HTC 10 Carbon Grey Review

ametheus 7 juli 2017, 227 views

HTC 10 Carbon Grey (Product gekocht)

Adequaat toestel; jammer van de software. Er is erg veel HTC-crap aanwezig die niet altijd weg te halen is. Bovendien is er geen Gallery-app ge´nstalleerd: er is Google Photos (no thanks), of je kunt proberen in de appstore een fotoviewer te vinden zonder spyware. Offline-viewen moet via USB.

Pluspunten

• Goede camera. Denk ik.
  • Goede batterijduur
  • Mooi scherm

Minpunten

• Geen gallery-app
  • Luidspreker heeft irritante software nodig
  • Geen Hallsensor

Je kunt ermee bellen en redditten, I guess, maar ik hoopte eigenlijk dat je voor 500 piek iets beters kon kopen dan "adequaat". C'est la vie. Deze telefoon is op papier prima, maar is dood door duizend papiersneedjes.

De "Recente apps"-knop is niet te configureren naar een menuknop.

Ik heb deze telefoon gekocht met een wallet case, maar er zit geen hallsensor in het toestel, dus als je het hoesje dichtklapt lockt het scherm niet.

Ik luister wel eens audioboeken of podcasts, maar ik merk dat de luidsprekers op deze telefoon daar absoluut niet geschikt voor zijn. Er is een softwarepakket aanwezig ("HTC BoomSound with Dolby Audio") dat je niet kunt uninstallen, en dat een volkomen nutteloos notificatie-icoontje in de bovenbalk en in het lockscreen toont (waar het zinnige notificaties wegdrukt), maar dat bovenal het geluid digitaal postprocesst waardoor in het geval van audiobooks steeds het eerste woord van iedere zin wegvalt. Ik heb nu wat externe speakers gestationeerd op iedere plaats waar ik zonder oordoppen een en ander wil beluisteren zodat het geluid tenminste normaal klinkt.

Het gebrek aan offline gallery-app is eigenlijk alleen een irritatiepuntje voor privacygekkies als ik die zo veel mogelijk een cloudloos bestaan proberen te leiden. "Normale" mensen die best de Google-KoolAid willen drinken in ruil voor gratis shit zullen hier geen last van hebben.

Het is een custom build van Android 7 waar sommige privacy-opties goed zijn verstopt, en andere simpelweg zijn verwijderd. Ik snap werkelijk niet dat HTC zo ontzettend veel moeite steekt in het minder bruikbaar maken van hun toestellen op dit front.

Er is een niet-optionele "Boost+ Battery Optimizer" die steevast iedere maand vraagt of ik mijn contactensyncapplicatie niet liever wil uitschakelen omdat ik 'm al een maand lang niet heb geopend. Nee muts, dat is omdat hij op de achtergrond werkt.

Om heel eerlijk te zijn was dit vierhonderdzevenennegentig euro teleurstelling. Als mijn vorige toestel morgen zegt "Haha, grapje, ik ben helemaal niet stuk!" dan gaat de HTC 10 op V&A. Voor flink minder.

Heb jij ook een HTC 10 Carbon Grey?

Beetje rare review: Google Photo's is je gallerij app (anders installeer je er eentje van de play store). De recents knop is gewoon aan te passen en je kan de headphones EQ ook uitzetten.
Misschien de volgende keer beter verdiepen in een telefoon voordat je er eentje koopt.
Toegegeven, het was een aankoop onder druk (andere toestel ging ineens stuk). Maar, alle bronnen die ik over dit onderwerp kon vinden gaven aan dat de "menu"-knop in android 7 is vervallen ten bate van een nieuwe multi-screen optie, en dat de enige manier om 'm terug te krijgen een custom ROM is. EQ zelfde verhaal: de stock ROM heeft twee opties, "Theatre" en "Music," maar niet "off."

[Reactie gewijzigd door ametheus op 7 juli 2017 12:14]

De menu knop is echt al jaren weg uit Android. Dat kun je HTC moeilijk kwalijk nemen.

Deze "review" klinkt meer als een klaagzang, omdat je waarschijnlijk gewend bent aan een ouder toestel met custom ROM erop. Dan heb je natuurlijk een hoop meer opties.

Also, de GoogleKoolAid, en dan toch een Android toestel kopen. Waar zit je dan met je hoofd? Of je accepteert het, of je installeert een van de duizenden andere apps die foto's kunnen weergeven. Of je installeert de stock Gallery app via APKMirror.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is de HTC gallery app gewoon te downloaden vanuit de playstore?
Zou je zeggen, maar neen, niet op dit toestel. Zelfs als je de URL kopieert vanaf een andere telefoon staat er "niet compatibel met dit model."

Ik bedoel, er is keuze genoeg aan gallery-apps, maar het blijft een papercut.
Bijzonder, misschien was dat dan op de M9 :).

Overigens is de menu-knop op mijn Axon 7 op te roepen door de terug-knop in te houden. Er is vast ook wel iets voor op de HTC 10.
Ik dacht dat HTC altijd wel meeviel qua meegeleverde software enzo