Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson U1 Satio Zwart Review

jupjup 12 januari 2010, laatste update op 3 april 2010, 4.325 views

Sony Ericsson U1 Satio Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Snelheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Camera
  • Beeldscherm

Minpunten

• S60v5 niet je van het
  • Apps niet zo goed geregeld als bij de Iphone en Android
  • Mega buttons in landscape weergave verpesten de ruimte

Inleiding:
Na de k700i, k800i, k850i werdt het tijd voor de k90.. Satio!
De LG Viewty is ook nog even aan mijn zijde geweest maar nadat deze in een hevige strijd met een sleutel de wedstrijd had verloren (het scherm was gebroken) vergeten we deze maar snel..

De reden om voor de zoveelste Sony Ericsson te kiezen is makkelijk. De software is snel, doordacht en ziet er mooi uit.
Natuurlijk mag de hardware niet worden vergeten en deze is naar mijn idee geweldig. Zakelijk, strak, stoer noem het maar op. Alles wat goed is, zit in het ontwerp.
Tevens zijn de specs altijd goed verzorgt en is de batterijduur fijn voor elkaar.

Op dus naar de Satio welke mijn o zo ge-eerde A200 (non smartphone software) verruilt voor het o zo gevreesde Sybian s60.

Niet geheel onbelangrijk zijn de specs en die zijn zeker weer niet verkeerd:

Specs
Groote: 112 x 55 x 13 mm
Display: TFT touchscreen, 16M kleuren, 360 x 640 pixels, 3.5 inches
OS: s60v5
CPU: ARM Cortex A8 600 MHz, PowerVR SGX graphics
Geheugen: uitbreidbaar tot 32gb. 8 GB in de doos!
Internet: HSDPA - 3g Wifi 7.2 Mbps
GPRS: ja
Camera: 12MP. Xenon flits,geotagging, VGA video.
Uitgebreider is hier te vinden.

Uiterlijk:
Zoals mijn inleiding al deed vermoeden is het uiterlijk naar mijn idee weer helemaal top! De telefoon heeft een mooi strak en chique uiterlijk meegekregen.
Een helder en groot 3.5 breedbeeld display op de voorzijde met gegolfde buttons eronder voor het bellen, menu en het ophangen.
Het formaat is ondanks het 3.5 beelscherm niet lomp en hij ligt perfect in de hand. Wat mij vooral opviel is dat de hij smal oogt in vergelijking met andere smartphones.

De zijkanten hebben een zilveren kleur meegekregen met daarop een aantal buttons en de Fastport welke voor alle connecties zorgt zoals het opladen van de telefoon en het luisteren van muziek.
Op de achterkant vinden we een "brushed" metalen afdek klep voor de camera en het logo. Naar mijn idee i.t.t. veel andere telefoons vind ik de achterkant het bekijken waard.

De bouwkwaliteit kan als goed/perfect bestempeld worden. Geen kraakjes of rare kiertjes en de cameracover schiet nooit onbedoeld open. Tevens ziet het scherm er nog mooi uit terwijl hij al een aantal keren met sleutels en al in mijn broekzak heeft gezeten. Een paar hele kleine lijntjes zijn zichtbaar maar dan praten we ook over heel klein en mag je er flink met je neus bovenop gaan zitten wil je deze zien. De Satio heeft overigens ook nog aantal keren een duik naar de grond genomen zonder zichtbare schade. Top dus!

Homescreen en software:
Met alleen een mooi uiterlijk kom je er niet en daarom is het ook des te belangrijker wat erin zit. In dit geval S60 v5 met een schil van Sony erover heen.(Ericsson blijft een vervelend woord dus deze laat ik varen..)
De schil die Sony erover heen heeft gezet bevatten 5 tabbladen welke het gebruik van de telefoon moeten bespoedigen. Je vind de volgende hierin terug:
- Contactpersonen (10 stuks incl. foto)
- Favorieten (webpagina's)
- Home screen met een gebruikelijke telefoon lay-out
- Foto's (razendsnel doorbladeren met kinetic scollen)
- Snelkoppelingen naar telefoon menu's of programma's..

Homescreen:

Door horizontaal te "swypen" over het scherm of door de buttons bovenin te gebruiken kun je door de onderdelen heen bladeren. Dit werkt mede door de ARM Cortex A8 600 MHz Processor vliegensvlug.
De "bladen" vliegen smooth over het scherm heen en dit zonder enige vertraging.

Gezegd kan worden dat de homescreen erg prettig werkt. Snel een belletje naar je liefste vriend of vriendin, even een fotootje bekijken of het laatste nieuws op Tweakers.net checken. Het gaat allemaal razendsnel doordat je niet in het menu hoeft te zoeken. Een plus punt voor de Satio!

S60v5,
Door Nokia gebruikers waarschijnlijk ge-eerd, Jupjup vloog er bijna van z'n stoel af. Meneer moest met S60v5 gaan werken. Altijd al onhandig gevonden (S60v3) traag, vastlopers en het uiterlijk deed me allesbehalve veel. Oftewel, de rillingen kreeg ik er van.

Na het 2-3 maanden gebruikt te hebben moet ik concluderen dat het niet zo erg is dat ik dacht. Het draait echt heel snel op de Satio, ik heb nog NOOIT! een vastloper mee mogen maken wat in deze tijd als wonderbaarlijk genoemt mag worden en het steekt naar mijn idee redelijk logisch in elkaar.
De Iconen zijn tevens aardig op-gepimpt waardoor het menu er in ieder geval helemaal Sony en hip uitziet en aan opties valt er niets te klagen!

Een pluspunt gaat zeker naar het onscreen toetsenbord. Deze werkt gewoon erg goed. Het lijkt vaak dat je net naast je letter zat maar dan toch pakt hij de goede. Heel vreemd, wel zo fijn en het werkt gewoon snel.
Een minpunt voor het in mijn geval horizontale toetsenbord is dat deze niet meedraait met het toestel. Wil je de wekker zetten dan gaat hij bij het invoeren van de tijd toch nog op landscape mode waardoor je de telefoon moet draaien. Hierbij komen we bij nog een minpuntje want het kantelen van het scherm gaat niet erg soepel en het duurt dan een seconden of iets voordat het beeld zich opnieuw heeft opgebouwd.

Een pluspunt gaat dan weer naar de messagings functies alla email en het smsen. Deze werken gewoon perfect en ik heb niets te klagen bij het bekijken en versturen van sms en email berichten.
Ook zijn deze allemaal te vinden in de tabjes bovenin het scherm waardoor de sms inbox, outbox, email etc. snel te bereiken zijn.

Waar ik voor die tijd van baalde is dat s60v5 geen kinetic scrollen toelaat (Bij Nokia ondertussen wel en Samsung komt eraan). Persoonlijk heb ik hier compleet geen last van. De enigste plek waarbij me het wat stoort is in de contacten lijst. Gelukkig hebben we deze niet vaak nodig door de fijne homescreen!
Tevens heb je er in het menu ok z.g.a. geen last van aangezien je bijna nooit hoeft te scrollen.

Als laatste minpunt ga ik voor het horizontale gebruik van de menu's. Deze wordt bezet door grote knoppen rechts waardoor er maar 3/4 van het scherm overblijft.. Daar ging de mooie breedte van het beeldscherm en ziet het er naar mijn idee niet uit.

Al met al kan ik over s60v5 zeggen dat het:
a. toch snel en behoorlijk logisch in elkaar steekt met als evil b. het met sommige onderdelen wat steekjes laat vallen.

Internet:
Hier valt weinig over te zeggen. Opera mobile erop en je bent klaar om het wilde web te bestormen. MUSTHAVE!

Media,
Het muziek gedeelte is net als de homescreen flink onderhanden genomen door Sony, oftewel het bekende Mediamenu! Deze werkt snel, goed en ziet er mooi uit.
Een equalizer, divx support ontbreken maar aangezien ik hier geen behoefte aan heb stoort dit me niet.
De equalizer is nu vanaf PlayNow te downloaden incl. megabass.

camera,
Sony zal zichzelf geen Sony noemen als ze niet 1 van de beste camera's in hun telefoon gooien. De Satio is hierbij geen uitzondering met 12MP, Xenon flitser en allerlei handige snufjes als face recognition, touch-focus en Bestpic.
De Megapixel vrezende tweakers krijgen er nog een beroerte van.. :P

Gezegd kan worden dat de telefoon geweldige foto's maakt voor een telefoon. Ze zijn scherp, goed van kleur en zelfs met weinig licht vallen er goed foto's te maken.
Wat ik zelf altijd een dikke plus vond was de snelheid waarmee de foto's gemaakt konden worden en dat is bij deze weer het geval. Door de scherpstelling op "oneindig" te zetten maakt hij de foto's vliegensvlug waardoor je niets meer mist! De wat mindere kwaliteit heb ik dan meer als voor lief.
Tevens viel me op dat de macrostand erg goed werkte en prachtige beelden neerzette.

12MP overkill: check,
12mp met goedkope lens = kansloos: uncheck!

Video.
De video's kunnen worden gemaakt met een VGA resolutie. (Helaas?) geen 720i maar ik moet zeggen dat ik er niet over kan klagen. De video's zijn scherp, lopen soepel en het geluid is zelfs bij een mooi feest met veel te harde muziek goed en duidelijk te horen.

Apps
Nadat Apple deze markt weer had aangeboord met succes en Android keihard meevliegt blijft de vraag waar Symbian blijft. Naar mijn idee ver achter. Geen fatsoenlijke store, hoge bedragen voor standaard aplicaties en alles is moeilijk te vinden.
Sony probeerd het met zijn PlayNow Arena. Hier ben ik maar van afgestapt na het zien van de prijzen ¤3,= voor een theme.

Wat nog wel het vermelden waard is, is dat je gratis 60 films mag downloaden! Het aanbod is zeker niet verkeerd en bij het downloaden zorgt de website ervoor dat je het perfecte videobestand krijgt.
haarscherp, de ondertiteling is te lezen en het geluid is goed. Een + en - voor PlayNow!

Uithoudingsvermogen:
De eerste maand met de oude firmware kwam ik op 2 volle dagen uit met redelijk wat gebel en ge-sms, email en wat internet. Nu de nieuwe firmware uit is kom ik bij de 3dagen! Ondanks de wat magere batterij van 1000 mAH houdt deze smartphone met 3.5 inch screen met redelijk gebruik het zolang vol!
Ik weet meteen weer waarom ik alweer een Sony Ericsson wilde.

Conclusie,
De Satio is naast zijn mooie naam ook een mooie verschijning met dito specs.
De hardware is mooi en functioneel, de software werkt dankzij de schil over symbian heen erg goed en is vooral erg snel. Tevens blijft de telefoon op een wonderbaarlijke wijze 3 dagen aan zonder stroom.
Ondanks het wat mindere maar zeker niet zo erg als verwachte s60 os ben ik meer als tevreden! Had ik al gezegd dat hij al 2 maanden niet was vastgelopen?

Edit, Foto's etc wordt nog toegevoegd en het is mijn eerste review. Opmerkingen zijn dus meer als welkom!

Heb jij ook een Sony Ericsson U1 Satio Zwart?

Best even nalezen op spelfouten ;)
Kleine greep eruit: qinick scrollen, Iphoone, messenging , face-reconision, het stoord, Noka, sjieq, aan mijn zeide, enz.

Wat wordt er bedoelt met: 12mp met but lens crappy ?

Maar mooie opbouw van 1ste review, uiteindelijke foto's zullen het wel wat opvrolijken.
Bedankt!
Heb het nagelopen en aangepast. Alleen de qinick scrollen niet? Wat moet dat dan zijn? :)

Foto's ga ik z.s.m. zelf maken! Wel zo leuk inderdaad.

Edit, @ Hieronder,
En weer nagekeken! Muggenziften is geen probleem, Ik zie het niet, anderen stoort het dus weg ermee ;)

[Reactie gewijzigd door jupjup op 30 december 2009 22:12]

kinetic scrolling ;) Firefox e.d. hebben spellingscontrole, altijd handig voor dit soort teksten :) ohja lees zeker nog eens grondig na, kleine typefouten als 'landschape mode' lezen vervelend. Maar ben waarschijnlijk zwaar aan het muggenziften nu.

Staan ook nog dt fouten in zoals 'de batterij houd ' of vreemde zinsbouw als: het geluid is zelfs bij een mooi feest om aan te horen!, het niet zo erg is dat ik dacht, ..

Copy pasten in tekstverwerker en zo fouten eruit halen kan ook helpen ;)
De apps voor de 5800 van nokia kan je ook voor deze unit gebruiken, zo vertelde het www me ;)
Ik ben van plan deze ook te halen (over een maandje of 2 / 3).
Kan je me wat vertellen over de "krasbaarheid" van deze phone? Een vriend van me heeft een X1 en die is niet meer te herkennen. De verf laat los en alles is beschadigd (minpuntje van SE). Ben benieuwd of het bij hun nieuwe modellen beter is.
Bouwkwaliteit is in ieder geval goed! Krasbaarheid heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal. Hij heeft al wel een paar keer met mn sleutels in de broekzak gezeten (ja stom) maar ik vind alleen hele inimini krasjes op het scherm. Oftewel meer als tevreden! (zie de Viewty welke die actie niet overleefde..)
Beste Jupjup, ik wilde even laten weten dat ik met veel plezier jouw review heb gelezen. Zo zie ik ze graag, alle kernelementen van de telefoon netjes opgesomd afgewerkt, leuke schrijfstijl met een vleugje humor en uitgebreid beschreven inclusief praktijkvoorbeelden zonder saai te worden.

Bedankt!
Jij bedankt voor het compliment! Heb ik het in ieder geval niets voor niets gescheven :)
Zeer goede review, leuk om te lezen ook en je prettige persoonlijkheid is opvallend ;-)
Zeer goede review!
maar ik mis alleen een klein stukje over het TouchScreen.

Zelf heb ik niet veel mobiels gehad, en al helemaal géén TouchScreen. Nu loopt mijn Vodafone contract bijna af, en wil eigenlijk wel een nieuwe Sony Ericsson, aangezien ik de C905 niet meer kan kiezen bij Vodafone, zit ik te twijfelen of ik toch maar over moet gaan op de Satio met Touchscreen dus.

Wat vinden jullie is dit de overstap waard?
Touchscreen werkt helemaal goed! Hij is niet zo gevoelig als bv. de iphone omdat het een ander soort is maar het is maar net waar je aan gewent bent. :) Als je nog nooit een touchscreen hebt gehad zul je hier zeker geen last van hebben en de touchscreen van de Satio werkt ook gewoon perfect!

Voordeel van een touchscreen is de vele betere internet/video ervaring omdat het scherm een stuk groter is. Tevens gaat het smsén in ieder geval bij mij een heeel stuk sneller.

Ik weet niet welke telefoon je nu hebt van SE maar kwa software ervaring ga je er naar mijn idee wel een klein beetje op achteruit. S60 is niet zo geweldig doordacht als de eigen SE software. Ik hoop dat ook dat ze nog een keer aankomen met een touchscreen variant ervan.

Tevens is nu ook de Vivaz van SE uit. Op de wat mindere camera na hoor je hier ook veel goede verhalen over. Mischien het bekijken waard?
Vivaz al bekeken, loopt te vaak vast en start zichzelf opnieuw op zonder reden. Moet eerlijk zeggen dan Satio hierna een verademing is. Alleen landscape foto's maken gaat bij Vivaz stuk beter en videokwaliteit is ook superieur. Maar qua stabiliteit en snelheid is Satio gewoon beter.
Hoi wie kan mijn vertellen hoe ik me satio update in het nl graag heb alleen de engelse beschrijving

[Reactie gewijzigd door sjon41 op 31 januari 2010 14:36]

Bedankt voor je review, heb er zeker wat aan! :)
@jupjup ik begrijp dit trouwens niet: "Hij heeft al wel een paar keer met mn sleutels in de broekzak gezeten (ja stom)" terwijl je eerder al aangeeft dat je LG eraan kapot is gegaan. WAAROM blijven doen dan?!
Ben aardig chaotisch.. Gelukkig kan hij er mee omgaan! _/-\o_
@jupjup, een iphone kost natuurlijk ook 2x Meer .....
Ik heb mij paar dagen geleden de Satio aangeschaft, nu zitten wel paar mensen te zeggen, waarom geen Android ??
Maar ik vind hem persoonlijk perfect voor mijn doeleinden, goede camera, BELLEN EN SMSEN, wat moet een mens nog meer hebben ?
owja, een ingebouwde gps dat raar genoeg niet in je review staat :-s
Volgensmij heb ik de I-Phone aardig uit mijn review gelaten? ;) Wel was de Satio rond de €500 a € 600 bij de aanschaf.
Gps gebruik ik verder niet. Maar deze werkte naar behoren :)

[Reactie gewijzigd door jupjup op 17 maart 2011 16:55]