Microsoft Digital Media Keyboard 3000 Review

Stay1ed 28 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.871 views

Microsoft Digital Media Keyboard 3000

Pluspunten

• Macro's instellen
  • Favorieten-toetsen

Minpunten

• Geen steun voor de pols
  • Moeilijk leesbare F-nummers

Omdat ik een nieuwe computer kocht en ik eerst een laptop gebruikte had ik een nieuw toetsenbord nodig, niet al te duur, maar ook weer niet een simpel toetsenbordje met 103 toetsen. Dit toetsenbord leek volgens mij voldoende uitgerust met snelkoppelingen/mediatoetsen.
Ik wilde een toetsenbord dat niet te dik was, want ik was altijd gewend aan mijn laptop-toetsenbord. Die heeft dunne toetsen en de toetsen zitten op hetzelfde niveau als het stuk waar je polsen op leunen.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is redelijk goed voor de prijs. Alles is van goedkoop plastic. Als je op het midden van het toetsenbord drukt, waar geen toetsen zitten, dan buigt het hele toetsenbord wel door. Echt stevig is het dus niet. Verder voelen de toetsen wel stevig aan, ze wiebelen we een beetje, maar dat hebben bijna alle toetsenborden. De toetsen maken niet veel lawaai, maar ze zijn ook weer niet stil. Vooral de spatiebalk maakt een stevig klik-geluid.
De witte letters zijn stickertjes geplakt op de toetsen. Dit klinkt een beetje goedkoop, maar ik verwacht dat het wel een tijdje meegaat.

Ergonomie
De ergonomie is minder goed dan ik van mijn laptop gewend was, dat heeft vooral te maken met het gebrek aan ondersteuning voor de polsen. Je moet je polsen wat omhoog buigen om bij de toetsen te kunnen. Een polssteun zou hier uitkomst kunnen bieden.
De toetsen hebben een fijne klik, je voelt goed wanneer je een toets hebt ingedrukt en wanneer niet. Bovendien hoef je de knoppen niet heel ver in te drukken, wat het typen versnelt.

Design
Design is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het wel aardig ontworpen. Zwart, volgens de mode, met zilveren accenten. Een beetje onhandig aan het ontwerp vind ik dat de F-toetsen niet in groepen zijn geplaatst zoals dat al tijden gedaan wordt. Het is nu wat lastig te zien welke toets je moet indrukken. Dit wordt nog lastiger doordat ervoor gekozen is om de speciale functies op de toetsen zelf te zetten en de F-nummers er in het blauw onder.
Wel aardig aan de beprinting van de toetsen is dat veelgebruikte snelkoppelingen aan de voorkant van de toetsen zijn geplaatst. Zo staat er aan de voorkant van de V: * Paste, waar de ster staat voor control.
Microsoft claimt dat water gewoon door het toetsenbord heen kan lopen en geen schade aanricht. Ik heb het natuurlijk niet uitgeprobeerd, maar aan de achterkant zijn wel speciale gaten te zien waardoor het water weg kan lopen.

Functionaliteit
Microsoft heeft dit toetsenbord uitgerust met 22 extra toetsen. Onder anderen zoomtoetsen, Mijn Afbeeldingen, Mijn Documenten, email, homepage, MSN, Windows Media Player, favorieten-toetsen, geluid en rekenmachine. Dan zijn er nog de F-toetsen die met de drivers van Microsoft een speciale functie krijgen, vergelijkbaar met de Fn-functie op laptops. Dit kan je ook uitschakelen door de F-lock in te schakelen. De meeste toetsen werken ook met de standaard drivers van Windows.

Een leuke feature zijn de favorieten-toetsen. Je kan hier met de bijgeleverde drivers een (bestands)pad aan toewijzen, bijvoorbeeld een webadres, een bestand, een programma of een map. Door op de toets met de ster daarnaast te drukken wordt een toepassing opgestart waarmee je dit in kan stellen.
In Windows 7 is het ook mogelijk om met de favorieten-toetsen één van de vijf eerste windows te openen.

Drivers
De drivers zijn bijgeleverd op CD, maar voor WIndows 7 x64 moest ik ze downloaden. Het programma is simpel en makkelijk. Je kan per mediatoets uit een lijstje kiezen wat er moet gebeuren. Ook kan je per toets macro's instellen, die je helemaal zelf kan definiëren, dat werkt heel goed. Nog een leuke feature van de drivers is de Windows Flip toets. Met deze toets kan je de Flip-techniek activeren. Ik gebruik het nooit, maar het werkt wel leuk.
Het programma voor al deze instellingen werkt met profielen, dus als je snel wilt schakelen tussen twee totaal verschillende instellingen dan kan dat makkelijk.

• Windows 7 Ultimate 64-bit
  • Windows 7

Heb jij ook een Microsoft Digital Media Keyboard 3000?

Duidelijk review,ik zoek al een tijdje een dergelijk keyboard.
Vraagje,een sneltoets die ik erg belangrijk vind,de sleep/standby toets kan ik niet vinden,weet je daar wat meer van?
Die zit er niet op.
Je kan eventueel wel naar een .cmd bestand verwijzen waarin staat: shutdown /h . Dat zet de computer in sluimerstand (Vista / 7) of standby (XP).
Je kan ook een macro maken. Voor Windows 7 zou dat bijvorbeeld zijn: windows toets, pijl naar rechts, enter.