Specificaties 1x 1Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link UE300 Review

Bruin Poeper 10 juli 2017, laatste update op 11 juli 2017, 218 views

TP-Link UE300 (Product gekocht)

Dè oplossing bij Linux installatie als je wel USB maar geen ethernet-internet hebt.

Pluspunten

• Werkt direct vanuit Linux kernel
  • Ook gigabit met Tele2 tg789bvn modem
  • Werkt direct vanuit win10
  • Zakformaat door opvouwbaarheid

Minpunten

• Platte kabeltje is niet zo buigbaar.
  • Werkt niet direct vanuit windows Vista, installatie CD niet meegeleverd

Ik zat met een Vista computer waar ik graag Linux op wou zetten. De iso installeren met USB ging prima, maar de ethernet was stuk, en dan heb je een behoorlijk kip-ei probleem als je de installatie wilt afmaken. Want bijna alle drivers staan op het internet.

Linux heeft in zijn kernel drivers die in principe USB-ethernet mogelijk maken, maar je moet dan wel de goeie adaptor hebben. De TPlink UE300 heeft de RTL8153 chipset.
Ik heb me laten adviseren op het forum: Adapter Wifi/ethernet via USB gebruiksklaar? Ik copieer mijn laatste post daarvan:

Nou, ik heb de TPlink UE300 van de Mediamarkt gehaald.
Die doet het onder Linuxmint 18.2 (met alleen de basisinstallatie vanaf USB-iso) dus direct!!!
Nu kan ik verder :)

Ik heb hem ook op Windows Vista geprobeerd.
Maar daar moet ik dus eerst de drivers apart voor binnen halen via een andere computer.
Vista heeft geen MS ondersteuning meer, ik heb windowsupdate daar uitgeschakeld.
Kan nu nog niets zeggen hoe dat verder gaat.

Linux is deze keer in het voordeel _/-\o_

Op Windows10 verbindt hij direct, zonder gedoe.
Met modem tg789bvn verbindt hij steeds goed op 1 gigabit (doet ie beter dan mijn HP Omen met Realtek PCIe GBE family controller...).
Pas op: als je de adapter uit de computer trekt en hem daarna weer terug steekt maakt hij géén verbinding meer. Ik vermoed dat je die netjes moet uitwerpen ofzo.
Ik kon pas na herstarten weer verder.
{Wat blijkt: die USB mag/moet je dus als administrator bij 'Apparaten' verwijderen}
{Bij nader inzien is hij toch verdraaglijker als je de USB- of LAN-stekker er zo maar uit trekt; misschien was er op de achtergrond nog een belangrijk (installatie?)-proces bezig toen het fout ging}

Prima apparaatje!!!
Iedereen bedankt voor de adviezen, ik ben helemaal gelukkig.

Bij aansluiting op Windows Vista openen zich bij herhaling nieuwe schermen die proberen de CD op te starten. Maar ja de installatie-CD kreeg ik er niet bij...
Het dingetje ziet er erg Apple-achtig uit. Maar ik heb geen ervaring over hoe hij met Apple functioneert.
Hij is opgevouwen heel mooi compact.
Ik heb nog wel een zorgpuntje: die platte kabel is in het platte vlak niet erg buigbaar, en dat zie ik als een kwetsbaarheid. Een rond kabeltje lijkt me duurzamer.

Heb jij ook een TP-Link UE300?

Heb laatst deze ook gekocht. Had een W10 laptop met kapotte lan-poort.
UTP Kabel er in, meteen in de usb poort, 15 seconden wachten, internet.
Beter dan dat kan het niet :-)
Ik heb deze adapter ook en werkt prima op mijn Win10 laptop. Drivers heeft Windows al standaard aan boord.

Ik had eerst een Linksys adapter (pricewatch: Linksys USB3GIG USB 3.0/Gigabit Ethernet-adapter) gekocht, maar deze werkte niet op mijn Asus Zenbook laptop en ook niet op mijn Surface pro 4. Was geen driver issue, want het apparaat werd al niet gedetecteerd in Windows. Lijkt incompatibiliteit met de USB 3 host controller.

Is dus altijd nog opletten bij de aanschaf van dit soort adapters.
Bij mij werkt hij ook prima op Win10.
Maar ik meende te merken dat bij eerste gebruik de drivers van internet gehaald werden.
Als je in het veld een ethernetverbinding nodig hebt ben je met deze adapter dus niet geholpen als je deze adapter niet vantevoren in Win10 had geïnstalleerd.

Ik meen dus dat Win10 de drivers niet standaard aan boord heeft zoals bij Linux. Bij Linux zit het al in de kernel en bij Win10 niet.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 27 augustus 2017 01:46]