Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC U3277FWQ Zilver, Zwart Review

TERW_DAN 2 juli 2017, 660 views

AOC U3277FWQ Zilver, Zwart (Product gekocht)

De 'poor mans 4K' bj uitstek. Gekocht voor 400 euro per scherm, en nog geen spijt van gehad. MVApaneel is prima te doen en de bouwkwaliteit is goed te noemen. Een paar minpuntjes, maar geen om de monitor te laten liggen.

Pluspunten

• Groot
  • Kijkhoeken beter dan TN
  • Lekker goedkoop
  • Stevige voet
  • Afwerking is best prima.

Minpunten

• Niet de beste bouwkwaliteit
  • Kijkhoeken minder dan IPS
  • Geen USBhub
  • Niet verstelbaar in hoogte

Tijd voor een nieuwe monitor

Al jaren werkte ik met volle tevredenheid met een 30” HP LP3065 monitor. Maar dat ding staat inmiddels al 9 jaar op mijn bureau en het werd wel eens tijd voor iets nieuws. Maar een vervanger vinden voor die monitor was niet heel makkelijk. De meeste betaalbare opties waren namelijk gewoon een flinke downgrade. De eisen aan mijn nieuwe monitor waren duidelijk, maar moeilijk te vinden;
• Een fatsoenlijk formaat. Het moest minimaal 30” zijn
• Een deugdelijk paneel. Geen TN-rommel voor mij
• Betaalbaar. Bugdet tot 1000 euro voor een monitor. De HP was destijds 1200 euro, en ik wilde toch iets goedkoper uit zijn
• En de moeilijkste, een bruikbare resolutie en goede verhouding.

Specificaties

Audio3.5mm input
3.5mm output
Ingebouwde speakers

Aansluitingen

Het scherm voorziet in een displayport, een Dual link DVI, HDMI en zelfs VGA input. De VGA input is vrij zinloos, omdat je daarmee toch niet de volledige resolutie weet te halen (al gaat 1920x1080 prima). De digitale inputs zijn allemaal in staat om de volledige resolutie goed aan te sturen. Zelf gebruik ik de displayports van de monitoren, omdat die kabels een stuk dunner zijn dan de DVI-kabels. Daarnaast worden ook enkel de displaypoortkabels meegeleverd.

Naast de video-inputs beschikt het scherm ook nog over een input voor 3.5mm audio, en een output voor 3.5mm, waarmee je een koptelefoon of speakersetje aan het scherm kan hangen. Deze stuurt dan ook de audio uit die over displayport of HDMI gaat.

Beelverhouding

Deze AOC voldeed aan de meeste eisen, op de laatste na. Maar ik heb mezelf er maar bij neergelegd dat 16:10 of 5:4 het niet meer ging worden zonder een extra hypotheek op 't huis te nemen. Dus werd het een 16:9 monitor. Een keuze die tegenwoordig een stuk beter te verantwoorden is dan een paar jaar terug. Toen ik mijn HP kocht waren monitorfabrikanten nog zo vriendelijk om 16:10 verhoudingen aan te houden, maar tegenwoordig kun je dat vergeten. Gelukkig heb je met dit scherm genoeg pixels om de beperkte hoogte niet echt te merken. Waar je vroeger op 24” met 1920x1080 echt zo'n claustrofobisch idee kreeg op je scherm is dat met 3820x2160 een stuk beter te doen. Na er een tijd mee gewerkt te hebben bevalt 't best prima. Iets met ik met 1920x1080 nooit heb gehad, ongeacht het formaat van het scherm.

Bouwkwaliteit en afmetingen

De monitor weegt zo'n 11.5KG. Een groot deel daarvan gaat zitten in de stakke vierkante voet. De monitor is enkel kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar. De omlijsting van het scherm is niet heel dun, en het zwarte gedeelte is licht glimmend. Dat had van mij ook mat mogen zijn, maar echt storen doet het met niet echt.De onderkant is voorzien van een metaalkleurige strip met daarop het logo. Ook deze spiegelt een beetje, maar niets dat afleidt van het scherm zelf.
Ondanks de niet al te dunne omlijsting van de monitor is het prima bruikbaar in een dual monitorsetup vind ik zelf.
De monitor voelt stevig aan, staat ook redelijk stevig op de brede voet. Enkel als je de knopjes van het OSD indrukt dan wiebelt de monitor een beetje. Niet heel erg of onlogisch natuurlijk, maar 't valt wel een beetje op.

Er zijn wel een paar dingetjes die wat minder zijn aan de bouwkwaliteit. De kabelklem die achterop de monitor zit slaat nergens op. Een stroomkabel is eigenlijk al te dik, en als je er dan ook nog eens een DVI kabel naast probeer te proppen, dan breekt het klemmetje nog net niet af. Dat ding gebruik ik dus ook maar niet.

De schroeven in de VESAmount zijn erg goedkoop en niet van geweldige kwaliteit. Je moet aardig wat kracht zetten om ze los te draaien. Dan merk je wel dat de plek waarop de monitor is gemonteerd enigszins in te drukken is, dit had steviger gemogen. Maar de schroefkop had ik met een paar keer schroeven al kapot. Met veel geduld krijg je de schroef er dan nog prima uit, maar heb er wel gelijk nieuwe ingezet. Het zijn standaard M4boutjes die erin zitten, dus vervangen is makkelijk. Maar wel iets om even rekening mee te houden, mocht je de voet ooit willen losschroeven.

Dat de monitor niet in hoogte verstelbaar is is echt het grootste minpunt van het ding. De voet tilt het zichtbare deel van je scherm slechts 11 centimeter boven je bureau uit, en dat is echt te weinig, voor een paneel dat 39 centimeter hoog is. Dit wist ik toen ik deze monitor kocht. AOC heeft eenzelfde monitor staan die wel is voorzien van een verstelbare EN draaibare voet. Maar die was 100 euro duurder. En ik bedacht me dat ik voor veel minder dan dat bedrag best zelf wel een mooie oplossing kon bouwen om het scherm op te zetten.
De oplossing was gevonden in een IKEA plankje van een 10tje, en 6 euro aan poten bij de bouwmarkt. LEDstripje eronder, en dit is mijn huidige setup:

Daarnaast beschikt het scherm over een VESA 100 mount, dus als je van plan was deze tegen de muur te hangen, dan zit je helemaal niet met het probleem van de beperkte hoogte. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Resolutie en schermgrootte

Voor nieuwe werkplekken op het werk heb ik laatst een 27” 4K LG besteld. Voordat ik die naar m'n nieuwe collega schoof heb ik daar zelf even op zitten werken. En toen merkte ik dat 3840x2160 op 27” simpelweg te klein werd. Voor mij was het toen duidelijk dat als ik voor een monitor wilde gaan met 3840x2160 pixels, het ding toch echt een maatje groter moest zijn. Als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb is het scaling. Standaard zal Windows de scaling van je monitor op 150% zetten. Erg jammer, want daarmee ziet alles er onscherp en lelijk uit.
Een pixel is een pixel en moet je behandelen als een pixel. Geen ranzige subrendering gaan doen door er proberen anderhalve pixel van te maken. Cleartype en font anti-aliasing staan hier ook gewoon uit. Anders is het een garantie voor hoofdpijn na een uurtje of 2 achter zo'n scherm te zitten. De meeste mensen zien het niet eens, voor mij is het verschrikkelijk. En daarmee is scaling door het OS voor mij simpelweg geen optie. Je browser 1 zoomlevel hoger zetten werkt prima, omdat je de fonts dan niet gaat stretchen, maar gewoon groter rendert (een belangrijk verschil).
Dat alles was voor mij de reden om niet te gaan voor een 27” scherm, maar eentje die een stuk groter was. En op dit scherm is het prima te doen om te werken met 3840x2160 zonder scaling te gebruiken in Windows. Sommige websites heb ik 1 tikje ingezoomd, maar over het algemeen is dat niet echt nodig.
Mijn diepgewortelde haat om dingen altijd op hun native-resolutie te willen draaien betekent wel dat mijn GTX1060 het er wat zwaar mee heeft, maar dat kan ik de monitor natuurlijk niet kwalijk nemen.

In monitorenland is er boven de 27” niet heel veel keuze. Of je gaat voor 31.5” zoals deze AOC, of je komt uit op 40+”. Meer dan 40” als desktopmonitor lijkt me toch niet zo prettig werken. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat 2 van die dingen nooit op m'n bureau gaan passen. Deze 31.5” is dus momenteel de beste optie om te kiezen.

Paneel

Met deze monitor ben ik ergens ook een beetje van mijn geloof afgevallen. Ik was altijd een fervent IPS fan. De paar TN monitoren die ik had liggen zaten in notebooks, of waren losse schermpjes die al lang niet meer werden gebruikt. De monitoren in gebruik waren allemaal IPS of PLS. En daar was ik ook op aan het sorteren toen ik op zoek ging naar een nieuwe monitor.
Deze AOC monitor heeft een VA-paneel. Na veel gelezen te hebben over de VA-panelen van tegenwoordig besloten toch de gok maar te nemen en me neer te leggen bij mindere kijkhoeken.
En dat valt gelukkig heel erg mee. Waar IPS vanuit iedere hoek prima beeld geeft doet dit scherm dat eigenlijk alleen niet als je van bovenaf op je scherm kijkt. Maar gezien ik dat toch nooit doe (en het scherm ook niet ga draaien), merk je er weinig van. De horizontale kijkhoeken zijn prima, alleen als je bijna haaks op het scherm kijkt dan merk je wel wat kleurschifting.
Storend vind ik dat laatste eigenlijk niet, zo kijk ik immers vrijwel nooit naar mijn scherm.

Om je een idee te geven van de kijkhoeken heb ik 't scherm gefotografeerd met verschillende afbeeldingen zodat je de kleurschifting kunt zien. Een met felle kleuren, een met pasteltinten.
De plaatjes zijn klikbaar voor een (erg) grote variant.

Deze foto's geven een beeld van hoe het eruit ziet. Wat opvalt is dat met een ruime kijkhoek, de kleuren flets worden. De foto's geven niet helemaal weer hoe het eruit ziet (je kunt wel wat meer detail onderscheiden), maar de kijkhoeken worden daar wel wat minder. Een verschil ten opzichte van IPSpanelen.

De kijkhoek van bovenaf stoort het meeste wat afwijking beteft bij normaal gebruik. Van bovenaf gezien zijn de kleuren gewoon fletser. Maar als je recht voor de monitor zit (en zeker als je ze wat hoger hebt staan), dan zijn de monitoren prima te doen.

Tot dusver heb ik geen dode pixels gezien, of andere vreemde dingen in het scherm. De bouwkwaliteit is prima, maar ook weer niet uitmuntend. Ik verwacht niet dat deze schermen net zo lang meegaan als m'n HP-monitor, maar daar is de prijs natuurlijk ook niet naar. Mocht er een betaalbaar IPSalternatief langskomen, dan acht ik de kans aanwezig dat ik deze schermen daar nog wel voor ga vervangen. Maar momenteel is de goedkoopste IPSvariant een 32” Acer, die meer kost dan deze 2 AOCs samen, dus ik denk dat ik nog wel even moet wachten op een upgrade.

Settings en kleurweergave

De eerste keer dat ik dit scherm aanzette was even schrikken. De kleuren waren flets en veel te licht. De standaardinstellingen zijn dan ook niet geweldig. Een brightness van 90% is veel en veel te hoog om lekker mee te werken. Ik heb zelf de brightness op 30% staan en dat vind ik zowel in het donker als een verlichte ruimte al meer dan zat.
Wat kleuren betreft is het even tweaken, ik heb het scherm niet echt gekalibreerd, maar gewoon ingesteld zodat ik de kleuren prettig vind om naar te kijken. Het OSD biedt je genoeg mogelijkheden voor de instellingen voor de kleuren, contrast en helderheid van de beeldweergave.

Geluid

De monitor heeft ook ergens ingebouwde speakers zitten. Je ziet ze niet, maar er komt nog best redelijk geluid uit. Maar je mist natuurlijk wel een fatsoenlijke bas en wat volume betreft houdt het ook niet echt over. Omdat m'n 2,1-speakersetje is gesneuveld (kabel brak af van 1 van de speakers), gebruik ik nu de audio van de monitor, en zo heel slecht bevalt me dat niet. In vergelijking met bijvoorbeeld de Philips die ook ingebouwde speakers heeft klinkt 't allemaal een stuk minder blikkerig.

De speakertjes zitten bovenin het scherm

Er is wel 1 nadeel, of liever gezegd een eigenaardigheid. Op het moment dat je van resolutie verandert (bijvoorbeeld in game) dan gaat de monitor even op zwart (logisch bij een resolutiewissel) maar in die korte periode heb je ook geen geluid door de speakers. Op het moment dat je een spelletje aan het spelen bent is dat niet eens zo heel erg, maar als je nog iets op de achtergrond hebt draaien dan is het wel een beetje hinderlijk.

Stroomverbruik

Mijn oude HP monitor trok op volle brightness zo'n 130W. Niet bepaald zuinig. Dus voor de gein eens een vergelijking gedaan tussen een aantal monitoren. De HP en Philips die ik eerst in gebruik had, tegenover deze AOC. Gemeten op 0%, , 25%, 50%, 75% en 100% brightness. Daar moet ik wel gelijk even bij vermelden dat dat bij de HP nattevingerwerk is. Dat scherm heeft geen OSD, maar enkel een + en een – knop voor de brightness, dus precies weten wat 25%, 50% en 75% is is lastig te zeggen. Deze waarden kunnen dus iets afwijken van de realiteit.

Kijkend naar de resultaten ben ik best tevreden. Waar de CCFLs van de HP monitor 61W weg wisten te slurpen op laagste brightness kan de AOC het af met slechts 22W. Natuurlijk is dit ook wel een extreme vergelijking. Hem naast de Philips leggen is daarom denk ik wat zinniger. Dan zie je dat de AOC wel iets meer verbruikt, maar dat is iedere keer maar een paar W meer, terwijl hij wel 4,5” groter is dan die monitor.

Stroomverbruik - brightness 0%

Stroomverbruik - brightness 100%
AOC U3277FWQ 47 W
Philips 272P4QPJKEB 41 W
HP LP3065 131 W

Onder de streep verbruik ik nu een stuk minder met 2 AOC monitoren dan dat ik deed met alleen m'n HPscherm. Natuurlijk is dat op zich niet de investering waard van 800 euro, maar het is leuk meegenomen dat ik daarop ook vooruit ga.

Op het moment van schrijven kost dit scherm 449 euro, toen ik de schermen kocht waren ze 399 euro per stuk, maar die actie is afgelopen bij CoolBlue. En dat was voor mij de reden om 'm te kopen. De originele prijs is 499 euro volgens hun site. En voor dat bedrag zou ik deze niet kopen, maar de U3277FWQU van AOC die ook voor 499 te bestellen is, maar komt met een verstelbare voet en een USBhub.
Met dat bedrag is dit scherm echt de 'poor mans 4K'-oplossing, maar wel eentje die prima werkt en zeker zijn geld waard is.

Als je op zoek bent naar een scherm van een leuk formaat, met een leuke prijs dan is deze AOC zeker het overwegen waard. Hou rekening met het feit dat de standaard monitorvoet niet toereikend is voor ideaal gebruik. Of koop het duurdere broertje, hetzelfde scherm, maar met USBhub en betere voet.
Als upgrade vanaf een 30” en 27” is het wel lekker om naar 2x 31.5” te gaan. De resolutie bevalt me prima en ik kan er bijna niet mee zitten dat het een 16:9 beeldverhouding heeft.

Al met al een scherm dat ik niet zou laten liggen als je een beperkt budget hebt, maar wel leuke features wilt hebben. Als IPS betaalbaar gaat worden op dit formaat zie ik mezelf nog wel overstappen. Maar tot die tijd ben ik dik tevreden over deze schermen.

Heb jij ook een AOC U3277FWQ Zilver, Zwart?

Mooie review. Interessant om te zien hoe jij de foto's van de verschillende hoeken samen plakt. Erg duidelijk. +2!
Welk spel (is het een spel?) staat er op de rechter monitor aan? Lijkt erg veel op RollerCoaster Tycoon, maar is het niet volgens mij.
OpenTTD. Lijkt inderdaad veel op Rollercoaster, maar is toch echt nog wat jaartjes ouder.
En ook van Chris Sawyer zo te zien. Nice ga het checken!
Klopt. OpenTTD is (uiteraard) de remake, van de originele Transport Tycoon dat inderdaad van Chris Sawyer is.
Maar tegenwoordig is het veel en veel uitgebreider.