Specificaties 12,1" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U200-095NL Zwart Review

Sjaak_Afhaak 30 december 2009, laatste update op 30 december 2009, 4.146 views

MSI Wind U200-095NL Zwart

Pluspunten

• SU3500 is veel krachtiger dan een Atom of Nano CPU
  • schermresolutie van 1366 x 768
  • LED achtergrond verlichting is goed verdeeld
  • 3GB

Minpunten

• glossy scherm
  • toetsenbord kan beter

Ik heb onlangs een MSI Wind U200 gekocht. De voornaamste taak van dit beestje is imagetank en beeldbewerker. Omdat ik over een dikke 2 maanden op vakantie ga naar Nieuw-Zeeland wil ik een laptop/netbookje hebben om opslag te bieden aan 12MP raw foto's van m'n DSLR. Deze foto's wil ik op reis kunnen bekijken en/of bewerken, mocht ik daar tijd voor hebben (het blijft natuurlijk wel een vakantie ;) )
Op een vorige reis heb ik een 10" 1000HE atom netbook meegenomen, maar die is al lang weer verkocht. De MSI die ik nu gekocht heb zou wellicht een blijvertje kunnen worden, aangezien deze standaard al een stuk meer power heeft t.o.v. veel voorkomende atom-netbooks.

Specificaties

- Videointerface
- Schermdiagonaal 12,1"
- Videochip Intel GMA 4500MHD
- Videoverbinding D-Sub (VGA), HDMI
- Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
- Hardeschijfgrootte 320GB
- 3x USB 2.0
- Wlan 802.11n
- Ethernet 1Gbps
- Bluetooth 2.0
- Cardreader
- Webcam
- Windows 7 Home Premium (op veel sites staat Vista HP vermeld, maar ik heb een versie met W7 gekregen)
- Gewicht 1,49kg (fabrikant zegt 1,25kg)
- Kleuren: Zwart (antraciet) en wit

link fabrikant

De CPU

Het grote verschil met een 10-12 inch netbook is de gebruikte CPU. De SU3500 core 2 solo processor draait op 1,4 GHz, maar heeft maarliefst een L2 cache van 3MB en een tdp van 5,5W. Dat maakt deze processor een stuk sneller dan een gemiddelde Atom, maar moet wel iets toegeven op het stroomverbruik.

Zo dadelijk kom ik nog iets uitgebreider terug op de prestaties t.o.v. de Atom N280.

Eerste indruk
De MSI Wind U200 is een prachtige slanke verschijning. De shiny afwerking van de topcover (soort pyanolak met een lichte glitter) oogt mooi, maar is wel gevoelig voor vingerafdrukken. Hij had iets dunner mogen zijn. Het hoogste punt zit zo´n 4,5 cm boven het bureauoppervlak. Daarna wordt het alleen maar dunner, met tot gevolg dat het toetstenbord iets naar je toe helt, wat wel fijn is. Dit is overigens geen unicum... Voor de rest voelt het laptopje behoorlijk solide aan, geen kraakjes of iets dergelijks. Persoonlijk vind ik 12 inch toch lekkerder werken dan een 10 inch. Alles heeft zo net iets meer z´n plekje, zonder dat er concessies gedaan moeten worden. Ik ben trouwens zeer aangenaam verrast door het gewicht. Met z´n 1,25 1,49 kg (zelf gewogen) is de MSI net zo zwaar als m´n D300 + grip met standaard lensje. En zo zwaar is dat niet. Al met al, een prettig ogend pakketje, wat behoorlijk licht te noemen valt.

Connectiviteit
De U200 is voorzien van een ruim aantal aansluitingen voor randapparatuur. 3 USB 2.0 poorten, 1 maal Gbit LAN en een HDMI poort maken deze laptop behoorlijk compleet. Audioaansluitingen (analoog) zijn natuurlijk ook aanwezig. Onder de motorkap zijn natuurlijk ook nog eens een Wlan 802.11n-adapter en Bluetooth verbinding aanwezig. Kortom, een uitrusting die eind 2009 (of begin 2010) als standaard aanvaard mag worden.

Invoerapparatuur
Het toetsenbord is een beetje te vlak. De ribbeltjes op de f en j toetsen zijn gelukkig wel goed aanwezig. Desondanks heb ik nog wel een beetje moeite te wennen aan werken met het toetsenbord. Ik heb wel eens op beter laptop-toetsenborden gewerkt. De touchpad is een tikkie aan de kleine kant wat mij betreft. Het is geen Multitouch exemplaar, maar persoonlijk maakt het me niet veel uit, aangezien ik veel liever van een muis gebruik maak. Voor de rest doet het touchpad wat het zou moeten doen.

Beeldscherm
De U200 is voorzien van een door LED lampjes verlicht scherm met een resolutie van 1366 x 768 pixels. De extra pixels ten opzichte van een 10 inch scherm met een resolutie van 1024 x 600 pixels zijn zeer welkom. Helaas is het scherm wel voorzien van een glossy afwerking. Persoonlijk had ik liever een mat scherm gehad. Voor de rest levert de LED verlichting een prachtig egaal belicht beeld, met een prima kijkhoek. Het scherm is lekker contrastvol met rijke kleuren.

Prestaties
Nu zou ik allemaal zelf kunnen testen wat het beestje kan met de hulp van benchmarks, toch doe ik dit niet. Ik wil jullie verwijzen naar een tweetal benchmarks, die door Tweakers.net zijn uitgevoerd. In een schoot-out tussen een Celeron 723 (1,2GHz) en SU3500 (1,4GHz, en dus vergelijkbaar met de U200), worden twee ulv-processors met elkaar vergeleken: link .
In review 2 wordt een Eee PC 1008HA (N280, 1,66GHz) op een N270 en een Via Nano 1,6GHz processor losgelaten, link .

Een korte samenvatting van benchmarks:

Cinebench R10 single CPU (hoger is beter)
SU3500 1,4 GHz: 1508
Atom N280 1,66 GHz: 571

Cinebench R10 opengl (hoger is beter)
SU3500 1,4 GHz: 642
Atom N280 1,66 GHz: 287

Super Pi (lager is beter)
SU3500 1,4 GHz: 35,9 sec
Atom N280 1,66 GHz: 89,25

(bron: t.net)

Wat deze cijfertjes al zeggen doet de laptop ook nog eens in de werkelijkheid. Met 3 GB en windows 7 loopt dit laptopje heerlijk snel, en voelt heerlijk snappy en responsive aan. Ik kan rustig gaan internetten terwijl Lightroom een import of export aan het uitvoeren is. Qua prestaties laat de SU3500 de atom en nano cpu´s echt mijlen ver achter zich.

Geluid- en warmte productie
Heerlijk stil, en eigenlijk wordt hij ook nog niets eens warm. Eigenlijk wordt hij onder load niet meer dan een beetje lauw. Uitstekend :)

Accuduur
MSI claimt dat deze laptop 6,5 uur op één lading moet kunnen volbrengen. Zelf heb ik met Wlan aan en het scherm op 50% helderheid zo´n 5 uur gehaald, en daarmee ben ik al heel tevreden. De SU3500 gebruikt per slot van rekening iets wat meer stroom.

Samenvatting
Voor nog geen 500 euro heb je op dit moment één van de betere 12 inch ´krachtpatsers´ wat mij betreft. Qua rekenkracht ga je een heel stuk vooruit op de Atom en Nano gebaseerde netbooks. Ik twijfel ook nog steeds op ik dit beestje een netbook of kleine laptop moet noemen. Door de CPU is deze formaat laptop met bijgehorende prijsklasse een goede kandidaat rijker. Een 12 inch laptop met een C2D is gewoon nog iets prijziger.
Windows 7 icm met deze specs loop heerlijk soepel. Bij ingebruikname wordt ongevraagd wel wat (in mijn ogen) onnodige software geinstalleerd. Na deze verwijderd te hebben, kan ik niets anders zeggen dat ik heel blij ben met deze aankoop.

Heb jij ook een MSI Wind U200-095NL Zwart?

Heb je gecontroleerd of de 1,25kg klopt? Ik weet dat MSI 1,25 opgeeft maar volgens mij is dat met de 3 cell accu.
Mooi is dat :(

keukenweegschaal erbij gepakt:
laptop zonder accu: 1170 gram
accu 11.1V, 58Wh: 320 gram
totaal: 1490 gram
Ja kan me voorstellen dat dat even tegenvalt. Van de andere kant: de concurrentie zoals Acer 1810tz en HP DM1 weegt vrijwel hetzelfde met 6 cell.
Lijkt me een ideaal ding.

Bij mijn EEE 900 was ik over 3 punten niet zo tevreden:
Schermgrootte + resolutie, ik moest erg veel scrollen
CPU Power
Toetsenbord (toetsjes zijn echt te klein)

Maar die is inmiddels verkocht :)

Veel plezier er mee :)
ik heb vandaag mijn msi U200-095NL gekocht. De accu weegt 302 gram en heeft krasjes aan de zijkant, al voordat hij bevestigd is. De doos zat dicht met een zwarte ronde plakker, de computer zat in een doorschijnende plastic zak zonder sluiting.
Is dit standaard?
Op de doos staat: no bluetooth, itt de specs bij tweaker. Ook is het toetsenbord US internationaal. Is dit qwerty?
Voor de rest ziet het er veelbelovend uit.

Groeten,

Ton
Mooi ding! Kan hij een 1080p brrip mooi afspelen? Lijkt me goed voor een HTPC omdat er HDMI op zit. Ik heb toch maar 2 speakers staan dus meer dan 2 kanalen hoeft niet van mij.

Op zich vreemd dat er hiervan niet een desktop variant is zonder schermpje...

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 6 augustus 2010 02:09]

Ja, een 1080p mkv speelt ie probleemloos af met MPHC dvxa enabled. Hij heeft ook nog eens hdmi, zodat je niet met een logge vga kabel hoeft te werken :)
dit is nog geen reactie maar een aanvulling: bericht is van ton via de pc van pasta. Reacties zijn uiteraard meer dan welkom, mn mbt de afwijkingen die ik noemde.

Ton
Mooi mooi mooi. Enige minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is dat keyboard matje, ik heb liever clicket :-) Maar zoiets staat ook al bij je minpunt... :-)