Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55EZW954 Zwart Review

MatthiasLTestpanel 11 juli 2017, laatste update op 26 juli 2017, 1.773 views

Panasonic TX-55EZW954 Zwart (Testpanel)

Was vrij sceptisch over de meerwaarde van 4K en OLED, en ben dat op zekere hoogte nog steeds, maar voor echte film-fanaten is de kwaliteit erg kenmerkend - zelfs beter dan de bioscoop!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Contrast
  • Helderheid
  • SmartTV gebruiksgemak
  • Netflix-knop
  • Kleuren
  • Vormgeving

Minpunten

• Reflectief
  • Afstandsbediening
  • Aansluitingen
  • Panasonic app

Introductie

Ik heb deze TV 2 weken in bruikleen gehad nadat ik in de top 5 van de quiz ben geŽindigd op het Tweakersevenement 'Panasonic Hollywood op HQ' (overigens was ik initieel 6e maar had iemand er van af gezien).

Ik volg de ontwikkelingen van computers, TV's en techniek in het algemeen actief, maar ben nog vrij sceptisch over de meerwaarde van 4K - of zelfs OLED, althans voor het huidige prijskaartje.

Terwijl er druk geadverteerd wordt met aantal hertzen, ghosting, responstijden, verschillende HD-kwaliteiten en dergelijke heb ik nog niet echt een reden gezien om mijn full HD Sony KDL-40Z4500 te upgraden (als het niet stuk is..), althans niet waarvoor ik het gebruik.

Ik kijk met enige regelmaat series en films, stream mijn PC via Steam Link (al dan niet met een HTC Vive aangesloten, voor kijkplezier voor anderen) en luister op verschillende manieren muziek via de TV met Logitech speakers.

Als ik een grotere display wil, stap ik in de virtuele wereld en projecteer ik daar een 100" scherm.

Genoeg over mij, en naar de daadwerkelijke review van de TV.

Technologie

4K: De laatste tijd komen er steeds apparaten met Ultra HD resoluties op de markt. Onder deze definitie vallen onder meer de 4K Ultra HD (2160p) en 8K Ultra HD (4320p) resoluties, met een beeldverhouding van 16:9. De 4K Ultra HD resolutie (ook wel 2160p, of Ultra HD-1) wordt veelal gezien als de opvolger van Full HD (=4x zoveel pixels).
(bron)

OLED: Oled is, in tegenstelling tot led, wel een compleet nieuwe displaytechniek. Het paneel is daadwerkelijk gemaakt van miljoenen led’s en de toevoeging van de ‘O’ staat voor ‘Organisch’. Dit houdt in dat de led’s zelf licht kunnen genereren om het beeld weer te geven. Oled tv’s hebben dus geen achtergrondverlichting nodig. Om deze reden kunnen ze een stuk dunner en lichter geproduceerd worden dan led/led tv’s.
(bron)

HCX2: HCX staat voor Hollywood Cineme Experience en is een professionele kleurbeheertechnologie waarbij een aparte chip de gegevens van hoe bepaalde kleuren er uit moeten zien (volgens de filmmakers) vastlegt om dit zodoende consistent te krijgen op de verschillende displays.

Toelichting modelnaam

De modelnaam TX-55EZW954 is zoals met de meeste modelnummers niet willekeurig gekozen.

TX staat voor TV.
55 voor het aantal inch,.
E staat voor het jaar van de uitgave van het model, het huidige jaar (2017).
Z staat voor OLED
W staat voor 4K(?).
9 staat voor de TV-serie.
54 staat voor het model in de TV-serie.

Uitpakken

De grootte van de TV-doos zette meteen de tendens wat betreft de grootte van deze TV. Met enig gemanoeuvreer door mijn flatgebouw, kregen we deze vrij gemakkelijk getild (de koerier was alleen, dus als je niet kan tillen, zorg dat er iemand bij is). Let wel: Hij mag niet plat liggen.

De doos zelf was reeds geopend, volgens mij is dit het model wat op het Tweakers-evenement stond (de USB-stick zat er zelfs nog in!).

Hieronder wat foto's van de doos en de inhoud.
De doos
Openen doos
Laag eronder
De inhoud (reeds uitgepakt geweest)
Alle losse blaadjes
De voet

Het er uit tillen zelf was vrij lastig, er wordt duidelijk aangegeven dat je niet mag tillen aan de rand van het scherm, maar je moet hem er toch uit krijgen - en de onderkant zit onderop netjes in de schuimen foam.

Inhoud

Er zat niet bijster veel in naast de gebruikelijke garantieboekjes, handleiding in een veelvoud van talen, 4 schroefjes een afstandsbediening en 2 afdekplaatjes.

Foto inhoud

1x SD
1x headphone
1x ethernet
1x digitale audio

Genoeg aansluitingen al met al. Verder zit dit ook achter een niet heel handig te verwijderen paneel, maar mogelijk is dit mijn angst om het te breken. Wel zitten een aantal aansluitingen vrij dicht op elkaar - gelukkig hoef je niet te vaak hier aan te zitten.

Initiele set-up

Hieronder licht ik toe hoe het proces van het in elkaar zetten, instellen en configureren ging.
Uitleg situatie
Mijn bank staat op ongeveer drie meter van het TV-meubel. In het TV-meubel zit een Xbox One, die verbonden is met de Ziggo Horizon TV mediabox (HDMI), en de TV zelf is verbonden met de Logitech Z-680 speakers die conform de 5.1 specificatie in elke hoek van de kamer staan. Verder staat mijn PC weliswaar in de buurt, maar gebruik toch met regelmaat de Steam Link. Deels voor het gemak dat dit brengt - met bijvoorbeeld gamen met verschillende controllers, deels omdat mijn lange HDMI kabel het begeven heeft en ik met de Link niet echt een reden heb deze te vervangen.
Installatie
Zoals eerder aangegeven was het uit de doos krijgen nog wel een karwei, je bent natuurlijk erg voorzichtig met een product in bruikleen wat ook nog eens een stevig prijskaartje heeft. Verder betreft het simpelweg plaatsen van de TV op de daarvoor bestemde TV-voet, en het vastschroeven van 4 kleine schroefjes. Rest het erop klikken van een beschermend en afsluitend kapje en hij staat.

Het openmaken van het paneel was nog wel even spannend, zoals te lezen onder het kopje Aansluitingen, maar viel al met al mee. Een beetje gefriemel met de aansluitingen (met name HDMI 1, 2 en USB zitten dicht op elkaar) zelf mocht het plezier ook niet drukken.

In mijn geval was de TV al eerder gebruikt, dus heb ik hem teruggezet naar fabrieksinstellingen om de installatie nog eens te doorlopen. Veel hoefde er niet geconfigureerd te worden, de taal, wat tips over het gebruik en het aansluiten op internet en wat je ging gebruiken (bijvoorbeeld, in mijn geval geen kabel - want via mediabox en XboX, en geen CI-module - dus geen satelliet, kabel e.d.).

Vergelijking en beeldkwaliteit

Terwijl ik aardig wat series en films kijk, let ik over het algemeen niet heel erg op de kwaliteit. Streams haperen (blokken) nu eenmaal wel eens, en gaat het me meer om het verhaal dan elk klein detail meekrijgen. Eerdere ervaringen die ik had met scherpere TV's hadden me wat bezorgd over of het vele malen scherper zijn van zaken wel nodig is. Immers, je hoeft niet alle poriŽn te zien.

Ik moet zeggen dat dit me heel erg meeviel en dat het voor de zaken die ik bekeken heb echt wel toegevoegde waarde had.
Kleurweergave
Al met al maakt de sublieme kwaliteit het toch allemaal wat echter en sleept dit je (nog) meer mee in de content. Ik heb bijvoorbeeld vrij snel na de installatie vrij stompzinnig een uur naar een rijdende auto door de natuur gekeken en me verbaast over de natuur en kwaliteit van dit alles.
Natuurgetrouwheid kleurweergave
De kleuren spatten er van af en dit voegt toch zeker wat toe bij het bekijken van een film/serie.
Zwart waardes
Uiteraard het paradepaardje van OLED. De zwart waardes waren erg mooi. Wel viel het me op dat je hierdoor bij het schuin voor de TV zitten, en met daglicht, last van spiegelingen had maar weet niet of dat met elkaar te maken heeft.
Contrast en helderheid
Het contrast van de TV en de helderheid zijn ook subliem. Dit is niet mijn forte maar ik kan hier niks op aanmerken.
Ghosting
Ik heb verschillende actiefilms bekeken en kon geen ghosting spotten.
Pixeldefecten
Er waren geen pixeldefecten.
Motion sharpness
Terwijl je meestal bij actie scenes vaak een beetje op de automatische piloot kijkt omdat het allemaal toch net te snel gaat, kan je er van uit gaan dat je hier alles nog scherp kan zien mocht je toch ergens op willen focussen.
Bouwkwaliteit en afwerking
Ik vind de aansluitingen soms erg dicht op elkaar zitten, al is dat alleen maar heel even wat gepriegel.

De TV heeft blijkbaar bluetooth maar het is me niet gelukt apparataten aan te sluiten. Mogelijk is dit alleen voor een eventuele soundbar of andere add-ons. WiFi werkt wel naar behoren, al heb ik vooral ethernet gebruikt.
Vormgeving
Ik vind de TV zelf erg strak vormgeven. Weinig poespas, kleine bezel. De achterkant herbergt natuurlijk het geluid en de aansluitingen wat de dunheid van de rest van het scherm niet ten goede komt, maar al met al is hij maximaal 10 cm dik (exclusief voet).
Voor de, uiteraard hoge, prijs krijg je wel waar voor je geld. Je staat wat betreft 4K en OLED wel aan de forefront van de ontwikkelingen en zie andere TVs niet bijster veel van deze prijs afwijken.
Inbrandgevoeligheid
Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen en heb dit uiteraard niet actief getest. Volgens mij zijn de meeste TV's wel voorzien van systemen die ervoor zorgen dat dit niet gebeurt, en was er ook een 'maintenance' mode die met enige regelmaat aansprong na het uitzetten van de TV.
HDR
De kwaliteit van het scherm in het algemeen en de implementatie van HDR10 techniek zorgt voor mooie en heldere plaatjes.

TV kijken

Kabel
Ik kijk (niet bijster veel) via de Ziggo Mediabox (en via de Xbox One) TV van het Connect Max en Play Complete-abonnement. Ik had verwacht dat bepaalde kwaliteit misschien verloren ging door het upscalen (neem aan dat dit in FullHD binnenkomt) maar het was toch een stuk beter en scherper dan mijn reguliere TV.
Netflix
Terwijl mijn huisgenoot erg blij was met de Netflix knop (let wel dat het 4K abonnement duurder was) en er niet bijster veel content is, of een makkelijke manier om dit te zoeken, was het kijken van House of Cards wel een extra leuke ervaring. Hier haar woorden: "Indrukwekkend. Ik werd nog meer dan normaal in het verhaal gezogen."
Films
Via een vriend een aantal Blu-Ray 4K films geleend.

- Deadpool UHD: Scherper dan de film zelf (film versie was 3K). Het leek hierdoor op sommige momenten wel een beetje vreemd qua verhouding, waarschijnlijk door het oprekken. Ik kan niet zeggen of dit door de TV of de film zelf kan.
- X-MEN: Apocalypse: Fantastische film die in 6K geschoten is, waar de actiescŤnes (zoals de instortende piramide) erg goed tot hun recht kwamen.
- Passengers: Perfecte film hiervoor. Veel zwart van het heelal.

- Filmpjes 4K: Via YouTube een aantal filmpjes bekeken, zoals deze. Erg mooi om te zien wat je met een GoPro kan. Zelf had ik helaas geen beeldmateriaal geschoten in 4K. Een aantal willekeurige natuurfilmpjes waren ook adembenemend.

Algeheel merk ik wel dat het lastig is om nog content te krijgen, wat niet heel onlogisch is.
Gamen
- Xbox One: Heb hierop kort even Titanfall 2 en Gears of War 4 gespeeld, die net als reguliere TV net iets scherper lijken te zijn.

- Streamen: Ik heb een FullHD stream van de Major Qualifiers van Counter-Strike Global Offensive aangezet en kon na wat getweak (scaling ingesteld op 16% via de Steam Link) genieten van erg goede kwaliteit. De instellingen voor de hoogste resolutie mogelijke resolutie, bitrate e.d. waren allemaal maximaal ingesteld al kan de Steam Link niet in 4K streamen.

HTC Vive: Via de Steam Link laat ik anderen die hier komen om Virtual Reality te spelen vaak meekijken via Steam in VR-mode, de resolutie ging automatisch wel omlaag maar zorgde over het algemeen wel voor een goede ervaring.
Helaas niet een heel erg goede foto.

My Home Screen 2.0

De software is voortgeborduurd op Firefox en nu in eigen ontwikkeling. Over het algemeen is deze vrij vlot en logisch ingedeeld.
App
Er werd met geen woord gerept in de handleiding over een app, of het anderzijds verbinden van een telefoon via WiFi dan wel Bluetooth. Heb uiteindelijk zelf de app 'Panasonic TV remote 2' gevonden. De app zelf voelt oubollig aan en terwijl de meeste functionaliteit die ik kan bedenken er wel in zit, zoals afstandsbediening of het laten zien van media op je telefoon op de TV, werkte het niet heel intuÔtief.
TV Anywhere
Ik had helaas geen CI module dus kon dit niet testen. De functionaliteit betreft in ieder geval het bekijken van TV ook buitenshuis (op telefoon/tablet).
DLNA
Het aansluiten van de TV op het thuisnetwerk (Giga]bit netwerk met bijbehorende kabels) werkte erg makkelijk en DLNA werkte ook erg snel.

Afstandsbediening

Zoals aangegeven was mijn huisgenoot erg blij met de Netflix-knop. Verder is de afstandsbediening mooi en functioneel, maar heb ik toch wat opmerkingen.

De vorige/volgende knop is namelijk niet heel duidelijk, en staat erg dichtbij de forward/backward knop, wat vaak tot het resetten van de film leidde. Waarschijnlijk zal dit wel wennen.

Verder was het ook wennen aan de verschillende opties, je hebt immers TV (satelliet, kabel etc), maar ook AV (HDMI 1-4), maar je moet bijvoorbeeld weer via Apps naar je netwerk (Synology).

Al met al ben ik erg blij de ervaring en zullen er een groep mensen erg blij zijn met de vorderingen op het gebied, maar kijk ik zelf vooral uit naar dat de prijs wat drukt en er meer content beschikbaar is. Mocht je wel willen in investeren, kun je met deze TV haast niet mis gaan en heb je zeker waar voor je geld - en een bios in huis.

Shout-out naar mijn motorrijddende mede-Tweaker uit Woerden die me enigszins geholpen heeft bij de test.

Heb jij ook een Panasonic TX-55EZW954 Zwart?

leuke revieuw :)

kort vraagje je hebt je xbox one aangesloten via ziggo horizon box? wat is het nut daarvan ? wat is het voordeel ervan?

thx!
Andersom! De Xbox One heeft een HDMI in en een HDMI out. Op deze manier hoef ik niet van HDMI kanaal te switchen maar kan de Xbox zelf als mediaplayer fungeren, dus "Xbox kijk TV" of "Xbox play <game>". Hoop dat dat e.e.a. verduidelijkt.

ahhh duidelijk thx!