Belkin Draadloze N+ Router Review

David_TTT 29 december 2009, 2.279 views

Belkin Draadloze N+ Router

Pluspunten

• Goede, stabiele Gbit verbinding
  • Goed bereik en stabiele verbinding NA configureren Wlan
  • USB aansluiting voor opslag media (niet getest)

Minpunten

• Niet vervangbare Wlan antennes
  • Zeer slechte Wlan verbinding bij niet configureren
  • karig en rommelige lay-out van het menu

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Na het overlijden van mijn Sitecom WL-308 gaming router heb ik hiervoor in de plaats een Belkin N+ router gekregen. Deze voldeed aan mijn wensen van een N router icm gigabit LAN. Tevens zit er een USB aansluiting op voor externe opslagen media zoals een harde schijf of USB stick. Dit vond ik een positief pluspunt ten opzichte van mijn "oude" Sitecom router.

Bij het openmaken van de doos merkte ik op dat het een vrij "basis" pakket is, zonder te veel extra rommel. Het bestaat uit de router, manual, kort cat5e kabeltje, cd-rom met meuk en de power adapter. Meer is naar mijn mening ook niet nodig. De router zelf heeft de standaard WAN aansluiting, 4 Gigabit LAN aansluitingen en een USB aansluitingen voor opslag media. Door middel van blauwe ledjes worden alle connecties aangegeven en tevens het gebruik van de verbinding. Het voetje waarop de router staat is wat wankel, deze had best wat verzwaard mogen worden zodat de router meer stabiel staat. Wat ook erg jammer is dat de twee Wlan antennes niet te vervangen zijn. Dit had ik toch graag gedaan gezien deze erg klein zijn. Echter kan ik nog altijd zelf antennes maken mbv deze tutorial: http://www.youtube.com/wa...A&feature=player_embedded

Het aansluiten gaat vrij gemakkelijk. Er zit een stap voor stap uitleg bij met plaatjes voor mensen die nog nooit eerder een router hebben aangesloten. Nadat ik hem op de juiste wijze had aangesloten, zette ik de router aan gevolgd door de router. Al na 10 seconden had ik een verbinding op mijn "hoofd" pc waarna ik in het router menu alles kon instellen. Hier kom ik ook meteen bij een van de nadelen van de router, namenlijk het menu.

Het menu vind ik persoonlijk vrij karig en rommelig opgebouwd. Voor iemand die er verstand van heeft is het natuurlijk koek en ei, maar voor een leek kan dit erg verwarrend zijn. Dit is iets wat met gemak opgelost kan worden dus ik wacht met smart op een dd-wrt of tomato firmware welke voor deze router nog niet ge-released zijn op moment van schrijven. In principe heb ik enkel het draadloze netwerk een unieke SSID gegeven en deze beveiligd, eerst met WPA-PSK + WPA2-PSK, maar na veel getweak heb ik hem op WPA2-PSK gezet, waarom zal ik hieronder uitleggen, want dit is wel het grootste nadeel van deze router.

Bedraad is deze router gewoon goed, ik heb een volledige (6mb/s) en stabiele verbinding. Draadloos is een beetje 50/50. Het signaal heeft een groot bereik, ik kan vanuit de tuin (20-30 meter) een verbinding maken een volledig signaal De stabiliteit van de verbinding was echter een grote ramp. Met grote regelmaat had de Mac Book van mijn vriendin geen verbinding. Ik moest opnieuw naar het netwerk zoeken en daar verbinding mee maken voordat er weer een verbinding gemaakt werd, echter deze verdween al gauw weer zodra er "intentsief" van het draadloze signaal gebruik werd gemaakt. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik in World of Warcraft makkelijk een uur stil kon gaan staan, zonder te spelen. Echter zodra ik begon te lopen, of iets begon te doen, steeg de latency ms in een rap tempo naar 2500, dus onspeelbaar. Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar niets werkte.

Ik begon al te vrezen dat ik deze router terug moest brengen naar de winkel, wat tot gevolg had dat ik mijn oude router een paar weken kwijt zou zijn voor reparatie. Om het toch een laatste keer te proberen wijzigde ik WPA-PSK + WPA2-PSK, naar WPA2-PSK om te kijken of dit het misschien zou oplossen. Tot mijn grote verbazing was dit dus wat de slechte verbinding veroorzaakte. Ik heb geen hoge latency meer en de verbinding is continue stabiel.

Uiteindelijk, na wat tweaken van de Wlan is dit toch een erg goede router gebleken. Het enige negatieve wat nu eigenlijk overblijft is het karige menu, maar dit zal ongetwijfeld in de toekomst opgelost worden dmv een custom firmware. Naar mijn mening zijn er betere routers voor deze prijs te vinden waar je niet zoveel moet tweaken voor hij werkt, maar als je hem al hebt is er zeker een zeer goede router van te maken.

Heb jij ook een Belkin Draadloze N+ Router?

Omdat dit volgens mij alleen een printerinterface is, niet voor externe hardeschijven.
ik ben deze router alles werkt maar als ik mijn hdd er op aansluit kan ik er niks op zetten of van verwijderen wat moet ik er aan doen??????
probeer hem eens via de router opnieuw te formatteren of formateer hem als fat 32.
veel apparaten ondersteunen ntfs alleen in leesmodus.