaistand houdt de Setsugen het met 71 graden het ongeveer 7 graden koeler dan de stock koeler welke dan behoorlijk wat geluid produceert. De Setsugen is onhoorbaar. Zetten we de fan op volle toeren, dan worden daar nog even 13 graden afgehaald en houdt de Setsugen de kaart 20 graden koeler!

Geluidsproductie

Wat ik al eerder heb aangegeven, heeft Scythe voor een “slim” fan gekozen van 12mm dik, om zo de dikte van het koelblok te beperken. Dit is goed gelukt, echter zijn de vinnen van de fan uiteraard ook smaller. Dit heeft als gevolg dat de fan sneller moet draaien om evenveel lucht te verplaatsen dan eenzelfde fan, maar dan 25mm dik. Ik kan helaas geen geluidstest uitvoeren, daarvoor heb ik mijn oren gebruikt. Op de laagste stand is de fan compleet onhoorbaar. Op de hoogste stand is deze echt veel te luidruchtig. Deze stand kan ik dan ook echt niet aanraden. Alles wat daar tussenin zit, zal zelf ervaren moeten worden en vergeleken worden met de rest van het systeem. Mijn PC is al behoorlijk stil en daar komt de Scythe dan snel bovenuit. Helaas zijn er maar weinig andere opties voor zulke smalle fans. Wat uiteraard nog een mogelijkheid is, is om een 2e koeler onder het koelblok te bevestigen (bijv. met tie-reps??).

Ik heb deze koeler gekocht om een goede koeling te krijgen, maar direct ook een stille PC. In mijn ogen is dit goed gelukt. De koeler doet wat hij moet doen, koelt beter dan de standaardkoeler en kan dat met vrijwel geen geluidsproductie. De prijs zit tussen goedkoop en duur in. Arctic heeft een koeler voor slechts 10,-, terwijl Thermalright bijna op 50,- zit met een koeler voor de 58xx serie. Dat maakt de Scythe in mijn ogen een winnaar wat betreft de prijs/prestatieverhouding.

Volgens de review van HTt4U wordt de nieuwe batch met een fan gemonteerd in blaasstand. Goed nieuws dus!

Heb jij ook een Scythe Setsugen?

Wat een goede review. Ik wou er net zelf eentje schrijven, maar het meeste wat ik wou zeggen staat al in deze review. Ik wil wel nog toevoegen dat bij mij de heatsinks zeer slecht kleven aan de geheugen-IC's, en dit na 10-15 s voldoende druk uit te hebben geoefend. Ik ben van plan de oude thermal pads van mijn oude grafische kaart te herbruiken om de heatsinks bedrijfszeker te bevestigen.

Nog een nadeel vind ik dat de fan bij mij af en toe de koelvinnen raakt, maar niet altijd (nog niet verder onderzocht, ik hoor het enkel als ik de pc opstart, maar nooit als deze al aan het werk is). Dit komt echter wel omdat ik mijn fan (mits wat prutswerk met beugels) ook heb omgekeerd. De fan heeft namelijk aan n kant een soort van fangrill, en als je hem omkeert kunnen de bladen van de fan blijkbaar hetgeen raken waaraan de fan bevestigd is. Dit komt omdat er gebruikt is gemaakt van een 12mm "diepe" fan, waardoor er weinig ruimte is voor wat clearances te voorzien tussen de fanbehuizing en de fan zelf.

Ik vind het ook nog een nadeel dat je de koeler enkel kan aansluiten op een 3pins fanheader, en de snelheid enkel met de bijgeleverde fancontroller kan regelen. Als je bvb geen fanheaders meer vrij hebt ben je wel de klos, of moet je beginnen modden. Dit vind ik toch wel slordig van scythe.

Ik moet wel lovend zijn over de temperaturen, mijn radeon 4850 haalde met de stock cooler idle al 80 C, en dit is nu altijd 40C. Het is ook wel een andere case, maar de koeler maakt mijns inziens toch het meeste verschil.

Al bij al zou ik zeggen geen slecht product, maar het heeft wat schoonheidsfoutjes, nl. de lijm op de heatsinks die bij mij niet goed kleeft op de geheugen-IC's, de fan die standaard opgesteld staat zodat hij wegblaast van de grafische kaart, het moeten gebruiken van een 3pins fanheader van het moederbord (mijn grafische kaart had een 4pins fanheader).

Als ik van tevoren over deze mindere kantjes gehoord had, zou ik toch eerder een scythe musashi hebben gekocht. Deze vga-koeler kost blijkbaar ongeveer hetzelfde als de setsugen, maar heeft 2 120mm fans die in blaasopstelling staan naar de grafische kaart toe, en is nog wat langer (kan problemen opleveren in sommige cases). De koelprestaties zijn volgens een review op silent pc review (of een andere site) ook nog beter dan de setsugen.
die VRM's zullen echter de reden zijn dt de fan standaard als zuiger is gemonteerd, dan wordt hij namelijkw el een blazer op je kleine heatsinks
Teneinde het opwarmen van de VRM's tegen te gaan kun je ook de stock plate laten zitten. Je kunt er daarna een aftermarket koeler op zetten, maar het schijnt dat de stock plate de VRM\s aardig koel weet te houden (in ieder geval koeler dan met losse blokjes). Er zitten wel vinnetjes aan de stockkoeler dus je moet die wegschuren of een inkeping in de aftermarket koeler maken.
mooi review, zit zelf ook te kijken voor een aftermarket koeler voor mijn hd5850.

dit zal wel een noob vraag zijn, maar ik zit te kijken naar de laatste foto... zitten er nu 2 videokaarten in, nee toch? maar die koeler neemt toch niet 5 slots in beslag?
Er zit maar 1 videokaart in. Op de foto lijkt het inderdaad alsof de koeler alle PCI-sloten in beslag nemen, maar dit is gezichtsbedrog. Ik maak even een foto en plaats hem in de review.
Thx voor de review _/-\o_

Maar, zo erg is het toch niet als de fan onder volle belasting op max draait (en dus een hoop herrie produceerd)?
Ik neem aan dat dat is wanneer je gamed oid, en dan is er denk ik wel ander geluid wat de hele PC overstemd.
ik weet niet hoe smarron daarover denkt maar ik zou dat sowieso storend vinden. Game in een fantasy medieval aandoende wereld met fan gezoem op de achtergrond???? Bovendien kan ik het geluid niet altijd hard genoeg zetten om hard blazende fans te overstemmen (huisgenoten ed)
De standaardkoeler van m'n GTX280 neemt twee slots in. Hoe zit dat met deze koeler? Moet ik er nog een derde slot bij rekenen of?
He Smarron vraagje. Kan ik een Crossfire 5870 opstelling hiermee bewerkstelligen? 2x 5870 beide met de Setsugen dus?
Theoretisch wel, ik weet alleen niet hoeveel de thumbscrews (voor montage setsugen) uitsteken en of die de koeler gaan raken.
Ik had trouwens nog een vraag. Hoe is de temperatuur van de VRM's met deze kaart?
Ik heb de setup inmiddels aangepast. De originele Scythe koeler is vervangen door 2x 120mm SilenX fans draaiend op 5v. Het originele koelblok heb ik teruggeplaatst.

Dit beantwoordt indirect je vraag. De VRM's werden op de stilste stand ruim 110 graden, wel getest met Furmark. Met games werden ze niet heter dan 100 graden.

Hierop heb ik dus de nodige aanpassingen gedaan. Op dit moment worden de VRM's 88 graden stressed in Furmark. Dat is ruim 20 grader koeler dan voorheen en ik heb geen toename in geluidsproductie.

Als ik tijd heb, zal ik de review van een update voorzien.
Goeie review, ik twijfel of ik deze op mijn Club3D HD5850 wil zetten. Heb geen ervaring met dit soort dingen en ben een beetje bang m'n dure kaart ermee om zeep te helpen.

/edit: nog een vraagje. Kun je deze koeler nou ook aansluiten op de VGA kaart zelf om de snelheid te bepalen? Handmatig vind ik niet zo handig.

[Reactie gewijzigd door jelbo op 3 maart 2010 15:57]

Nee, dit kan niet.
De enige manier om met deze kaart de ventilatorsnelheid te bepalen is met de fancontroller.
Om een andere ventilator dan de standaardventilator op je grafische kaart aan te sluiten zou je er eentje op moeten aansluiten met exact dezelfde weerstand (dus dezelfde stroom bij dezelfde spanning), anders komt de aansturing niet overeen met hoe snel de ventilator draait en is de kans groot dat de ventilator of veel te snel of veel te langzaam draait.
Zou je ook de spanning die je op de kaart hebt gebruikt in de revieuw willen vermelden?
vind het verschil tussen 725mhz en 850mhz nogal groot namelijk.
Het lijkt nu een vrij tegenvallende koeler te zijn aangezien hij op max snelheid veels teveel lawaai maakt.
Ik heb in elk geval niks gewijzigd aan de voltages in de bios, enkel de core en mem omhoog geschroefs met ATi Overdrive.

Het lawaai waar ik over sprak komt, omdat ik een stille PC heb. Alle fans draaien op 5 volt, 5400rpm F2 schijven, SSD en een geluidsdempende behuizing. Stilte staat bovenaan mijn lijst, vandaar dat de hoogste stand voor de fan inderdaad te luidruchtig is.

De fan is overigens verwijderd en daarvoor in de plaats 2x SilenX 120mm fans op 5v. Betere koeling, minder geluid.