Linksys WRT54G2 Review

Ricepuppet 31 december 2009, laatste update op 31 december 2009, 1.036 views

Linksys WRT54G2

Pluspunten

• Aardig design, verbinding en gebruiksvriendelijkheid van het apparaat (extern) is een plus. Installatie via bijgeleverde CD maakt het instellen van de router zelf makkelijk.

Minpunten

• Niet zo makkelijk een netwerk (handmatig) instellen als de doos beweert, vergt nogal wat computerkennis voor een netwerk leek tenzij het draadloos apparaat zelf de instellingen regelt.

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Vandaag aangeschaft voor een zacht prijsje; de doos en alles eromheen verklapt dat het installeren en aansluiten zo is gebeurd. Ik, als netwerk-leek (ik weet alleen de basis dingen) had er best veel moeite mee. Zo heb ik meerdere apparaten staan in mijn huis die draadloos zijn; van maar 1 (een Playstation 3) kon ik direct verbinding maken met de router middels de inlog gegevens die ik moest invoeren. Het andere apparaat (een nieuwe iMac) had nogal wat moeite.

Dit ging niet 1-2-3, waarbij het systeem telkens aangaf dat het 'wachtwoord niet correct' was om te verbinden met internet. Het netwerk werd wel gevonden, maar connectie maken met internet deed hij niet. Na ongeveer een 1,5 uur zoeken op internet, en via de site van de fabrikant, kwam ik erachter dat er handmatig heel wat instellingen ingevoerd moesten worden om deze verbinding werkend te krijgen.

Voor een echte leek is dit natuurlijk heel frustrerend, zeker omdat dit niet direct in de handleiding te vinden is, maar via-via op de site van de fabrikant. Na alle installatie schermen, deed de verbinding het net zo vlekkeloos als mijn bedrade verbinding; de snelheid (getest) is exact als met draad, zonder enig kwaliteitsverlies.

Verder is het apparaat zelf licht, het design moet je van houden. Het lijkt op een alien-pannekoek met lichtgevende glazuurknopjes, maar gelukkig is er ook de mogelijkheid om het ding aan de muur op te hangen in een kast, zodat je hem niet hoeft te zien.

Heb jij ook een Linksys WRT54G2?