Synology RT2600ac Review

AngeloTS 24 juni 2017, laatste update op 2 juli 2017, 774 views

Synology RT2600ac (Product geleend)

Conclusie Ik ben erg te spreken over deze router. De Zyxel was een degelijk router, maar deze Synology weet alle pijnpunten van de Zyxel op te lossen. Ik heb, op kleine punten na, geen klachten over de router. Deze punten zijn makkelijk op te lossen middels een software update.

Pluspunten

• Krachtig apparaat
  • Sterk bereik
  • Stabiel
  • Zuinig (laag Stroomverbruik)
  • NAS Functies

Minpunten

• geen herkenning van eigen productlijn
  • geen lokaal speedstest
  • design niet mijn persoonlijk voorkeur

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Synology RT2600ac

Tijd voor een nieuwe review, tijd voor een nieuwe router. Sinds mijn vorig review heb ik mijn NAS Synology 212 geŁpgraded naar een Synology 415+. Dat werd ook tijd; aangezien ik snelheid en ruimte mistte met mijn oude NAS. Er is een extender erbij gekomen, een TP-link RE450. Dit heb ik aangeschaft omdat mijn Powerline wifi het niet trok en de wifi van de Zyxel Armor (oude router) niet sterk genoeg is. Daarvan zal ik geen review geven, maar ik heb wel een tip: NIET KOPEN. Ik zal later toelichten waarom.

Oude router: Zyxel Armor Z1.
Prima Router. Heeft het zeker 2 jaar goed gedaan, totdat ik de TP-link RE450 heb gekocht. Het probleem is de communicatie tussen de twee, zeker als het wat uitgebreider wordt en je statische IP- adressen wilt gebruiken met port forwarding, dan begint het pas dramatisch te worden.

Nieuwe Router: Synology RT2600ac.
Ik dacht dat het weer tijd was voor een nieuw router. Er is best veel keus, maar had wederom de mogelijkheid om een router te testen en heb ik voor de Synology 2600ac gekozen. Op 2 punten kan ik met volle overtuiging het volgende over Synology zeggen:

1. Ze zijn super degelijk als het om kwalitatieve hardware gaat.
2. Ze zijn ijzersterk, als het om software/ besturingssysteem gaat.

Ik heb ook bij deze een unboxing video gemaakt.

Een video review is, als de tijd het toelaat, ook binnenkort beschikbaar. :)

Als het om de behuizing gaat, dan ben ik daar erg over te spreken. Zoals ik in mijn vorige review al aangaf, vond ik de Zyxel wel erg groot en nam daardoor best veel ruimte in beslag. De Synology is een kwart kleiner, maar zonder compromissen op aansluitingen, functies of antennes. De 2 dunne pootjes zijn voor voor mij persoonlijk niet praktisch bij het plaatsen op verschillende plaatsen, maar het ziet er wel fraai uit.

De Synology is op papier iets krachtiger en slimmer dan de Zyxel router.
Het heeft de mogelijkheid om met beide wifi frequenties een snelheid tot 2600 Mbps te halen, terwijl de Zyxel op maximaal 2300 Mbps zit.
Dit is wat er op de doos staat vermeld:

• 1.7GHz Dual-Core CPU
• Up to 2.53 GBps concurrent Dual Band
• Quad-Stream & MU-MiMO
• Enhanced parental & traffic controls
• Downloads & Multimedia hub
• 1x Gigabit WAN + 4x Gigabit LAN or 2x Gigabit WAN + 3 Gigabit LAN (DUAL WAN)
• IEEE 802.11a/b/g/n/ac simultaneous dual-band
• 802.11n (2.4 GHz): up to 800 Mbps
• 02.11ac (5 GHz): up to 1.73 GBps
• Multi-User MiMO
• Beamforming
• 160 MHz Bandwidth support
• 1 x USB 3.0 / 1x USB 2.0 / 1x SD

Hier blinkt de Synology uit. Zowel op de browser als via de mobiele app. Je krijgt namelijk dezelfde web interface als wat je bij een Synology Nas krijgt om de router te bedienen. Het installeren van de Router is een makkelijk proces. Ik heb wel een tip als je deze router gaat aanschaffen. Verander niet je gebruikersnaam. Laat het op “Admin”, dit kan anders bij het installatieproces later voor problemen zorgen. Als eenmaal de opstart proces voorbij is, kan er meerdere gebruikers aangemaakt worden waar je ook je eigen naam aan kan geven. Het is een erg gebruikersvriendelijk interface met oneindig veel mogelijkheden. Van Poort forwarden tot een DHCP pool veranderen is allemaal naar mijn mening erg makkelijk te veranderen. Doordat de interface erg makkelijk in gebruik is, zijn functies zoals het ouderlijk toezicht functies ook makkelijk in te stellen. Wat nog mooier maakt aan deze router is de mogelijkheid op apps te downloaden die de mogelijkheden uitbreiden. Zo kan je een VPN server downloaden en installeren. Mocht je geen NAS hebben, dan is het zelfs mogelijk om de router om te toveren naar een kleine NAS met enigszins krachtige mediaserver mogelijkheid. Ik zal ze niet gaan gebruiken omdat ik al deze features op mijn Synology 415 al gebruik, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen wel de keuze voor de Synology makkelijker kan maken bij een zoektocht naar een nieuwe router. Ik kan me ook voorstellen dat het als een back-up NAS dit ook geweldig kan zijn, zoals bv de VPN server functie. Betreft de iOS app van Synology. App is ook gebruikersvriendelijk. Niet alle instellingen zijn te wijzigen in de app maar wel de algemene dingen. Wat ik wel mis, dit is puur omdat de Synology een vertrouwde software heeft in haar router, is een manier om de snelheid te testen. Ik zou het superhandig vinden als er app word gemaakt waar ik de snelheid van mijn provider kan testen dat via de bekabelde weg bij mijn router binnenkomt. Werk namelijk volledig met wifi en de apparatuur die bekabeld aangesloten zijn kan ik niet op snelheid testen. Er is wel een algemene verkeersmeter. Dit is in de log app allemaal uitgebreid te zien. Wat ook wel noemenswaardig is, dat er een ping- en locatie tracker van ip-adressen in de software aanwezig is.

De snelheid van de wifi ligt in de praktijk van beide lager, maar de Synology is na enkele tests duidelijk wat sneller/ stabieler en het bereik is ook beter.
In dezelfde ruimte/ kamer haal ik een link rate van 1170 Mbps met mijn macbook. Dit is via de 5GHz band 802.11ac. De Synology staat standaard ingesteld op Smart Wifi. Dit zorgt ervoor dat de 2.4GHz en de 5GHz beide dezelfde wifi namen hebben en dat de router een slimme keuze maakt welke frequentie meest ideaal is voor de verbinding. Wil je dit niet, dan kan het ook makkelijk veranderd worden.
Een mkv-bestand van 1,74 GB kopiŽren over de verbinding als hierboven gaat met een snelheid van 50,4 mb/s. Zyxel had een snelheid van 22,6 mb/s.

De Zyxel voldeed aan al mijn eisen behalve het bereik van de wifi. Synology is betreft het bereik zowel op 2.4GHz als op 5GHz beter. Dit is puur op link rate, RSSI en ruis vergeleken. Het scheelt niet veel, maar genoeg om een stabiele connectie te behouden. Ondertussen heb ik een wifi extender aangeschaft met 5GHz. Als het voor huis-tuin-en-keuken gebruik is, dan voldoet het aan de verwachtingen. Waar het fout gaat bij de wifi extender (TP-link RE450) is de instabiele communicatie met routers. Met de Zyxel router is dit een probleem. Ik moet bij elke opstart van de wifi extender controleren of alle apparatuur een actieve en werkende verbinding hebben, anders moet ik het of opnieuw opstarten met de hoop dat werkt of per apparatuur opnieuw een verbinding maken en weer opslaan. Bij een reboot of stroomuitval heb je dan kans dat je geen actieve verbinding hebt met je apparatuur, wat erg vervelend is. Dit is wat betreft stabiliteit i.c.m. met de Synology geen probleem meer. Het probleem met de wifi extender bestaat overigens niet alleen bij mij, er staan tal van dezelfde klachten op internet. Kortom, met de Synology router zijn deze problemen passť.

+ Het is supermakkelijk poorten aan te passen.
+ Het bereik is sterker (vergeleken met de Zyxel).
+ Het is erg stabiel bij stroomuitval. Na reboot geen rare problemen met het netwerk.
+ NAS-functies die erg handig zijn.
+ Stroomverbruik is minder dan de Zyxel (bij normaal toegang zit het rond de 11W en bij gebruik van de NAS-functies zal het wat hoger liggen)

Punten wat mij persoonlijk zou helpen:
- Speedtest in de software.
- Functies/ opties in de software dat communicatie tussen de 2 Synology producten makkelijker maakt. (Het verbaasde mij enigszins dat de router haar eigen Synology NAS niet herkende als eigen merk en type).

Heb jij ook een Synology RT2600ac?

Dank voor de review. Ik heb deze router ook aangeschaft na de goede ervaringen met mijn Synology NAS, maar helaas ben ik absoluut niet onder de indruk van deze router. Ik heb hem zelfs uit mijn netwerk gehaald omdat deze niet stabiel is en ik niet de tijd heb om iedere keer 5 minuten te wachten met een hard reset.

De sterke punten zijn:
-De Quickconnect om van extern eenvoudig op de router ingelogd te komen

De zwakke punten zijn:
-De router is absoluut NIET stabiel, zeker 2-3 keer per dag blijft hij hangen, bevriest hij en alleen met een power reboot werkt hij weer, en dat terwijl alle lampjes branden, internet gewoon aanwezig is.
-De samenwerking tussen de NAS en Router van Synology is simpelweg slecht, andere routers werken beter samen met port forwarding dan deze eigen router.
-De router is niet performant, hij reageert traag bij het wisselen van menu's, de apps reageren langzaam, lijkt wel of de cpu het gewoon niet trekt
-Extern geheugen SD/USB worden vaak niet herkent bij het herstarten.
-Veel ontbrekende features zoals:
--geen preview optie van de webpagina die zichtbaar is bij het blokkeren van een site
--Het intrusion detection report geeft alleen het ip-adres weer, maar het MAC-address of device naam ontbreekt
--de inlogpagina heeft alleen een AM/PM klok
--De webpolicy filter blokkeert ook gewone youtube video's
--onlogische manier om een device een herkenbare naam te geven, waarbij je constant tussen menu's moet wisselen
--Het aantal icons om aan een device te koppelen is wel heel erg beperkt en diverse devices zitten er niet tussen
--Je kan geen export maken van alle devices met mac-addressen en ip-adressen eraan gekoppeld
--Het is niet mogelijk en gemakkelijk een certificaat te maken zoals op de NAS. Naamgeving van de certificate bestanden is ook niet identiek tussen NAS en router
--Je kan geen customized hostname invoeren in de router

Ik kan deze router dan ook echt niet aanbevelen, qua bediening lijkt hij in eerste instantie eenvoudig te werken via de webinterface, maar dat is dan ook alles.
Hoi, ik herken een paar van je klachten, maar betreft stabiliteit heb ik
Absoluut geen last van gehad, router heeft een runtime van 18 dagen gehad zonder problemen, betreft andere punten ben ik met je eens dat sommige benamingen en vooral communicatie tussen de router en NAS beter had kunnen zijn, maar ik zie die dingen als klachten die ze makkelijk kunnen verbeteren met een software update mits ze uiteraard er van op de hoogte zijn. Andere klachten die je hebt, heb ik niet ervaren. Misschien dat je unit defect is???!?. Succes
Hoi Angelo,

Ik zou al blij zijn met een runtime van een halve dag. Ik heb al mijn opmerkingen doorgestuurd en ook zeer regelmatig met de supportdesk van Synology contact gehad. Ze hebben ook op afstand meegekeken, maar kwamen er ook niet aan uit.

Laatste aanpassing was dat ik wellicht last heb van de weerradar op 10km afstand en ik mijn frequentie kanaal maar vast op 36 moest zetten. Dit bracht ietwat verlichting, maar nog steeds de onverklaarbare vastlopers.

Van alle bovenstaande verbeteringen heb ik de terugkoppeling gekregen dat ze wel zijn doorgegeven, maar niet op de roadmap staan.

Wat ik heel slecht vind is de afstemming met een certificate en hostname met portforwarding die niet als trusted wordt aangezien door de router, terwijl mijn oude router naadloos werkte met de DS apps.

Maar goed, de leverancier Kommago.nl/Routershop.nl ruilt hem zonder problemen om.

[Reactie gewijzigd door bmartens30 op 22 augustus 2017 23:06]

Laat je het hier weten of het uiteindelijk opgelost is? Ben erg benieuwd en denk dat de andere lezers het ook zullen waarderen. Succes...
Beste Angelo,

Synology heeft nog een aantal oplossingen aangedragen, maar geen van deze hebben iets verbeterd.
- De kanalen voor 5Ghz WLAN vast in te stellen op channel 36 en niet meer de kanalen erboven te gebruiken omdat die interferentie kunnen hebben met de weer radar op het vliegveld 10km verderop. Maar dat is dan ook voor het eerst dat ik dit probleem ooit ben tegengekomen, met nog geen enkele andere Wifi AP is hier een probleem geweest.
-De nf_queue: full at 10240 entries, dropping packet errors zorgt ervoor dat er geen LAN verkeer meer mogelijk is. Hiervoor moest ik de firewall security aanpassen van IPS (Intrusion Prevention) naar IDS (Intrusion Detection), maar hij stond al op IDS, want met IPS had ik te veel false positives.
-Het vervangen van USB Storage. Heb ik ook een nieuwere en betere USB stick gebruikt als opslag

M.i. is de Synology Router software nog erg ver verwijderd van de kwaliteit van de NAS en ook het samenwerken tussen beide devices is niet goed. Denk dat ze bij een SRM 2.1 of SRM 3.0 versie weer te overwegen zijn als goed alternatief.

Voor nu heb ik besloten om de Synology Router terug te sturen en een andere router besteld die mij hopelijk minder hoofdzorgen en een zeer hoge stabiliteit geeft.