Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)

Specificaties Starterset • WiFi-AC (5GHz) 1,2Gbps • 2x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) Review

HansKeesom 6 juli 2017, laatste update op 8 juli 2017, 3.429 views Product gekocht

Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)

Gekocht vanwege wifi-move. Wifi signaal van Ziggo router wordt nu gedupliceerd door wifi adapter aan andere kant van huis. Ter vervanging van devolo 200 adapter die het best goed deed maar een aparte wifi-SSID had waardoor devices erop bleven werken ook als ze dichter bij de ziggo router waren.

Pluspunten

• Plug and play
  • snel zonder kabels
  • 350-450 Mbit/s via stopkontakt.
  • 450-750 Mbit/s via geaarde stopkontakten.
  • Geen UTP kabels
  • Gee

Minpunten

• Wat aan de grote kant.
  • Haalt 80-90% de snelheid van cable provider

Beheerbaarheid Score: 4
Toen ik 12 jaar geleden mijn woning kocht heb ik nog even overwogen om UTP kabels door het hele huis te leggen, als deel de gietvloer onder de marmoleum bovenvloer. Achteraf heb ik niet echt spijt dat ik het niet heb gedaan. Met behulp van adapters van Devolo kan ik van elk stopcontact een UTP-outlet maken.
In het begin nog op vrij lage snelheden maar steeds voldoende t.o.v. de behoefte van dat moment en de snelheid van ADSL en kabel die beschikbaar waren.

De wifi-AP/router van mijn provider staat al die jaren in de woonkamer. Het wifi-signaal komt wel tot buiten de woonkamer maar na de eerste muur is het vaak al een heel stuk minder snel.
De oplossing daarvoor was een Devolo-adapter met een wifi aan de kant van het huis waar de woonkamer wifi niet kwam. Die werkte dus niet als een wifi-repeater die z'n data door de lucht krijgt, maar als een echte powerline-adapter, data via het electriciteit-netwerk in huis en vervolgens was de adapter een wifi-accesspoint. Wel met een eigen SSID wat het wel eens lastig maakte om door het huis te lopen met een device. Vaak bleeft het hangen aan de ene wifi-signaal/SSID terwijl de andere beter was.

Met deze nieuwe adapter met wifi-move is dat opgelost. In de nabijheid van de Ziggo-router heb ik de adapter gekoppeld met de Ziggo-router waarna de adapter vrolijk hetzelfde SSID ging uitzenden met hetzelfde wachtwoord. Zowel op 2,4 als op 5 GHZ.

Nu werken mijn devices door het hele huis op dezelfde SSID en hebben steeds de best mogelijke verbinding. De prijs van de set is wat dat betreft niet iets om lang bij stil te staan, als je van je wifi-problemen afwilt. Mijn huis is niet groot, maar mocht ik ergens nog een hoekje vinden met slechte wifi, dan koop ik daar direct een extra adapter voor a 110 euro pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Powerline WiFi enkele adapter

De snelheid is prima te noemen, bekabeld kom ik op 80-90% van de snelheid van mijn kabelverbinding
Gebruik je wifi varieert het heel erg maar overal in huis is het nu voldoende om verbinding te houden bijvoorbeeld met de horizon.tv app om tv te kijken.

Naar aanleiding van een vraag hieronder wat metingen.

Mbps is hoe speedtest zijn resultaat toont op het scherm. Ik neem aan dat dit Mega Bytes per seconde zijn.
Devolo zelf laat het zien in Mbit/s wat naam ik aanneem mega bits per seconde zijn.
Daar tussen zit inderdaad een factor 8 of eigenlijk een factor 10 als je overhead meetelt.

Mijn ziggorouter staat voor in de woonkamer bij het raam. Daar heb ik een randgeaard stopkontakt laten maken naar de meterkast. In de meterkast heb ik ook een randgeaard stopkontakt waar de devolo adapter met wifi in zit.
Bij de router zit de wifi-loze adapter in het stopkontakt en deze is op de router aangesloten.

Als ik mijn macbook rechtstreeks aansluit op de router krijg ik 9/128/10 http://beta.speedtest.net/result/6438077787.png

Als ik wifi gebruik via de router 1 meter afstand krijg ik 11/26/9.48
NB, ik ga er van uit dat de macbook de wifi van de router heeft gepakt, de configuration-page van de devolo-wifi adapter bevestigt dat doordat ik de macbook daar niet zie verschijnen.

Als ik wifi gebruik via de devolo krijg ik 35/70/9
Ik zie de macbook nu op de configuration page van de devolo. Deze uitslag doet me wel denken over de instellingen van mijn router, dat moet sneller kunnen ;-) Aan de andere kant vind 11/26/9.48 voor wifi snel genoeg ;-) [Even omschakelen naar 5G heeft dat ook opgelost, geen idee waarom die nog op 2.4 stond]

Als ik rechtstreeks aansluit op de devolo krijg ik 24/90/11

Een server in een berghok draaide al op een 1200+ devolo. Die zit ingeplugd in een smartplug van Smappee, zodat ik als de server uit staat echt alle stroom eraf kan halen. Misschien dat het daar door komt, of het komt omdat het signaal eerst van bergkast naar de meterkast met de devolo 1200+AC moet en daarvandaan weer naar de router, in ieder geval, die komt met speedtest niet verder dan 12/60/11

Zo zie je maar, er zijn geen garanties qua snelheid, net als bij wifi kan je met powerline adapters last van verstoringen hebben. Minder last, dat zeker, maar toch.
UTP kabel is nog altijd de oplossing met de meeste snelheid, maar ook met het meeste breekwerk. Powerline is dan een goed alternatief.

Heb jij ook een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)?

60 Mbps is niet wat ik goed noem voor een 1200+ PowerLine set.
26 Mbps zou voor mij te langzaam zijn om bijvoorbeeld met bestanden op mijn NAS te werken.
Of bedoel je MB p/s? Da's grofweg 8x zo snel.
Ik heb de review wat uitgebreid als reactie op jouw vragen.

Je NAS zou dus 24/90/11 krijgen.
Het een en ander hangt wel af van de stroomverbinding tussen de devolo unit bij je router en de tweede unit met wifi. Ik heb daar speciaal een aarddraad voor laten bij plaatsen door een electricien en aan beide kanten een geaard stopkontakt. Devolo gebruikt dat netjes.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 8 juli 2017 13:01]

Goede aanvullingen.
B is de afkorting van byte(s), b is de afkorting van bit(s) inderdaad.
Voor mij is nu extra duidelijk dat er iets in je netwerk niet goed zit. Bijvoorbeeld dat de Horizon modem/router een brakke router chip of firmware heeft. Of er is een WiFi apparaat dat op 54g zit verbonden. De waarden die jij meet zijn beneden pijl.
Zou kunnen dat de router brak is, het is een Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway
Mijn abonnement is 130/10 dus veel meer valt er niet te halen lijkt me. Het is ook geen wedstrijd, het gaat er mij meer om dat ik stabiel wifi heb die passen bij de wifi-devices die ik heb en daarnaast zonder gebruik van kabels toch een goed genoege UTP-verbinding kan hebben ik alle kamers.
Dat is genoeg peil voor mij.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 9 juli 2017 11:22]