Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zilver Review

pclinde 19 juli 2017, laatste update op 19 juli 2017, 1.747 views

Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zilver (Product volledig gesponsord)

De Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition is dankzij het geharde glas nog smaakvoller geworden. Design, vormgeving en bouwkwaliteit ze zijn allemaal onderdeel van de USP. De koelprestaties zijn daarentegen wat minder.

Pluspunten

• Een opvallende en bijzondere vormgeving.
  • Solide bouwkwaliteit (aluminium van 3mm dik).
  • Voldoende ruimte voor moderne hardware en om in te werken.
  • Ruimte voor 360mm radiators (top en front).
  • Meegeleverde pump bracket en extra 3.5 inch HDD brackets.
  • PWM Fan hub.
  • Tempered Glass maakt de Evolv next level.
  • Design! Oh, dat had ik al gezegd.

Minpunten

• Koelprestaties zijn wat minder, met name aan de bovenzijde van de behuizing. De uitsparingen op het top paneel zijn onvoldoende voor een optimale airflow.
  • De prijs is net als het gewicht van de Evolv ATX TG wat aan de zwaardere kant.

Review: Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zilver

- Inleiding
- Specificaties
- De Buitenkant
- De Binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zilver

Afgelopen periode heb ik aardig wat Phanteks kastjes in mijn handen gehad. Met de lancering van het X299 platform begon het upgrade virus weer te spelen. De Asus Prime X299-Deluxe was de basis voor een nieuw kleurenthema; wit met zilver en wat zwarte accenten. De Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass versie is nog niet zo lang op Europese bodem. Waarvan de zilveren editie is vrij lastig verkrijgbaar, terwijl de zwarte en grijze variant beter verkrijgbaar zijn. Zilver was in dit geval de enige optie, aangezien het wel moet aansluiten bij het kleurenthema. Met veel geluk a.k.a. bloed, zweet & tranen is het alsnog gelukt.

De Evolv ATX TG is een update van de eerdere Evolv ATX zonder Tempered Glass. Stiekem heeft deze behuizing mij altijd geboeid. Eerdere builds die voorbij kwamen in deze behuizing waren vaak al prachtig aan de buitenkant. Dit is natuurlijk subjectief. In mijn ogen heb je met de Evolv al vaak een voorsprong. Een stukje design op je bureau, strakke lijnen en aluminium beplating, klinkt lekker toch? Met Tempered Glass kan de Evolv toch alleen maar verder evolueren? Without further ado gaan we door naar de specificaties. De Phanteks Enthoo Evolv ATX TG zit rond de 175 – 180 euro, de prijzen verschillen wat per kleur.

Een overzicht van de specificaties:

De Evolv ATX TG maakt snel duidelijk dat het om een ATX behuizing gaat. Je kunt er ATX, Micro-ATX en Mini-ITX moederborden in huisvesten. Ik vermoed dat je bij de aanschaf van deze behuizing kiest voor een ATX moederbord, aangezien er nu ook een Evolv Micro-ATX TG variant is, deze is goedkoper en compacter voor een Micro-ATX setup. Een unieke kenmerk van deze behuizing is het staal i.c.m. met de aluminium beplating van 3mm dik. Hierdoor is de behuizing flink zwaar voor een mid-tower, maar liefst 10,2 kilogram.

Ruimte voor moderne hardware is er, videokaarten van maximaal 420mm, een CPU-koeler van maximaal 194mm hoog, geen probleem! Bovenin de behuizing kun je een radiator van maximaal 360mm kwijt, aan de voorzijde nog één en aan de achterzijde een 120mm radiator. Hier zul je ongetwijfeld keuzes moeten maken, met fans op de radiators kan ik mij best voorstellen dat het krap kan worden met twee 360mm radiators. Kan er een 360mm radiator op? Dan kunnen er ook drie 120mm fans aan boven- en voorzijde van de behuizing. Achterop kun je één 120 mm fan kwijt. Voor 140mm fans zijn ook uitsparingen aangebracht.

Qua waterkoeling zijn er genoeg mogelijkheden om los te gaan met een custom loop. De Evolv ATX TG heeft ook de toevoeging van het synchroniseren met diverse RGB LED-effecten van wat bekende fabrikanten, waaronder Mystic Light Sync van MSI, Asus AURA en Gigabyte RGB Fusion.

Een nette verpakking zonder tierelantijntjes, met de Evolv ATX TG op de voorzijde. Phanteks kiest voor beeld, in plaats van tig iconen, I like!

Weg met de verpakking, door naar de behuizing. Het eerste gevoel… damn! Ik krijg een warm gevoel van binnen, een gevoel dat ik ervaar als mijn vriendin roti heeft gemaakt, waarna je op de bank neerploft met een te volle maag. De Evolv ATX TG roept gevoelens op. Na het betasten van de aluminium panelen, een klein beetje koud en heerlijk glad… Nu moet ik stoppen met dit soort uitspraken, het gaat volledig de verkeerde kant op. Terug naar een weldenkend persoon: de Evolv ATX TG is een feest om te aanschouwen. Kleine details, bijzondere vormen en de toevoeging van Tempered Glass maken het volledig af.

Liefde op het eerste gezicht? De zilveren kleur complimenteert de aluminium onderdelen. De TG panelen hebben rondom de rand een zwarte strook, hierdoor ontstaat er een soort van optische illusie en vallen de randen van de behuizing wat weg. Ook voor in de praktijk zijn deze zwarte randen erg gewenst, kabeltjes via de randen vallen hierdoor nauwelijks op. Van voor naar achter, van links, naar rechts is het design compleet. Bovenop vinden we één power knop, met op de randen wat ventilatiesleuven voorzien van mesh. We zien hier de dikte van het aluminium beplating goed terug.

Het front I/O zit verstopt onder een aluminium kapje, hieronder vinden we twee USB 3.0 poorten, een audio- en microfooningang en een reset knop. Gesloten dekt het kapje netjes af. Niet alleen vinden we het glas aan de kant van het hardware compartiment, aan de kabelzijde komen we ook glas tegen. Hier heb je gelijk een goed excuus om je kabels netjes te maken. Nee, we willen geen kabelconfetti zien.

Nog even op zijn zijkant; onderop vinden we vier rubberen voetjes om de behuizing netjes op zijn plaats te houden. Laat de foto’s nu maar zijn werk doen Pim… Genoeg gepraat over de buitenkant, door naar de binnenkant.

We betreden de binnenkant door vier duimschroeven te verwijderen op de zijkant van het glazen paneel, overigens geldt dit ook voor de tegenovergestelde zijde, schroefjes los en verwijderen maar. De duimschroeven zijn voorzien van een laagje rubber, krassen willen we niet, alleen op een kraslot met een schappelijke geldprijs.

De Evolv ATX TG heeft een ruime binnenkant, zoals al eerder vermeldt in de specificaties, moderne video plankjes en hoge CPU-koeler gaan goed samen. Ook is het compartiment lekker ruimtelijk, fijn als je ervoor kiest om een 360mm radiator te plaatsen. De PSU cover is gedeeltelijk open, in mijn geval valt een stuk van de letters weg achter de PSU cover. Het wil per PSU verschillen of dit net wel of niet uitkomt met de belettering.

Er worden twee 140mm fans meegeleverd en één 120mm fan. De 140mm fans zijn échte case fans en variëren tussen de 250 – 1200RPM. Volgens mij heb ik nog geen eens de volledige afmetingen vermeldt van de behuizing, foei Pim! Omdat je dit nog te goed hebt: 577 x 590 x 324mm.

We vinden een totaal van drie 2.5 inch SSD sloten, twee brackets worden meegeleverd om de SSDs op te schroeven. Aan de achterzijde van de behuizing vinden we twee sledes voor 3.5 inch HDDs. Dit is nog niet alles voor opslag, aangezien er nog drie losse brackets zijn om nog eens drie 3.5 inch HDDs te installeren, dit doe je in het voorcompartiment van de behuizing. De losse brackets krijg je dadelijk nog te zien tijdens het uitpakken van de accessoires. Nog een aangename feature is de PWM Fan hub aan de achterzijde van de behuizing. Je kunt deze PWM controller rechtstreeks op een 4-pin header aansluiten op je moederbord, waarna je deze prima via je UEFI- software kunt beheren. De Fan hub vereist een SATA power connector als voeding.

Met een subtiele trekbeweging verwijder je het voorpaneel, hierachter onthult zich volledig bedekkende stoffilter. Het voorpaneel is met een subtiele beweging, we houden het subtiel, weer op de voorzijde van de behuizing te duwen.

Niet te vergeten, de accessoires: een zeer fijne handleiding met alle informatie over het monteren en demonteren van de behuizing, een drietal 3.5 inch HDD brackets, een pomp bracket en een verzorgd doosje met alle schroefjes. Ook hier maakt Phanteks een mooie zet in het verzorgen van hun producten.

Nog wat onbesproken informatie voordat we naar het inbouwen gaan. Aan de bovenzijde van de behuizing zit een radiator bracket. Deze kun je met vijf schroefjes verwijderen, zodat je de radiator gemakkelijk kunt monteren. Daarna schuif je deze weer in de behuizing en draai je de schroefjes aan. In het onder compartiment kun je de voeding kwijt, deze rust op vier rubberen pootje, net buiten de behuizing vinden we onder de voeding nog een stoffilter, via de achterzijde trek je deze naar je toe.

Inbouwen is net als voorgaande Phanteks behuizing een genot. Veel fabrikanten leggen de focus op inbouwgemak, aangezien dit ook onderdeel is van de volledige ‘bouwervaring’. Ik ben begonnen met het plaatsen van de voeding met alle benodigde kabels. De ruimte tussen de HDD bracket en voeding met uitpuilende kabels is niet zo fors, als dat we eerder zagen bij de Phanteks Enthoo Luxe TG. Deze behuizing is qua formaat wel wat forser, alsnog een puntje om rekening mee te houden. Vooraf heb ik gretig gebruik gemaakt van de verwijderbare bracket om een radiator te plaatsen aan de bovenzijde, het geeft echt een hoop gemak. Geen gedoe met een losse radiator boven een al gemonteerd moederbord. Je krijgt volledig de ruimte om je ATX moederbord te plaatsen, de processor erin, kabels aansluiten en de radiator met de bracket erin schuiven. Klaar is Kees, Jan of wat je naam ook mag zijn.

Eenmaal met een Asus ROG Strix GTX1080 op zijn plaats is er genoeg ruimte voorin de behuizing. In mij geval zit er geen radiator en komt er direct verse lucht op de videokaart door de front fans. Bouwgemak is prima in orde met deze behuizing. Vooral het formaat mid-towers en full towers hebben in het algemeen voldoende ruimte om lekker te werken, zo dus ook de Evolv ATX TG. We gaan eerst door naar wat foto’s van de complete build.

Kabelmanagement gaat ook van zijn luie dakje, wel moet je met een kabelverzameling het zo compact als mogelijk maken, om druk op het glazen paneel te voorkomen. Mijn doelstelling was om zoveel mogelijk kabels te verbergen achter de gesleevede ATX kabel. Dit maakt het aanzicht een stuk mooier. Probeer de kabels zoveel mogelijk weg te werken tussen de 3.5 inch HDD bracket en voeding, dit voorkomt weerstand op het zijpaneel. De Phanteks velcro straps zijn een geweldige toevoeging om dit te realiseren. Het bundelt op een vriendelijke wijze alle kabels samen.

De Evolv ATX TG is designwise een heerlijke behuizing om te zien. Toch kent het design ook een nadeel als het om prestaties gaat. Rondom de aluminium panelen zijn uitsparingen uitgebracht, ook zien we uitsparingen op de randen van het bovenste paneel. Met het design zijn prestaties opgeofferd en zeker niet optimaal. De Phanteks Enthoo Luxe levert gemiddeld betere koelprestaties dan de Evolv ATX TG. Het is dan ook zeker een overweging; ga je meer voor design of prestaties.

De Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass is een prachtige behuizing. Als het om design gaat is de behuizing persoonlijk op het moment een favoriet. De glazen zijpanelen maken deze behuizing enorm chique, een prachtig paradepaardje.

De Evolv ATX TG biedt voldoende ruimte om lekker te bouwen, kan moderne hardware huisvesten en komt met wat mooie extra’s. De PWM Fan hub is een fijne aanvulling om je case fans op aan te sluiten, zodat kabels minder zichtbaar zijn. De glazen zijpanelen maken de behuizing nog sexier dan dat deze al was. De totale eenheid is gewoon een feel good design ervaring. Niet vanuit productie, maar vanuit design thinking. Apple zou er ook stiekem wel warm van worden.

De behuizing is voor een mid-tower zwaar, solide en een goedheid aan aluminium platen van 3mm dik. Kortom: het is gewoon een bloedmooie behuizing. Dit kent ook zijn beperkingen, aangezien het design wat minder aan de airflow denkt. Met name de deksel aan de bovenzijde beperkt de warmteafvoer van de behuizing. De kleine uitsparingen op de randen zijn onvoldoende om een degelijke hoeveelheid warmte buiten de behuizing te lozen. Met mijn radiator aan de bovenzijde voel je heel minimaal een luchtstroom. Wel kun je aan de achterzijde van de behuizing een klepje verwijderen, zodat je nog een extra outtake krijgt. Alsnog is dit onvoldoende en warmte de behuizingstemperatuur sneller op. Een mooie optie had een uitneembare aluminium plaat geweest, met daarachter een grill voor de top fans. Het is dan wat inleveren op het schone design, het had zeker een mooie toevoeging geweest voor de algemene airflow- warmteproductie.

Vooralsnog kan ik prima leven met de temperaturen van mijn X299 platform. Ook ben ik iemand die in dit geval wat meer kiest voor het design, dan ruwweg de prestaties. De Phanteks Evolv TG is en blijft een bijzondere verschijning. Gaat het je vooral om de looks, dan ben je op het juiste adres. Vind je het niet erg om een kleine beetje in te leveren op temperatuurprestaties, dan kun je met een gerust hart kiezen voor deze behuizing. Mijn 7820X en GTX1080 hebben het in ieder geval goed naar hun zin!

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Evolv-ATX/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Evolv-ATX/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Evolv-ATX/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Evolv-ATX/low4.JPG

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zilver?

Klasse review, ik bezit sinds een tijdje zijn kleine broertje (mATX) en ben er zeer tevreden over.
Wat ik wel lees is dat als je een AIO wilt gebruiken, dat je dan beter deze aan de voorzijde kunt plaatsen ivm het gebrek aan airflow bovenin.
Als je hem toch bovenin wilt plaatsen, zorg er dan voor dat je dan alles afdicht zodat de warme lucht niet de makkelijkste weg kiest: terug de kast in.
Zelf heb ik dat simpelweg met een stuk karton gedaan: https://www.dropbox.com/s...2017-07-19%2016.04.07.jpg

[Reactie gewijzigd door unfor op 19 juli 2017 16:08]

Bedankt! Leuk dat je zelf bent gaan experimenteren. :D Prima oplossing lijkt mij, is het verschil goed merkbaar? Ik heb bewust in de review geen temperaturen benoemd, aangezien dit in de praktijk kan verschillen per setup.

De Micro-ATX versie staat hier ook nog op het programma. ;) Je hebt me al wat voorkennis gegeven, bedankt! Vind je het goed als ik je oplossing vermeldt in mijn Micro-ATX review, uiteraard met credits. :D
Natuurlijk! Credits niet nodig, dit heb ik ook maar ergens anders gevonden. :)
Oké. ;) Bedankt! Als de review live stuur ik je een DM. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 19 juli 2017 20:29]

Nice, pracht van een dikke review! +3 _O_
Prachtige review, bedankt! Maar ik zou graag een ASUS ROG Zenith Extreme hierin willen proppen. Denk je dat die gaat passen?

Moederbord van jou is 30,5cm hoog en 24,4cm breed.

Zenith Extreme is 30,5cm hoog en 27,7cm breed.

Dus stel die van jou zou 3,3cm verder uitsteken naar rechts, zou dat passen?

Please antwoord dan zou ik super geholpen zijn! <3
Hey Frames,

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen. Ik vermoed dat dit net niet gaat passen. De tray van het moederbord loopt uiteindelijk wat schuin af, hier zitten de rubberen uitsparingen voor kabels. Met een langer moederbord verwacht ik dat je tegen het rubber/de tray van het moederbord komt te zitten. :(

+ De Zenith Extreme, damn! Knap bord. :D LiveDash (het OLED) scherm is erg tof. ;)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 6 augustus 2017 15:04]

Hi, super bedankt voor je antwoord - ik waardeer het!

Heel jammer als dit mooie bord niet in die mooie case kan.

Is het een idee om die rubbers eruit te halen, en dan toch de kabels er nog langs te krijgen? Of is die tray van het moederboard echt een obstakel?

Sorry maar ik wil het echt zeker weten haha ;)

Nogmaals thanks!
Ik denk echt dat je dan alsnog in de knoop komt te zitten. Als ik hier kijk zit je met de 3,3cm te krap. Het zou lullig zijn als je kortsluiting zou maken. Ik kan je het dus niet adviseren; 100% dat je tegen het metaal komt.
Erg jammer, maar ik waardeer je hulp enorm! Dan maar een andere case... ;)
You're welcome! Hier door ik het ook voor, elkaar kunnen helpen. :D Heb je al iets op het oog?
Wat hebben we toch een mooie Tweaker community zo ;)

Ik zat te denken aan de Corsair Crystal 570X: https://tweakers.net/pric...ystal-570x-rgb-zwart.html

Die wilde ik in eerste instantie, maar ik vind het niet mooi hoe ze dat hebben gedaan met de psu cover. Dan zie je niet de PSU, maar wel de kabels die eruit komen 8)7

Maar ook die kan maar 27,2cm moederbord supporten |:(

Ben echt even de weg kwijt, suggesties zijn zeer welkom! Prijs is geen probleem...