Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One D250-0Dk Zwart Review

skelleniels 27 december 2009, laatste update op 27 december 2009, 1.888 views

Acer Aspire One D250-0Dk Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Zeer helder scherm
  • Grote harde schijf
  • Goede webcam
  • Licht gewicht
  • Lage prijs
  • Snel voor mainstream gebruik
  • Snelle opstart

Minpunten

• Geen vergrendelknop voor het scherm, waardoor deze gewoon kan openvallen.
  • De muisknoppen onder het touchpad hadden in 2 aparte knoppen gemogen, ipv 1 grote knop

Ik wilde goedkoop nog een laptopje hebben voor erbij en deze sprak me erg aan vanwege de lage prijs(¤300), de grote harde schijf(250 GB) en gewoon het apparaat dat er in het algemeen goed uitzag.
Nu was ik wel wat huiverig over Acer, omdat je vaak wel eens hoort van laptops die snel kapot gaan aan de scharnieren, maar dit toestel voelt gewoon stevig aan. Jammer dat er geen vergrendelknop is om het scherm open te klappen, zoals bij mijn toshiba A200.

Het uit de doos halen

De netbook zit verpakt in een stevige doos met eerst een stapel boekjes, de adapter en dan uiteindelijk de netbook. Die zit stevig verpakt in een plastieken hoes en als je het openklapt zit er ook een mooie beschermingshoes voor het scherm. Het viel me meteen op dat de adapter lekker klein is itt tot mijn toshiba. Deze adapter is maar 30 watt, wat dus al laat raden dat dit een zuinig ding is. Mijn 15.4 inch'er heeft een grote logge adapter van 90 watt en die is ook al best zuinig. Het had leuker geweest mocht de adapter ingebouwd zitten, maar ik snap ook wel dat dit onmogelijk is in zo'n klein ding.

Specificaties

Windows 7 Starter
Intel GMA 950
Ingebouwde webcam

Opstarten van de netbook

Na het openklappen ligt er op het toetsenbord een groot blad dat je eerst de netbook een half uur moet opladen. Dit doe ik dan ook en daarna start ik de netbook op. Het valt me meteen op dat het ledscherm veel helderder is dan mijn normale laptop. Hij is op laagste helderheid even helder als de hoogste helderheid van mijn toshiba. Hij gaat verrassend snel door de bios heen. Dit is iets dat ik als een groot nadeel heb bij mijn desktop en laptop. Die doen er makkelijk 10-15 seconden over. Bij deze netbook zie je het amper. Dit is natuurlijk omdat er maar 1 harde schijf inzit, geen DVD-writer en maar 1 GB RAM. In nog geen 20 seconden kan ik al het internet op met Windows 7 Starter edition.

Het daadwerkelijk gebruiken

Kwa snelheid zeker geen klagen, opstarten enzovoort gaat zeer snel, surfen op internet(wifi) is ook geen probleem. Maar meer dan voor office, msn, internet en filmpje spelen op TV wordt dit beestje niet gebruikt. Een HD-film lukt hem niet, maar een gewone AVI doet hij prima. Er wordt wel een heleboel meuk van Acer mee geļnstalleerd, zoals norton backup, Mcafee antivirus, acer Gamezone...waardoor de netbook bij opstart al 800 MB verslindt. Na het verwijderen van deze meuk gebruikt Windows 7 Starter amper 400 MB bij opstart, waardoor er dus voldoende ruimte is om wat app's te openen. De resolutie van 1024*600 werkt verrassend goed, hoewel die zeker niet meer zou mogen verminderen. MSN is wat moeilijk met deze lage resolutie, maar surfen en een Word-documentje tikken zijn zeker doenbaar. De toetsen van het toetsenbord zijn wel wat klein om een heel document te tikken, maar om te chatten lukt het wel. Geluidskwaliteit is wat je mag verwachten van een gewone laptop. De luidsprekers zitten onderaan. De ingebouwde webcam is van goeie kwaliteit en sta ik wel versteld van.

Energiegebruik, geluid en warmte-ontwikkeling

Volgens Acer gaat de accu zo'n 5 uur mee, ik haal er 6 uur op wat dus zeker acceptabel is, dit is wel op laagste helderheid en energiebesparing. Maar nogmaals zo'n ledscherm is nog steeds zeer helder op laagste helderheid. Ik heb ook de netbook eens aan een verbruiksmeter gehangen en hij verbruikt 10 watt bij het typen van deze review. Het maakt echter niet uit of ik de helderheid omlaag doe, maar dit zal denk ik eerder liggen aan de verbruiksmeter. Het opladen van de netbook duurt wel lang vind ik zelf. Na 2 uur maar 75 procent vind ik traag, maar wat wil je met 30 watt. Mijn 15.4 inch'er verbruikt ongeveer 18 watt idle, maar die is dan veel trager dan deze netbook en de helderheid is dan geen doen. Al bij al ben ik dus zeer tevreden over dit energieverbruik. Ik wil deze netbook dan ook gebruiken om af en toe 's nachts mijn torrents te downloaden zonder het kabaal van een desktop of van de laptop.
De ventilator hoor je niet draaien, ook al is de CPU 100 procent bezig, hij wordt wel warm bij het installeren van al de programma's, maar bij gewoon gebruik heb ik er geen last van. Deze netbook is dus ook bijna volledig stil, wat ook wel mag met zo'n laag energieverbruik.

Heb jij ook een Acer Aspire One D250-0Dk Zwart?

Intel N270 dualcore 1.6 ghz
Is geen dual core. Het is een single core met hyper threading.

Doe er nog wat mooie plaatjes bij en je hebt zo weer een extra ster te pakken :).

[Reactie gewijzigd door Reinman op 27 december 2009 14:11]

Ja ik zie het nu ook, aangepast:)
Zit er een videokaart bij?