Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zwart Review

wootah 3 januari 2012, 24.970 views

Asus Eee PC 1201N Zwart

Pluspunten

• Nvidia ION
  • Dual core atom
  • Mooi design (plat)
  • HD 12" scherm
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Warmte-afvoer

Minpunten

• Scherm heeft slechte kleuren afstelling en is vrij donker
  • Niet alle drivers zijn beschikbaar voor download
  • Vingers op de behuizing
  • Verschrikkelijke speakers

Ik vergelijk deze laptop een beetje met mijn andere eee pc die ik heb (1000H) om te kijken of asus iets heeft verbeterd of juist verslechterd.

Specs
  • Intel atom 330N (dual core)
  • 2GB ram dual channel
  • 3x USB
  • SD/MMC cardreader
  • Kensington lock aanluiting
De Doos
De doos is vrij dun en niet zo heel groot, de laptop is natuurlijk ook maar 12".
inhoud:
  • De laptop (gelukkig)
  • Lader met kabels
  • Handleiding
  • DVD met backup en drivers etc.
  • Garantie boekje
Wat hier mist in de lijst is de (volgens mij) altijd aanwezige sleeve voor de eee-pc's. Maar hier vond Asus het blijkbaar niet nodig om er een bij te leveren, dus het is verstandig er zelf een te kopen als je hem nodig denkt te hebben :)

Zoals alles bij Asus, wat ik tot nu toe heb gezien, zit de hele boel mooi ingepakt en word er zo weinig mogelijk materialen gebruikt wat weer goed is voor de natuur. ;)

Eerste indruk
Standaard zit Windows 7 home premium al voor geïnstalleerd met de nodige troep die je eigenlijk het liefst niet mee kreeg. Ik heb wel even wat gespeeld met de standaard installatie, alles lijkt goed en soepel te werken. Al moest ik wel even de energie besparende modus uitzetten die standaard aan staat.
Ook kwam ik er achter dat er maar 1GB ram in de laptop zat! Ik heb hem daarom dus even open geschroefd, maar er zat wel 2GB in zover ik kon zien. Ik heb hem daarna weer opnieuw opgestart en opeens werd er wel 2GB op het scherm getoond :?
Daarna heb ik zelf Windows 7 ultimate en ubuntu geïnstalleerd.

Behuizing
Alles glanst, dus dat is weer een rede om de laptop regelmatig schoon te maken tegen alle vingers die er o zo makkelijk op komen te staan :+
De onderkant is gemaakt van mat plastic en lijkt een beetje hol te zijn, toch voelt de laptop solide aan.
De accu zit ook mooi weg gewerkt, je kan hem nauwelijks zien zitten. Scharnieren zitten er ook op (voor het scherm) maar ze zien er maar dunnetjes uit toch voelen ze redelijk solide aan, dus ik verwacht niet echt problemen. Bij de 1000H waren ze wel wat steviger!

De ventilator maakt niet al te veel geluid en weet te warmte bijzonder goed af te voeren, sterker nog de hele laptop lijkt niet warmer te worden dan de kamer temperatuur. Hier en daar word de onderkant wel ietsjes warmer tijdens het spelen van spellen maar dat is nauwelijks op te merken.

Drivers
Op dit moment levert Asus nog niet alle drivers aan op hun website, zoals de functie toetsen en de overclock tool lijkt ook niet echt te werken.
Echter is de laptop wel helemaal functioneel zonder alle drivers aangezien al veel via Windows mee komt.

Op ubuntu is het een ander verhaal, want daar moet je zelf even de drivers van nvidia er bij sleuren en de wifi drivers compilen :+
de wifi drivers heb ik echter nog niet aan de praat gekregen ;(

Het Beeld
Nou dat is er niet veel beter op geworden in vergelijking tot mijn 1000H... Ten eerste houd ik niet zo van glossy beeld, ten tweede is de kleur balans compleet verkeerd!
Ik heb zo'n 3 uur moeten besteden aan het aanpassen van de kleuren waar ik vooral veel blauw heb moeten weg halen voordat het er een beetje uit ziet. De blauwigheid is volgens mij vooral te danken aan goedkope LEDs die het scherm verlichten.
Ik denk dat Asus heeft bezuinigd op vele delen van de laptop om deze ~400 euro te laten kosten.
De resolutie is natuurlijk wel geweldig, ik kan nu namelijk een stuk meer code zien tijdens het programmeren :P

De uiteindelijke instellingen van mijn scherm zijn nu als volgt (nvidia configuratie paneel)
Volgorde: brightness, contrast, gamma
Rood: 40%, 85%, 0.90
Groen: 45%, 85%, 0.94
Blauw: 40%, 85%, 0.90
Digital vibrance: 55%
Hue: 0 graden

Het nadeel is dat het beeld hierdoor nog donkerder word dan dat het al is, het voordeel: de kleuren kloppen nu redelijk. Helaas word wit nooit helemaal wit, maar het is opzich een stuk aangenamer om naar te kijken vind ik.
Een voor en na shot met als laatste het beeld van de 1000H:
http://i47.tinypic.com/x6mpsz.jpg http://i47.tinypic.com/2vwabgo.jpg http://i45.tinypic.com/vg03yu.jpg

Het beeldscherm: http://www.hannstar.com/C...px?mid=183&tmid=3&modid=4

edit: Ik heb inmiddels een 1215n met hetzelfde scherm, ook heb ik een spyder 3 calibratie tooltje :)
Ik stel dus de volgende 2 profielen beschikbaar voor de mensen met hetzelfde scherm: http://www.fileserve.com/file/BB8u6fY/1215nColorProfiles.zip de GCM is gemaakt met gnome color manager en is wat donkerder. Voor de rest zijn de kleuren velen malen beter dan eerst :)

Geluid
Ook al niet best, de speakers zijn echt nog waardelozer dan de 1000H speakers. Je kan natuurlijk niet hele subwoofers enzo er in stoppen maar sommige telefoons klinken misschien nog wel beter. Als je muziek wilt luisteren ofzo is het aan te raden om iets van een koptelefoon bij te hebben.
Omdat Asus het geluid wat wilden verbeteren hebben ze nieuwere drivers uitgebracht met SRS surround ondersteuning. Damens en Heren, zet dit alleen aan voor op de boxjes, dan klinkt het soms net even wat beter maar op de gemiddelde koptelefoon kun je er nachtmerries aan overhouden :+
Gelukkig zijn de drivers wat beter dan op de 1000H, ze eisen nu niet meer zo veel CPU, al had ik liever dolby geluid gehad dan SRS ;)

Toetsenbord en touchpad
Ik ben wel te spreken over het toetsenbord, het voelt solide aan en het is volgens mij beter schoon te maken dan de ouderwetse keyboards, hier kan namelijk niet zo snel vuil tussen de knoppen komen.
De functie toetsen zijn ook in grote getalen aanwezig, al kan ik er maar een paar gebruiken zonder de drivers. Ook zit er een toets op om de touchpad uit te zetten, wat handig is voor als je een echte muis aan wilt sluiten.

Het touchpad zit in de behuizing verwerkt en is aangeduid met kleine nopjes. Echter is het niet altijd voelbaar wanneer je op het einde van het touchpad zit, zeker lastig aangezien de oppervlakte wat klein lijkt. Voor de rest is het weer heel functioneel om met 2 vingers te scrollen, foto's te draaien, in en uit te zoomen enz. Gewoon een geweldig touchpad voor de mobiele gebruiker :)

De Accu
Op aanvraag heb ik even een gemeten hoe lang de accu mee gaat met Battery Eater Pro v2.70.
En ja de accu is verwijderbaar, dus je kan er eventueel een andere (grotere) in stoppen.
Ik heb gemeten met "gebalanceerd" als energie schema in Windows. Het scherm stond op 50%, ging tijdens de test niet uit, wifi en bluetooth stond ook aan.
Het resultaat:
3 uur en 4 minuten dus.
De CPU stond continu op vol en de GPU was ook druk bezig, dus ik verwacht dat als je gewoon mobiel wat browst of een film kijkt de accu een stuk langer mee gaat. Ik heb nog nooit Battery Eater Pro gebruikt, maar hij zette het systeem wel flink onder druk, na mijn idee niet echt "normaal" gebruik.

In het begin kwamen er regelmatig vreemde piep toontjes uit de lader en laptop (rond de plek van de aansluiting). Dat een voeding piept is vrij normaal, maar deze keer was het eigenlijk vrij luid. Maar na een paar uur gebruik hoor ik er niks meer van, dus het zal wel nieuwigheid zijn :)

Prestaties
Weer de gebruikelijke benchmarks, de urls staan er onder (voor als de plaatjes te groot zijn)
3Dmark06:
PCMark05:
Windows score:
SuperPi mod 1.5:
HDTach:
HDTune:

De prestaties zijn dus wel redelijk voor een laptop van 400 euro. De hdd is ook eigenlijk verassend snel voor een 5400RPM.
Films kijken gaat prima, zelfs HD films (wel met purevideo dan)
Diverse spellen zoals call of duty 4 en battlefield 2 zijn goed te spelen en hebben een gemiddelde framerate van zo'n 30 a 40 fps op de laagste instellingen.
Dus een af en toe leuke afwisseling van werk is met deze laptop mogelijk.

Games
Call of Duty 4 Modern Warfare Single player (een heel level): gemiddelde fps: 33,99

Het kijken van films
Kun je nou echt HD films kijken hiermee? kort antwoord: ja :P
Ik heb niet kunnen testen met H265 video (zoals blu-ray). Maar ik wist zonder problemen de WMV samples http://www.microsoft.com/...ideo/contentshowcase.aspx af te spelen zelfs op een full hd monitor. XVID/DIVX draaide ook prima.
Tijdens het kijken bleef de CPU veelal op 40-50% hangen maar in sommige drukke actie scenes ging dat omhoog naar zo'n 70%. Ik heb niet echt schokken in het beeld kunnen waarnemen, deze waren namelijk zo miniem dat je echt er voor moet zitten en dicht op het scherm kijkt om ze te kunnen ontdekken, dus totaal niet storend.
Alle films heb ik afgespeeld met Windows Media Player aangezien andere spelers zoals VLC nog wat instellingen moeten hebben zodat ze door de videokaart gaan.

Ik laat de review hier zover bij, tenzij er nog vragen zijn wil ik het hier en daar wel uitbreiden, maar volgens mij heb ik vrijwel alles behandeld :)

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zwart?

Ja ik moet ze nog een keer anders compilen, er staan wat how-to's op het ineternet :)
Zit daar ook een Atheros 9285 MiniPCI-e kaartje in zoals de 1101HA ?
Die werkt bij mij namelijk gewoon out-of-the-box met de ath9k-driver.
Nee het is een realtek RTL8191SE-VA2
net even gecompiled en hij werkt goed.

gewoon even cd-en naar de map en deze commando's uitvoeren:
sudo su
make
make install

sudo su is perse nodig om die dingen in de kernel te krijgen, met sudo gaat dat niet om een of andere rede
Ah kleine correctie hier. Launchpad geeft 0010 versie driver. De link bij realtek (directe link voor ftp http://www.realtek.com.tw...DownID=871&PFid=48&Conn=4) geeft een 0013 diw zich stukken beter gedraagt. Wat jammer blijft is dat de linux driver alleen nog maar B/G doet.

[Reactie gewijzigd door smeedy op 3 januari 2010 15:52]

Ik heb trouwens nog wel een probleem dat de bios instellingen worden gewist bij het booten naar ubuntu :?
Maar de driver van de site werkt wel goed hoor :)
Hier ook. Ik had het idee dat het te maken had met ACPI en CPU throttling. Elke reboot gaf die F1 defaults / F2 enter setup. Inmiddels geloof ik die governors wel (Atom 330 doet geen wilde speedstep) en ik heb er nu geen last meer van (inmiddels stock Ubuntu kernel tegenover mijn eigen 2.6.32 brew). Heb er nog niet mijn vinger op kunnen leggen.

Wireless driver zeker goed. De 0010 viel af en toe uit met veel kernel debug. De 0013 vanaf de Realtek site (je link) is echt stukken beter.
Ik heb het zoiezo al aan asus gemeld... nog even afwachten wat ze er mee doen.
Ik heb net ff gekeken maar hij geeft aan 135 tot 150 Mbps, dus dat is wel degelijk N :)
Probleem met deze driver is wel dat hij nog zwaar in beta zit. Af/toe ben je je verbinding even kwijt. Bovendien spuugt hij een hoop ^H^H^H^H belachelijk veel debug naar de syslog. In die phoronix review staat een link naar launchpad met wat verdere tips/truuks: https://bugs.launchpad.ne...ource/linux/%2Bbug/401126
Mooie duidelijke review.
Ik kan nergens terugvinden of de adapter van de 1201 alleen 230V of ook 110V aankan. Staat dit toevallig op jouw adapter vermeld?
Er staat 100-240V op dus dat zou moeten kunnen ;)

[Reactie gewijzigd door wootah op 9 februari 2010 10:53]

Leuke review! Zit nog te twijfelen tussen de 1201N of de 1101H met 2 gb. Ik ga een jaar lang rondreizen en wil toch iets hebben waar lightroom op draait voor mijn foto's. Hopend op een prijs drop van één van de twee in januari :)
Verlaging van prijs moet je bij dit nieuwe model niet direct verwachtten. Er is niet veel concurrentie in zicht en de bestellingen lopen nog volop binnen. Qua prijs zit het best wel goed. Als je vergelijkt met een laptop van dezelfde prijsklasse zou je je tevreden moeten stellen met onderdelen van drie/vier jaar of ouder.

De 1201N zal zeker handig en vlot werken voor je foto's, maar indien je rondreist naar plaatsen met minder energievoorzieningen moet je natuurlijk oppassen voor je batterij. Over stevigheid en reisbestendigheid zou ik niet weten wat beter is.
De 1101HA heeft als voordeel dat hij een lange batterijduur heeft (+/-10uur) en mogelijk goedkoper is.
De 1201N is stukken sneller wat erg zal schelen bij foto/video bewerking maar hij gaat maar +/-5 uur mee op de batterij.
Als je op reis stopcontacten kan gebruiken (dus niet dagelijks uren in de trein zit) zou ik zeker voor de 1201N gaan.
Videobewerking is natuurlijk ook op deze dual-core Atom retetraag. Dus dat wil je niet op deze 1201N doen. Het enige voordeel dat dan nog overblijft is videoweergave en de mogelijkheid dit via HDMI te doen. Is dat niet iets wat je nodig denkt te hebben, dan is de 1101HA gewoon de betere optie.

De snelheid is wel aanzienlijk beter, maar voor aap411vm is dat denk ik toch van ondergeschikt belang. Aan de nadere kant is het bekijken van een foto op 12" natuurlijk wel wat handiger. Het valt of staat dus met de stroomvoorziening waar hij over kan beschikken. Rondreizen hoeft immers niet in de bush-bush te zijn.

Al met al kan hij daar zelf natuurlijk het beste over oordelen. :)

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 8 februari 2010 07:43]

Video bewerking is vanzelfsprekend niet snel op een netbook, maar indien Aap411vm dacht ook iets met video te gaan doen zou hij misschien de 1201n willen kiezen.

Videobewerking is namelijk niet alleen sneller door de dual-core atom maar ook door de ION. Volgens de genoemde site kan de 1201n een video encoden in de helft van de tijd als hij gebruik maakt van zijn dual-core atom en in een kwart van de tijd als er gebruik wordt gemaakt van cuda (de nvidia ion-versnelling). Dat is toch stukken sneller.
Ja maar daarvoor moet je dus wel een programma kopen zoals badaboom...
Converten daarmee gaat op zich vrij snel, maar ook niet zo snel als een pc.
Ik haal bij DVD qualiteit ongeveer 15fps tijdens het converten
Volgens mij is deze laptop juist erg handig als je simpele dingetjes zoals kleine reportages wil bewerken op locatie. Gezien er 1.6ghz dual core in zit zal een prog als Adobe CS2 goed moeten draaien. Wellicht zelfs CS3 nog wel.
Bottleneck is de HD.
mooie review!
lekker uitgebreid enzo:)
heb even vraagje, hoeveel geheugensloten heeft de 1201n?
op sommige sites word aangegeven 1, andere 2?
Er zitten er 2 in, ik heb hem namelijk zelf uitgebreid tot 4GB ram :)
Ik zie de uitslag niet van 3dmark06, of ben ik nou scheel?:P
hij valt zeker buiten het scherm :P
Ik heb de linkjes er onder gezet, kun je er op klikken ;)

[Reactie gewijzigd door wootah op 28 december 2009 00:33]

Je kunt je images ook schalen of direct op maat maken. Dat kan al heel eenvoudig met paint (schaalt veel beter dan Tweakers.net, waardoor je minder moiré en of vervorming krijgt). De maximale maten zijn 570 bij 430 pixels (bxh). Maar als je dat niet wilt, kun je gewoon schalen in je review met het volgende syntax:
[img=breedte_in_pixels,hoogte,,,titel_foto,border] url_v.d._afbeelding [/img]
Let goed op de komma's die moeten er exact zo staan, alles tussen komma's kun je weglaten, maar de komma moet behouden blijven (in het voorbeeld heb ik "link" en
"align" weggelaten, vandaar de 3 komma's achter elkaar.
<titel foto>: de tekst die verschijnt bij een mouse-over
<border>: 0 (standaard) = geen, 1 is wel.

Een stapje verder gaat het werken met tumbnails. dat wil zeggen je zet een klein klikbaar plaatje in je review. De echte plaat wordt dan in een pop-up weergegeven, zeg maar hetzelfde als je nu doet in je review met die verwijzingen. de basissyntax is als volgt (bij de img zou je weer de bovenste riedel kwijt kunnen, zodat je de titel te zien krijgt bij een mouse-over, of de schaling aanpast, enz.
[url=http://link.naar.groot.plaatje.jpg][img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img][/url]
plaatjes kunnen jpg (voorkeur bij foto's), png of gif (laatste twee voorkeur bij screenshots, tekeningen, enz.) zijn.

Nog mooier wordt het als je met light-boxen gaat werken. In mijn laatste review heb ik daar volop mee gewerkt.

Je kunt hier meer informatie over vinden in de tweakblog van Wiethoofd. Als je daar even doorzoekt, vind je nog veel meer wetenswaardigheden, zoals welke UBB-codes nou waar gebruikt kunnen worden. Het is de moeite waard.

Over de UBB-codes (hetgeen ik hierboven beschreven heb, kun je hier alles vinden.

Wat mij opvalt aan jouw review is de snelheid van je HDD. Ik heb in mijn laptop een 250 GB 7200 RPM schijf zitten en haal maar gemiddeld 50 MBps. Het zijn n.b. allbei Hitachi schijven.... :(
De mijne is langzaam, maar de jouwe is gewoon vreselijk snel. Is die schijf ook stil, of hoor je hem duidelijk aanslaan?

De netbook van mijn vrouw vind ik te klein, dit zou wel eens een mooie portable tussenoplossing kunnen. Ik ben wel heel benieuwd naar je benchmarks m.b.t. spelltjes. Ik had niet verwacht met deze score in 3DMark06 dat er enig (grafisch) spel op zou draaien.

Als je nog eens tijd heb, pas je plaatjes dan aan, zo niet beschouw het als niet geschreven, het is iig niet belerend, maar uiterst positief bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 29 december 2009 03:47]

Nee bedankt voor de tip!
ik werk meestal op een CMS die het automatisch aanpast met de BBcodes, maar ik zal het eens proberen.
html durfte ik niet aan aangezien je ook van die beveiligings scripts hebt die je er meteen uit kicken als je dat probeert :P

De hdd hoor je eigenlijk niet, alleen heel af en toe een klik als hij zijn lees kop vast zet ofzo. Het ventilator geluid komt er vrijwel altijd boven uit, terwijl die ook niet zo veel geluid maakt ;)
Waarschijnlijk heeft jouw HDD veel lagere toegansgtijden waardoor die in de praktijk ongeveer even snel is.
Ik vind de 1000H en de 1201N lastig te vergelijken.
De 1000H is een stuk kleiner, en is meer portable. De 1201N heeft stevige specs, wat invloed heeft op de accuduur. Die zal een stuk lager liggen. Helaas wordt daar in de review niets over gezegd.
Ik vind het wel te vergelijken aangezien het beide eee-pc's zijn. Het enige verschil is de dual core atom en een nvidia chipset, wat je dan kan af vragen of asus de rest van de laptop op dezelfde kwaliteit (of beter) heeft gebouwd. Als je mijn review leest zie je ook dat ik het scherm en de speakers bekritiseer.

De accuduur heb ik nog niet precies gemeten, maar als beide laptops Windows 7 draaien komt het vrijwel op dezelfde tijd neer.
De 1000H is trouwens volledig compatible met windows 7 op dit moment, aangezien asus speciaal drivers en bios heeft uitgebracht hiervoor.

[Reactie gewijzigd door wootah op 29 december 2009 01:54]

De 1000H is nauwelijks kleiner hoor. Dikke randen om het scherm en het ding is zelf heel dik. Ook qua gewicht zijn ze vergelijkbaar. Het scherm is wel kleiner dat wel.
Nou dat valt toch wel vies tegen als je ze op elkaar legt hoor :P
aan de buitenkant is de 1201N ook zo'n 2" groter.
1.2" volgens Laptopmag. Qua gewicht precies gelijk.

1000H 10.5 x 7.5 x 1.5 inches 3.2 pounds
1201N 11.7 x 8.2 x 1.3 inches 3.2 pounds

[Reactie gewijzigd door Philflow op 29 december 2009 19:58]

Die inches gaan altijd over het diagonaal. Je moet dus even werken met de stelling van pythagoras.

Voor 1008H krijg je dan 12.9 inch.
1201N: 14,3.

14.3 -12.9=1.4 inch verschil.

Het is natuurlijk maar wat je relevanter vindt.
Ik moet zeggen dat ik het een nette en zeer uitgebreide review vind nat alle toevoegingen.

Is dit model ook nog goed portable, of kan ik dan toch beter gaan voor de 1005H ?

Films kijken vind ik niet van belang. Het gaat mij voornamelijk om muziek (via koptelefoon, of aangesloten op een installatie) en foto's
Jazeker, hij weegt maar 1,5Kg
die 2 inch meer maakt niet echt iets uit, je kan hem net zo makkelijk meedragen :)
Een groot voordeel van de 1005HA-M is dat het beeld mat is, en de kwaliteit vrij goed. Maar je kan er geen 720p of hoger mee afspelen. Foto's is natuurlijk geen probleem, muziek gaat ook goed. Voor de kleuren denk ik dat je voor de 1005 moet gaan, hoewel ik niet direct kan vergelijken.
Allereerst: nette review, bedankt!

In de review staat dat er naar het geheugen is gekeken, is er maar 1 geheugenslot?
Is de HDD ook bereikbaar?
dankje
Nee er zijn 2 geheugen sloten deze is bereikbaar via een klepje aan de onderkant.
Voor de HDD moet je waarschijnlijk heel de onderkant er af slopen, wat ik nog maar niet geprobeerd heb :P
Ik heb gisteren de schroevendraaier maar eens in de 1201n gezet. Je duikt er idd in via het toetsenbord. De 1101 is bijna identiek. Het toetsenbord is chiclet, maar gaat er compleet als plaat uit.
Ziet er van binnen exact hetzelfde uit als een 1101HA, alleen het moederbord verschilt wat. Hij zit ook iets voller.
Zie ik iets verkeerd? Dat is toch de 1101? De 1201 heeft een zogenaamd "chiclet keyboard" wat weggewerkt zit onder de behuizing. Neem aan dat je de 1201 via de onderkant moet benaderen? Verder prima review! Momenteel heb ik er een voor zowel mijzelf als voor mijn vriendin in bestelling staan, maar de levertijd laat nog even opzich wachten geloof ik. Misschien leuk om wat productfoto's toe te voegen aan het geheel?

[Reactie gewijzigd door richeh op 2 januari 2010 22:36]

Hele mooie review. Merk je nu nog veel verschil in prestatie bij normaal gebruik door de aanwezig van de N330 in vergelijking met de 1000H? Ik denk dat Win 7 toch wel iets vlotter aan zal voelen aangezien die is geoptimaliseert voor multi-cores. Merk je hier nog iets van terug?
Ik heb op beide laptops win7 gebruikt. Sowieso werkt win7 sneller maar het is ook goed terug te merken in de multi core. De 1201N voelt eigenlijk minstens dubbel zo snel :P
De N330 geeft altijd net even wat meer dan de N270, net dat beetje extra wat je nodig hebt om alles vloeiend te laten werken dus ik ben er heel blij mee ;)
Ah dat is erg mooi. Net wat ik wilde horen. Een tante van me heeft zich door een verkoper een eee pc met een atom Z520 aan laten smeren maar dat ding is echt niet vooruit te branden. Ik heb haar maar geadviseerd ermee terug te gaan en te vragen naar dit model.
Geweldig review! Zo hoort een review te zijn!

Hoe is de benchmark en accutijd in verhouding met de 1000H?
Dankje!
De verhouding is ongeveer gelijk, echter heb ik de 1000H al meer dan een jaar dus de accu is natuurlijk wel wat minder geworden.
Als ze beide windows 7 draaien zit er heel weinig verschil in. :)
Bedankt.

Zit zelf ook na te denken om de 1000H te vervangen door de 1201N. Voornamelijk om de resolutie (veel flash sites werken niet goed met 1024x600) en snelheid van de CPU. Als de accu ongeveer net ze lang meegaat, dan is de 1201N een leuke upgrade en niet veel groter of zwaarder.

Minpunt is de zwarte kleur en glossy scherm. Wit vind ik persoonlijk leuker en vinger vlekken vallen minder op. 1000H heeft een goede mat scherm.

Nogmaals bedankt voor je review!