Ewent USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) Screwless 2.5 inch SATA HDD/SSD enclosure Zwart

€ 8,91
Specificaties 2.5" behuizing - Bekijk alle specificaties

Ewent USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) Screwless 2.5 inch SATA HDD/SSD enclosure Zwart Review

maratropa 25 juni 2017, laatste update op 13 juli 2018, 5.261 views Product gekocht

Ewent USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) Screwless 2.5 inch SATA HDD/SSD enclosure Zwart

Goedkoop. Lijkt geen topding voor SSD's. 1 van de 2 zorgt voor een onstabiele 1TB schijf, scores wat aangepast. Haal een Orico op AliExpress, zie review.

Pluspunten

• Schroefloos maar best degelijk
  • Minimaal formaat en strak
  • USB 3.0 Micro aansluiting
  • Flinke upgrade voor schijf in USB 2.0 behuizing

Minpunten

• Slome controller voor SSD's
  • Fugly sticker op onderkant
  • Baggersticker had aan de binnenkant gemoeten
  • 1 van de 2 doet raar (na 6mnd weinig gebruik))

Mobiliteit Score: 5
EDIT; Voor dit geld kun je nu beter naar aliexpress gaan voor een Orico 2,5" behuizing met USB-C
zit een VL716 controller in die ook TRIM schijnt te doen. Met een HDD haal ik daar boven de 80-100 MB seq. writes. Met een SSD bijna 300MB/sec sequentieel. LINK voor CDM benchmark. Betere scores dan de Ewent ook.

EDIT; 1 van de 2 heeft issues en vertrouw ik niet meer, scores nog wat aangepast omlaag. Verbinding valt weg etc. *Schijf is aan andere usb<>sata converter prima.)

***

Je kent het vast wel; el cheapo externe HDD behuizing krijgt na een aantal jaren een lekker flexibele usb connector en wordt soms zelfs iets te warm, drives blijven in limbo hangen met opspinnen of de behuizing trekt het niet meer en laat onderdelen achter. Of de schijf rammelt, eigenlijk al vanaf het begin maar voor een tientje zeur je niet. :)

Tijd dus voor een nieuwe goedkope! Voor 15 euro heb je natuurlijk geen review nodig maar soms is een beetje extra info bij zo'n instapproduct wel grappig.

EWENT EW7044

Inhoud doosje
- Handleiding & andere nutteloze blaadjes
- USB 3.0 kabel: USB A naar USB 3.0 Micro B
- Behuizing (basis en deksel)
- Extra 3M(really?) schuimplakker

Bouwkwaliteit & Opslag toevoegen
Behuizing voelt prima. Deksel schuif je er af (met een beetje gedoe want geen grip) en klemt prima. Kabel niet heel dun. USB 3.0 Micro B aansluiting op behuizing is wel prettig, lijkt wat steviger dan de mini-b, micro-b en USB A die je hiervoor had. Klein beetje beweging zit er wel in de connector als hij er in zit, ik hoop dat na langer gebruik er geen connector of printplaat los gaat zitten. HDD of SSD klik je er makkelijk in. Op de deksel binnenin zit een schuimsticker die na sluiten bewegen tegengaat. Er zit ook nog een extra sticker bij, in de handleiding staat niet waar die voor is; extra op de binnenkant deksel of misschien voor onder de SSD/HDD? Gevuld en gesloten voelt het als een stevig geheel zonder rammelen. Het lijkt me geen behuizing waar een warm schijfje lekker z'n hitte uit kwijt kan, al is dat bij 2,5" niet zo'n issue.

Op de deksel aan de buitenkant zit een lelijk stickertje van 2x5cm met serienummer etc. Die sticker gaat er niet zonder lijmresten van af, en als je daar mee bezig bent merk je later dat je het serienummer weggeveegd hebt. Ook een manier om geen returns te krijgen lol. Binnen een dag normaal gebruik is het serienummer waarschijnlijk weg.

Aaaaaand it's gone:
Prestaties
Windows 10 geeft het apparaat na aansluiten weer als een JMS567; een (waarschijnlijk niet heel dure) JMicron USB naar SATA controller. Krijg ik niet meteen hele warme gevoelens van, maar kijken hoe hij het doet. Met een Samsung 840 Pro 128GB SSD haal ik waarschijnlijk de meeste opslag bottlenecks weg en mag de JMicron shinen. Ik heb Crystaldiskmark & ASSSD gedraaid. Ook heb ik een .iso bestand heen en weer gezet. (Hij hangt aan een USB 3 poort op een Intel C612 Asus xeon 2011-3 moederbord.)

Write:

Read:

Tot zover sequentieel best ok.

ASSSD:

CrystalDiskMark:

Maar alles behalve sequentieel krijgt toch een flinke tot dramatische terugval in snelheid. Jaja 4K op 2 hele MB's per sec.Niet geheel onverwacht al zijn de 4K scores wel erg laag. (Kijk hier bijv. wat een 840 pro 128GB aan een sata poort kan doen)
Geassembleerd met opslag voelt deze usb 3.0 behuizing degelijk aan en de snelheid is een grote upgrade voor opslag uit een usb 2.0 Behuizing. (ja ik liep achter) SSD's worden 'een beetje' gecastreerd dus neem "SSD" in de titel met een korrel zout. Prijs / Prestatie is imho prima. Ik vind een serienummer die het geen 10 minuten volhoudt wel wat amateuristisch; nu moet ik hem wel leuk vinden. :p Maar alles (e)went..

Ik heb er 2 en erg gaan HDD's in.

Als hij komende tijd in de fik vliegt pas ik het e.e.a. aan natuurlijk.

Heb jij ook een Ewent USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) Screwless 2.5 inch SATA HDD/SSD enclosure Zwart?

:) Grappige review en toch wel nuttig voor mij.Ik heb er 3 besteld en deze producten zijn erg "cheapo",als ze maar doen wat ze beloven........Dank je voor deze review,groeten Henk.
Bedankt voor de tip, heb de Orico behuizing gekocht, ben benieuwd!
Hmm, ik heb dezelfde case (Ewent 7044) met een Samsung 840 EVO 250G SSD, maar ik krijg wel iets andere resultaten terug.

[Reactie gewijzigd door Magicbas op 3 april 2021 15:37]