LG BD390 Review

DeNachtwacht 30 december 2009, laatste update op 31 december 2009, 1.968 views

LG BD390

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Fluisterstil
  • Start razendsnel op

Minpunten

• Geen Youtube HD
  • Geen WMV ondersteuning
  • Magere BD Live extra's.

Geluidskwaliteit Score: 4
Unboxing
Het apparaat wordt netjes afgeleverd, helaas ook bij deze speler geen HDMI kabel, wat ik toch een gemis blijf vinden. Verder is alles wat je nodig hebt in de doos aanwezig: handleiding, software, rgb kabels. Niet dat je er (op de stroomkabel na) iets van nodig hebt; het apparaat werkt zo simpel dat de handleiding nog ingepakt zit en een beetje tweaker kan ook via zijn netwerkshares prima media sharen zonder de bijgeleverde software te hoeven installeren. Sterker nog; ik heb het geprobeerd en raad het zelfs af omdat verschillende films schokkeriger afspeelden via deze software dan via een gewone netwerkshare.

Het aansluiten en installeren van het apparaat ging supersnel; kabels erin, aanzetten, naar het wifi configuratie menu, wep invoeren, firmware updaten en de speler was ready to use in nog geen 10 minuutjes!

Features
Er worden flinke hoeveelheden media zonder problemen afgespeeld, wel is het zo dat veel 1080p content wat schokkerig wordt afgespeeld via een draadloze netwerkshare. Steek je een kabeltje erin dan zijn die problemen opgelost, maar toch. Grote afwezige qua support is WMD(HD), maar verder worden veruit de meeste files afgespeeld. Het streamen van AVCHD images via het netwerk werkt hier zelfs prima, en ook MKV en AVI bestanden doen het vrijwel altijd. Ben tot nu toe één avi bestandje van een fotocamera tegengekomen dat het niet deed. Wat disk ondersteuning betreft hoef je ook niet te klagen; alles wat maar een beetje lijkt op de vorm van een cd wordt zonder problemen gepakt (cd, avchd, (s)vcd, dvd, enz).

Zelf vond ik wel de BD Live features wat tegenvallen, ik had toch stiekem wel gehoopt dat er wat meer online content dan alleen youtube was toegevoegd. En ook op de youtube content is wat aan te merken; er worden (nog) geen HD formaten ondersteund. Daar zit je dan met je spiksplinternieuwe FullHD tv ;).
Ik vond het intypen verder wel goed werken, het is natuurlijk wat langzaam maar de suggesties worden realtime bijgewerkt en zijn dus vrij goed.

Gebruiksgemak & Bouwkwaliteit
Het apparaat is zeer fijn in het gebruik, hij start volgens mij nog sneller op dan de door LG beloofde 18 seconden. Je kan trouwens door het apparaat met de eject knop aan te zetten, nog sneller naar je blu-raytje, want die kan je er dan tijdens het laden van het besturingssysteem al in doen. Dan zit je letterlijk in het bluray menu binnen 20 seconden. Ik vind de speler zelf wat aan de forse kant, maar hij is wel heerlijk stil (onhoorbaar!) en het menu is lekker gebruiksvriendelijk. Het configureren van het netwerk en delen van bestanden ging prima, op wat problemen die met windows7 te maken hadden na. De in windows xp gesharede foto's stonden al direct zichtbaar in het dvd menu zodra er netwerkverbinding was. Het apparaat doet dus zowel qua software als qua hardware degelijk aan, er is duidelijk aandacht in het apparaat gestoken.

Zowel Blurays als DVDs worden prima weergegeven en de afstandsbediening is lekker overzichtelijk en dus gebruiksvriendelijk.

Algemeen oordeel
Ik ben er tot nog toe zeer tevreden mee, hij voldoet redelijk goed als HTPC en is als bluray speler zelf helemaal uitmuntend te noemen. Het is een degelijk en gebruiksvriendelijk apparaat, wel hoop ik dat ze nog HD youtube filmpjes en WMV support gaan toevoegen in toekomstige firmware. Wil je een HTPC die élk formaat eet of ook meteen gamen, dan kan je beter voor een PS3 gaan, maar moet het apparaat gebruiksvriendelijk zijn dan is er echt niks beters te bedenken! Top!

Heb jij ook een LG BD390?

speelt de speler ook mkv bestanden af met een DTS audio track? en DTS HD?

verder een duidelijke review ;-)
ik denk er ook over om er 1 aan te schaffen.